Gå til innhold

Fikk kommentar på kompleks.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vrir litt om på det for at det ikke skal være gjenkjennbart, men for eksempel: 

Jeg gikk i trappene og sier at jeg begynner å få vondt i knærne. Og personen sier: kanskje det er fordi du er kalvbeint ? 

Dette er da et ganske stort kompleks jeg har og ikke håper at så mange ser. Jeg reagerer litt og sier å.. jeg trodde ikke det syntes så godt.. blir faktisk ganske lei meg. 

Det var en helt annen kroppsdel dette ble kommentert på, noe som er enda sårere, men vil ikke at det skal kjennes igjen. 

Hva syns dere ? Er det dramatisk å bli lei seg for dette? Er det normalt å kommentere på den måten ? 🤷‍♀️ selv ville jeg aldri gjort det. 

Anonymkode: 4e5a2...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe tilsvarende her, og jeg blir også veldig lei meg når det kommenteres :(

Anonymkode: 243aa...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noe tilsvarende her, og jeg blir også veldig lei meg når det kommenteres :(

Anonymkode: 243aa...ed5

Ja.. er det ikke rart å kommentere sånne ting da ? Er så unødvendig og rart. Jeg kunne aldri selv ha påpekt sånne ting som åpenbart kan være et kompleks. Skjønner meg ikke på folk 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer veldig an på måten det ble sagt på. Det eksempelet du viser til, synes jeg i utgangspunkt ikke er så ille. Du sier du har vondt i knærne. Personen spør om det er fordi du er kalvbeint. Det er ingenting negativ med det. Det er bare en fortsettelse av samtalen. Jeg hadde nok ikke sagt det selv, men forstår at det kan glippe ut. Det virker ikke som intensjonen var å såre. Men nå er det jo vanskelig å si noe spesifikt om akkurat det som ble sagt til deg uten videre. 

Men uansett er det lovt til å føle på at det er sårt for deg uten at du er dramatisk. 

Anonymkode: 09dd8...217

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja, om det er dramatisk spørs jo om du gjør noe nummer ut av det. 

Det er jo helt normalt at vi har komplekser, eller ting vi liker godt og mindre godt med kroppen vår. Men skal man bry seg noe mer med det ? Legger andre folk merke til det på en negativ måte? Personen som sa dette mente ikke nødvendigvis noe stygt med utsagnet. Vi legger jo merke til utseende til andre, uten at vi kanskje mener så mye med det? Feks brunt hår, grønn genser og kalvbeint. Og hvilken rolle spiller det om andre tenker noe om deg? Trenger det ha noe å si for deg? Lurt å trene på hvordan man tenker om seg selv, og egen verdi.

Anonymkode: f23f6...6a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer veldig an på måten det ble sagt på. Det eksempelet du viser til, synes jeg i utgangspunkt ikke er så ille. Du sier du har vondt i knærne. Personen spør om det er fordi du er kalvbeint. Det er ingenting negativ med det. Det er bare en fortsettelse av samtalen. Jeg hadde nok ikke sagt det selv, men forstår at det kan glippe ut. Det virker ikke som intensjonen var å såre. Men nå er det jo vanskelig å si noe spesifikt om akkurat det som ble sagt til deg uten videre. 

Men uansett er det lovt til å føle på at det er sårt for deg uten at du er dramatisk. 

Anonymkode: 09dd8...217

Nei, det var ikke for å såre og jeg er jo ikke sur på henne for det, men uansett så syns jeg det er veldig rart å si sånt. Bare lurer på om flere syns det

Skrevet

Jeg ville ikke kommentert på kroppen til noen, man vet aldri hvordan den personen egentlig føler om kroppen sin. 

Jeg har f.eks. alltid vært veldig lei meg for at jeg føler brystene mine er for små. En gang var det noen som jeg var veldig glad i som så meg naken, tok på brystene mine og presterte å si til meg at "eksen min hadde mye større bryster" og når personen så jeg ble lei meg og ubekvem forsøkte hen å fikse det med å si " men de var silikon da...". 

Jeg syns ikke det er greit å kommentere på kroppene til folk slik...

Anonymkode: 58a2d...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, om det er dramatisk spørs jo om du gjør noe nummer ut av det. 

Det er jo helt normalt at vi har komplekser, eller ting vi liker godt og mindre godt med kroppen vår. Men skal man bry seg noe mer med det ? Legger andre folk merke til det på en negativ måte? Personen som sa dette mente ikke nødvendigvis noe stygt med utsagnet. Vi legger jo merke til utseende til andre, uten at vi kanskje mener så mye med det? Feks brunt hår, grønn genser og kalvbeint. Og hvilken rolle spiller det om andre tenker noe om deg? Trenger det ha noe å si for deg? Lurt å trene på hvordan man tenker om seg selv, og egen verdi.

For meg var det litt sjokkerende. For jeg har aldri hørt noen si det før og derfor har jeg klart å leve greit med det fordi jeg trodde ikke det syntes for andre. (Nå er der snakk om noe annet enn kalvbeinthet i virkeligheten da) nå vet jeg jo at det tydeligvis syns  

Skrevet

Litt vanskelig å gi et ordentlig svar når du kommer med et eksempel på noe. Men det er jo helt vanlig at man får smerter hvis man er kalvbeint, så syns ikke det virket slemt - mer opplysende? 

Anonymkode: b49a1...052

• Liker 2
Skrevet

Nei, det var ikke for å såre og jeg er jo ikke sur på henne for det, men uansett så syns jeg det er veldig rart å si sånt. Bare lurer på om flere syns det

Nei det er ikke rart. Det er opplysende og påpekende. HAR du tenkt at det gjør vondt i knærne fordi du er kalvbeint? Beinstilling er jo veldig vesentlig for smerter i knærne, og er man vant til å gå feil så tenker man kanskje ikke over hvorfor. 

Anonymkode: e9b80...6ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt vanskelig å gi et ordentlig svar når du kommer med et eksempel på noe. Men det er jo helt vanlig at man får smerter hvis man er kalvbeint, så syns ikke det virket slemt - mer opplysende? 

Det er ikke noe man får gjort noe med. Kalvbeinthet kan man jo få såler for sikkert for å avlaste, men mitt egentlige problem er noe man ikke får gjort noe med. Også tenker jeg at det jo er litt spesielt å opplyse folk om sånt, man vet jo ofte det selv. 

Skrevet

Det er ikke noe man får gjort noe med. Kalvbeinthet kan man jo få såler for sikkert for å avlaste, men mitt egentlige problem er noe man ikke får gjort noe med. Også tenker jeg at det jo er litt spesielt å opplyse folk om sånt, man vet jo ofte det selv. 

Er man kalvbeint kan man opereres… Men igjen, vanskelig å gi et skikkelig svar når vi ikke aner hva det handler om😊 Mest sannsynlig var det ikke ment på en frekk måte.. 

Skrevet

Er man kalvbeint kan man opereres… Men igjen, vanskelig å gi et skikkelig svar når vi ikke aner hva det handler om😊 Mest sannsynlig var det ikke ment på en frekk måte.. 

Nei jeg vet at det ikke var ment på en frekk måte, men alikevel. Jeg kommenterer ihvertfall ikke på sånt

Skrevet

Vedkommmende lurte vel bare på om din ‘deformitet’ også ga deg plager. Det var vel i grunn mest ment som en omtanke. 

Anonymkode: 0d40f...51b

• Liker 8
Skrevet

Men skal man måtte operere seg hvis man har trekk man har komplekser for? Eller er man et like verdifult menneske med den kroppen man har?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei jeg vet at det ikke var ment på en frekk måte, men alikevel. Jeg kommenterer ihvertfall ikke på sånt

Men hvis jeg sier høyt at jeg har vondt i ryggen og folk ser jeg går merkelig, så blir jeg da ikke fornærma om noen spør «er det fordi du har skoliose?» 🙄 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Men skal man måtte operere seg hvis man har trekk man har komplekser for? Eller er man et like verdifult menneske med den kroppen man har?

Handler da ikke om hvordan man ser ut, men at man har smerter og får et handikap. Tror TS har tatt til seg denne kommentaren på litt negativ måte, virker som det bare var et spørsmål fra vedkommende. «Er det fordi du er kalvbeint?» kan være omtanke og at noen bryr seg… 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Jeg har nedsatt bevegelighet i en skulder pga gammel skade. Det gjør at jeg kan skjev ut i ryggen, jeg løfter skjevt, og jeg har funnet meg ulike måter å omgå skaden på, som kan se rart ut for mange. Jeg får ofte velmente råd om hvordan løfte ergonomisk riktig, hvordan sitte ergonomisk riktig og slikt. Jeg velger å ikke ta det negativt, og ikke la det gå inn på meg, selv om jeg hver eneste dag opplever hvordan min kropp ikke fungerer optimalt.

Anonymkode: bcfa0...dfd

Skrevet

Det viktigste du gjør, Ts, det er å ta et oppgjør med deg selv, for å akseptere deg selv fullt ut!

Jeg ble skadet i en ulykke, men påfølgende godt synlige arr. Jeg fikk første årene høre av mange, selv flere som jeg visste bare ville mitt beste, at det måtte være så fælt å ha blitt slik, om jeg ikke skulle forsøke å få gjort noe med det, og jeg måtte i hvert fall bruke sminke hver eneste dag for å skjule det, for jeg burde virkelig ikke gå ute uten.

Jeg hadde hatt kjempeflaks som ikke endte lammet fra halsen og ned, så jeg bestemte meg allerede på sykehuset at arr er noe jeg uansett ikke kan gjøre noe med, så jeg bestemte meg for å bare akseptere dem og heller fokusere på hvor heldig jeg tross alt var.

Jeg har aldri gjort noe for å skjule arrene. Og det har ført til at folk etterhvert heller ikke legger merke til dem. Noen blir veldig forskrekket når de etter en tid plutselig ser arrene de ikke har lagt merke til, og forstår ikke at de ikke har lagt merke til dem før. Jeg er helt sikker på at det er fordi jeg selv ikke gjør arrene til et tema i mitt liv. De er der, jeg gidder ikke bry meg. Og jo mindre jeg selv bryr meg, jo mindre legger andre merke til dem, tydeligvis.

Ingen kan gå gjennom livet uten å møte folk uten sosiale antenner, eller folk som ønsker å trykke ned andre ved å pirke på ting de tror vil såre. Om man eier seg selv fullt og helt og er trygg i seg selv og har akseptert at man er skapt som man er - da kan ikke slike kommentarer få deg ut av balanse eller såre deg.

Anonymkode: 29582...14d

• Hjerte 3
Skrevet

I eksempelet ditt er det jo ikke en kommentar på utseende eller kropp, det er en konstruktiv tilbakemelding på et problem som ble nevnt av den det angår. Det er noe helt annet enn å påpeke noe ubedt. Man kan ha komplekser for de rareste og mest irrasjonelle ting, i de aller fleste tilfeller vil det være noe som ingen andre tenker over som noe negativt, og derfor heller ikke vil tenke at er feil å si noe om - og man må lære seg å ikke legge egne følelser i andres nøytrale utsagn. Litt må man tåle, eller får man det vanskelig i livet.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...