AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 23 år her. Jeg blir prøvd ut i jobb nå etter årevis sengeliggende og utmattet grunnet ME. Jeg begynner å kjenne på den dårlige samvittigheten av å ikke klare å møte opp på jobb, og jeg begynte på fredag.. blir så skuffet. Jeg er i tillegg veldig redd for å bli verre av dette. Noen tips/råd til denne dårlige samvittigheten? Anonymkode: 0e129...462 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Duff skrev (8 minutter siden): Hva er målet for tiltaket? Jeg går på AAP, og det er et krav om å prøves ut i jobb for å sjekke arbeidsevnen min Anonymkode: 0e129...462
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Hvis du skal klare å møte på jobb er første bud å slutte og henge på kg nattestid og heller få deg litt søvn. Anonymkode: 941d6...e0f 6 1
Purple_Pixiedust Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går på AAP, og det er et krav om å prøves ut i jobb for å sjekke arbeidsevnen min Anonymkode: 0e129...462 Det er ikke et spikret krav. Jeg ble aldri bedt om arbeidsutprøving da de så jeg ikke ville klare det. Så du kan snakke med de om det.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 23 år her. Jeg blir prøvd ut i jobb nå etter årevis sengeliggende og utmattet grunnet ME. Jeg begynner å kjenne på den dårlige samvittigheten av å ikke klare å møte opp på jobb, og jeg begynte på fredag.. blir så skuffet. Jeg er i tillegg veldig redd for å bli verre av dette. Noen tips/råd til denne dårlige samvittigheten? Anonymkode: 0e129...462 Det er en avklaring på veien videre at du ikke klarer møte opp på jobb ogsæ, det er du som må kjenne på hva du klarer og blir du dårligere må du si i fra. Husk at dette er for å teste arbeidsevnen din og da må jo det at du blir dårligere taes inn i vurderingen. Du skal jo klare stå i jobb over tid og klarer du ikke det vil det si at du er for dårlig akkurat nå. Viktig at du er ærlig på funksjonen din. Men forstår det er nederlag, men det er jo ikke noe du kan noe for at det er sånn akkurat nå. Anonymkode: dffc7...538 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden): Det er ikke et spikret krav. Jeg ble aldri bedt om arbeidsutprøving da de så jeg ikke ville klare det. Så du kan snakke med de om det. Nå er jo TS allerede vurdert til å klare en utprøving da, så da bør hun jo prøve det! Om hun ikke greier å møte opp så er det jo nettopp det denne utprøvingen skal avklare. Syns det er rart du foreslår hun skal snakke med de om det, fordi det ikke er et «spikret krav». TS, dette går bra, du trenger ikke stresse eller presse deg selv. Ta det i ditt tempo, se an formen fra dag til dag, og ha en god kommunikasjon med legen din ang hvordan arbeidsutprøvingen påvirker deg og om det går ut over daglig fungering ellers. Det er nettopp slike ting en arbeidsutprøving skal avklare. Anonymkode: a61b7...c3b
Purple_Pixiedust Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå er jo TS allerede vurdert til å klare en utprøving da, så da bør hun jo prøve det! Om hun ikke greier å møte opp så er det jo nettopp det denne utprøvingen skal avklare. Syns det er rart du foreslår hun skal snakke med de om det, fordi det ikke er et «spikret krav». TS, dette går bra, du trenger ikke stresse eller presse deg selv. Ta det i ditt tempo, se an formen fra dag til dag, og ha en god kommunikasjon med legen din ang hvordan arbeidsutprøvingen påvirker deg og om det går ut over daglig fungering ellers. Det er nettopp slike ting en arbeidsutprøving skal avklare. Anonymkode: a61b7...c3b Hun gir jo alt uttrykk for at det ikke går. Derfor sa jeg det.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Purple_Pixiedust skrev (16 minutter siden): Hun gir jo alt uttrykk for at det ikke går. Derfor sa jeg det. Hun har prøvd i tre dager… Anonymkode: a61b7...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har prøvd i tre dager… Anonymkode: a61b7...c3b Ja da er hun kanskje for syk til å være i utprøving akkurat nå. Er ikke sånn at folk er spesielt friske når de blir satt ut i utprøving/avklaring, er gjerne en meget god grunn for at de er på aap. En arbidesutprøving/avklaring er for å få dokumentert grad av inntektsevne, da vil noen lande på 0. Anonymkode: dffc7...538 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun har prøvd i tre dager… Anonymkode: a61b7...c3b For noen er det 3 dager for mye… Anonymkode: a8567...417 2
Purple_Pixiedust Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun har prøvd i tre dager… Anonymkode: a61b7...c3b Ja? Hvis hun selv føler at det ikke går så vil jeg fortsatt anbefale henne å ta en prat med Nav. Uavhengig av hva du måtte mene. 1
Duff Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 Ts du kan justere antall timer og dager i uken du skal forsøke å jobbe. Feks kan du si at du kommer til lunsjen to dager i uken. Jeg vet ikke hvor mange timer i uken du har avtale om å være i tiltaket men det er meningen at du skal justere antallet etter hva du klarer.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Det er ikke din feil at du er syk, å bruke energien din på dårlig samvittighet for noe du ikke kan rå for, er bortkastet og vil bare tappe deg. Hvorfor er du i arbeidsutprøving, er det et ledd i klargjøring av restarbeidsevne for å se om du skal bli ufør? Du skal lytte til egen kropp, hvis dette blir for mye må du si i fra til NAV at dette går ikke, snakke med legen din, og la det være. Enten er arbeidsmengden/arbeidsoppgavene for mye, og det må tiltrettelegges, eller så kan du ikke være i jobb. Punktum. Jeg har vært ufør i mange år pga ME selv. Anonymkode: c3167...9b0
Bålkaffe Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Prøv å ikke ha dårlig samvittighet. Dette er et tiltak som skal forsøke å avklare hvor mye restarbeidsevne du har igjen og du må ta hensyn til helsen din og si det som det faktisk er. Jeg gjorde ikke det under ett av de første tiltakene jeg var på, og jeg møtte veggen og ble sengeliggende i over tre måneder etterpå, mens infeksjoner/betennelser reiv i kroppen, feberen var skyhøy, smertene uutholdelige og jeg tenkte at nå hadde jeg virkelig gjort det store... Det unner jeg ingen. Går det ikke, så går det ikke, og det er absolutt ingenting du skal ha dårlig samvittighet for.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): For noen er det 3 dager for mye… Anonymkode: a8567...417 Her også, men hos meg var det viljen som sviktet. Kan nok skje andre også. Anonymkode: ae6f3...d7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå