AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har rammelån. Ramme på 2 700 000, men har per nå rett under 2 000 000 i gjeld. Det e rjo et dyrt lån. Lurer på å endre til vanlig boliglån. Men hva er ulempen ved det i så fall? Verdien på boligen er ca 11 000 000, hvis det har noe å si. Anonymkode: 2434b...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. oktober 2023 #2 Del Skrevet 9. oktober 2023 Det er jo ingen ulemper å bytte til en annen type boliglån som gir bedre rente. Det eneste som skjer, om du kan kalle det en ulempe, er at du ikke lenger kan tappe penger fra lånekontoen når du vil lenger. Noe som forsåvidt burde være greit. Hvorfor skal man hele tiden ha fri tilgang til lånte penger med renter? Bedre å spare opp en skikkelig bufferkonto med egne penger, og ikke alltid lene seg på lånte penger hver gang det er noe og det trengs penger, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Del Skrevet 9. oktober 2023 Just now, Million said: Det er jo ingen ulemper å bytte til en annen type boliglån som gir bedre rente. Det eneste som skjer, om du kan kalle det en ulempe, er at du ikke lenger kan tappe penger fra lånekontoen når du vil lenger. Noe som forsåvidt burde være greit. Hvorfor skal man hele tiden ha fri tilgang til lånte penger med renter? Bedre å spare opp en skikkelig bufferkonto med egne penger, og ikke alltid lene seg på lånte penger hver gang det er noe og det trengs penger, synes jeg. Ja, det er sant. Og hittil har jeg aldri benyttet meg av muligheten til "låne meg opp" igjen Anonymkode: 2434b...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 9. oktober 2023 #4 Del Skrevet 9. oktober 2023 Om du går over til vanlig lån må du huske på at du da må ha en stor bufferkonto istedenfor rammelånet, som gir dårligere rente enn å ha sparepengene inni rammelånet......så jeg hadde ikke giddet om jeg var deg..... 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Del Skrevet 9. oktober 2023 Rent økonomisk så er det et regnestykke. Mer subjektivt så tror jeg at det er lettere å holde pengebruken i sjakk hvis man bruker sparte penger heller enn et åpent lån. Anonymkode: c5dfa...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 9. oktober 2023 #6 Del Skrevet 9. oktober 2023 Da jeg hadde rammelån med så lav belåningsgrad var renten lik for begge, hvor mye er det å hente vs fordelene med å ha et rammelån? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 9. oktober 2023 #7 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Det billigste er som regel et vanlig lån ja. Men om man ikke har oppsparte midler fungerer rammen som bufferkonto/krisepenger/sosialkontor for de fleste som har et slikt lån. Med et vanlig lån trenger man en annen løsning, feks. en stor bufferkonto. Hvis du mangler en buffer, er det selvfølgelig mulig å ta ut en passe stor buffer fra rammelånet før du får det omgjort til et vanlig lån/flytter det til en annen bank. Du disponerer jo rammen fram til du skaffer deg et nytt lån. Da kan du finne den banken som gir deg best rente og få et alminnelig lån. Med din lave andel lån i forhold til boligverdi vil det vel uansett ikke være noe problem på et senere tidspunkt å låne mer om du skulle få store utgifter til renovering el.l. Endret 9. oktober 2023 av Elle Melle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jeg elsker rammelånet vårt. Vi har kontroll på økonomien, og har "alltid" hatt en solid buffer (nesten teit stor med tanke på innskuddsrenta vs renta på lånet), men med rammelån har vi en bedre fleksibilitet. Da bilen konka, kunne vi kjøpe ny bruktbil på rammelånet med null admin. Nå har vi nedbetalt andel fellesgjeld med null admin. Anonymkode: 0e357...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. oktober 2023 #9 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Med et stort hus bør man ha en passe solid bufferkonto. Eller i det minste lett tilgang på kapital. Så om det er mer hensiktsmessig å betale litt mer på rammelånet og samtidig slippe å forholde seg til bufferkonto/sparekonto med lav rente, eller om man skal spare litt på lavere rente på boliglånet men samtidig ha 100'000++ på sparekonto må man vurdere selv ut fra hvilken situasjon man er i. Har man såpass god sikkerhet og betjeningsevne kan man antagelig forhandle frem en ganske ok rente. Hva slags vilkår har TS nå da? Nyttesløst å komme med gode tips når man bare veit størrelse på lån, men ikke rentenivå og hva slags betingelser man kan forvente av banken Endret 9. oktober 2023 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 22 hours ago, newman01 said: Med et stort hus bør man ha en passe solid bufferkonto. Eller i det minste lett tilgang på kapital. Så om det er mer hensiktsmessig å betale litt mer på rammelånet og samtidig slippe å forholde seg til bufferkonto/sparekonto med lav rente, eller om man skal spare litt på lavere rente på boliglånet men samtidig ha 100'000++ på sparekonto må man vurdere selv ut fra hvilken situasjon man er i. Har man såpass god sikkerhet og betjeningsevne kan man antagelig forhandle frem en ganske ok rente. Hva slags vilkår har TS nå da? Nyttesløst å komme med gode tips når man bare veit størrelse på lån, men ikke rentenivå og hva slags betingelser man kan forvente av banken TS her. Effektiv rente på rammelånet er 5,85. Har igjen 12 år av nedbetalingstiden. Anonymkode: 2434b...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Del Skrevet 10. oktober 2023 Bytt til Sbanken som har 5.05 effektiv rente på rammelån Anonymkode: ab92b...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2023 #12 Del Skrevet 10. oktober 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Effektiv rente på rammelånet er 5,85. Har igjen 12 år av nedbetalingstiden. Anonymkode: 2434b...828 Da ville jeg prutet på rente før jeg startet prosessen med å endre lånet til vanlig boliglån. Fort gjort å spare 0,5% eller mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå