Majer Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-tiltalt-for-drap-i-fjor-na-er-han-siktet-for-drapsforsok/16114841/ Hvor sykt er ikke det her? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Norge er et paradis for kjeltringer. Uprovosert vold, voldtekt, drap, no problem. Men når den ellers lovlydige nordmann kjører 140 i 100 sonen midt på natta når man ikke ser en annen bil på 10 minutter, det må slås hard ned på. Prioriteringer. Anonymkode: 8cf0a...16f 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Welcome to Norway! Anonymkode: e1dcf...338 1
Fountaine Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Han er tiltalt for drap, blir prøveløslatt og prøver å drepe igjen? Skjønner ikke helt hva som foregår inne i hodet på disse personene. Det eneste rette blir livstid i fengsel. 1 1
Fountaine Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 Er det riktig at en person som leverer et våpen til en som dreper får en straff på 11 år?
Gjest paprikaskrue Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 1 hour ago, Fountaine said: Han er tiltalt for drap, blir prøveløslatt og prøver å drepe igjen? Skjønner ikke helt hva som foregår inne i hodet på disse personene. Det eneste rette blir livstid i fengsel. Om han er 24 år nå og skal sitte inne på forvaring i la oss si 55 år så kommer det til å kosten norske skattebetalere millioner av kroner.
Hannah80 Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 At han fikk permisjon etter ett år i fengsel, er jo en sannhet med store modifikasjoner. Han satt jo over 900 dager i varetekt. Så han satt jo inne i flere år, før han fikk permisjon. 2 1
Chomsky89 Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Majer skrev (På 9.10.2023 den 17.19): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-tiltalt-for-drap-i-fjor-na-er-han-siktet-for-drapsforsok/16114841/ Hvor sykt er ikke det her? Satt inne nesten 3 år fordi retten fant det sannsynlig at han var delaktig. Tap av all bevegelsesfrihet i 2,7 år er vel greit her?. Eller skal vi dømme folk til 10+ år fordi vi mistenker skyld? Endret 11. oktober 2023 av Chomsky89 1
Drizzt Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 Majer skrev (På 9.10.2023 den 17.19): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-tiltalt-for-drap-i-fjor-na-er-han-siktet-for-drapsforsok/16114841/ Hvor sykt er ikke det her? Å prøveløslate tiltalt for drap som ga våpenet til den som avfyrte skuddene som til og med er medlemmer i gjengmiljø. Hva kan gå galt? Når de som prøveløslater dem begynner å sitte i fengsel sammen med dem, da ser vi en endring. paprikaskrue skrev (På 9.10.2023 den 21.17): Om han er 24 år nå og skal sitte inne på forvaring i la oss si 55 år så kommer det til å kosten norske skattebetalere millioner av kroner. Ikke hvis han jobber for oppholdet i fengsel og dekker utgiftene med lønna han aldri får. 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 2 hours ago, Drizzt said: Å prøveløslate tiltalt for drap som ga våpenet til den som avfyrte skuddene som til og med er medlemmer i gjengmiljø. Hva kan gå galt? Når de som prøveløslater dem begynner å sitte i fengsel sammen med dem, da ser vi en endring. Ikke hvis han jobber for oppholdet i fengsel og dekker utgiftene med lønna han aldri får. Vet ikke hva det koster å holde en fange i live, men antar at det er langt over en norsk gjennomsnittslønn. Så hva slags jobb som skal kunne dekke de kostnadene er ikke godt å si. Hvis man beregner levekosten til 1000 kr pr døgn (ulike faste og variable kostnader) så snakker vi 20 mill på 55 år.
Stina234 Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Helt sykt. Det norske rettssystemet burde gjennomgå en evaluering. 1
Drizzt Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 paprikaskrue skrev (2 timer siden): Vet ikke hva det koster å holde en fange i live, men antar at det er langt over en norsk gjennomsnittslønn. Så hva slags jobb som skal kunne dekke de kostnadene er ikke godt å si. Hvis man beregner levekosten til 1000 kr pr døgn (ulike faste og variable kostnader) så snakker vi 20 mill på 55 år. Jeg er sikker på at det finnes mye innsatte kan gjøre selv andre ville fått betalt for. Renhold, gartner, vaktmester, osv. I andre land er det også jobber utenfor fengselet som å rengjøre offentlige områder for eksempel, gartnerarbeid for de grønne områdene i byen med bevæpnet vakthold. Da jobber de 8-timers dag mandag-fredag uten lønn og pengene kommunene sparer går til å holde dem sperret inne. Pluss at de lærer å jobbe og hvor pengene kommer fra sånt ærlig arbeid.
LukeDanes Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 Drizzt skrev (12 timer siden): Jeg er sikker på at det finnes mye innsatte kan gjøre selv andre ville fått betalt for. Renhold, gartner, vaktmester, osv. I andre land er det også jobber utenfor fengselet som å rengjøre offentlige områder for eksempel, gartnerarbeid for de grønne områdene i byen med bevæpnet vakthold. Da jobber de 8-timers dag mandag-fredag uten lønn og pengene kommunene sparer går til å holde dem sperret inne. Pluss at de lærer å jobbe og hvor pengene kommer fra sånt ærlig arbeid. Så er spørsmålet om innsatte med tilknytning til gjenger burde befinne seg på utsiden av murene hvor andre ikke-innsatte med bevæpning har anledning til å forsøke å frigi sine kamerater hvor voktere og sivilister så risikerer å bli ofre. Jeg tror jeg stemmer nei til det forslaget. Den gruppen innsatte kan pusle med noe lett industrielt, så kan heller andre innsatte ta seg av oppdrag i det fri.
frivis Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 Og her er nok en gang et eksempel der ingen har ansvar for dårlig bedømming. Når det er slik, så blir systemet værende som det er.
Drizzt Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 (endret) LukeDanes skrev (3 timer siden): Så er spørsmålet om innsatte med tilknytning til gjenger burde befinne seg på utsiden av murene hvor andre ikke-innsatte med bevæpning har anledning til å forsøke å frigi sine kamerater hvor voktere og sivilister så risikerer å bli ofre. Jeg tror jeg stemmer nei til det forslaget. Den gruppen innsatte kan pusle med noe lett industrielt, så kan heller andre innsatte ta seg av oppdrag i det fri. Nå skrev jeg generelt om innsatte, ikke gjengmedlemmer konkret. Selvfølgelig må man ta i betraktning rømningsfaren og all slags farer egentlig, osv når man vurderer om de skal jobbe utenfor fengselet eller noe i fengselet. Endret 13. oktober 2023 av Drizzt
Gjest paprikaskrue Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 On 10/12/2023 at 2:15 PM, Drizzt said: Jeg er sikker på at det finnes mye innsatte kan gjøre selv andre ville fått betalt for. Renhold, gartner, vaktmester, osv. I andre land er det også jobber utenfor fengselet som å rengjøre offentlige områder for eksempel, gartnerarbeid for de grønne områdene i byen med bevæpnet vakthold. Da jobber de 8-timers dag mandag-fredag uten lønn og pengene kommunene sparer går til å holde dem sperret inne. Pluss at de lærer å jobbe og hvor pengene kommer fra sånt ærlig arbeid. Hvorfor skal de lære å jobbe om de aldri skal ut? Man bør heller se på tiltak som kan redusere kostnadene til et minimum som trangere celler, færre måltider, mindre lufting og fjerning av sosiale tiltak slik at man kan redusere bemmaning.
AnonymBruker 42 Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Nå er jo overskriften din greit misvisende, men det betyr egentlig ikke stort i denne betydningen... Er man dømt for grovt uaktsomt drap så skal man ikke sette en fot enten for fengsel før det har gått minst 15 år, og det er KUN om man har vist evne til rehabilitering.. Norge er et land... edit: Når jeg snakker om år - så snakker jeg om rotasjoner rundt solen, og ikke påskehare år, forresten... Endret 13. oktober 2023 av AnonymBruker 42
Drizzt Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 paprikaskrue skrev (12 timer siden): Hvorfor skal de lære å jobbe om de aldri skal ut? Man bør heller se på tiltak som kan redusere kostnadene til et minimum som trangere celler, færre måltider, mindre lufting og fjerning av sosiale tiltak slik at man kan redusere bemmaning. Jeg svarte deg allerede lengre opp Ikke hvis han jobber for oppholdet i fengsel og dekker utgiftene med lønna han aldri får. Siden du er bekymret at det blir for dyrt å holde dem sperret i mange år. Jeg er absolutt for mer spartanske forhold i fengsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå