Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere.. Søsteren min bor hos meg inntil ho kan finne jobb, noe som er vanskelig, jeg er ung ufør, og har mitt liv å tenke på og burde ikke være økonomisk ansvarlig for henne.

Spørsmålet mitt er om min uføretrygd vil bli påvirket om hun søker på livsopphold mens hun bor på min adresse?

Er en vanskelig situasjon for meg å være i da jeg er veldig syk og ikke har råd til å betale for henne i tillegg til meg selv..

Noen som vet noe om dette?

Endret av Glamfate
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg handler om sivilstand. Og den er jo ikke endret selv om din søster bor hos deg. Men det er lett å blande og få litt "panikk" når man tenker på hvordan der er med for eksempel bostøtte. Jeg tør ikke å garantere deg noe, men jeg er veldig sikker på at dette ikke vil gå utover din uføretrygd (ung ufør).

Anonymkode: 94a08...73d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette tror jeg handler om sivilstand. Og den er jo ikke endret selv om din søster bor hos deg. Men det er lett å blande og få litt "panikk" når man tenker på hvordan der er med for eksempel bostøtte. Jeg tør ikke å garantere deg noe, men jeg er veldig sikker på at dette ikke vil gå utover din uføretrygd (ung ufør).

Anonymkode: 94a08...73d

Ok for jeg har hørt selv at det gjelder sivilstand.. Jeg gir ho bare ett sted å bo inntil videre, og vil bare ikke det skal gå utover meg om hun søker på det.. Jeg betaler leien selv og alt ellers til info.. 

Skrevet

Du har lov å bo med andre uten at det går utover trygden din! Det er først ved samboerskap som varer mer enn tolv måneder at det skjer noe med utbetalingen din. Du og søsteren din er ikke samboere så det går helt fint at hun bor hos deg!

Anonymkode: 2d6ca...e07

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva hvis det er en kvinne å en mann som er venner. Å bor sammen. Er de samboere da? 

Anonymkode: 3910e...c34

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva hvis det er en kvinne å en mann som er venner. Å bor sammen. Er de samboere da? 

De har ingen kjærlighetsrelasjon. Men nav bestemmer at de er samboere fordi de er mann å kvinne. Er det sånn det er? 

Skrevet

Du kan bo sammen med 15 venner, søsken og foreldre inn i evigheten om du ellers bare vil uten at det går utover trygda.

Men så snart du finner kjærligheten så straffer det seg. Rart det der at NAV kan legge slike føringer og være et motmiddel mot kjærligheten. Men så er det altså.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se hva som står nederst i ufør vedtaket ditt om hva du må varsle nav om ved endringer.

Tror ikke det skal ha noe og si for deg men lurt og lese vedtaket nøye. Man kan også stille spørsmål til nav på chatten deres anonymt hvis man er veldig i tvil. Bare noen tips.

Anonymkode: e44e2...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...