AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har flyttet inn til min kjæreste som har 3 voksne barn (2 har akkurat flyttet ut). Jeg har ikke innsyn i hans økonomi men vet han tjener ca litt over 1 milion/år og fikk bonus i sommer på 80000 kr. Jeg driver et eget selskap og klarer meg men har ikke den inntekten og min lønn varieres utfra inntekt men jeg ligger i snitt på 450-500 000 /år. Jeg betaler 5000 kr/mnd her og han har sagt at det skal dekke halvparten av utgiftene. I vinter 22/23 da strømmen var som værst betalte jeg 7-8000 kr. Jeg vet han har snakket om at han betaler 22-23000 i måneden på huset men har også en leieinntekt på 10000 kr. Det som ble sagt var at jeg skal betale halve botutgiftene, vann/avløp, internett og strøm. Jeg betaler også 600 kr i måneden for tv abbonement som ikke trekkes fra ig betaler en del mat som går til hele familien. Det jeg lurer på er om han skal trekke fra 10000 kr (leieinntekt) og etter det dele boutgiftene på 2? jeg bare føler at om han betaler 22500 kr (f eks) i måneden på huset og får 15000 totalt i leieinntekt fra meg og hun som leier blir det litt feil? Han har nå bare «satt ett beløp» og jeg ser ikke noen regninger. i vinter (når jeg betalte 7-8000) så regnet han på slt og delte på 2 men strømmen har gått betydelig ned. Glad om jeg kan få litt innspill fra noen her . hilsen L Anonymkode: a0b06...a46
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Du bor sykt billig. Du kan ikke seriøst mene at for en voksen å ha 5000 i boutgifter er urimelig? Da må dere i så fall bo i en tjue kvadratmeters rønne. Utover det er det rart å ikke sette seg ned sammen og se på begges økonomi og i fellesskap regne ut hva som er fair, før man blir samboere. Anonymkode: a6a1b...029 3 1
Brunello Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Det riktige beløpet er det som dere blir enige om. Det er nesten umulig å si hva som er rett. Men om du skal bo billigere enn halvparten av totalkostnaden for boligen (og den er mye høyere enn det du skriver), er det noe samboeren din må synes at er greit. For i tilfelle du bor billigere, gir han deg en gave hver måned. Og det er det flere argumenter for at er helt greit. For det første vil han at du skal bo hos seg. For det andre, blir det en ekstra å dele husarbeid på. Og for det tredje blir hans kostnader lavere for hver krone du betaler. Men det er også argumenter for at du skal betale halvparten. Et argument er at at veldig mange forhold tar slutt. Det er da kjipt å være den som har betalt mest. Et annet argument er forholdet til de tre voksne barna. Bor du ekstremt billig, vil de lett se på deg som golddigger og forholdet blir dårlig. Endret 9. oktober 2023 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Hvorfor snakker du om hans lønning /økonomi/utgifter og inntekter? Du bor vanvittig billig, er du ikke fornøyd kan du jo se hva du får leid et annet sted for den prisen. Selv har jeg 23.500,- i tilsvarende utgifter HVER MÅNED til en leilighet. Anonymkode: 02055...6dd 3
Majer Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 Er du i kvinnefellen eller kjøper du deg inn?
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du bor sykt billig. Du kan ikke seriøst mene at for en voksen å ha 5000 i boutgifter er urimelig? Da må dere i så fall bo i en tjue kvadratmeters rønne. Utover det er det rart å ikke sette seg ned sammen og se på begges økonomi og i fellesskap regne ut hva som er fair, før man blir samboere. Anonymkode: a6a1b...029 Hei ja enig att det ikke er mye men jeg har ikke mye plass her og har ikke så mye jeg skulle sagt om ting. Har fått plass til noen esker i kjelleren, har en kommode på soverommet og 2 kurver med helkle greier i stua. Han ig barna «tar opp hele huset» og det er knapt noen plass til meg for å henge opp en lue på i gangen. Jeg kanaler betale 15000 i måneden (som jeg gjorde før) men hadde da «space». Man kan nok mere kalle meg som en «innebærende».
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Brunello skrev (23 minutter siden): Det riktige beløpet er det som dere blir enige om. Det er nesten umulig å si hva som er rett. Men om du skal bo billigere enn halvparten av totalkostnaden for boligen (og den er mye høyere enn det du skriver), er det noe samboeren din må synes at er greit. For i tilfelle du bor billigere, gir han deg en gave hver måned. Og det er det flere argumenter for at er helt greit. For det første vil han at du skal bo hos seg. For det andre, blir det en ekstra å dele husarbeid på. Og for det tredje blir hans kostnader lavere for hver krone du betaler. Men det er også argumenter for at du skal betale halvparten. Et argument er at at veldig mange forhold tar slutt. Det er da kjipt å være den som har betalt mest. Et annet argument er forholdet til de tre voksne barna. Bor du ekstremt billig, vil de lett se på deg som golddigger og forholdet blir dårlig. Glemte å legge legge til en viktig deltakerne og det er at jeg eier en leilighet i Gbg som jeg leier ut men ikke tjener en krone på nå lengre pga renten. Går litt i minus hver måned (500-1000). jeg har kjøpt veldig mye til huset, og legger ned ca 10000 i mat hver måned. Så jeg bidrar men ville høre andres meninger om dette. Så det er jeg takknemmelig for.
Blåttvann Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 I dette tilfellet synes jeg 5000 er helt rettferdig. Jeg synes mange bor ekstremt billig hos kjærestene sine. Og det å si at man ikke skal betale renter på lånet til huseier er i mange tilfeller for dumt all den tid man må betale en fremmed persons renter dersom man leier et annet sted... Men hver sak må sees på individuelt og i ditt tilfelle er det helt fint. Skal du betale 50% må du også ha 50% bestemmelse for huset (ikke nødvendigvis oppussing, men innredning og huslegler osv). Det har du ikke og skal derfor ikke betale for det heller. 2 1
Blåttvann Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Lisa-70 skrev (1 minutt siden): Glemte å legge legge til en viktig deltakerne og det er at jeg eier en leilighet i Gbg som jeg leier ut men ikke tjener en krone på nå lengre pga renten. Går litt i minus hver måned (500-1000). jeg har kjøpt veldig mye til huset, og legger ned ca 10000 i mat hver måned. Så jeg bidrar men ville høre andres meninger om dette. Så det er jeg takknemmelig for. 10k i måneden på mat bare på én av dere voksne er jo helt sinnsykt. Her kan du spare mye på å ta bedre valg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Lisa-70 skrev (1 minutt siden): jeg har kjøpt veldig mye til huset, og legger ned ca 10000 i mat hver måned. Så jeg bidrar men ville høre andres meninger om dette. Så det er jeg takknemmelig for Hva er det du har kjøpt inn til huset? Anonymkode: 78b0c...dd6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Høres ut som du er gjest i hans hjem, ikke at det er deres felles hjem. Det hadde jeg ikke giddet helt uavhengig hvor billig det var. Anonymkode: 5561e...4e4 5 1
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Majer skrev (8 minutter siden): Er du i kvinnefellen eller kjøper du deg inn? Jeg har ikke kjøpt meg inn og eier en leilighet i Sverige jeg leier ut. Jeg ønsker ikke å kjøpe meg inn som det ser ut nå da jeg ikke har noen «stemme rett her». Skal jeg kjøpe meg inn vill jeg også være med på å bestemme hvordan det skal se ut. Det får jeg ikke idag.
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 Blåttvann skrev (1 minutt siden): 10k i måneden på mat bare på én av dere voksne er jo helt sinnsykt. Her kan du spare mye på å ta bedre valg. Ja vi har et stort matbudsjett og med 5 voksne som det har vært har det blitt dyrt. Jeg syns ikke jeg skal betale like mye som han på mat på hans voksne barn (som ikke gjør noe hjemme). 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Hva er fremtidsplanene? Skal dere fortsette å bo der? Flytte? Det må nesten tas med her. Du bor veldig billig. Det har ikke noe å si hva han tjener. At du tar det med tyder på at du syns han skal betale mest. Det har heller ikke noe å si at han har leieinntekt. Du må betale for å bo, og 5-7000 er lite for alt inkludert. Det skal gjøres godt å finne noe rimeligere! Jeg flyttet inn til kjæresten, og planen var å kjøpe noe sammen etter 1-2 år. Vi var veldig sikre på at det skulle være oss. Han syns ikke jeg skulle betale ned på lånet hans (uten å kjøpe meg inn, noe som var poengløst så kort tid før felles bolig med tanke på dokumentavgift). Så han foreslo at jeg betalte halvparten av alt, utenom lånet, og heller sparte opp alt jeg kunne til EK. Kjøpte sammen for 50/50 et års tid senere. Så du bør unngå kvinnefella, men må finne ut om og når du skal kjøpe deg inn. Jeg syns du har en god avtale her om du betaler såpass lite, men du må sikre deg for fremtiden. Anonymkode: c13c9...895 2
Blåttvann Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Lisa-70 skrev (Akkurat nå): Ja vi har et stort matbudsjett og med 5 voksne som det har vært har det blitt dyrt. Jeg syns ikke jeg skal betale like mye som han på mat på hans voksne barn (som ikke gjør noe hjemme). Nei selvfølgelig skal du ikke det. 6 1
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som du er gjest i hans hjem, ikke at det er deres felles hjem. Det hadde jeg ikke giddet helt uavhengig hvor billig det var. Anonymkode: 5561e...4e4 Ja det er slikt jeg føler det. Hadde jeg følt at jeg fikk også bestemme like mye med innredning osv hadde jeg ikke hatt problemer med å betale enda mer. Jeg vill absolutt gjøre rett for meg men føler meg som «innebærende» 🥲
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Husleien er uproblematisk. Forholdet deres høres ellers ganske rævva ut (og du veldig tafatt). Men dette må du jo prate med partneren din om. Anonymkode: a6a1b...029 3
Visla Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Men den summen han har sagt er ikke sikkert er inkludert forsikringer, kommunale avgifter osv. Samboeren og datteren hans flyttet inn til meg og barna mine i fjor. Han betaler 6000kr i «husleige» også setter vi 6000kr på felles matkonto. Da er vi 2 voksne, 2 ungdommer og 3 barn. Dere har et hinsides matbudsjett! du flyttet jo inn der tydligvis uten å avklare forventinger og gjøre klare avtaler på forhånd🤷♀️
Lisa-70 Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er fremtidsplanene? Skal dere fortsette å bo der? Flytte? Det må nesten tas med her. Du bor veldig billig. Det har ikke noe å si hva han tjener. At du tar det med tyder på at du syns han skal betale mest. Det har heller ikke noe å si at han har leieinntekt. Du må betale for å bo, og 5-7000 er lite for alt inkludert. Det skal gjøres godt å finne noe rimeligere! Jeg flyttet inn til kjæresten, og planen var å kjøpe noe sammen etter 1-2 år. Vi var veldig sikre på at det skulle være oss. Han syns ikke jeg skulle betale ned på lånet hans (uten å kjøpe meg inn, noe som var poengløst så kort tid før felles bolig med tanke på dokumentavgift). Så han foreslo at jeg betalte halvparten av alt, utenom lånet, og heller sparte opp alt jeg kunne til EK. Kjøpte sammen for 50/50 et års tid senere. Så du bør unngå kvinnefella, men må finne ut om og når du skal kjøpe deg inn. Jeg syns du har en god avtale her om du betaler såpass lite, men du må sikre deg for fremtiden. Anonymkode: c13c9...895 Ja det er et godt spørsmål men huset vi bor i er her han har bodd med sin x kone (barnas mamma som gikk bort under ett år siden). Det gjør meg ingenting men huset er gammelt og mye slitt. Nå i januar flytter siste sønnen ut og da er det vare oss to. Jeg tror ikke han kan tenke seg å flytte men om jeg skal kjøpe meg inn vil jeg føle mer att jeg bor her. Han vill ikke forandre på noen ting og jeg føler derfor att jeg er innebærende. Rot over alt og jeg har kunn en liten plass for mine klær på soverommet og en liten skuff i gangen for paraply og luer.
PM75 Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Husleien er grei. Men veldig mye annet er ikke greit - eks at du betaler 10.000,- på mat og at du nærmest bor på nåde..! 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå