AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg lurer oppriktig på hva andre barnehage ansatte og foreldre mener om bemanning i barnehagen og det tilbudet som gis? Jeg har jobbet i barnehage de siste 6 årene som barnehagelærer men sa opp stillingen min å vår av ren utmattelse. Jeg ønsker meg aldri tilbake i sektoren og har nå startet ny skolegang. Barnehagen hverdagen består av konstant underbemannet grunnet sykdom, altfor mange barn per voksen. Det er egentlig 3 småbarn (1-3) per og 1 voksen og 6 barn (3-6) som er bemannings normen, men det er kansje 1 time per dag hvor man virkelig er alle personale på avdelingen. Dagene føles som brannslukking og oppbevaring av barn og at man som voksen aldri strekker til. Personlig syntes jeg det er utrolig trist da jeg egentlig elsker å jobbe med barn. Nå er det så mye prat i mediene om dagen om løpende opptak i barnehagene så da undrer jeg meg om folk ser det barnehagene står i og hvem sitt ansvar det er å rydde opp i? Anonymkode: 97768...60a 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Det er stor forskjell fra bhg til bhg , jeg er fornøyd der jeg jobber Anonymkode: 6f677...98e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Føler med deg❤️ Og jeg er ‘’kun forelder’’ , mengen med dritt yrket deres får fra alle kanter er helt sinnsykt! Anonymkode: 3b028...329 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Føler med deg. Jeg jobber i barnehage, men kun som vikar, men tar bhg studiet ved siden av. I barnehagen hvor jeg jobber fyller de normen stort sett. Jeg håper dette blir satt på agendaen når de praktisk talt økonomisk presser foreldre til å sette barna i bhg alt for tidlig. Flere av de barna jeg jobber med hadde hatt mye bedre av å være hjemme. De er rett og slett for små. Men!du kan vurdere å bytte barnehage? Anonymkode: c8439...f98 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har også sluttet som barnehagelærer i ren utmattelse. Helsa mi tålte ikke å være i kronisk stress beredskap, og bare gå rundt å gjøre halvgod jobb. Jeg hadde gjennomsnittlig 20.000 steg om dagen fordi jeg løp som ett piska skinn. Det var ikke derfor jeg ble barnehagelærer. Bemanningen er altfor dårlig. Anonymkode: a5519...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 Jobber også i bhg, og kjenner igjen det du sier med ofte manglende bemanning. MEN jeg kjenner ikke igjen at tida går til brannslukking osv. vi har hatt ekstremt mye fokus på rutiner som gjør at dagene blir bra selv om vi mangler folk. Dele opp i grupper, regler for barna, hvem gjør hva av voksne, sosial kompetanse osv osv osv. veldig sjeldent jeg opplever kaos der jeg jobber. Mye handler om hvordan vi voksne opptrer når ting ikke blir som planlagt. ikke optimalt på noen måte, men hvis alle skal gi opp fordi ting er som de er så har vi snart ikke barnehager igjen. Vi må gjøre det beste ut av situasjonen vi står i, og jobbe politisk på fritida. Kanskje må flere barnehagefolk inn i politikken, og ikke bare skrive kronikker i media? håper foreldrene også ser de som står igjen og faktisk kjemper på for en god hverdag for barna sine! Anonymkode: 55d71...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber også i bhg, og kjenner igjen det du sier med ofte manglende bemanning. MEN jeg kjenner ikke igjen at tida går til brannslukking osv. vi har hatt ekstremt mye fokus på rutiner som gjør at dagene blir bra selv om vi mangler folk. Dele opp i grupper, regler for barna, hvem gjør hva av voksne, sosial kompetanse osv osv osv. veldig sjeldent jeg opplever kaos der jeg jobber. Mye handler om hvordan vi voksne opptrer når ting ikke blir som planlagt. ikke optimalt på noen måte, men hvis alle skal gi opp fordi ting er som de er så har vi snart ikke barnehager igjen. Vi må gjøre det beste ut av situasjonen vi står i, og jobbe politisk på fritida. Kanskje må flere barnehagefolk inn i politikken, og ikke bare skrive kronikker i media? håper foreldrene også ser de som står igjen og faktisk kjemper på for en god hverdag for barna sine! Anonymkode: 55d71...3e9 Denne tankegangen er jeg totalt uenig i. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å gjøre arbeidsplassen attraktiv, så når barnehagen består av selvutslettende flinkiser har ikke arbeidsgiver noen grunn til å endre noe. Ikke vær martyr! Det er ikke ditt ansvar å bemanne barnehagen! Anonymkode: efc00...62d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg er forelder som tidligere har vært assistent i barnehage (mange år siden). Det er såklart alt for lav bemanning, det er jo åpenbart at det ville vært bra for barna med større voksentetthet og at det er flere voksne tilstede hele åpningstiden. Lurer på om noe henger igjen fra "gamle dager" da flere barn nok bare gikk i bhg på formiddagen? At mor ikke hadde fulltidsjobb? Det må jo gjøres noe med fra toppen av, loven om grunnbemanning må endres og det må bevilges mer penger. De kunne brukt penger på dette istedet for å senke månedsprisen for foreldre synes jeg... Anonymkode: acfbf...245 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg jobber ikke i barnehage, men som forelder har barnehageansatte min medfølelse! Jeg har også dårlig samvittighet som sender barnet mitt til «oppbevaring» (ikke deres feil at det er sånn!) i en underbemannet barnehage. Burde ikke vært sånn i det hele tatt, og det går jo på bekostning av barna og de ansatte❤️ Anonymkode: 6a9d7...da1 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har jobbet som barnehagelærer i 16 år, og jeg er veldig glad i barn. Men snart er det stopp! Jeg kommer ikke til å holde ut så mye lenger. Det ødelegger helsa mi. Det ødelegger fritiden min, fordi jeg alltid er utslitt. Forferdelig trist at det skal være slik. Det er jo barna det går mest utover💔 Anonymkode: 396f8...d35 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Vi er misfornøyd med bemannings-situasjonen der vi har våre 2 barn. De som jobber der er fantastiske. Men de er alt for få! De er innenfor loven. Men bare akkurat. I det noen er syke, er det vikarer. De er flinke til å bruke faste vikarer så godt de kan. Men det er generell bemanningskrise i bhg i hele kommunen, og det er ikke alltid de får de faste vikarene. Det har vært mange dager hvor det omtrent bare er vikarer. Og da er alt kaos. Ungene blir stresset av nye personer hele tiden. Vikarene sliter med å holde tritt med rutiner og klær og utstyr. Vi voksne vet ofte ikke hvem som passer på ungene våre når de leker ute ved henting - vi ser bare masse fremmede voksne, og aner ikke hvem vi skal si ifra til om at hallo hallo, nå tar vi med disse ungene og går... Beskjeder er bare å glemme å få gitt. Eksem-barnet vårt blir ikke smurt som han skal. Det har også vært mange dager hvor de rett og slett har måttet stenge minst én avdeling, pga de får ikke fatt i vikarer engang.. Jeg synes så inderlig synd på de stakkars ansatte. De gjør så godt de kan, og de er så varme og kjærlige med barna, og virker oppriktig glade i dem. Og veldig lei seg når bemannings-situasjonen går ut over ungene. Anonymkode: 49e34...23c 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Lurer på en ting dere som jobber i barnehage, ser mange sier at det blir verre og verre eller har blitt verre. Mendet var såvidt jeg husker samme bemanning da jeg jobbet litt i barnehage rundt 2005-2006. Har det blitt yngre barn? Har de flere timer i barnehagen? Er det mindre bruk av vikar ved sykdom? Større avdelinger? Det var 9 barn på avdelingen jeg jobbet og det gikk ganske fint og var rolig og håndterbart selv om man bare var 1 på jobb første og siste time.. Samarbeidet med en annen avdeling om det kom for mange barn men iallfall halvparten kom ikke før mellomvakta kom husker jeg... Syntes vi var litt få voksne på jobb men ikke helt krise heller, men jeg var der jo bare et par år og fikk ikke den slitasjen som en som jobber fast i årevis får. Anonymkode: acfbf...245 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jobber også i bhg, og kjenner igjen det du sier med ofte manglende bemanning. MEN jeg kjenner ikke igjen at tida går til brannslukking osv. vi har hatt ekstremt mye fokus på rutiner som gjør at dagene blir bra selv om vi mangler folk. Dele opp i grupper, regler for barna, hvem gjør hva av voksne, sosial kompetanse osv osv osv. veldig sjeldent jeg opplever kaos der jeg jobber. Mye handler om hvordan vi voksne opptrer når ting ikke blir som planlagt. ikke optimalt på noen måte, men hvis alle skal gi opp fordi ting er som de er så har vi snart ikke barnehager igjen. Vi må gjøre det beste ut av situasjonen vi står i, og jobbe politisk på fritida. Kanskje må flere barnehagefolk inn i politikken, og ikke bare skrive kronikker i media? håper foreldrene også ser de som står igjen og faktisk kjemper på for en god hverdag for barna sine! Anonymkode: 55d71...3e9 Enig i dette. Tror det er mer effektivt i forhold til endringer. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Denne tankegangen er jeg totalt uenig i. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å gjøre arbeidsplassen attraktiv, så når barnehagen består av selvutslettende flinkiser har ikke arbeidsgiver noen grunn til å endre noe. Ikke vær martyr! Det er ikke ditt ansvar å bemanne barnehagen! Anonymkode: efc00...62d Også enig i dette. Anonymkode: 37ac4...6ab
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Denne tankegangen er jeg totalt uenig i. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å gjøre arbeidsplassen attraktiv, så når barnehagen består av selvutslettende flinkiser har ikke arbeidsgiver noen grunn til å endre noe. Ikke vær martyr! Det er ikke ditt ansvar å bemanne barnehagen! Anonymkode: efc00...62d Enig at det er arbeidsgiver som skal gjøre plassen attraktiv, og ledelsen skal bemanne i forhold til de lover og regler som finnes. MEN det er de som er på gulvet som har et ansvar å gjøre hverdagen for barna gode. jeg jobber ikke et sekund på fritida. Det jeg ikke får gjort i arbeidstida blir ikke gjort. Men vi klarer å få til en god hverdag med spennende innhold for barna selv om vi er underbemanna. Opplever lite stress i arbeidshverdagen, og jeg tror mye av det er fordi vi har lagt opp til de rutinene vi har + klare og tydlige grenser for meg selv. jeg hadde aldri sagt nei til mer bemanning for det vil absolutt skape rom for enda bedre arbeidsforhold for alle sammen + barna. Men vi kan ikke sette oss ned å ikke gjøre noenting frem til den dagen kommer at grunnbemanningen øker. Dagens barn er i barnehagen NÅ, og vi har et ansvar å gjøre det best mulig med de ressursene vi har per dags dato. det er en liten dobbel effekt på at mange pedagoger og andre barnehageansatte går ut i media og forteller hvor galt alt er. 1. vi gjør arbeidsplassen vår utrolig uattraktiv og 2. det gjør det ikke attraktivt for foreldre å levere barna sine til oss også. arbeidet for høyere grunnbemanning bør skje politisk, og i ryddige former. Jeg tror absolutt vi hadde kommet lenger raskere om flere hadde engasjert seg politisk med fokus på dette. jeg er absolutt ikke martyr på noen som helst måte. Jeg liker jobben min veldig godt. Den gir mening, og jeg gleder meg til jobb hver dag. Jeg syntes bare det er dumt at det kun er de misfornøyde stemmene som kommer ut, mens med en gang noen er fornøyde så blir de kalt feks martyr, løgnere, naive osv osv. vi hadde gjort oss selv en tjeneste med å ha noe fokus på noe av det positive også, og ta de andre kampene der de hører hjemme. En vil aldri finne en arbeidsplass som er perfekt eller som ikke trenger endringer på noe vis, men forskjellen er hvordan en møter utfordringene og hvordan en finner løsninger Anonymkode: 55d71...3e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har barn i barnehage, og jobber for tiden i barnehage (som assistent, jeg er utdannet innen noe annet nesten relevant, og tør ikke omskolere meg til barnehagelærer selv om jeg har lyst). Jeg er blir sint og lei meg av at vi som samfunn ikke prioriterer barna våre, i form av bedre bemanning i barnehagene. Jeg jobber i en liten barnehage med godt arbeidsmiljø, hvor det blir satt inn vikar ved sykefravær så fremt det finnes en ledig vikar. Det er et ok sted å jobbe. Men barnehagen strever økonomisk. Det er ikke så lønnsomt å være en liten barnehage, sette inn vikar ved sykdom eller avvente med å ta inn de to siste barna en har plass til en periode fordi en allerede har litt for mange barn under 1 år, samt noen som krever litt ekstra. Jeg jobber i en barnehage hvor ledelsen er opptatt av å ta vare på både barn og ansatte, men jeg vet ikke hvor lenge den klarer seg. Hverken barnehagen eller ledelsen (som jeg er redd møter veggen til slutt). Jeg trives på jobb, og opplever at vi nesten klarer å gi barna det de trenger og skal ha. Men jeg tror de fleste ansatte jobber noe gratis (planlegger på fritiden fordi det ikke ble tid til plantid, blir igjen litt selv om arbeidsdagen er over fordi ingen barn er hentet osv.). Jeg vet ikke om folk ser hvor ille det til tider er. Jeg visste at mange opplevde at det var for lav bemanning i barnehager, men trodde oppriktig at bemanningsnormen hjalp selv tidligere. Etter noen år i barnehage, er jeg ganske sjokkert. Man er for mye alene med alt for mange barn. Og det er for mange oppgaver, særlig for ped.lederne, til at det er mulig å løse dem ordentlig. Dermed står de ansatte daglig i vanskelige prioriteringer, og er nødt til å prioritere bort svært viktige oppgaver. Anonymkode: 97b86...aba
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 23.03): Jeg lurer oppriktig på hva andre barnehage ansatte og foreldre mener om bemanning i barnehagen og det tilbudet som gis? Jeg har jobbet i barnehage de siste 6 årene som barnehagelærer men sa opp stillingen min å vår av ren utmattelse. Jeg ønsker meg aldri tilbake i sektoren og har nå startet ny skolegang. Barnehagen hverdagen består av konstant underbemannet grunnet sykdom, altfor mange barn per voksen. Det er egentlig 3 småbarn (1-3) per og 1 voksen og 6 barn (3-6) som er bemannings normen, men det er kansje 1 time per dag hvor man virkelig er alle personale på avdelingen. Dagene føles som brannslukking og oppbevaring av barn og at man som voksen aldri strekker til. Personlig syntes jeg det er utrolig trist da jeg egentlig elsker å jobbe med barn. Nå er det så mye prat i mediene om dagen om løpende opptak i barnehagene så da undrer jeg meg om folk ser det barnehagene står i og hvem sitt ansvar det er å rydde opp i? Anonymkode: 97768...60a Håper du trives mer på skolen! Eg jobber selv på skolen som miljøveileder og sitter også igjen den følelse som brannslukning og oppbevaring av barn. Er helt utmattet hver dag etter jobb. Prøver selv å søke noe helt annet å jobbe med. Det er litt trist for eg elsker å jobbe med barn, men den under bemanningen dag inn og dag ut… det orker eg ikke lenger…. Anonymkode: 15717...69d 1
Vanja2345 Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lurer på en ting dere som jobber i barnehage, ser mange sier at det blir verre og verre eller har blitt verre. Mendet var såvidt jeg husker samme bemanning da jeg jobbet litt i barnehage rundt 2005-2006. Har det blitt yngre barn? Har de flere timer i barnehagen? Er det mindre bruk av vikar ved sykdom? Større avdelinger? Det var 9 barn på avdelingen jeg jobbet og det gikk ganske fint og var rolig og håndterbart selv om man bare var 1 på jobb første og siste time.. Samarbeidet med en annen avdeling om det kom for mange barn men iallfall halvparten kom ikke før mellomvakta kom husker jeg... Syntes vi var litt få voksne på jobb men ikke helt krise heller, men jeg var der jo bare et par år og fikk ikke den slitasjen som en som jobber fast i årevis får. Anonymkode: acfbf...245 Barna er mye lenger i bhg enn i 2005. Jeg har jobbet hele veien, og ser utviklingen. Mange barn (også de veldig små) fra 7.30-08.00 til 16.30-17.00 hver dag. Aldri fri, kanskje bare maks tre uker på sommeren. Bemanningen strekker derfor aldri helt til fordi vi jobber bare 7,5 timers dag (egentlig 7, fordi 30 min er pause). Og pedagogene jobber ennå kortere pga plantid. Og flere pedagoger inn fører til mer plantid. Bort fra barna. 2
Drizzt Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 23.03): Jeg lurer oppriktig på hva andre barnehage ansatte og foreldre mener om bemanning i barnehagen og det tilbudet som gis? Jeg har jobbet i barnehage de siste 6 årene som barnehagelærer men sa opp stillingen min å vår av ren utmattelse. Jeg ønsker meg aldri tilbake i sektoren og har nå startet ny skolegang. Barnehagen hverdagen består av konstant underbemannet grunnet sykdom, altfor mange barn per voksen. Det er egentlig 3 småbarn (1-3) per og 1 voksen og 6 barn (3-6) som er bemannings normen, men det er kansje 1 time per dag hvor man virkelig er alle personale på avdelingen. Dagene føles som brannslukking og oppbevaring av barn og at man som voksen aldri strekker til. Personlig syntes jeg det er utrolig trist da jeg egentlig elsker å jobbe med barn. Nå er det så mye prat i mediene om dagen om løpende opptak i barnehagene så da undrer jeg meg om folk ser det barnehagene står i og hvem sitt ansvar det er å rydde opp i? Anonymkode: 97768...60a Vår barnehage slett veldig med bemanning lenge. Både vanskelig å rekruttere pedagoger, men også å beholde assistenter. Det var mange vikarer i en periode på grunn av sykdom blant de ansatte. Det var ikke noe hyggelig. Nå er det mer stabilt, sjeldnere behov for vikarer, men så er det blitt slik at kommunen ikke vil bruke penger på vikarer og er noen syk, blir det enda dårligere bemanning. Jeg føler at det er tilstrekkelig med bemanning bare midt på dagen, morgen og ettermiddag er det for tynt. Så har du alle pauser, møter og annet som også fjerner ansatt fra barna i en periode. Det er absolutt stor forbedringspotensiale flere steder. 1
Lorieen Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Bemanningen er katastrofalt dårlig. Den er faktisk så marginal at om én eneste ansatt er borte, vil jeg gå så langt som å kalle det uforsvarlig. Etter 20 år i barnehagen har jeg nå forlatt yrket og kommer neppe tilbake. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå