Gå til innhold

Når begynne med hjemme-alene trening (valp)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor lang tid sånn ca pleier man å bruke på dette fram til man er i mål? Forstår man skal ta seg god tid, og at hvert individ er ulikt, men hører gjerne noen tanker og erfaringer :) 

Anonymkode: 8b7c4...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med en gang. Startet i det små, som å lukke døra når vi gikk på do, gjemte oss bak en vegg nå og da, bare for å høre om hunden piper alene eller om det går bra. Så små turer ut av huset, hente posten og slikt. Gradvis øke til korte turer på butikken eller korte rusleturer. Gir hunden noe godt hver gang vi skal ut døra. Det har gått helt fint her, hunden er et år nå og virker veldig fornøyd :)

Anonymkode: 1dc3c...b39

Skrevet

Begynn gjerne med en gang, med å øve på at du er ute av syne for valpen noen sekunder, kan gå ut av rommet (og raskt tilbake) osv.  

Etterhvert som dere øver på å gå ut av huset; bruk gjerne kameraovervåkning (mobil), for å gå tilbake akkurat når valpen har roet seg, slik at den lærer at det er lurt å roe seg, for da kommer dere tilbake.

Anonymkode: 67770...4e6

Skrevet

Begynte ca med det samme. At jeg kunne være alene på kjøkkenet, turer i postkassa osv. 

Anonymkode: 1cb3b...3bc

Skrevet

Fra første uke du får den. 

Anonymkode: a78b0...fdd

Skrevet

Begynte på dag to! 

Har hatt hunder som har vært alene en arbeidsdag fra de er 6 måneder, og hunder som ikke klarte det før de var nesten 2 år, så det er veldig individuelt. 

Anonymkode: e99b7...19d

Skrevet

Jeg har hund som utviklet separasjonsangst.

Jeg burde begynt før, og jeg burde aldri ha lyttet til de som mener at jeg bare skulle la ham hyle til han ga opp og så ville alt ordne seg ... 

Som de andre sier her, begynn i det små. Lukk døra til do. Lukk døra til kontoret hvis du tar en telefon. Gå ut utgangsdøra uten hund og gå inn igjen. Blir hunden veldig stressa når du nærmer deg utgangsdøra, gå og ta i døra uten å gå verken inn eller ut flere ganger om dagen. Noen hunder tar det helt fint, andre ikke. Støter du på problemer, vil jeg anbefale "Be right back!", en bok av Julia Naismith som bruker en metode der hunden aldri opplever å bli redd under hjemme alene-trening. Det har hjulpet min på vei, og vi er godt i gang med treningen. Det tar bare lang tid. Men heller lang tid enn å ha en hund som hyler og er redd hvis jeg må forlate ham. 

Anonymkode: f04cd...00c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...