Gå til innhold

Re-strukturering av privatøkonomi etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står muligens i et samlivsbrudd, og trenger å legge en plan for mitt videre liv. Bruddet kom som et sjokk for meg, og de økonomiske konsekvensene vil være store for hele familien. Vi har nylig ferdigstilt totalrenovering av huset og kjøpt ny bil. Boligmarkedet er ustabilt, men ikke helt umulig. Vi bor i et populært nabolag i en stor by, og har forholdsvis ordinær/middels økonomi. Ingen av oss har råd til å beholde felles bolig, og alle fremtidsplaner blir knust om familien oppløses nå. Hvordan ville dere organisert dere for å sikre best mulig utgangspunkt for den langsiktige økonomien med følgende utgangspunkt?

- 40 år

- To barn i barneskolealder

- fast jobb, inntekt ca. 800.000 kr

- Egenkapital ved boligsalg: 1,5 - 1,7 mill

- Pris leiligheter i skolekretsen minst 4 - 4,5 mill (3-roms)

- Studielån 200.000 kr

- Har tilgang på gunstige betingelser på lån og forsikring gjennom jobb.

- Har mulighet til noe foreldrehjelp (litt forskudd på arv, men ikke store summer)

- Vil motta arv på 2,5 - 3,0 mill på lang sikt (etter dagens regler og prisnivå)

- Hadde en drøm om fritidsbolig på hjemplassen i fremtiden (ca. 3,0 mill)

- Ønsker ikke å bo meg ihjel, men vil at barna skal slippe å bytte skole. Vil at deres muligheter og hvordan skal påvirkes minst mulig av samlivsbruddet.  

- Vil ha mulighet til å hjelpe barna inn i voksenlivet når den tid kommer (10 - 15 år)

- Vil ikke være avhengig av å etablere meg på nytt, jeg vil klare meg selv. 

Anonymkode: f5818...280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville leid til ting er blitt litt klarere.

Anonymkode: 6020f...10d

Skrevet

Jeg ville fokusert på hva dere trenger akkurat nå, og lagt fritidsbolig og bolighjelp til de små barna i andre rekke. Livet er her og nå - gjør det beste du kan ut av en kjip situasjon, og kjøp en bolig dere vil trives i lenge (kanskje noe større enn 3roms?). Lei mens dere leter, formueskatren vil uansett ikke slå inn før du er over 1.7 i formue. 

Anonymkode: e27b4...798

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var i liknende situasjon for tre år siden. Jeg valgte å leie en liten periode mens jeg fikk summet meg og lagt en plan. Det er jeg glad for, jeg fant ikke noe bolig som passet helt med det jeg tenkte. Så jeg fulgte godt med og fant plutselig noe som var helt perfekt. Perfekt størrelse og beliggenhet. Så jeg er glad jeg ikke bare heiv meg rundt og tok det beste jeg fant som var på markedet i det tidsrommet jeg måtte ut på boligmarkedet igjen. 

Jeg var rimelig i sjokk i starten også, så var greit å få landet litt i situasjonen før jeg gikk videre. Da ble andre ting litt klarere også

Anonymkode: d979d...1f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...