Gå til innhold

Hvis verden nærmer seg WW3, hvordan vil det sannsynligvis utarte seg?

Anbefalte innlegg

Gjest In absentia
Skrevet

Hvis verden nærmer seg WW3, hvordan vil det sannsynligvis utarte seg?

Hvordan vil vi som bor i Norge konkret bli påvirket?

Skrevet

Det kommer veldig an på hvilke land som er hovedaktørene, hva som er motivasjonen og hva aktørene tjener på. Jeg vet rett og slett ikke, men jeg vil fremheve at det ikke nødvendigvis bare er negativt. Det blir mye død og lidelse, men også fellesskap, tillit og man skaper ofte mer rettferdighet etter en større krig. Innovasjonen blomstrer gjerne og. 

Skrevet

Tenker at Russland angriper Ukraina

Så angripes Israel av Hamas med støtte fra Iran og Russland

Kina støtter Russland og tar selv og invaderer Taiwan.

Hvordan stiller India seg? De er i en brytningsprosess med England.

• Liker 4
Skrevet

WW3 har vel startet nå.

Men krigen i Uraina og krigen i Israel.

Skrevet

Vi lever i en globalisert verden, så selvfølgelig ville vi i Norge blitt påvirket, og alle andre land også. Du så hvor olje og gassprisen lå på da Ukraine ble angrepet, og det er tross alt bare Russland.

For å være helt ærlig begynner jeg få dårlige vibber. Krig i Ukraina, nå full konflikt i Israel hvor USA vil være sterk involvert. USA kan ikke være overalt samtidig, så spørs om Kina ikke vil benytte anledningen å svelge Taiwan. And the list goes on.

Jeg er glad at jeg levde min ungdomstid rett etter kalde krigen sluttet, det er helt rart å se hvor negativ utviklingen har vært siste 20 år.

• Liker 2
Skrevet

Ingen kan vite hvordan en slik ev. krig vil utvikle seg, da det er altfor mange usikkerhetsmomenter.

Det som ER lurt, det er å sette seg inn i hvor elendig selvforsyningsgrad Norge har.

Pr. i dag - så lenge vi får importert mye mat og fôr til oppdrettslaks og dyr, så ligger Norge på ca. 40 % selvforsyningsgrad.

Hvis importen av en eller annen grunn skulle stoppe opp - da er vi på ca 36 % selvforsyningsgrad fordi oppdrettsfisk spesielt bruker enorme mengder importert fôr.

Hvis, i et tenkt tilfelle, all import stoppet i morgen - så er vi ca 14 dager unna sult, da det er omtrent så lenge butikkene ville hatt mat.

I 2013 gikk Erna Solberg og Høyre til valg på at bare de kom til makten så skulle de styrke Norges beredskap, som selvforsyningsevne er ett viktig moment i. Erna Solberg og co valgte å bygge ned  landets beredskap i de åtte årene de satt med makten.

Så det viktigste norske velgere kan gjøre, det er å bruke valgstemmen sin langt bedre i fremtiden, og ikke minst bli langt mer aktive slik at vi tvinger ikke bare dagens regjering, men hele  Stortinget til å sette beredskap øverst!

Vi har f.eks. et vann- og kloakksystem som ikke er dimensjonert for fremtiden - det vil ta 150 år å få dagens vann- og kloakksystem opp på et nivå som man mener er forsvarlig i dag - hvis ikke politikerne innser alvoret.

Kunnskap er makt for velgerne! Fortsetter for mange å stemme etter populistiske saker, så tror jeg vi vil ligge dårlig an om en større krise rammer.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Gregory
Skrevet

Jeg tipper at tredje verdenskrig vil starte innen 2030.

Det vil bli en atomkrig

Rundt 5 milliarder mennesker vil dø

Du kan tenke deg selv hvordan Norge vil bli påvirket.

Skrevet
Gregory skrev (51 minutter siden):

Det vil bli en atomkrig

hvorfor tror du det? Det ville jo bety gjensidig utviskelse. Er jo helt mot sin hensikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest In absentia
Skrevet
Daraya skrev (8 timer siden):

Vi lever i en globalisert verden, så selvfølgelig ville vi i Norge blitt påvirket, og alle andre land også. Du så hvor olje og gassprisen lå på da Ukraine ble angrepet, og det er tross alt bare Russland.

For å være helt ærlig begynner jeg få dårlige vibber. Krig i Ukraina, nå full konflikt i Israel hvor USA vil være sterk involvert. USA kan ikke være overalt samtidig, så spørs om Kina ikke vil benytte anledningen å svelge Taiwan. And the list goes on.

Jeg er glad at jeg levde min ungdomstid rett etter kalde krigen sluttet, det er helt rart å se hvor negativ utviklingen har vært siste 20 år.

Jeg ble redd for om USA skal bombe Iran da jeg hørte de sender verdens største krigsskip ned

Skrevet
In absentia skrev (1 time siden):

Jeg ble redd for om USA skal bombe Iran da jeg hørte de sender verdens største krigsskip ned

Skjer ikke. Biden-administrasjonen har tvert imot fokusert på å påstå at Iran ikke hadde noe med angrepet på Israel å gjøre. Er vel ydmykende for Biden om det viser seg at Iran var involvert, da de har myknet tilnærmingen til Iran sammenlignet med Trumps politikk. Og, om det viser seg at våpen og utstyr Biden lot være igjen i Afghanistan som en gavepakke til Taliban, har funnet veien til hamas, blir det enda flauere for Biden.

• Liker 2
Skrevet
Lothlorien- skrev (38 minutter siden):

Skjer ikke. Biden-administrasjonen har tvert imot fokusert på å påstå at Iran ikke hadde noe med angrepet på Israel å gjøre. Er vel ydmykende for Biden om det viser seg at Iran var involvert, da de har myknet tilnærmingen til Iran sammenlignet med Trumps politikk. Og, om det viser seg at våpen og utstyr Biden lot være igjen i Afghanistan som en gavepakke til Taliban, har funnet veien til hamas, blir det enda flauere for Biden.

At Iran står bak er det få som tvilar på

• Liker 2
Skrevet

Den største trusselen er ikke aktiv krigshandling, men misforståelse, uhell eller falsk informasjon som fører til noen tar en drastisk beslutning som aldri kan omgjøres. 

Skrevet
Capazitet skrev (8 timer siden):

At Iran står bak er det få som tvilar på

Er klar over det, pekte nettop på at det derfor er bemerkelsesverdig at Biden-administrasjonen har prøvd å renvaske Iran likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...