Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om solarium i graviditeten er skadelig for baby i magen? :) søkt litt rundt og leser litt forskjellig. Vil ikke ta det om det kan skade baby, men om det ikke er skadelig vil jeg gjerne ta det for egen psykisk helse 🙂 

Anonymkode: 8bb4c...8a6

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1717924-solarium-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kaleidoskop skrev (Akkurat nå):

Hva med selvbruningskremi stede? 

Vet du ikke spør om det, men jeg sluttet for flere år siden med solarium siden det kan være skadelig for meg. 

Tusen takk for tipset, men selvbruning er jeg virkelig elendig på og får bare masse skjolder. Spesielt om vinteren når huden blir så tør :( 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for tipset, men selvbruning er jeg virkelig elendig på og får bare masse skjolder. Spesielt om vinteren når huden blir så tør :( 

Godt grunnarbeid er viktig, og en bra type 😊 men man kan jo gå til salong å fikse det også. Koster dog litt mer en å ligge i "rørene" 

Tror ikke selvbruning er greit i graviditeten, og solarium øker sterkt sjansen for føflekkreft, i tillegg til det noen over sa: mye større sjanse for pigmentflekker og også avpigmenterte flekker (f.eks. hvis mam tar ILP laserbehandling) i graviditeten. Hvis de først kommer så er det nesten umulig å bli kvitt dem.

Ta heller vitamin D og åpne gardiner ved morgensol - det gjør noe med hormonene i hjernen, og hjelper både på humør og søvnregulering

Endret av katties
  • Liker 3

Annonse

Hvordan skulle solarium kunne være skadelig for babyen i magen? Det eneste solarium gjør er å få deg til å produsere en rekke molekyler i huden, som både du og babyen har bruk for. Akkurat som sola gjør. 

Eller har du funnet noe som sier at det kan være farlig for babyen i magen hvis, mor soler seg?

Anonymkode: e5f57...df2

Du burde ikke ta solarium for egen helses del :( Det er en grunn til at man egentlig ønsker at det skal bli forbudt. Jeg angrer såå på at jeg tok solarium selv. Fikk diagnosen ondartet føflekkreft da sønnen min var 1,5 år. Satt ved babysengen hans og lurte på om han skulle vokse opp uten mor.

Har hud som lett blir brun og aldri brent, så det må være solarium jeg har tatt. Det er litt uvant å bruke selvbruning, men når man får taket på det blir man veldig fornøyd 😊👌

Anonymkode: e2aa2...36b

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan skulle solarium kunne være skadelig for babyen i magen? Det eneste solarium gjør er å få deg til å produsere en rekke molekyler i huden, som både du og babyen har bruk for. Akkurat som sola gjør. 

Eller har du funnet noe som sier at det kan være farlig for babyen i magen hvis, mor soler seg?

UV-stråling gjør skade på cellulært nivå

Anonymkode: c734c...34e

• Liker 2
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

UV-stråling gjør skade på cellulært nivå

Anonymkode: c734c...34e

Påstår du at UV-stråling skader babyen i magen på cellulært nivå???

Spørsmålet fra TS er om solarium under graviditeten kan skade babyen i magen. Det er vel ikke mulig? 

Det er vel heller omvendt; at babyer fra mødre som soler seg har det bedre under svangerskapet?

https://www.tommys.org/research/research-topics/premature-birth-research/does-sunlight-reduce-risk

Jeg ville vært dramatisk mer bekymret for kjemikalier i selvbruningsprodukter enn strålene i solariumet.

Utover det har jeg ikke noe info om tryggheten for babyen spesifikt.

Men... solarium er sunt i moderasjon (og med moderasjon så mener jeg maks 5 min av gangen, en eller kanskje 2 ganger i uka) Du får litt d vitamin, og du opprettholder/bygger opp beskyttelsen så nettoeffekten er lavere risiko for å dø av hudkreft. Er også sunt for hjertehelse da kroppen produserer nitrogenmonoksid som er en naturlig blodtrykksdemper.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar. Har søkt litt opp da jeg hørte først fra ei venninne at det ikke var bra ta sol pga babyen. Så etter å søkt har jeg lest mye forskjellig 🙂 

Annonse

Kipling skrev (12 timer siden):

Jeg ville vært dramatisk mer bekymret for kjemikalier i selvbruningsprodukter enn strålene i solariumet.

Utover det har jeg ikke noe info om tryggheten for babyen spesifikt.

Men... solarium er sunt i moderasjon (og med moderasjon så mener jeg maks 5 min av gangen, en eller kanskje 2 ganger i uka) Du får litt d vitamin, og du opprettholder/bygger opp beskyttelsen så nettoeffekten er lavere risiko for å dø av hudkreft. Er også sunt for hjertehelse da kroppen produserer nitrogenmonoksid som er en naturlig blodtrykksdemper.

Dette er en myte hørte jeg gjennom Kreftforeningen, som jeg er medlem av etter at jeg hadde føflekkreft.

I tillegg gir solarium helst UVA og ikke UVB. Så det har lite å si for D-vitamin.

https://www.legeforeningen.no/nyheter/2019/solarium-uegnet-kilde-til-vitamin-d/

Solarium på den måten du beskriver er det som ga meg hudkreft. Nå må jeg unngå sola og gå med lange bukser eller skjørt hele sommeren. Skulle ønske jeg heller hadde droppet solarium.

Anonymkode: e2aa2...36b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan solarium skade baby eller kun meg? For jeg tar ingen sjanse om det kan skade baby i magen

Men du tar sjansen på at det kan skade deg, og potensielt gi deg kreft? Slik at barnet ditt må vokse opp uten mor, kun fordi du vil bli tan? Jaja, hver sine prioriteringer. Trodde solarium var blitt ett ikke-tema de siste årene da forskningen ganske enstemming viser at det øker risikoen for hudkreft. Hvor naiv er man… 

Anonymkode: 27c82...6ce

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men kan solarium skade baby eller kun meg? For jeg tar ingen sjanse om det kan skade baby i magen

Nei. UVB-stråling på huden til gravide har ingen skadelige effekter på fosteret. Tvert imot!

HVIS det hadde eksistert snev av vitenskapelig dokumentasjon som viste skadelige effekter på fosteret fra UV-stråling på mors hud, ville denne diskusjonstråden ha vært fylt opp med det.

Hva er det du har funnet som gir deg grunn til å være bekymret for at ungen kan skades hvis du soler deg? Den påstanden har jeg faktisk aldri sett før. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...