AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Etter samlivsbrudd måtte jeg kjøpe noe annet, og har vært vant til at varme og varmt vann er inkl. i fellesutgiftene. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe tilsvarende i Oslo. Bygget her er fra 2001, og jeg har 1,5 yttervegg og nabo under og på den ene siden. Strømmen har vært lav, har enda ikke fått regning. Dusjer ca. annenhver dag, men varmtvannsberederen lekker varme og må kanskje byttes, men vet ikke prisen på det. Liker å lage mat, men pga. strømprisene blir det ofte noe som er raskt å lage. Det er balansert ventilasjon, dvs. mekanisk avtrekk her, og aner ikke hvor mye strøm det drar. Ellers er det gulvvarme på badet som jeg kanskje burde ha på høyere og panelovner. Har noen lys med led, resten er vanlige. Hva har dere hatt i strømregning når prisene har steget? Dere som bor på ca. 50 kvm. Anonymkode: c0e5e...864
newman01 Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: men pga. strømprisene blir det ofte noe som er raskt å lage. Siste tiden har strømprisen ligget på -2 til 5 øre, så har ikke kostet allverdens siste tiden. Det er enklest å forholde seg til måleenheten kWh, altså hvor mange kilowatt-timer strøm man bruker. Ganske fiffig, for det er bare å gange opp den med strømprisen så veit du hva det koster. Én kilowatt-time er 1000W brukt i en time, for eksempel en panelovn som står på full guffe i en time. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 newman01 skrev (10 minutter siden): Siste tiden har strømprisen ligget på -2 til 5 øre, så har ikke kostet allverdens siste tiden. Det er enklest å forholde seg til måleenheten kWh, altså hvor mange kilowatt-timer strøm man bruker. Ganske fiffig, for det er bare å gange opp den med strømprisen så veit du hva det koster. Én kilowatt-time er 1000W brukt i en time, for eksempel en panelovn som står på full guffe i en time. Takk. Bor ved kysten så vinteren blir kanskje ikke så kald. Men hva betaler de i samme situasjon på vinteren? ts Anonymkode: c0e5e...864
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Bor på Kambo, 70kvm. Brukt 300kwt så langt denne måneden og 16kr. Fått regning på rundt 70-100kr de siste månedene. Og nettleiefaktura fra Elvia på rundt 800kr måneden så det går opp i opp… Anonymkode: 597f4...a57
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bor på Kambo, 70kvm. Brukt 300kwt så langt denne måneden og 16kr. Fått regning på rundt 70-100kr de siste månedene. Og nettleiefaktura fra Elvia på rundt 800kr måneden så det går opp i opp… Anonymkode: 597f4...a57 Takk for svar, men hva med sist vinter? ts Anonymkode: c0e5e...864
Brunello Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter samlivsbrudd måtte jeg kjøpe noe annet, og har vært vant til at varme og varmt vann er inkl. i fellesutgiftene. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe tilsvarende i Oslo. Bygget her er fra 2001, og jeg har 1,5 yttervegg og nabo under og på den ene siden. Strømmen har vært lav, har enda ikke fått regning. Dusjer ca. annenhver dag, men varmtvannsberederen lekker varme og må kanskje byttes, men vet ikke prisen på det. Liker å lage mat, men pga. strømprisene blir det ofte noe som er raskt å lage. Det er balansert ventilasjon, dvs. mekanisk avtrekk her, og aner ikke hvor mye strøm det drar. Ellers er det gulvvarme på badet som jeg kanskje burde ha på høyere og panelovner. Har noen lys med led, resten er vanlige. Hva har dere hatt i strømregning når prisene har steget? Dere som bor på ca. 50 kvm. Anonymkode: c0e5e...864 Det er oppvarming og varmt vann som trekker. Vaskemaskin, oppvaskmaskin og stekeovn/kokeplater koster veldig lite selv når strømprisen er høy.
newman01 Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Og så kan man kose seg med at all strømmen man bruker på matlaging går til å varme opp leiligheten, så i praksis er det "gratis" å lage mat.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 Vi leier i en andre etasje med varmepumpe. Vi er to stykker. Bruker mellom 250 - 600 i måneden på strøm. Har en venninne som har en dårlig isolert leilighet hun betaler rundt 800 - 3000. (Det har jevnet seg ut etter prisene "bedret" seg). En annen betaler rundt 400 - 800,- i måneden. Alle bor ulike steder i Østfold. Det varierer veldig fra leilghet til leilighet så hør med de du er på visning hos. Anonymkode: 668a9...aff 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar, men hva med sist vinter? ts Anonymkode: c0e5e...864 Sist vinter var det ille, men skal visst ikke bli like ille i år. Betalte alt mellom 4-7000 selv med vedovn som eneste varmekilde. Vi er to voksne + ett barn så mye gikk til varmtvann Anonymkode: 597f4...a57
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sist vinter var det ille, men skal visst ikke bli like ille i år. Betalte alt mellom 4-7000 selv med vedovn som eneste varmekilde. Vi er to voksne + ett barn så mye gikk til varmtvann Anonymkode: 597f4...a57 I måneden? ts Anonymkode: c0e5e...864
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I måneden? ts Anonymkode: c0e5e...864 Du må finne ut forbruket for leiligheten/huset du bor i, du kan ikke bruke sluttsummen på fakturaer til å sammenlikne!!! for det første kan de ha et annet forbruk, og de kan også ha en helt ellevill strømpris! Anonymkode: 29cec...61e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du må finne ut forbruket for leiligheten/huset du bor i, du kan ikke bruke sluttsummen på fakturaer til å sammenlikne!!! for det første kan de ha et annet forbruk, og de kan også ha en helt ellevill strømpris! Anonymkode: 29cec...61e Jeg vet at folk kan ha et høyt forbruk. Har fått tilbud om å kjøpe strøm til fast pris, det vil si at selskapet setter en pris på forhånd, men er det lurt? Skrev at jeg bor på 50 kvm., bygget i 2001, holder en innetemperatur på 19-20 grader, dusjer ti min. annenhver dag, vasker også klær en dag i uka, og oppvaskmaskinen går hver 14. dag. Har ikke ledlys overalt, er det smart å bytte? Trodde folk her var klar over at jeg ville ha svar fra andre i lignende bolig, men vet at det trolles over en lav sko og at ikke alle forstår hva HI spør om. Men nå kom jeg med flere opplysninger. Har ikke bestilt strøm, vil det si at jeg får fra Nettleier til en dyrere pris? Blir det ille kan jeg flytte pc-en fra soverommet og sove i stua og holde ti grader på soverommet i vinter. Soverommet er på cirka 14 kvm. ts Anonymkode: c0e5e...864
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 I desember 2022 frøs jeg ganske mye inne. Brukte 613 kwh, og betalte litt over 2k for bare strømmen + nettleie på 230 kr. Jeg har spotpris, da det fortatt lønner seg iløpet av året totalt (sommerpris vs vinterpris) Hadde godt under min komfort innetemperatur på 22 grader. Enslig, så kjørte kun vaskemaskin og oppvaskmaskin ved absolutt nødvendighet i de billigste timene og var bortreist i over en uke. Bor på østlandet i en leilighet på 55kvm. Nå har jeg fikset peis + jeg er drittlei av å fryse. Så i år kommer jeg til å skru opp varmeovnen. Drittlei av å fryse i eget hjem. Anonymkode: e4952...b59 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå