Million Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg fikk i helgen levert hjem en bestilling jeg hadde bestilt hos Lyko.no, og de benytter seg av tjenesten HeltHjem som leveringsbud. Fikk sms klokken seks om morgenen at pakken var "levert i postkassen". Det vet jeg at den ikke er, så jeg fortet meg ned for å hente den før noen naboer eller forbipasserende stjal den. Jeg bor i blokk, og budet legger alltid pakkene bare på gulvet i gangen nede. Da jeg bøyde meg for å plukke opp pappesken, kjente jeg det oste sigarettrøyk av pakken - det stinket! Jeg antar at sjåfærene/budene til HeltHjem bruker sine egne biler når de jobber og leverer, og derfor røyker fritt inne i bilene. Men det resulterer jo i at pakkene også stinker røyk! Det er ikke første gang jeg får en pakke fra dem som oser sigarettrøyk. Men som oftest er det jo sjampooflasker eller ting i plastemballasje inni, som ikke tar til seg røyklukten så godt. Men denne gangen lå det en børste av treverk i pakken, og den STINKET røyk! Det er vel ingen som orker å gre håret sitt med noe som lukter så vondt?! Børsten var billig, kostet bare 215 kroner, men det er prinsippet. Den er i alle henseender ødelagt nå pga lukten. Og hvorfor skal jeg betale for noe som leverandøren har ødelagt? Sendte en klage på epost til Lyko.no og fikk svar i dag. De ga meg mer eller mindre beskjed om at de trodde jeg løy. De sa først at jeg kunne få 100 kr i rabattkode til mitt neste kjøp hos dem. Altså må jeg bruker MER PENGER hos dem og handle der igjen for å få noe som helst erstatning for en ødelagt vare??? Det gidder ikke jeg. Så jeg svarte at jeg var irritert over en så ubrukelig løsning fordi det tvinger meg til å legge igjen enda mer penger hos dem for en så latterlig erstatningssum. Da svarte de at de "ikke kunne VITE om den luktet røyk"..... Så ber de meg returnere den om jeg vil ha full tilbakebetaling. Pappesken den kom i er forlengst kastet, for den stinket jo så forferdelig røyk at jeg ville ikke ha den liggende inne i boligen min selvfølgelig. Så jeg skal ha all denne jobben med å finne et eller annet å pakke inn i (som jeg ikke har), gå til nærmeste hente/utleveringspunkt og så vente på penger tilbake gud vet hvor lenge? Den hårbørsten gikk i søpla i helgen. Jeg vil ikke ha noe som stinker røyk liggende her i dagesvis. Jeg får bare si farvel til de 215 kronene. Men jeg blir så mektig irritert over at JEG skal ha alt merarbeidet når en vare er i praksis ødelagt ved levering! Jeg bestiller hjemlevering av en god grunn, og det er fordi jeg får så mye smerter når jeg går. Det er derfor vondt for meg å gå og hente pakker på hentested, og levere dem til hentested. Derfor hjemlevering. Hva tenker dere om en sånn respons fra selger? Nærmest beskyldt for å juge (for 215 kroner burde de jo tenke seg at det er lite sannsynlig at noen ville gidde å svindle) 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 For noe dritt. Jeg hadde klaga til det helt hjem greiene også, siden sjåføren har kjørt pakken gjennom røykepausen sin. Anonymkode: 6f327...009 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg skjønner dem godt, jeg. Jeg jobber i en nettbutikk og enten ber vi om bilder (der hvor det er aktuelt) eller varen i retur. For det første er det dessverre folk som svindler butikker, og for det andre trenger man i en del tilfeller varen for å kunne gjøre en vurdering. Det kan være at man må ta saken videre med egen leverandør for eksempel, eller i dette tilfelle med transportøren. Når du handler på nett har du alltid 14 dagers angrerett, så du kunne returnert den (det er jo ikke nettbutikkens feil at du kastet emballasjen) og fått hele kjøpesummen tilbake. Anonymkode: 9f77c...fa4 16 2
Ullvott Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg synes selger er unnvikende, men den viktigste lærdommen her er å velge annen transportløsning. Jeg forstår jo hvorfor Helthjem ble valgt, nemlig at du får pakken levert hjemme uten ekstrakostnader. Men jeg tror nok alternativet er å enten betale for levering på døra med en "ordentlig" befrakter eller å hente på nærmeste hentested. Man får dessverre hva man betaler for, og transportbransjen presses til det ytterste hele tiden. Du klager selvsagt også til Helthjem, selv om jeg strengt tatt mener at Lyko er de som burde gjort akkurat det. Helthjem er jo Lykos underleverandør, og ikke egentlig ditt ansvar. 3
Million Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner dem godt, jeg. Jeg jobber i en nettbutikk og enten ber vi om bilder (der hvor det er aktuelt) eller varen i retur. For det første er det dessverre folk som svindler butikker, og for det andre trenger man i en del tilfeller varen for å kunne gjøre en vurdering. Det kan være at man må ta saken videre med egen leverandør for eksempel, eller i dette tilfelle med transportøren. Når du handler på nett har du alltid 14 dagers angrerett, så du kunne returnert den (det er jo ikke nettbutikkens feil at du kastet emballasjen) og fått hele kjøpesummen tilbake. Anonymkode: 9f77c...fa4 Det er nettbutikkens feil at de bruker en leverandør av leveringstjenester som i praksis gjør det umulig å oppbevare emballasjen i hus pga den forpester med lukten. Men ja, jeg skulle ikke kastet den, jeg skulle lagt det i kjellerboden eller noe. Men det forandrer ikke det faktum at det for meg ikke er verdt å få store smerter ved å gå bort til nærmeste HeltHjem hentepunkt og levere retur der, og så gå hjem igjen. Det er ikke verdt 215 kroner å få smerter resten av dagen.
Million Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2023 Ullvott skrev (2 minutter siden): Jeg synes selger er unnvikende, men den viktigste lærdommen her er å velge annen transportløsning. Jeg forstår jo hvorfor Helthjem ble valgt, nemlig at du får pakken levert hjemme uten ekstrakostnader. Men jeg tror nok alternativet er å enten betale for levering på døra med en "ordentlig" befrakter eller å hente på nærmeste hentested. Man får dessverre hva man betaler for, og transportbransjen presses til det ytterste hele tiden. Du klager selvsagt også til Helthjem, selv om jeg strengt tatt mener at Lyko er de som burde gjort akkurat det. Helthjem er jo Lykos underleverandør, og ikke egentlig ditt ansvar. De svarte i eposten sin at de skulle ta det opp med HeltHjem, men at de "anbefalte" meg å gjøre det samme. Det har jeg gjort. De burde virkelig forby sjåførene sine å forpeste pakkene de skal levere på den måten.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Her må du jo klage til Helt hjem. Det er ikke Lyko sin skyld. Anonymkode: c5641...73e 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 I og med at Lyko ikke vil gjøre noe, så hadde jeg slutta å handle av de. Jeg hadde også henvendt meg til helthjem, og dersom de ikke gjør noe hadde jeg lagt igjen en anmeldelse på trustpilot. Anonymkode: 02cfb...902 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Dette er jo ikke nettbutikken sin feil, men transportøren.... Anbefaler deg å velge en annen leveringsmetode enn helt hjem siden du har så dårlig erfaring med de. Anonymkode: 3fda7...cb4 7
Million Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her må du jo klage til Helt hjem. Det er ikke Lyko sin skyld. Anonymkode: c5641...73e Jeg har gjort begge deler, og Lyko er skyldig fordi de er den som velger å hyre inn denne bestemte tjenesteleverandøren. Som kunde kan de vel stille visse krav til kvaliteten på tjenestene de betaler for? Å ikke ødelegge pakkene som fraktes med røykstank burde være et minimumskrav. Det ligger dessuten mer tyngde bak en tilbakemelding fra en stor bedrift som Lyko enn en liten enkeltperson som jeg, skulle jeg tro. 2
Ullvott Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her må du jo klage til Helt hjem. Det er ikke Lyko sin skyld. Anonymkode: c5641...73e AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er jo ikke nettbutikken sin feil, men transportøren.... Anbefaler deg å velge en annen leveringsmetode enn helt hjem siden du har så dårlig erfaring med de. Anonymkode: 3fda7...cb4 Transportøren er underleverandør til nettbutikken. Det er nettbutikken som har et kundeforhold til transportøren, ikke TS, og det er nettbutikken som kan legge sterkest press på transportøren ved f.eks å true med å slutte å bruke dem. Derfor er det viktig at nettbutikken får beskjed og får anledning til å behandle dette som kvalitetsavvik. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Bruker aldri Helt Hjem. De kommer klokken 3-4 om morgenen med musikken på det høyeste nivået. Bassen høres i hele nabolaget. Pakker blir glemt. Pakker blir kastet rett på gata. Har ringt dem og klagd et par ganger, men det har ikke hjulpet. Bruker kun posten, instabox og porterbuddy. Anonymkode: a2505...b17 1
skruf Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg ville sendt en klage til helthjem Hvis du ikke har kastet hårbørsten enda så pakk den godt inn i plastpose (gjerne i flere poser utenpå hverandre) sånn at røyklukten ikke fordunster. Hvis helthjem vil ha bevis så send de børsten ( regner med at de henter pakker i blokk også?) så får de kjenne lukta selv. Helthjem har oversikt om hvilket bud som kjørte den aktuelle morgenen du fikk pakken levert Jeg har noen ganger hentet pakke fra Posten på nærbutikken som har post i butikk der emballasjen har vært herpet. Da har Jeg tatt bilde av pakken og sendt inn til posten hvis noe har manglet i pakken eller det jeg kjøpte har blitt ødelagt under transport 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 22 minutter siden, Ullvott said: Transportøren er underleverandør til nettbutikken. Det er nettbutikken som har et kundeforhold til transportøren, ikke TS, og det er nettbutikken som kan legge sterkest press på transportøren ved f.eks å true med å slutte å bruke dem. Derfor er det viktig at nettbutikken får beskjed og får anledning til å behandle dette som kvalitetsavvik. Du tror nettbutikken slutter å bruke helthjem fordi TS har opplevd at pakkene stinker? Folk har klaget på helthjem siden de dukket opp i norge. De er fortsatt super billig å bruke som transportør, så de forsvinner ikke for oss forbrukere. Anonymkode: 3fda7...cb4
Ullvott Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tror nettbutikken slutter å bruke helthjem fordi TS har opplevd at pakkene stinker? Folk har klaget på helthjem siden de dukket opp i norge. De er fortsatt super billig å bruke som transportør, så de forsvinner ikke for oss forbrukere. Anonymkode: 3fda7...cb4 Jeg sier at nettbutikken er de eneste som kan legge press på Helthjem. Jeg sier ikke AT de nødvendigvis kommer til å gjøre det, men det er uansett feil å legge ansvaret på oss som sluttbrukere for å klage til noen som er underleverandør til nettbutikken.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 Million skrev (34 minutter siden): Det er nettbutikkens feil at de bruker en leverandør av leveringstjenester som i praksis gjør det umulig å oppbevare emballasjen i hus pga den forpester med lukten. De kan jo ikke ta utgangspunkt i at budet røyker inni bilen sin.. jeg tror ikke jeg hadde klart å komme på en sånn historie en gang. Da hadde jeg faktisk henvendt meg til HeltHjem - som kanskje til og med har fått denne beskjeden om budbringer tidligere. Lyko er ikke problemet. HeltHjem er problemet her. Anonymkode: 7fce9...78d 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Helthjem suger dritt, kjøper aldri fra nettbutikker som bruker de Anonymkode: 3ead1...e0d
Million Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #18 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan jo ikke ta utgangspunkt i at budet røyker inni bilen sin.. jeg tror ikke jeg hadde klart å komme på en sånn historie en gang. Da hadde jeg faktisk henvendt meg til HeltHjem - som kanskje til og med har fått denne beskjeden om budbringer tidligere. Lyko er ikke problemet. HeltHjem er problemet her. Anonymkode: 7fce9...78d Ja, det er de nok, men hvorfor skal jeg som siste ledd i kjeden behøve å forholde meg til dem og sette i gang en klagesak som enkeltperson? Det er vel sin betalende kunde, Lyko, de bryr seg om de mister, det er der alle oppdragene og pengene kommer fra. Uansett så har jeg sendt melding til HeltHjem og klaget. Men det har jeg gjort en gang før (da var ikke varen inni ødelagt av stanken, men det var den nå). Den første gangen jeg klaget på røykstank av pakkene til HeltHjem så svarte de aldri. Jeg forventer egentlig ikke svar nå heller, men melding er altså sendt. Jeg har vanskelig for å skjønne at ikke mange andre pakkemottakere må ha klaget på samme sak før...? Det er som sagt ikke første gang jeg får en pappeske levert av HeltHjem som oser røyk, men det er første gang varen inni stinker også. Folk flest kjenner røyklukt veldig lett og ingen utenom røykerne selv liker det.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Million skrev (1 minutt siden): Ja, det er de nok, men hvorfor skal jeg som siste ledd i kjeden behøve å forholde meg til dem og sette i gang en klagesak som enkeltperson? Det er vel sin betalende kunde, Lyko, de bryr seg om de mister, det er der alle oppdragene og pengene kommer fra. Uansett så har jeg sendt melding til HeltHjem og klaget. Men det har jeg gjort en gang før (da var ikke varen inni ødelagt av stanken, men det var den nå). Den første gangen jeg klaget på røykstank av pakkene til HeltHjem så svarte de aldri. jeg burde også lagt til at jeg skjønner deg og støtter deg helt og holdent. Det er urimelig at du som forbruker skal på en måte stå ansvarlig for å gjøre noe annet enn å ta imot pakken! Samtidig antar jeg et større problemt hos HeltHjem, som er de som absolutt ikke burde ha budbringere som ødelegger varene til kundene deres! Anonymkode: 7fce9...78d 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg burde også lagt til at jeg skjønner deg og støtter deg helt og holdent. Det er urimelig at du som forbruker skal på en måte stå ansvarlig for å gjøre noe annet enn å ta imot pakken! Samtidig antar jeg et større problemt hos HeltHjem, som er de som absolutt ikke burde ha budbringere som ødelegger varene til kundene deres! Anonymkode: 7fce9...78d Og da mente jeg å utheve ødelegger varene til kundene deres! Det er noe de er nødt til å ha en eller annen regel imot. Kanskje også den mest aktuelle kandidaten å rette seg mot for å få kompensasjon. Anonymkode: 7fce9...78d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå