Gå til innhold

Har så mye betennelser og smerter i kroppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i et hektisk yrke, med minst 45 timer i uka. Og elsker egentlig den hektiske jobbhverdagen. I det siste har jeg lagt merke til at lørdagen ofte blir veldig inaktiv, og at jeg trenger en dag der jeg ikke gjør noe. Og det er vel kanskje helt naturlig?

Men så har jeg den senere tiden slitt med en del småplager. Betennelse i skulder, som har vært langvarig. (Litt bedre av medisin). Periodevis Mye vondt i tennene, virker som jeg er ekstremt tørr i munnen til tider. Selv om jeg lever helt som normalt. Hadde en periode betennelse i et kne, og kunne ikke gå normalt på det på en uke. Nå problemer med fotbladet. Og har generelt mye smerter i ledd.

Har til nå hatt en innstilling om at ting går over av seg selv, med unntak av medisiner når jeg rett og slett ikke klarer å stå i det. Og har en grei ledelse på jobb, som tilpasser sånn at det ikke blir mye gåing når jeg har dårlige perioder. 

Hva er det som skjer med meg? Alle plagene over på mindre enn et år? Blir veldig takknemlig om noen har erfaringer å dele, for jeg kommer ikke noen vei. Legen min er imøtekommende, men blir en kjapp løsning for å løse det akutte problemet.

Anonymkode: 27ec2...554

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smerter i kroppen kan komme av flere ting, stress og muskelspenning er èn av dem. Kosthold og ubalanser i vitaminer kan også påvirke, særlig hvis du har for lite d vitamin. 

Fysioterapi er veldig bra for å løsne opp i muskelspenninger. I tillegg lære seg å forebygge med lett styrketrening, spise riktig, etc.

Anonymkode: 0f2c4...d92

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke så mange råd, men råder deg å kutte mat med syre. Og unngå å spis svin, svinekjøtt danner mye syre og de som har fibromyalgi feks bør holde seg unna syre. Prøv å få i deg mye ingefær. Lag ingefær shot og drikk en shot hver dag. :) 

100g ingefær 

2 appelsiner 

1 sitron 

1 gulerot 

1 dl eplesidereddik (den kan sløyfes, men sunn å ha i)

1 ss honning

5-6 dl kaldt vann

Kjør alt i en blender. Noen siler den. Jeg siler ikke, jeg vil ha all næringsstoff jeg kan få :) Hell over i tett flaske å ha i kjøleskapet.

Anonymkode: 140e5...76f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har alt av vitaminer og andre målinger på rett plass. Og lever passe hektisk, men ikke på en stressende måte. Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har alt av vitaminer og andre målinger på rett plass. Og lever passe hektisk, men ikke på en stressende måte. Ts

D vitamin bør ligge godt innenfor normalen, minst 75 nmol. Utover dette, kosthold påvirker betennelse i stor grad. Ultraprosessert mat, sukker, frityr, godteri, brus, pølser osv, er veldig betennelsesfremmende. 

Mtp muskelspenninger så kan det forplante seg fra et sted til "overalt" mtp smerter, så lurt å oppsøke en dyktig fysioterapeut. Vi går ofte og spenner oss uten at vi tenker over det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke så mange råd, men råder deg å kutte mat med syre. Og unngå å spis svin, svinekjøtt danner mye syre og de som har fibromyalgi feks bør holde seg unna syre. Prøv å få i deg mye ingefær. Lag ingefær shot og drikk en shot hver dag. :) 

100g ingefær 

2 appelsiner 

1 sitron 

1 gulerot 

1 dl eplesidereddik (den kan sløyfes, men sunn å ha i)

1 ss honning

5-6 dl kaldt vann

Kjør alt i en blender. Noen siler den. Jeg siler ikke, jeg vil ha all næringsstoff jeg kan få :) Hell over i tett flaske å ha i kjøleskapet.

Anonymkode: 140e5...76f

Litt rart å  be henne kutte ut syre, for så å råde henne til å drikke en shot med så å si bare syre? Sitron, appelsin, eddik?

Anonymkode: 1e8f5...5be

• Liker 2
Skrevet

Hadde det likt eneste som funket var å slutte i jobben. Ellers så hjelper kosthold mye spiser vegansk og naturlig. Cbd olje gjorde også underverker men den var ganske dyr på resept.

Anonymkode: e4d93...4ae

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Spiser også lite sukker/ fritert/ pølse. Og jobben har jeg ikke råd til å slutte på. Lurer mest på om det kan være en sykdom, men er vel ingen sykdom som har sånne symptomer?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg jobber i et hektisk yrke, med minst 45 timer i uka. Og elsker egentlig den hektiske jobbhverdagen. I det siste har jeg lagt merke til at lørdagen ofte blir veldig inaktiv, og at jeg trenger en dag der jeg ikke gjør noe. Og det er vel kanskje helt naturlig?

Men så har jeg den senere tiden slitt med en del småplager. Betennelse i skulder, som har vært langvarig. (Litt bedre av medisin). Periodevis Mye vondt i tennene, virker som jeg er ekstremt tørr i munnen til tider. Selv om jeg lever helt som normalt. Hadde en periode betennelse i et kne, og kunne ikke gå normalt på det på en uke. Nå problemer med fotbladet. Og har generelt mye smerter i ledd.

Har til nå hatt en innstilling om at ting går over av seg selv, med unntak av medisiner når jeg rett og slett ikke klarer å stå i det. Og har en grei ledelse på jobb, som tilpasser sånn at det ikke blir mye gåing når jeg har dårlige perioder. 

Hva er det som skjer med meg? Alle plagene over på mindre enn et år? Blir veldig takknemlig om noen har erfaringer å dele, for jeg kommer ikke noen vei. Legen min er imøtekommende, men blir en kjapp løsning for å løse det akutte problemet.

Min tanke er at du er overbelastet. Å anta at kroppen nødvendigvis tåler det hodet har lyst til tror jeg mange av oss har brent oss på gjennom livet. Mange opplever nok gjerne sammenhengen tydeligere enn du gjør, siden slikt ofte oppstår ifbm en økning, men det er jo naturlig at høy belastning over tid også kan "hente deg igjen" med alderen.

Skrevet

Ta en allergitest hos lege.

Jeg slet med smerter og stive ledd. Fikk påvist allergi for svin, kuttet det 100% og alle plager forsvant.

Anonymkode: 77ce5...397

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!

Spiser også lite sukker/ fritert/ pølse. Og jobben har jeg ikke råd til å slutte på. Lurer mest på om det kan være en sykdom, men er vel ingen sykdom som har sånne symptomer?

Ts

Jo, be om henvisning til revmatolog - tørr i munnen er et symptom på revmatisme, bl.a Sjøgrens.

Skrevet
2 minutter siden, Sportydame said:

Jo, be om henvisning til revmatolog - tørr i munnen er et symptom på revmatisme, bl.a Sjøgrens.

Tørr i munnen gikk meg hus forbi. Ja enig, helhetsmessig er det greit med en utredning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Litt rart å  be henne kutte ut syre, for så å råde henne til å drikke en shot med så å si bare syre? Sitron, appelsin, eddik?

Forskjell på å drikke masse brus og annen syreholdig mat/drikke og en liten shott per dag er det jeg tenker da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tørr i munnen gikk meg hus forbi. Ja enig, helhetsmessig er det greit med en utredning.

Har tatt opp med fastlege at jeg har mye revmatisme på ene siden av familien, men mener han utelukket det på blodprøver. I samme slengen som jeg fikk sjekket vitaminene. Og hos eldre familiemedlemmer har de stort sett jobbet fullt til pensjonistalder, og da fått mer plager. Med unntak av hun ene som var plaget veldig av sjøgrens, fra ca 45 års alder.

Virker som det blir værre mot vinteren. Og det er jo typisk i forhold til slektningers plager. Men revmatisme hadde vel kommet frem på blodprøvene?

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tatt opp med fastlege at jeg har mye revmatisme på ene siden av familien, men mener han utelukket det på blodprøver. I samme slengen som jeg fikk sjekket vitaminene. Og hos eldre familiemedlemmer har de stort sett jobbet fullt til pensjonistalder, og da fått mer plager. Med unntak av hun ene som var plaget veldig av sjøgrens, fra ca 45 års alder.

Virker som det blir værre mot vinteren. Og det er jo typisk i forhold til slektningers plager. Men revmatisme hadde vel kommet frem på blodprøvene?

Ts

Er det lenge siden du tok blodprøver da? Siden du er veldig genetisk disponert og viser så mye symptomer, så ville jeg bedt om utredning hos revmatolog. 

Skrevet

Tusen takk for svar! Fine folk på kvinneguiden ❤

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Fine folk på kvinneguiden ❤

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ble henvist til utredning for Sjøgrens (ikke leddgikt men det er en revmatisk sykdom) pga mange plager som utviklet seg gradvis over flere år. Blodprøver var ga ikke utslag. Var innom spesialister for ulike områder i forbindelse med utredningen. En spesialist mente det var stor sannsynlighet for at jeg hadde det selv om blodprøven var negativ, og at det kanskje ville slå ut på blodprøver først om noen år. Den andre mente at ut fra mine plager skulle det ha vistes på blodprøvene for lenge siden, så de måtte ha en annen årsak. 🤷‍♂️  Ikke godt å si hvem av de som hadde mest rett, men jeg har også andre autoimmune sykdommer. Mange symptomer som er overlappende.

Anonymkode: 0413a...b23

Ts, her er kommentar fra en annen tråd. 

Skrevet

Sjekk stoffskiftet.

Anonymkode: 0f903...778

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo Google litt dersom du syns noe var rart. ☺️ Hva noe smaker, og hvilken pH det gir i kroppen er to forskjellige ting. Eddik er basisk, men smaken er surt. Smak og pH er to forskjellige ting. 

For eksempel er sitroner veldig sure, men sluttresultatet etter fordøyelse er sterkt alkalisk(basisk). Sitroner er derfor basedannende i kroppen. På samme måte vil kjøtt være alkalisk før fordøyelse, men legger igjen en sur restkomponent i kroppen.

Anonymkode: f3df2...40b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...