AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg ser at mange svært fort konkluderer med at de som fikser på utseendet har dårlig selvbilde. Så lettvint er det jo ikke. Noen har dårlig selvbilde, andre har slett ikke det, noen ønsker bare å se best mulig ut. Selv om jeg synes fillerslepper, dragqueenvipper og botoxkinn er stygt, tenker jeg selvfølgelig ikke automatisk at de som bruker dette er usikre og sliter med dårlig selvtillit, min første tanke er at de selv synes det er fint. Og så er jeg litt lei bestemødrene som hakker på unge for deres skjønnhetsidealer, for det er like mye justering av utseende å f eks farge håret kullsort når man egentlig er blond og kline på en skarp rosa leppestift som å sette på fake vipper. Bestemødrene gjør og har gjort mye med utseendet selv, men påstår at de selv er så naturlige, selv om de iherdig jobber for å skjule at de har grått hår og bruker masse sminke. Kan vi ikke bare slutte å bry oss med andres utseende? Det er så enkelt som at vi har ulik smak. Jeg vil ikke ha fillerslepper, mens hun som har det, liker kanskje ikke mitt blondstripede hår heller. Anonymkode: 54f74...e4c 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Det er forskjell på hårfarge og sminke, som påføres utenfor hud/hår og som vaskes bort enn det å sprøyte kjemikalier inn under hunden for å mer radikalt endre utseendet (evt lamme muskler). Vi har i alle generasjoner i alle kulturer fokusert på skjønnhet og gjort ulike ting for å bli det som i det samfunnet og den tiden anses som "vakkert". Men noen ganger går det for langt og da er det lov å si fra. Når man snøret sammen skoene i gamle Kina så var det å gå for langt. Når man brukte korsett som var så stramt at man fikk indre skader så var det å gå for langt. Når man sprøyter kjemikalier inn i hunden for å endre strukturen eller lamme muskler så er det å gå for langt. Anonymkode: 7ac02...2b5 2 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Hvis du likte hvordan du ser ut, så endrer man ikke utseende sitt. Anonymkode: f737f...5b7 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Hvis jeg putter i meg det ene og det andre så har jeg dårlig selvbilde. Det å putte i seg kjemikalier og gift er ikke for å se pen ut. Man forandrer selve utseende sitt. Det er ikke bra selvbilde. Den går jeg jeg rett og slett i med på. De som må gjøre slik pga sykdommer er hekt greit fordi velger det fordi de ønsker å se ut som alle andre og ikke være den unormale. Som hun som nevner kinesike bant med bundet føtter eller folket med 20 ringer rundt halsen fordi lang hals er pent. Mem må leve sånn resten av livet fordi tar de av ringene vil nakken knekke. Skjønnhet er mye, men kjemikalier og andre i kroppen er på samme nivå som nevnt over her. I gamle dager brukte de asbest og kvikksølv i klær og sminke. Så konsekvensene av det også. Desverre er det mange som blir skadet på livet fordi bare vil se bedre ut eller ta vare på seg selv. Så nei. Der bommer du kraftig 👍 Anonymkode: 1afcc...323 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er forskjell på hårfarge og sminke, som påføres utenfor hud/hår og som vaskes bort enn det å sprøyte kjemikalier inn under hunden for å mer radikalt endre utseendet (evt lamme muskler). Vi har i alle generasjoner i alle kulturer fokusert på skjønnhet og gjort ulike ting for å bli det som i det samfunnet og den tiden anses som "vakkert". Men noen ganger går det for langt og da er det lov å si fra. Når man snøret sammen skoene i gamle Kina så var det å gå for langt. Når man brukte korsett som var så stramt at man fikk indre skader så var det å gå for langt. Når man sprøyter kjemikalier inn i hunden for å endre strukturen eller lamme muskler så er det å gå for langt. Anonymkode: 7ac02...2b5 Sminke og hårfarge er jo kjemikalier det og, som både hud og hodebunn kan reagere på. Hvis man er fornøyd med hvordan man ser ut, hvorfor sminke seg? 🤷🏼♀️ De fleste mennesker er noe asymmetriske, og «skjønnhetsstandarden« fremhever symmetri som vakkert/tiltrekkende. Ser overhodet ikke noen problemer med litt velplassert filler feks, for å få et mer symmetrisk ansikt. Duck lips osv er ganske lite pent etter min mening, men jeg legger meg ikke oppi hva andre velger å gjøre med sin kropp. Anonymkode: acfed...f66 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sminke og hårfarge er jo kjemikalier det og, som både hud og hodebunn kan reagere på. Hvis man er fornøyd med hvordan man ser ut, hvorfor sminke seg? 🤷🏼♀️ De fleste mennesker er noe asymmetriske, og «skjønnhetsstandarden« fremhever symmetri som vakkert/tiltrekkende. Ser overhodet ikke noen problemer med litt velplassert filler feks, for å få et mer symmetrisk ansikt. Duck lips osv er ganske lite pent etter min mening, men jeg legger meg ikke oppi hva andre velger å gjøre med sin kropp. Anonymkode: acfed...f66 Jeg legger meg oppi det fordi det pusher et helt unaturlig skjønnhetsideal hvor man skal se mer og mer like ut og mer mer dukkeaktige ut. Jeg for min del sminker meg kun når jeg skal noe spesielt. Det er naturlig å ville pynte seg når man skal noe utenom hverdagen, det gjelder både klær, hår og sminke. I hverdagen går jeg med vanlige klær og uten sminke. Anonymkode: 7ac02...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du likte hvordan du ser ut, så endrer man ikke utseende sitt. Anonymkode: f737f...5b7 Man trenger ikke å være misfornøyd med utgangspunktet selv om man ønsker å forbedre det. Og det betyr så absolutt ikke nødvendigvis at man har dårlig selvbilde. Anonymkode: 54f74...e4c 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er forskjell på hårfarge og sminke, som påføres utenfor hud/hår og som vaskes bort enn det å sprøyte kjemikalier inn under hunden for å mer radikalt endre utseendet (evt lamme muskler). Vi har i alle generasjoner i alle kulturer fokusert på skjønnhet og gjort ulike ting for å bli det som i det samfunnet og den tiden anses som "vakkert". Men noen ganger går det for langt og da er det lov å si fra. Når man snøret sammen skoene i gamle Kina så var det å gå for langt. Når man brukte korsett som var så stramt at man fikk indre skader så var det å gå for langt. Når man sprøyter kjemikalier inn i hunden for å endre strukturen eller lamme muskler så er det å gå for langt. Anonymkode: 7ac02...2b5 Du misser poenget. De som gjør slikt har ikke nødvendigvis dårlig selvbilde, var poenget mitt. Ikke hva som er bra og ikke. Anonymkode: 54f74...e4c 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Du misser poenget. De som gjør slikt har ikke nødvendigvis dårlig selvbilde, var poenget mitt. Ikke hva som er bra og ikke. Anonymkode: 54f74...e4c Jeg vil si at i de fleste tilfeller så handler det om dårlig selvbilde. Hvorfor skulle man ellers ønske å gjøre noe slikt? For ikke å snakke om at man er et dårlig forbilde og kan bidra til å gi oppvoksende tenåringer dårlig selvbilde og et forvridd syn på skjønnhet og hva som er normalt. Anonymkode: 7ac02...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vil si at i de fleste tilfeller så handler det om dårlig selvbilde. Hvorfor skulle man ellers ønske å gjøre noe slikt? For ikke å snakke om at man er et dårlig forbilde og kan bidra til å gi oppvoksende tenåringer dårlig selvbilde og et forvridd syn på skjønnhet og hva som er normalt. Anonymkode: 7ac02...2b5 Det stemmer ikke. Noen har selvfølgelig dårlig selvbilde, alle har ikke det. Har alle som farger håret og bruker mascara dårlig selvbilde? Selvfølgelig ikke, man ønsker bare å se best mulig ut. Anonymkode: 54f74...e4c 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Folk får gjøre som de vil, men av de jeg kjenner som holder på med dette her så føler jeg at de legger for mye av verdien sin i utseende. Noe de ikke hadde trengt fordi de har bra personlighet Anonymkode: c30df...b43 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Noen har selvfølgelig dårlig selvbilde, alle har ikke det. Har alle som farger håret og bruker mascara dårlig selvbilde? Selvfølgelig ikke, man ønsker bare å se best mulig ut. Anonymkode: 54f74...e4c Jeg skrev heller ikke alle, men de fleste. Det er også folk som ikke kan gå utenfor døren uten sminke, de har også dårlig selvbilde. Anonymkode: 7ac02...2b5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg legger meg oppi det fordi det pusher et helt unaturlig skjønnhetsideal hvor man skal se mer og mer like ut og mer mer dukkeaktige ut. Jeg for min del sminker meg kun når jeg skal noe spesielt. Det er naturlig å ville pynte seg når man skal noe utenom hverdagen, det gjelder både klær, hår og sminke. I hverdagen går jeg med vanlige klær og uten sminke. Anonymkode: 7ac02...2b5 Det som er interessant, er at noen yngre kvinner ender opp med å se ut som noe jeg forbinder med 50-åringer etter ansiktsløft og x antall andre behandlinger. De ser, som du sier, tilnærmet like ut, men fordi det tidligere nesten bare var middelaldrende eller eldre kvinner som fikset på utseendet i en slik grad, forbinder jeg looken med «eldre kvinne har fikset på utseendet», og jeg tenker at de unge kvinnene ser «gamle ut». Og det er vel neppe hensikten? 🤔 Anonymkode: 85bb3...162 2 1
Guccitove Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Man kan da like seg selv, selv om man vil gjøre noe med utseendet sitt? 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg tror nok mange ønsker filler, botox og kirurgi pga dårlig selvbilde, men ikke alle. Noen tenker nok også at om de bare hadde hatt litt større lepper, rumpe, pupper etc så hadde de godt fra å være pen til penere. Jeg personlig synes denne bimbo-trenden er ganske trist, men mtp at jeg har naturlige store lepper så skal jeg jo ikke snakke så høyt.. Jeg tror det må være et enormt press på unge jenter i dag pga sosiale medier og denne unaturlige skjønnhetsidealen. Anonymkode: 16ee6...204
katties Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du likte hvordan du ser ut, så endrer man ikke utseende sitt. Anonymkode: f737f...5b7 Ja, men man har ikke nødvendigvis dårlig selvtillitt da. En eller annen gang tar jeg kanskje botox fordi jeg rynker brynenne litt mye of har fått muskler der (ikke rynker) som lettere får meg til å se litt misfornøyd/konsentrert ut. Jeg liker det ikke - irriterer meg litt over det noen ganger, men har jo ikke dårlig selvtillitt bare pga dét Sammenligner meg heller ikke med hvordan andre sin panne ser ut - liker bare ikke helt min. Det som er ulempen med botox er at spesielt når man har relativt små barn så kan de slite med å skjønne hva en botoxet voksen prøver å uttrykke - de er mye mer avhengig av å se ansiktsuttkykket enn det voksne er. Derfor venter jeg imens
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 3 minutter siden, katties said: Ja, men man har ikke nødvendigvis dårlig selvtillitt da. En eller annen gang tar jeg kanskje botox fordi jeg rynker brynenne litt mye of har fått muskler der (ikke rynker) som lettere får meg til å se litt misfornøyd/konsentrert ut. Jeg liker det ikke - irriterer meg litt over det noen ganger, men har jo ikke dårlig selvtillitt bare pga dét Sammenligner meg heller ikke med hvordan andre sin panne ser ut - liker bare ikke helt min. Det som er ulempen med botox er at spesielt når man har relativt små barn så kan de slite med å skjønne hva en botoxet voksen prøver å uttrykke - de er mye mer avhengig av å se ansiktsuttkykket enn det voksne er. Derfor venter jeg imens Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke liker botox. At man faktisk ser på det som et alternativ, at man vil fjerne noe som er helt naturlig. En naturlig del av aldringen. Og jo flere som gjør det jo mer normalisert blir det. Og da blir det også mer press på at det er noe man "bør" gjøre. Anonymkode: 7ac02...2b5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Synes uansett at folk som bruker fillers, botox, og kirurgiske inngrep er tragiske. Anonymkode: a29c6...b44 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Det er forskjell på å gjøre som du vil med egen kropp, ts (som jeg er veldig for, gitt at du dekker kostnaden og holder valget ditt bærekraftig for dyr, planet og medmennesker). Men det influencere gjør er å «gjøre som de vil» med egen kropp mot betaling. Og så driver de reklame retning andre mennesker om at de også skal «gjøre som de vil», som helt tilfeldig skal være det samme som influenceren ble betalt for å være en levende reklameplakat for. Og jeg setter «gjøre som de vil» o hermetegn. For dette er yrket deres, ikke fritiden deres. Deres personlige ønsker er ikke faktisk relevante. Og dette er problemet: for din bestemor/oldemor var det utenkelig å la håret bli grått, å gå ut uten sminke eller kle seg i bukse. Det at eldre damer «pynter på» eget utseende er ikke et personlig valg de har tatt - det er et resultat av tungt sosialt press om å inneha et visst utseende. Det presset har flyttet seg fra grå hår og bukser til fillers. Men vitenskap viser at de aller fleste valg mennesker tar ikke er et resultat av «fri vilje» men av gruppepress. Vi er flokkdyr, ts. Det du refererer til som «fri vilje» og «gjøre som vi vil med egen kropp» er egentlig tungt reklamestyrt mote. Men bransjen selger ikke klær. Den selger sminke, hårfarge, fillers og push-up BH-er. Slagordene har kanskje byttet fra «se pen ut» til «uttrykk deg selv». Men det er like fullt bare - reklame. Anonymkode: e7561...fe6 1 1
katties Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke liker botox. At man faktisk ser på det som et alternativ, at man vil fjerne noe som er helt naturlig. En naturlig del av aldringen. Og jo flere som gjør det jo mer normalisert blir det. Og da blir det også mer press på at det er noe man "bør" gjøre. Anonymkode: 7ac02...2b5 Ja, selvfølgelig gjør tilgjengeligheten på ting at det blir mer normalt. Samme om overvektige folk i media og at flere ser det som noe normalt. Samme med hvorfor legalisering av narkotika ikke er lurt. At noe er tilgjengelig og lov gjør absolitt at flere folk synes det er greit. Når folk gjør ting så er det lettere for andre med "uperfekte" kroppadeler å senke terakelen for å synes at de bør fikse på ting. Før hadde man ikke så mye valg og måtte bare godta hvordan ting var - noen ganger er det befriende, spesielt når det ikke har særlig påvirkning på ens mentale eller fysiske helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå