Gå til innhold

Ketchup er synderen som leder til et liv med usunt kosthold og ensidig mat.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at innholdet i ketchup i seg selv kanskje ikke er det verste. Den består av tomat, litt forskjellige krydre, og litt sukker eller sirup. Ser vi bort fra at den kanskje har litt mer sukker enn den burde hatt, så er det ingen ingredienser som er særlig skremmende. Så hva er problemet da?

Problemet er barn som vokser opp med ketchup fra tidlig alder, fort blir vant til at ketchup er noe man tar på "alt". Denne ketchupen er da med på å overdøve smaken av all mat man bruker det på slik at det kun smaker ketchup istedet. Dette skaper en likegyldighet til mat hvor barn aldri lærer å like ordentlig mat, interessere seg for mat, eller lærer å kjenne igjen forskjellige råvarer. Man mister nyansene i smaksløkene.

Hvis vi går litt videre og ser på hvilken type mat som "passer" å ha ketchup på, så er dette ofte ganske usunn og næringsfattig mat. Typisk er det farsemat som pølser, ferdiglagde karbonader/kjøttboller/burger, sammen med annen næringsfattig mat som er basert på hvitt hvetemel og poteter, og få "sunne" ingredienser som ordentlige grønnsaker, fisk, naturelt kjøtt osv. Ofte er maten ispedd mye fett, sukker, salt og smaksforsterkere, som kompenserer for at det er minimalt med næring i maten. Barn lærer seg å foretrekke denne typen mat som det kan brukes ketchup på, fordi det er denne smaken de er vant til, og vil ikke ha ketchupfri, sunn mat. Utover ketchupen så strekker de seg kanskje bare til å spise nært beslektet mat som pizza i ulike varianter, lasagne, tomatsuppe (gjerne Toro uten mye annet av ingredienser) eller ulik ferdigmat som spaghetti a'la capri eller toromat hvor det er en del tomat i basen. Ting som på mange måter inneholder de samme få ingrediensene.

I ungdomsårene når barna skal begynne å lage mat selv, så tar de med seg disse dårlige vanene, likegyldigheten og manglende interessen for mat. De har aldri vært vant til å bruke ulike råvarer og få frem de gode smakene, så den typen mat de velger å spise da er frossenpizza, hamburgere, ferdige pastaretter eller andre "rett i ovnen / mikroen" mat fra frysedisken på butikken. For ikke å glemme den kjære ketchupflaska. Videre tas dette inn i voksen alder, og hvis de skal ut på restaurant å spise hvor de har hele verdens utvalg på en meny, så vil de ofte typisk velge seg ut en hamburger fra menyen. Eventuelt gå på en pizzarestaurant fordi de har så et så snevert begrep om mat. De tar det de kjenner, som de vet at smaker innenfor spekteret av hvete og tomat. De blir bleke, småfeite og feilernærte folk med vitaminmangler i alle retninger.

Jeg synes ketchup er en uting som ikke burde hørt hjemme i noe kjøleskap, og er nok en enkeltingrediens som er med på å lede mange barn og familier inn på sporet av usunn ketchupdynket hvetemat. Det er skikkelig trist å vite at Grandiosa pizza er den mest spiste matretten på julaften. Min oppfordring er: Kast ketchupflaska. Lag god og sunn mat. God mat skaper interesse for mat, og interesse for mat leder til sunn og variert mat.

Det er viktig å bry seg. Butikkene velger å selge det folk kjøper, og hvis man hiver seg på ketchupkarusellen, blir man Orklas ferdigmatslave, mens de gode råvarene forsvinner fra butikkhyllene.

Anonymkode: ae112...0f4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt med måte.

Ketchup er helt supert i visse tilfeller. Spiser det ikke veldig ofte, men nå og da. Det går an å lage ordentlig mat uten å bruke ketchup. Det gjelder bare å begrense seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt ei flaske med ketchup siden 2008 tror jeg. 

Anonymkode: 3ce03...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver, men har du det slik, er det da bare å kutte ut ketchup? 

Anonymkode: e945d...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er den nye trenden?

"Ved å kutte ut ketchup fikk jeg et helt nytt liv og gikk ned 25 kg"

Anonymkode: 19a35...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, dette var mye kvasiteori og bla bla bla 🤣

Vel, du må jo bare beholde ditt syn, men denne teksten var virkelig ikke særlig overbevisende. 

Anonymkode: 3b0d5...b41

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg ikke kjenner noen ketchup hatere irl. De virker så ekstremistiske. At det er av omtanke for andre kjøper jeg ikke for 5 flate øre! Det er bare pissprat. 

Liker du ikke ketchup så ikke kjøp det, så vanskelig er det faktisk ikke. Men hvordan andre spiser sin mat på sin tallerken har absolutt ikke ketchup hatere noen med. 

Problemet ditt ts er ikke ketchup. For viss du ikke har ketchup i ditt kjøleskap så kan neppe ketchup verken bite deg, gjøre deg vondt eller forsure din hverdag. Men du virker som en person som får åndenød bare du ser noe på butikken du selv ikke liker, vel det er ditt problem. Og du trenger en holdningsendring for din egen del slik at det kanskje kan bli lettere for deg å gå i butikken uten å få angstanfall av varer du selv ikke liker, for det høres ikke spesielt sunt ut. 

Anonymkode: 6e540...607

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetemat? Hva i all verden er hvetemat? :klo: Jeg spiser hverken ketchup eller hvete, er jeg flink da?

At Grandiosa er den mest spiste matretten på julaften er pisspreik. De fleste spiser tradisjonell julemat. Ja, mange spiser grandis og det er kanskje trist, men mye tristere er det er mange som sitter alene på julaften og ikke har noen å være sammen med. Jeg skjønner godt at de ikke orker å styre med full julemiddag med ribbe, pinnekjøtt, kalkun eller annen julemat til bare seg selv. Jeg hadde nok ikke orket å lage full julemiddag selv om jeg ikke hadde noen å feire med, men jeg hadde valgt noe annet enn Grandiosa. Sushi, kanskje? Og for ordens skyld, uten ketchup ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av dem. Ketchup på pizza, til stekt fisk, på potetmos etc…

Jeg hadde ketchup til alt.

I dag så har det blitt et voksent menneske av meg. Ketchup er stort sett byttet av annet. Jeg lager den meste maten fra bunnen av, og er glad i gode smaker.

Det med smak det er noe som utvikler seg med tiden. Det å «gi barn alt» betyr ikke nødvendigvis at man liker alt når man vokser til. Min erfaring er at man må la folk finne ut av ting selv. Jeg har lært meg å like ting som; egg og aioli, helt selv. Kun vie å utforske.

Jeg synes ketchup er en fin ting om det får barn til å spise fisk.

Og ketchup har jeg alltid tilgjengelig i kjøleskapet, selv om det ikke brukes så ofte.

Anonymkode: f383c...9c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage en vg/dagbladet clickbait av det der. Gikk ned femten kilo ved å kutte en ingrediens. Betal kun ti kroner nå , ( dobbel pris i morgen) for å lese artikkelen.  "Ketchup i seg selv er ikke farlig eller har mange kalorier,  problemet er all junkmaten som følger med på kjøpet "

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Først og fremst vil jeg si at innholdet i ketchup i seg selv kanskje ikke er det verste. Den består av tomat, litt forskjellige krydre, og litt sukker eller sirup. Ser vi bort fra at den kanskje har litt mer sukker enn den burde hatt, så er det ingen ingredienser som er særlig skremmende. Så hva er problemet da?

Problemet er barn som vokser opp med ketchup fra tidlig alder, fort blir vant til at ketchup er noe man tar på "alt". Denne ketchupen er da med på å overdøve smaken av all mat man bruker det på slik at det kun smaker ketchup istedet. Dette skaper en likegyldighet til mat hvor barn aldri lærer å like ordentlig mat, interessere seg for mat, eller lærer å kjenne igjen forskjellige råvarer. Man mister nyansene i smaksløkene.

Hvis vi går litt videre og ser på hvilken type mat som "passer" å ha ketchup på, så er dette ofte ganske usunn og næringsfattig mat. Typisk er det farsemat som pølser, ferdiglagde karbonader/kjøttboller/burger, sammen med annen næringsfattig mat som er basert på hvitt hvetemel og poteter, og få "sunne" ingredienser som ordentlige grønnsaker, fisk, naturelt kjøtt osv. Ofte er maten ispedd mye fett, sukker, salt og smaksforsterkere, som kompenserer for at det er minimalt med næring i maten. Barn lærer seg å foretrekke denne typen mat som det kan brukes ketchup på, fordi det er denne smaken de er vant til, og vil ikke ha ketchupfri, sunn mat. Utover ketchupen så strekker de seg kanskje bare til å spise nært beslektet mat som pizza i ulike varianter, lasagne, tomatsuppe (gjerne Toro uten mye annet av ingredienser) eller ulik ferdigmat som spaghetti a'la capri eller toromat hvor det er en del tomat i basen. Ting som på mange måter inneholder de samme få ingrediensene.

I ungdomsårene når barna skal begynne å lage mat selv, så tar de med seg disse dårlige vanene, likegyldigheten og manglende interessen for mat. De har aldri vært vant til å bruke ulike råvarer og få frem de gode smakene, så den typen mat de velger å spise da er frossenpizza, hamburgere, ferdige pastaretter eller andre "rett i ovnen / mikroen" mat fra frysedisken på butikken. For ikke å glemme den kjære ketchupflaska. Videre tas dette inn i voksen alder, og hvis de skal ut på restaurant å spise hvor de har hele verdens utvalg på en meny, så vil de ofte typisk velge seg ut en hamburger fra menyen. Eventuelt gå på en pizzarestaurant fordi de har så et så snevert begrep om mat. De tar det de kjenner, som de vet at smaker innenfor spekteret av hvete og tomat. De blir bleke, småfeite og feilernærte folk med vitaminmangler i alle retninger.

Jeg synes ketchup er en uting som ikke burde hørt hjemme i noe kjøleskap, og er nok en enkeltingrediens som er med på å lede mange barn og familier inn på sporet av usunn ketchupdynket hvetemat. Det er skikkelig trist å vite at Grandiosa pizza er den mest spiste matretten på julaften. Min oppfordring er: Kast ketchupflaska. Lag god og sunn mat. God mat skaper interesse for mat, og interesse for mat leder til sunn og variert mat.

Det er viktig å bry seg. Butikkene velger å selge det folk kjøper, og hvis man hiver seg på ketchupkarusellen, blir man Orklas ferdigmatslave, mens de gode råvarene forsvinner fra butikkhyllene.

Mine bruker ketchup på noe men ikke til alt. Favorittretter i heimen er likevel alt fra lungemos (og ja jeg synes det er ekkelt), blekksprut (jeg rører heller ikke det), blåskjell, fjellørret osv osv mao relativt sunn mat selv om ketchupflasken finnes i kjøleskapet

Når det kommer til jul og grandis så er det en myte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 1 barn som spiser ketchup i normale mengder, 1 barn som hater ketchup og 1 barn som spiser ketchup på alt. 

Det siste barnet har definitivt det sunneste kostholdet. Typiske ting hun spiser ketchup på inkluderer egg, blomkål, brokkoli, stekt fisk av alle slag, alt av kjøtt, og selvfølgelig gjengangere som ris, pasta, poteter og sånt. Hun er tilnærmet altetende så lenge hun får ketchup på faktisk. Broren derimot er superkresen og spiser ikke noen av de nevnte tingene (inkludert ketchup)... 

Anonymkode: 7c2b1...0bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste voksne lager nok noe annet enn grandis til jul. Men det er ikke uvanlig at det spises grandis som et mellommåltid eller at barna får det servert mens de voksne spiser annen julemat. Kombinasjonen av dette gjør grandisen til den mest spiste retten på julaften.

Jeg sier ikke at å kutte ketchup gjør mirakler på vekt over natten. Alt handler heller ikke bare om vekt, men også om kvaliteten på det man spiser. Det åpner for et bredere spekter av mat og råvarer som man spiser gjennom livet. Det er en uvane at alt skal smake søt tomatsaus, og at denne søte tomatsausen skal øke apetitten på mat som egentlig er så kjip i sin egen smak at kroppen gir beskjed om at dette vil den egentlig ikke ha. Det leder til overspising av usunn mat istedenfor en sunn regulering av apetitt.

Hvetemat er ting som pasta, ting med tempura, tortilla, pizzabunn, hvitt hamburger- og hotdogsbrød, nudler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de barna som er så kresne at de ikke liker ketchup heller? 

Anonymkode: 16e41...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri ketchup i hus vi da. Nærmeste vi kommer er vel heinz chili sauce, men den brukes heller sjelden. Kan godt ha "dip" til noe mat, men da helst noe som hummus, rømme, guacemole, yoghurt, pesto, cashewkrem el som tilfører noe næring. 

Anonymkode: 8c5c9...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din logikk, TS, så hadde ingen av oss utviklet oss forbi "most mat"-stadiet. Eller melkestadiet. Smaker utvikler seg, og selv om jeg spiste ketchup på "alt" i barndommen, er det i dag månedsvis mellom hver gang jeg finner fram ketchupflaska. Enda godt at den har lang holdbarhetstid. Jeg foretrekker forresten ketchupen fra Stonewall Kitchen, som er litt sterk og chunky, en ketchup jeg sikkert ville hatet som unge. (https://www.oluf.no/stonewall-country-ketchup-454-g)

Anonymkode: e37dc...45d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...