Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på tre uker sovner som regel under amming eller på armen. Det tar ganske lang tid for henne å sovne og ofte våkner hun til igjen når jeg prøver å legge henne fra meg. Da må vi igjennom hele sovne-opplegget på nytt, som fort kan ta en hel halvtime. Jeg tror hun våkner fordi hun ikke har falt i skikkelig dyp søvn. Er det noen måte å sjekke om hun sover tungt, slik at jeg kan være sikker på at hun er «klar» for å legges ned?

Anonymkode: 799bf...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert det er svaret du vil ha, men min baby er seks måneder og våkner fortsatt i det øyeblikket vi legger henne ned🤷‍♀️ Men hvis jeg ammer henne i søvn liggende ved siden av kan jeg rulle meg bort etter ca femten min (går ikke alltid). De har mindre dyp søvn jo yngre de er, så ikke nødvendigvis overførbart til en nyfødt. 

Anonymkode: 9843e...063

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke sikkert det er svaret du vil ha, men min baby er seks måneder og våkner fortsatt i det øyeblikket vi legger henne ned🤷‍♀️ Men hvis jeg ammer henne i søvn liggende ved siden av kan jeg rulle meg bort etter ca femten min (går ikke alltid). De har mindre dyp søvn jo yngre de er, så ikke nødvendigvis overførbart til en nyfødt. 

Anonymkode: 9843e...063

Haha, neeei det var ikke dette jeg ville høre :) 

Anonymkode: 799bf...500

Skrevet

Babyer er ulike, så det fungerer garantert ikke med alle. Hos oss var det mye enklere å få lagt ned den eldste enn den yngste, da lillesøster alltid har sovet ganske lett. 

Men i hvert fall. Når de puster rolig og dypt, og armer og ben er helt slappe, da er de i dyp søvn, og man har ofte en god sjanse til å få lagt dem ned. Jeg husker jeg pleide å teste med å løfte opp armen til babyen og slippe den ned, og datt den helt slapt ned igjen, samtidig som babyen ikke reagerte på dette i det hele tatt, da var søvnen dyp nok :) 

Anonymkode: 8a9f0...b38

Skrevet

Det er ikke alle babyer som lar seg flytte i søvne. Men prøv å legg ned babyen med bena først, altså at føttene er det første som treffer underlaget, deretter bein, rumpe, rygg og til sist hodet. Ellers er det fort gjort at mororefleksen utløses, og den kan de våkne av. Hold hånda di på babyens bryst og vugg rolig, slutt gradvis med vugging og ta til slutt opp hånda. Et annet tips er å varme opp underlaget babyen skal legges ned på med en varmeflaske.

Anonymkode: ebdd8...9c9

Skrevet

Min er 5 uker og også tilnærmet umulig å legge ned 😕 Synes også det er vanskelig å vite når hun sover tungt nok, kanskje hun bare sover veldig lett. Men om hun får være i armene (helst mine) så kan hun sove lenge.

Fikk nettopp til en 20min dupp i vogn da (tok mye trilling og litt gråt før hun sovnet), så mulig vi bare etter hvert må øve på å sovne der hun skal sove. 

Anonymkode: 24a45...0c0

Skrevet

Jeg har også en på snart tre uker men her varierer det litt. Enkelte dager kan han sove lenge enten i vogna etter endt trilletur eller jeg kan legge han fra meg etter amming så sover han godt videre, mens andre dager, som feks i dag, våkner han uansett hvis jeg prøver legge han fra meg, han vil kun sove på meg.

men det er greit, jeg innfinner meg bare med det at han trenger meg. Det er nok ganske nytt og rart for en nyfødt å skulle være «alene» når er har bodd tett varmt og trygt under hjertet ditt i 9 mndr :)  så i dag får jeg bare ha han i armene. Koselig det og, denne tiden kommer aldri igjen ❤️

Skrevet

Jeg hører det på pusten, men er ikke alltid det går å legge henne ned 😛 vanligvis venter jeg 10 minutter når hun sovner på meg, før jeg legger henne over i babynesten MEN cluet her er å ligge hengende litt over henne en liten stund så hun kjenner varmen din mens hun ligger på ryggen også😅 jeg ligger kanskje 20 sekunder før jeg rolig trekker meg tilbake😅 funker kanskje 8/10 ganger på babyen min (4 mnd.)

Anonymkode: 34b54...b84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...