AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Har en åtteåring som egentlig ikke bryr seg så mye om regler vi har, jeg når ikke inn. Konsekvenser får barnet, men de virker ikke. Barnet har flere ganger ikke kommet hjem etter skolen, men tatt andre busser hjem, ikke kommet til skolen i tide, går hjem til "fremmede" ( altså barn jeg ikke kjenner i det hele tatt og aldri hørt om de) I dag ble jeg veldig redd da barnet hadde lagt igjen telefonen hjemme og jeg ble fortalt at vårt barn ikke var på bussen. Klokka var såpass mye at barnet burde ha vært hjemme til nå. Ringte skolen og de kunne heller ikke forstå hvor barnet vårt var. Jeg begynte å bli redd, så dukker barnet plutselig opp, hadde tatt en annen buss hjem. Dette skjer rimelig ofte, og merker at jeg snart har behov for litt hjelp for å få barnet til å forstå viktigheten med å si ifra om det ikke er mulig så må barnet komme hjem uansett hva. Det virker ikke som om vårt barn forstår dette helt og hva som er problemet og lever litt i nuet. Jeg vurderer å prøve å få en henvisning bup eller noe så vi kan få litt hjelp, jeg er helt rådløs og jeg blir så stresset av dette. Flere som har hatt slike barn? Hvordan fikk dere barna til å forstå? Anonymkode: 2471e...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Kjøp sånn xplora smartklokke til barn hvis barnet glemmer telefonen hjemme. Da kan barnet ringe til deg, du kan ringe til klokken, den har gps-sporing osv. Anonymkode: 5c04d...405 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Perle skrev (15 minutter siden): Og hva sier far til dette da? Far sier vel det samme som meg, hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 2471e...2f2 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjøp sånn xplora smartklokke til barn hvis barnet glemmer telefonen hjemme. Da kan barnet ringe til deg, du kan ringe til klokken, den har gps-sporing osv. Anonymkode: 5c04d...405 Vi har, den legges hjemme, slås av osv Anonymkode: 2471e...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 Snakk med helsesykepleier på skolen. Dere vil fort få avslag fra BUP på et så tynt grunnlag. Anonymkode: dbd69...203 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Løsningen er vel at dere må følge barnet til skolen eller til bussen (og se at det setter seg på riktig buss) 8 år, da går barnet i 2. eller 3. klasse? Da er det vel SFO/AKS som barnet kan gå på etter skolen, og så henter dere barnet der etter jobb. Kanskje er ikke barnet modent nok, kanskje får det mer motivasjon til å gjøre dette riktig selv om den ser at alternativet er å bli fulgt og måtte være på SFO/AKS? Anonymkode: a9964...7d4 6 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 Forstår deg godt. Og at det er en ekkel følelse å ikke vite. Bare for å vri det litt positivt også da. For 40 år siden var det sånn det var. Ingen mobiler eller klokker som kunne spore ungene. Det var mye selvstyr og finne ut av ting selv, kontra nå, hvor alt legges til rette 24/7. Så at du har en selvstendig gutt, som ja lever i nuet, men finner da frem og ut av ting, er jo også en dose positivt. Med det sagt, og 8 åring selv i hus, så forstår jeg også deg☺️ Anonymkode: 3962b...c5d 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Løsningen er vel at dere må følge barnet til skolen eller til bussen (og se at det setter seg på riktig buss) 8 år, da går barnet i 2. eller 3. klasse? Da er det vel SFO/AKS som barnet kan gå på etter skolen, og så henter dere barnet der etter jobb. Kanskje er ikke barnet modent nok, kanskje får det mer motivasjon til å gjøre dette riktig selv om den ser at alternativet er å bli fulgt og måtte være på SFO/AKS? Anonymkode: a9964...7d4 Det er faktisk en helt umulig løsning, jeg kan ikke gå lenger ned i stilling. Barnet har eldre søsken som passer på seg på morgen, men jeg har ikke mulighet til å fotfølge barnet lenger. Har eldre barn som har klart dette helt fint, og har derfor troa på at dette skal det barnet her klare også. Trenger bare å finne ut hvordan jeg skal nå inn og trenger litt råd ang det. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Forstår deg godt. Og at det er en ekkel følelse å ikke vite. Bare for å vri det litt positivt også da. For 40 år siden var det sånn det var. Ingen mobiler eller klokker som kunne spore ungene. Det var mye selvstyr og finne ut av ting selv, kontra nå, hvor alt legges til rette 24/7. Så at du har en selvstendig gutt, som ja lever i nuet, men finner da frem og ut av ting, er jo også en dose positivt. Med det sagt, og 8 åring selv i hus, så forstår jeg også deg☺️ Anonymkode: 3962b...c5d Dette vet jeg og jeg føler virkelig med mine foreldre som jeg vet var i oppløsning flere ganger. Jeg ble utstyrt med telefon så fort som det var mulig. Vårt barn er enda verre enn det jeg var, og jeg er ikke helt for mine foreldres metode for å få meg til å høre. Barnet er veldig selvstendig og forstår ikke helt behovet vi har for å ha denne kontrollen, jeg må få barnet til å forstå dette. Ingen problem å bli med noen hjem, men det må sies i fra. Anonymkode: 2471e...2f2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Det drev da vi med når vi var små også, gikk til og fra skolen noen kilometer. Brukte alt fra 30 minutter til 3 timer hjem😅 Hadde ikke telefoner… Tror det er helt vanlig altså. Anonymkode: 6933a...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Det er ikke helt uvanlig. Vi har en airtag i sekken til vårt lille surrehode, den er jo avhengig av å være i kontakt med en iphone for å spore, men vi bor i et tett befolket område, så det har ikke vært noe problem. Det er en billig og enkel forsikring som gir henne mer frihet, og oss litt mer ro i sjelen. Hun vet at den er der og syns selv at det er helt greit. Anonymkode: 1ee89...296 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 har han "alltid" vært et surrehue? Eller har du merket en endring i oppførselen? Anonymkode: e9e06...be7 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 Men er det egentlig et problem? Hvis han er selvstendig, og «problemet» består i at du blir engstelig? Er det ok at han tar en annen buss eller blir med fremmede hjem hvis bare du vet om det på forhånd? Smartklokke? Anonymkode: e0fed...d44 1
Eva00 Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Vi bruker også airtag, pluss klokke. om det er retur fra skolen som Er problemet så ville jeg sendt han på Sfo..der har du en konsekvens. 2
AprilLudgate Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Synes ikke dette høres BUPmat ut, greia er at han ikke skjønner hva problemet er siden han jo selv er trygg på reiseveien/planer osv. Han er bare 8 år, mange i den alderen surrer veldig og glemmer omtrent alt. Men dette kan jo bli et problem om noe oppstår, så han kan jo ha gpstracking i skolesekken sin. Pluss at dere HVER dag repeterer reglene. F.eks at dere konsekvent ringer kl X, og da må han ta telefonen/Xplora som dere legger ladet i sekken. Han MÅ fortelle dere hvem han skal til, og dette må være skolevenner dere kan kontakte foreldrene til. Gjør han ikke dette kan han ikke besøke andre etter skolen. 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 Slik var min i første klasse, bare at innen kl 6 når det var blitt mørkt var han enda ikke kommet hjem. Etter x kvelder hvor jeg kjørte rundt i mørket å lette etter han ble det kjøring til og fra skolen, som resulterte i morgen og ettermiddags sfo til 1600. Og slik ble det i over ett år. Plutselig hadde han modnet og det var ikke noe problem mer. Selvom dine eldre barn har vært klare for dette, går det ikke automatikk i at alle andre barn er klare. Anonymkode: b48c1...797 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Hva med å lage et belønningssystem hvor han får ei stjerne for hver gang han gir beskjed til dere som avtalt, så kan han tjene opp til noe han ønsker seg? Da får han kanskje litt egenmotovasjon til å følge opp. Her er det uaktuelt å ikke gi beskjed om hvor man er. Det gjelder både store og små. De får bli med andre hjem alt de bare ønsker, men må ringe og si fra, evt sende en kjapp sms. Anonymkode: 12039...f07 2
Mt3 Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Det virker jo bare som om at ditt barn nyter friheten ved å ta buss hit og dit, besøke venner og nye bekjente. Så hvordan du skal kunne løse dette når sfo/aks ikke er aktuelt for din del, aner jeg ikke. Men jeg er i hvertfall sikker på at du skal vente i det uendelige på å få noe hjelp fra Bup så lenge ikke skolen tror barnet ditt har noen diagnose av noe slag. Og om de skal komme med forslag så kan jeg garantere at de forslag som kommer vil gå ut over din/fars arbeidstid. Er du hjemme når han skal komme hjem med bussen? Hvorfor ikke da ta å hente han hver gang han ikke har sendt beskjed om at han drar til en venn på besøk (Sørg da såklart for å ha klokken/gps brikke gjemt i sekken) Vil det virkelig ikke være enklere å kjøre barnet til skolen, enn å stadig måtte spore han opp? 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Ville fått SFO-plass til ungen som konsekvens. Han klarer ikke følge regler, da kan han ikke farte rundt på egenhånd. Anonymkode: 9a641...4cd 5
minister-mio Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Ha han på sfo eller hør om det er muligheter for at skolen kan bidra på noe vis. Kan noe så enkelt som en beskjed fra lærer om å huske å gå rett på bussen etter endt skoledag hjelpe? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå