AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Studenten skulle undersøke hunden min. Hun spurte om hunden var aggressiv og jeg svarte «Nei, men hun kan klage litt og si ifra om noe er ubehagelig eller skummelt». Dyrepleieren gikk bak hunden min og begynte direkte kjenne på magen (der hunden hadde vondt). Hunden min skvatt og laget et lyd som var en blanding av knurr og ynk. Da sa dyrepleieren «Ja så hun er aggressiv ja!» og måtte gå ut av rommet for hjelp. Jeg ga ingen respons til hun, for jeg syntes det ble for dumt hele greia. Knurring er normal kommunikasjon for hunder. Knurring kan være en advarsel om at de ikke liker situasjonen de står i der og da. Ja, knurring kan eskalere til et bitt, men knurring i denne sammenhengen syntes jeg er helt normal. Student dyrepleieren noterte i journalen at hunden var aggressiv. Om man har såpass lite erfaring innenfor dyrekommunikasjon så forstår jeg ikke hvorfor hun er student der hun er. En viss basic forståelse for forskjellig atferd hos forskjellige dyrearter syntes jeg burde være et must for å være student og få lov til å ha undersøkelser alene. Ja, man er der for å lære, men ærlig talt. Man går ikke bakfra opp til en hund og tar godt tak i hunden der den har vondt, for å så si den er aggressiv. Hunden min har aldri bitt eller flekket tenner til noen i hele hennes liv, men er mye vokal når hun kommuniserer. Deres tanker? Anonymkode: 8199d...a31 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg skjønner hva du mener, men samtidig må vi som eiere være bevisst på at våre dyr kan skade andre. Min hund var heller aldri aggressiv, verken knurret eller flekket tenner, men hun ble litt annerledes noen ganger hos dyrlegen. Jeg kjente ikke blikket hennes igjen, så jeg ba dyrlegen finne frem en munnkurv. Greit å være ydmyk når hunden har det vondt eller er i en ukjent situasjon, tenker jeg, bare for å være på den sikre siden. Anonymkode: 86613...3bf 17 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Alle dyr kan enkelt bli aggressive når de har vondt og er på et ukjent sted! Ikke bli vondbråten over dette Anonymkode: 75bd6...c7e 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Skjønner ikke de andre svarene. Jeg hadde bedt om å få en ordentlig dyrepleier eller veterinær, og selvsagt bedt om at innskrivningen slettes. Ikke søren om jeg hadde godtatt at en slik grunnløs påstand skulle skrives inn i journalen! Anonymkode: ef5e8...0ce 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Alle dyr kan enkelt bli aggressive når de har vondt og er på et ukjent sted! Ikke bli vondbråten over dette Anonymkode: 75bd6...c7e Men hunden var jo ikke aggressiv. Anonymkode: ef5e8...0ce 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Fysj , sikkert nybegynner 🙈 pass på hvem du får neste gang visst du kan 😊 selvfølgelig kan de knurre visst de har vondt 😅 min hund hata å dusje å knurra hver gang han fikk vannet på seg i dusjen , flekker ikke tenner eller noe å han skulle ikke bite eller noe 😂😂 tror bare han ville vise hvor lite han likte det🙈 Anonymkode: 25e4e...06d 2
Troyamin Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 På slike spørsmål svarer jeg alltid: "Nei, men den kan vise aggresjon når den har smerter." Legger alltid til: "Jeg skal uansett holde den godt fast, slik at den ikke gjør deg noe." De aller fleste klarer ikke skille mellom å være aggressiv og det å vise aggresjon. Ser det både hos mange hundetrenere og blant veterinærer/dyrepleiere. 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner ikke de andre svarene. Jeg hadde bedt om å få en ordentlig dyrepleier eller veterinær, og selvsagt bedt om at innskrivningen slettes. Ikke søren om jeg hadde godtatt at en slik grunnløs påstand skulle skrives inn i journalen! Anonymkode: ef5e8...0ce Jeg jobber på en veterinærklinikk. Med den reaksjonen er ikke den påstanden grunnløs. I min karriere har jeg blitt bitt 6 ganger av hunder som er "snille". Vi må merke de for å beskytte oss selv slik at vi feks bruker munnkurv ved undersøkelse. Syke hunder biter mye oftere enn friske hunder. Spesielt om de har vondt. Og vi må da bla være to for å undersøke slik at en kan konsentrere seg kun om å holde hunden så den ikke biter. Men slapp av, det er ett journal notat for å holde oss trygge. Det blir ikke meldt inn noe sted. Vi har full forståelse for at hunder i en slik situasjon kan bite. Det er endel av jobben våres. Men selv om det er det, så prøver vi å unngå at det skjer. Anonymkode: 3ebd4...046 6 12
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Hundeeiere er en egen rase. De tror aldri deres søte små kan gjøre noen fortred. "Er så snill så, vil bare hilse!" Anonymkode: 29595...6f8 8 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Det er vel neppe viktig hva en dyrepleier-elev uten erfaring mener... Anonymkode: f69c7...8ad
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg jobber på en veterinærklinikk. Med den reaksjonen er ikke den påstanden grunnløs. I min karriere har jeg blitt bitt 6 ganger av hunder som er "snille". Vi må merke de for å beskytte oss selv slik at vi feks bruker munnkurv ved undersøkelse. Syke hunder biter mye oftere enn friske hunder. Spesielt om de har vondt. Og vi må da bla være to for å undersøke slik at en kan konsentrere seg kun om å holde hunden så den ikke biter. Men slapp av, det er ett journal notat for å holde oss trygge. Det blir ikke meldt inn noe sted. Vi har full forståelse for at hunder i en slik situasjon kan bite. Det er endel av jobben våres. Men selv om det er det, så prøver vi å unngå at det skjer. Anonymkode: 3ebd4...046 Poenget var vel at man ikke stempler en hund som aggressiv basert på dette. Hunden er ikke nødvendigvis generelt aggressiv selv om den viste at den ikke likte en overraskende undersøkelse der hvor den hadde vondt Anonymkode: 13ef4...59a 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hundeeiere er en egen rase. De tror aldri deres søte små kan gjøre noen fortred. "Er så snill så, vil bare hilse!" Anonymkode: 29595...6f8 Fordi hunder flest faktisk bare er snille og vil hilse. Det er stor forskjell på å være aggressiv og det å ikke ha lært seg gode manerer og kan hoppe og miste hodet litt. For det utrente kan dette se aggressivt ut. Anonymkode: e5861...338 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Poenget var vel at man ikke stempler en hund som aggressiv basert på dette. Hunden er ikke nødvendigvis generelt aggressiv selv om den viste at den ikke likte en overraskende undersøkelse der hvor den hadde vondt Anonymkode: 13ef4...59a Jo det kan man. Man kan stemple hunden som aggressiv hos veterinær basert på dette slik at vi som jobber med den må være mer forsiktig rundt den enn andre som ikke har disse tegnene. Anonymkode: 3ebd4...046 6 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Til og med min katt, som er kjent som ekstremt snill og god, har fått skrevet i sin journal at han ble sint da de skulle ta blodprøve av han. Jeg har selv sett han sånn i senere tid da jeg ble med inn sammen med veterinæren. Jeg kjente heller ikke dette igjen, men sånn er det når de blir utrygge, da er de ikke den de vanligvis er. Anonymkode: 6fbbf...42e 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fordi hunder flest faktisk bare er snille og vil hilse. Det er stor forskjell på å være aggressiv og det å ikke ha lært seg gode manerer og kan hoppe og miste hodet litt. For det utrente kan dette se aggressivt ut. Anonymkode: e5861...338 Det var da forøvrig ett trent øye som så dette. For å si det sånn, om jeg blir skambitt på jobb av en hund som ikke er merket som aggressiv fordi en eier holder det skjult, og gjør at jeg ikke får tatt forholdsregler så kommer forsikringsselskapet (og jeg) til å gå etter eieren (og dermed blir hunden registrert som at den biter mennesker). Om hunden derimot er markert som om at den kan være aggressiv og jeg ikke tar forholdsregler og blir skambitt så er det min skyld. Skjønner du forskjellen og hvorfor slike notater er viktige både for de på veterinærklinikken og for hunden? Anonymkode: 3ebd4...046 6 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Til og med min katt, som er kjent som ekstremt snill og god, har fått skrevet i sin journal at han ble sint da de skulle ta blodprøve av han. Jeg har selv sett han sånn i senere tid da jeg ble med inn sammen med veterinæren. Jeg kjente heller ikke dette igjen, men sånn er det når de blir utrygge, da er de ikke den de vanligvis er. Anonymkode: 6fbbf...42e Akkurat! Dyr som har vondt, er redde eller nærvøse vil ikke vise seg fra sin beste side. De er dyr. Anonymkode: 3ebd4...046 2
Tabris Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Det er helt naturlig at en hund som har vondt reagerer med aggresjon, det burde en dyrepleier - til og med en student - visst. Hvis jeg er hos dyrlegen og han/hun skal kjenne på noe som kan være vondt, så ber de meg alltid om å holde litt på hodet til hunden, prate til ham og kose. Nettopp for å avverge en slik reaksjon. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel neppe viktig hva en dyrepleier-elev uten erfaring mener... Anonymkode: f69c7...8ad Hm, en dyrepleier har bachlor... Skal man tro en med bachlor grad/pågående i emnet vet hva de prater om tru, eller en random dyreier? Anonymkode: 3ebd4...046 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Tabris skrev (Akkurat nå): Det er helt naturlig at en hund som har vondt reagerer med aggresjon, det burde en dyrepleier - til og med en student - visst. Hvis jeg er hos dyrlegen og han/hun skal kjenne på noe som kan være vondt, så ber de meg alltid om å holde litt på hodet til hunden, prate til ham og kose. Nettopp for å avverge en slik reaksjon. Det er faktisk svært mange som ikke reagerer sånn om de ikke har akuttsmerter som feks ved brekte ben eller pågående kramper. Da er vi alltid svært forsiktige. Derfor markerer vi de om de viser slike tegn på normal besøk så vi kan ta forholdsregler. Da spesielt om noe akutt skjer med dyret. Det er unødvendig å bruke tid på å pleie en skamfert dyrlegeassistent når munnkurven skulle vært satt på i første sekund. Anonymkode: 3ebd4...046 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Min hund "snakker" mye, vise med hele seg at dette vil jeg ikke. Kan knurre til barn som kommer bort, bjeffe til meg om h*n ikke er enig i at nå skal vi dusje, går for sakte, knurre om den er lei kos osv. Hunden har språk også vokal, de er ikke aggressive for det. Knurring= aggressiv stemmer ikke, men man leser på språket, skyter den rygg, ørene, halen osv.Dette burde en dyrepleier vite. Når kunnskapen er så lav hos en dyrlege hadde vi valgt enn annen dyrlege, viktig at de som jobber med dyr kan dyr. Anonymkode: abe48...a0d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå