AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Hei. Datteren min på seks har fått øynene opp for minecraft og spiller det når hun er hos pappaen sin sammen med fetteren sin. Hun ønsker seg så playstation, og helt ærlig.. Jeg har ikke peiling. Pappaen vil gjerne kjøpe det til henne som hun kan ha hos meg, og jeg har egentlig vært enig. Litt spilling en gang i blant er jo ok? Eller er hun for liten? Er det innafor om jeg gir henne en halvtime etter leksene er gjort? Altså jeg er helt ny på dette, personlig ser jeg ikke problemet, men dette er ny mark for meg. Hvilke regler har dere? Hun er grei når det gjelder skjerm ellers, krangler hun på det, får hun ikke bruke det. Anonymkode: 40cdb...8f4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Hun er for ung til å spille Minecraft i følge skaperne. "Minecraft har fått aldersanbefaling fra 9+ år i App Store (iOS) og 7 år i Google Play (Android). Og spillet er merket 7 år fra PEGI på spillkonsoller og datamaskin. Begrunnelsen i App Store er sjelden, mild tegneserievold. Begrunnelsen fra PEGI i Google Play er frykt og mild vold." Anonymkode: 7c0cf...0e3
Fru Uperfekt Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Datteren min på seks har fått øynene opp for minecraft og spiller det når hun er hos pappaen sin sammen med fetteren sin. Hun ønsker seg så playstation, og helt ærlig.. Jeg har ikke peiling. Pappaen vil gjerne kjøpe det til henne som hun kan ha hos meg, og jeg har egentlig vært enig. Litt spilling en gang i blant er jo ok? Eller er hun for liten? Er det innafor om jeg gir henne en halvtime etter leksene er gjort? Altså jeg er helt ny på dette, personlig ser jeg ikke problemet, men dette er ny mark for meg. Hvilke regler har dere? Hun er grei når det gjelder skjerm ellers, krangler hun på det, får hun ikke bruke det. Anonymkode: 40cdb...8f4 Mine fikk ikke lov før de var 7, det er forøvrig lett å sette begrensinger for spilletid på PS5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Ville holdt igjen på skjermspill så lenge som mulig… Skjønner ikke hvorfor de voksne legger til rette for noe sånt. Anonymkode: 5438a...62c 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 Hadde jeg visst hvor plagsomt denne skjermen skulle bli, så hadde jeg holdt igjen litt mer. Har en 9-åring som snakker om gaming hele tiden, og det er liksom livet. Vi kjøpte PlayStation da han var 7-8. Så, om det ikke er veldig stort press blant vennene, så ville jeg ha ventet litt før jeg hadde kjøpt. De får alltid spilt nok, selv om de må vente litt. Anonymkode: 5aa0c...ee4 1
mangolassie Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 Vent så lenge dere kan, vær så snill. Både for deres eget barn (skjermtid er påvist å ha negativ påvirkning på helse og utvikling – jo yngre, jo større negativ påvirkning), og i solidaritet med andre foreldre som prøver/ønsker å holde igjen for sitt barn. Jo flere som får game/smarttelefon/sosiale medier tidlig, jo mer press blir det for de som prøver alt de kan å drøye det. 2 1
AndreaJohan Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Datteren min på seks har fått øynene opp for minecraft og spiller det når hun er hos pappaen sin sammen med fetteren sin. Hun ønsker seg så playstation, og helt ærlig.. Jeg har ikke peiling. Pappaen vil gjerne kjøpe det til henne som hun kan ha hos meg, og jeg har egentlig vært enig. Litt spilling en gang i blant er jo ok? Eller er hun for liten? Er det innafor om jeg gir henne en halvtime etter leksene er gjort? Altså jeg er helt ny på dette, personlig ser jeg ikke problemet, men dette er ny mark for meg. Hvilke regler har dere? Hun er grei når det gjelder skjerm ellers, krangler hun på det, får hun ikke bruke det. Anonymkode: 40cdb...8f4 Kjør på. De andre som kommenterer her har åpenbart ikke peiling. Det er ikke noe vold eller negativt i Minecraft. Selv skolene bruker Minecraft i læring. Å starte tidlig med lærerike spill er utelukkende positivt. Så kan dere trene på skjermtid og grensesetting 5
AndreaJohan Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 5 minutter siden, mangolassie said: Vent så lenge dere kan, vær så snill. Både for deres eget barn (skjermtid er påvist å ha negativ påvirkning på helse og utvikling – jo yngre, jo større negativ påvirkning), og i solidaritet med andre foreldre som prøver/ønsker å holde igjen for sitt barn. Jo flere som får game/smarttelefon/sosiale medier tidlig, jo mer press blir det for de som prøver alt de kan å drøye det. Påvist? Legg gjerne ut den studien. Alle studier jeg har lest konkluderer med det stikk motsatte.
Fountaine Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 En halvtime blir litt lite. Hva med 3 timer?
mangolassie Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 AndreaJohan skrev (4 minutter siden): Påvist? Legg gjerne ut den studien. Alle studier jeg har lest konkluderer med det stikk motsatte. Lenke under. I artikkelen linkes det til flere ulike studier. Del gjerne studiene du har lest som konkluderer med at økt skjermbruk fører til økt helse, trivsel og utvikling https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/fageksperter-skaermtid-er-et-centralt-begreb-hvis-vi-vil-mindske-skoleelevers-mistrivsel?fbclid=IwAR29-MXg3x0MjyRmy0ARRyAHs3Okjex6nfR4ApNmcT-CgpHLLHJWyH7KApc_aem_ASmM2w618Od3kzam_uZONKRS3TTicgnVI17sta7CvzbZjCbEr989wsGwwTDWT8GEXgA
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Spilling er ikke bare negativt De lærer seg å tenke strategi, trene opp reaksjonsevnen, samhold, språk (mange spill er på engelsk og spiller man med andre over hele verden går det i engelsk). Her har jenta nettbrett hvor det går i barnespill, YouTube kids og litt nrk super. Har hittill lært seg dans, sanger, engelske ord, form og farge, sortering av form/farge/kategorier og blitt en racer på å finne frem på nettbrett, apper og Spotify 😅 Hu er 3 år. Får maks 30 min på hverdagen, som regel blir det 10 minutter mens jeg ordner klart til middag. Anonymkode: ae9a1...6fa
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Min begynte å spille når han var 9. Spilte en del i noen år. Nå er han 15 år og spiller veldig lite Anonymkode: 125e1...101
Macro Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er for ung til å spille Minecraft i følge skaperne. "Minecraft har fått aldersanbefaling fra 9+ år i App Store (iOS) og 7 år i Google Play (Android). Og spillet er merket 7 år fra PEGI på spillkonsoller og datamaskin. Begrunnelsen i App Store er sjelden, mild tegneserievold. Begrunnelsen fra PEGI i Google Play er frykt og mild vold." Anonymkode: 7c0cf...0e3 Slutt å slavisk følge sånt piss. Tenk selv 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Min begynte å spille når han var 9. Spilte en del i noen år. Nå er han 15 år og spiller veldig lite Anonymkode: 125e1...101 Så bra! Dessverre er det ikke alle som er som ditt barn. Mange 15 åringer er helt avhengige av gaming og skjerm, og det går ut over både skolegang og fysisk aktivitet. Anonymkode: 5aa0c...ee4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra! Dessverre er det ikke alle som er som ditt barn. Mange 15 åringer er helt avhengige av gaming og skjerm, og det går ut over både skolegang og fysisk aktivitet. Anonymkode: 5aa0c...ee4 Derfor man som forelder skal regulere skjermtid da… Anonymkode: ae9a1...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så bra! Dessverre er det ikke alle som er som ditt barn. Mange 15 åringer er helt avhengige av gaming og skjerm, og det går ut over både skolegang og fysisk aktivitet. Anonymkode: 5aa0c...ee4 Hvor mange er mange? Hvor er tallene? Anonymkode: 66ff2...b90
Drizzt Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg ville ikke gitt playstation til en 6-åring, nei. Ikke på daglig basis ihvertfall. At hun får spille iblant hos far er greit, men for meg er det viktigere å gi barna mine barndom med minst mulig skjerm og mest mulig utelek, natur, brettspill og andre lek og spill som faktisk stimulerer fantasien og kreativiteten. Så jeg ville ventet lengst mulig med playstation, mobil, osv. Vi har 1 ipad på deling og alle barna får sin ipad-tid med diverse matte-apper og andre nyttige spill hvor de øver på tall, bokstaver, osv eller NRK super hvis de vil, men prøver å ha det mest i helgene og ikke så mye på hverdag. I det hun har fått playstation hos deg, blir det mye mer spill og mye mer konflikter rundt det. Vent. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg hadde ikke gjort det. Vi ser i 1.klasse allerede hvilke barn som sitter for mye foran skjerm eller ikke. Anonymkode: 8dbf8...a83 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke gjort det. Vi ser i 1.klasse allerede hvilke barn som sitter for mye foran skjerm eller ikke. Anonymkode: 8dbf8...a83 På barnas kroppsholdning, altså. Anonymkode: 8dbf8...a83
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Macro skrev (1 time siden): Slutt å slavisk følge sånt piss. Tenk selv Ja, si det til alle foreldre som har tenkt som deg og tillatt barna sine under 13 år å ha snapchat. Man har åpnet porten til mobbing, utestening, pedofile og salg av nakenbilder. Anonymkode: 8dbf8...a83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå