Gå til innhold

Bemanning i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varierer vel litt fra sted til sted dette? I vår barnehage opplever jeg bemanningen som god og ganske stabil. Ved behov for vikarer har det vært faste vikarer som barna kjenner, og sykefravær skyldes stort sett vanlig sykdom har jeg inntrykk av, altså ikke noe langvarig fravær hos de ansatte. De har også nok ansatte til å dele opp i mindre grupper, og dra på turer. 

Anonymkode: 16127...bf7

Skrevet
On 10/8/2023 at 11:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg lurer oppriktig på hva andre barnehage ansatte og foreldre mener om bemanning i barnehagen og det tilbudet som gis? 

Jeg har jobbet i barnehage de siste 6 årene som barnehagelærer men sa opp stillingen min å vår av ren utmattelse. Jeg ønsker meg aldri tilbake i sektoren og har nå startet ny skolegang. Barnehagen hverdagen består av konstant underbemannet grunnet sykdom, altfor mange barn per voksen. Det er egentlig 3 småbarn (1-3) per og 1 voksen og 6 barn (3-6) som er bemannings normen, men det er kansje 1 time per dag hvor man virkelig er alle personale på avdelingen. Dagene føles som brannslukking og oppbevaring av barn og at man som voksen aldri strekker til. Personlig syntes jeg det er utrolig trist da jeg egentlig elsker å jobbe med barn. Nå er det så mye prat i mediene om dagen om løpende opptak i barnehagene så da undrer jeg meg om folk ser det barnehagene står i og hvem sitt ansvar det er å rydde opp i?

Anonymkode: 97768...60a

Jeg er helt enig med deg at det burde være bedre bemanning i barnehagene, men jeg tror også at det er mye å hente på gode rutiner. I barnehagen vår er det én av deling som skiller seg negativt ut og ikke får til det de andre får til, år etter år.

Dette skyldes ikke nødvendigvis den enkelt barnehagelærer/styrer, men kan også skyldes ting som utforming av barnehagen/plass o.l. Er det f.eks barnehagen f.eks utformet slik at det er lett å samarbeide med naboavdelingen? Er det lett å ha med seg barn på do samtidig med at andre skiftes bleie på? Er lokalene tilrettelagt slik at det er lett å dele barnegruppa etter fysisk lek/ rolig lek og samtidig ha oversikt over begge gruppene? 

Anonymkode: 7b4e2...e25

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig at det er arbeidsgiver som skal gjøre plassen attraktiv, og ledelsen skal bemanne i forhold til de lover og regler som finnes. 

MEN det er de som er på gulvet som har et ansvar å gjøre hverdagen for barna gode. 

jeg jobber ikke et sekund på fritida. Det jeg ikke får gjort i arbeidstida blir ikke gjort. Men vi klarer å få til en god hverdag med spennende innhold for barna selv om vi er underbemanna. Opplever lite stress i arbeidshverdagen, og jeg tror mye av det er fordi vi har lagt opp til de rutinene vi har + klare og tydlige grenser for meg selv. 

jeg hadde aldri sagt nei til mer bemanning for det vil absolutt skape rom for enda bedre arbeidsforhold for alle sammen + barna. Men vi kan ikke sette oss ned å ikke gjøre noenting frem til den dagen kommer at grunnbemanningen øker. Dagens barn er i barnehagen NÅ, og vi har et ansvar å gjøre det best mulig med de ressursene vi har per dags dato. 

det er en liten dobbel effekt på at mange pedagoger og andre barnehageansatte går ut i media og forteller hvor galt alt er. 1. vi gjør arbeidsplassen vår utrolig uattraktiv og 2. det gjør det ikke attraktivt for foreldre å levere barna sine til oss også. 

arbeidet for høyere grunnbemanning bør skje politisk, og i ryddige former. Jeg tror absolutt vi hadde kommet lenger raskere om flere hadde engasjert seg politisk med fokus på dette. 

jeg er absolutt ikke martyr på noen som helst måte. Jeg liker jobben min veldig godt. Den gir mening, og jeg gleder meg til jobb hver dag. Jeg syntes bare det er dumt at det kun er de misfornøyde stemmene som kommer ut, mens med en gang noen er fornøyde så blir de kalt feks martyr, løgnere, naive osv osv. vi hadde gjort oss selv en tjeneste med å ha noe fokus på noe av det positive også, og ta de andre kampene der de hører hjemme. En vil aldri finne en arbeidsplass som er perfekt eller som ikke trenger endringer på noe vis, men forskjellen er hvordan en møter utfordringene og hvordan en finner løsninger

Anonymkode: 55d71...3e9

Hvordan skal man engasjere seg politisk og skape endring uten å kalle en spade for en spade og adressere det største problemet som er bemanningen??

Vi må si ifra uansett hvor uattraktivt vi fremstiller yrket.

Og kanskje det er det som må til, gjøre det så uattraktivt at det ikke er nok folk å hente inn, da skjer det kanskje noe.

Anonymkode: eb013...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...