Gjest Acer Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) https://www.nrk.no/nyheter/wsj_-iran-hjalp-til-med-a-planlegge-angrepet-pa-israel-1.16587804 https://www.dagbladet.no/nyheter/isw-russland-vil-utnytte-angrepene/80311874 https://snl.no/oljekrisen_1973–1974 Historien igjenntar seg, og det er mange likhetstrekk mellom det som utløste krigen i midtøsten 2023 og det som utløste krigen 1973 (for 50 år sidan ). Israel som har hatt et av verdens beste etterrettningskilder avslørte ikkje Hamas sine planer om angrepet mot Israel og her kan det ha vert noen ugler i mosen. Amerikansk etterettningkilder har nå avslørt at Iran har hatt ein avgjørende innflytelse med i planlegging av angrepet som forgjekk rundt eit bord i Libanon. Iran har forsynt Hamas med våpen i lang tid., og Iran har også forsynt Russland med droner som har tatt livet av mange Ukrainere. Spørsmålet er hvor stor innflytelse Russland har hatt på dette angrepet som ledd i avledningsmanøver i å lede oppmerksomheten, og våpenstøtten fra USA og vesten bort fra krigen i Ukrania inn i eit annet spor. Israel og Saudia Arabia har gjordt avtale om å opprette diplomatiske forbindelse men desse står nå for fall. Endret 9. oktober 2023 av Acer
Bacteria Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Nå må noen rette meg hvis jeg tar feil, men Russland støtter vel regimet i Syria? Som igjen er en av Israels fiender. I likhet med Iran.. Har heller ikke hørt at Putin har uttalt seg om angrepene.
Gjest Acer Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Bacteria skrev (12 timer siden): Nå må noen rette meg hvis jeg tar feil, men Russland støtter vel regimet i Syria? Som igjen er en av Israels fiender. I likhet med Iran.. Har heller ikke hørt at Putin har uttalt seg om angrepene. Russland er eit vennlig sinnede land overfor regimet i Syria. En rekke Iran produserte droner tilsvarende som er blitt brukt i Ukraina er bekreftet brukt mot Israel.
Enda en tulling Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Hva amerikansk etterretning "avslører" ville jeg ikke gitt fem øre for. Etterretning handler ikke bare om å skaffe informasjon, men også å plante. Dvs få utenverdenen til å tro det som det er belelilig for dem at folk tror. Om amerikansk etterretning nå er så opptatt av å finne noen å dytte skyld over på, kan det tyde på at de er involvert selv. Det er jo også de som er bestekompiser med Mossad og således best stilt til å overtale disse til å holde kjeft.
Gjest Gregory Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Russland er ansvarlig for krigen i Ukraina. Og gi dem ansvaret for en konflikt i Midtøsten som har røtter tilbake til slutten av 1 verdenskrig blir for dumt. Det var ikke Russland som tegnet opp landegrensene i Midtøsten det var Storbritannia og Frankrike. Konflikten mellom Israel og Palestina started ikke i 2023. Endret 10. oktober 2023 av Gregory
Gjest Acer Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Gregory skrev (1 time siden): Russland er ansvarlig for krigen i Ukraina. Og gi dem ansvaret for en konflikt i Midtøsten som har røtter tilbake til slutten av 1 verdenskrig blir for dumt. Det var ikke Russland som tegnet opp landegrensene i Midtøsten det var Storbritannia og Frankrike. Konflikten mellom Israel og Palestina started ikke i 2023. Krigen og konflikten i midtøsten har sitt utspring i kuliturkolliisjoner mellom islam, og den kristne befolkning, Krigen i midtøsten, og ukraina har det til felles at det også handler også om kulturkollisjoner ... diktatur, og demokrati. Utenlanske flyktninger som kjem til Norge forventer vi skal forholde seg til norsk kulturtradisjoner, og vi aksepterer ikkje at de skal endre noe selv om de kommer fra eit udemokratisk land. Flere og flere borgere i de arabiske land har vendt det andre kinnet til dikatur, og den Islamske kulturen, men de har ledere som er radikaliserte , og hjernevasket. I Ukraina kjemper de for demokratisk styresett, og at okkupert land vert frigjordt tilbake til det ukrainske folket. Under 2 verdenskrig blei også Norge okkupert av tyske soldater, og dei fleste nordmenn hadde nok ikkje forsonet seg med at vi blei lagd under tysk styresett, men vi beholdt vår selvstendiighet. Eg er så gammel at eg vet at det var massiv fientlige holdninger mot tyskere mange år etter krigens slutt, og har også opplevd "kald krig " mot russland. Endret 10. oktober 2023 av Acer
Gjest Gregory Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Acer skrev (23 minutter siden): Krigen og konflikten i midtøsten har sitt utspring i kuliturkolliisjoner mellom islam, og den kristne befolkning, Krigen i midtøsten, og ukraina har det til felles at det også handler også om kulturkollisjoner ... diktatur, og demokrati. Utenlanske flyktninger som kjem til Norge forventer vi skal forholde seg til norsk kulturtradisjoner, og vi aksepterer ikkje at de skal endre noe selv om de kommer fra eit udemokratisk land. Flere og flere borgere i de arabiske land har vendt det andre kinnet til dikatur, og den Islamske kulturen, men de har ledere som er radikaliserte , og hjernevasket. I Ukraina kjemper de for demokratisk styresett, og at okkupert land vert frigjordt tilbake til det ukrainske folket. Under 2 verdenskrig blei også Norge okkupert av tyske soldater, og dei fleste nordmenn hadde nok ikkje forsonet seg med at vi blei lagd under tysk styresett, men vi beholdt vår selvstendiighet. Eg er så gammel at eg vet at det var massiv fientlige holdninger mot tyskere mange år etter krigens slutt, og har også opplevd "kald krig " mot russland. Konfliktene i Midøsten går tilbake over 4000 år. Lenge før Kristendommen og Islam eksisterte.
Gjest Acer Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Gregory skrev (1 time siden): Konfliktene i Midøsten går tilbake over 4000 år. Lenge før Kristendommen og Islam eksisterte. Og det var før misilene, og dronene eksisterte, og så har folketallet på jorden økt dramatisk på 4000 år. Russland har oppnådd å lede oppmerksamheten, og den vestlige støtten bort fra krigen i Ukraina, igjennom sin samarbeidspartnere i Iran. Det uføres nå 2 allvorlige kriger mellom øst og vest, og 2 ulike politiske polariseringer. En amerikansk astronaut foreslo å sende sentrale verdensleder til romstastjeonen så de kan få leve å sjå sjå kloden ifra eit annet perspektiv en de eller er vant til. Oppleve at de har ingen steder å flykte dersom det skulle oppstå en krise så de blei nødt til å evakuere, og de blei tvunget til å snakke saman, og samarbeide. Endret 10. oktober 2023 av Acer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå