Gå til innhold

Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet og alle de skjulte feil som skjer. Antall mennesker som dør pga feilbehandling er ganske høyt. Men dette er basert på offisielle tall og tar ikke hensyn til all den underrapportering som skjer rundt om av redsel for å miste jobben.

Sykehuset i Fredrikstad har vel vært fremstilt som en av værstingene, men det er godt det nå kommer frem at tilsvarende skjer på de aller fleste sykehus i Norge. Bare så synd Legeforeningen og andre forsvarer sine medlemmer på tross av alle de "drap" som skjer.

Hvis vi kunne få en ekspertuttalelse fra utlandet hvor begge parter får stille 2 representanter ville jeg vært mer overbevist. Men basert på "kameraderi" uttaleser fra norske leger er jeg ikke overbevist.

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet og alle de skjulte feil som skjer. Antall mennesker som dør pga feilbehandling er ganske høyt. Men dette er basert på offisielle tall og tar ikke hensyn til all den underrapportering som skjer rundt om av redsel for å miste jobben.

Sykehuset i Fredrikstad har vel vært fremstilt som en av værstingene, men det er godt det nå kommer frem at tilsvarende skjer på de aller fleste sykehus i Norge. Bare så synd Legeforeningen og andre forsvarer sine medlemmer på tross av alle de "drap" som skjer.

Hvis vi kunne få en ekspertuttalelse fra utlandet hvor begge parter får stille 2 representanter ville jeg vært mer overbevist. Men basert på "kameraderi" uttaleser fra norske leger er jeg ikke overbevist.

Kameraderi? Nå for du jaggu meg skjerpe deg. Tror du virkelig leger ser på det som en enkel sak å vurdere liv og død? Tror du kan ha litt behov for å sette deg ned og reflekter litt mer over disse sakene. Det virker ikke akkurat som du er så fryktelig nyansert her.

Du framstiller deg selv som en konspiratoriker her. Ikke akkurat et godt utgangspunkt for å bli tatt seriøst på internett.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Er vi på vei inn i en debatt om leger og etikk? Dette kan bli interessant.

Skrevet
Er vi på vei inn i en debatt om leger og etikk? Dette kan bli interessant.

Det er jeg enig i, men den bør kanskje diskuteres på et litt mer generelt grunnlag?

Gjest christineemily
Skrevet (endret)
Jeg synes det er på tide at vi får satt fokus på helsevesenet og alle de skjulte feil som skjer.

Sykehuset i Fredrikstad har vel vært fremstilt som en av værstingene, men det er godt det nå kommer frem at tilsvarende skjer på de aller fleste sykehus i Norge. B

Jepp, denne skriver jeg under på. Jeg lå tre uker på Sykehuset Fredrikstad med "mørk flekk på hjernen", og de klarte ikke å stille diagnose. Det de ihvertfall kunne utelukke var svulst, og de behandlet det som hjerneblødning. Jeg ble sykere og sykere. Til slutt ble jeg sendt til Rikshospitalet. Der tok det 5 MINUTTER!!! Så hadde de stilt diagnosen hjernesvulst... Greit at ekspertisen er bedre der, - men det får da være måte på udugelighet. Nå slipper jeg å forholde meg til Fredrikstad Sykehus i det hele tatt i forhold til både svulst og epilepsi, grunnet grove feilvurderinger og dårlig behandlinger. Og takk for det!!!

Det jeg vil frem til her er at legestanden har ikke ALLTID rett. De er mennesker, og kan dessverre tidvis gjøre grove feil...

Endret av christineemily
Skrevet
Jeg synes det er ganske merkelig, at ikke leger med den aller beste erfaring og kompetanse, skulle se det samme som far gjør i denne saken...

...

Leger ser desverre veldig lite fra tid til annen (den kjente historien med å ikke se skogen for bare trær).

En bekjent av meg var nær ved å dø av blindtarmen enda han lå på sykehuset i 4 dager før blindtarmen sprakk. 1 1/2 døgn senere åpnet de han og fant feilen, men hadde han ikke vært i så god form som han var før dette skjedde ville han sansynligvis ikke vært blandt oss lenger.

Og dette var altså BLINDTARMEN. Ett slikt symptom behøver du nesten ikke mer enn et førstehjelpskurs for å identifisere. Sykehuset hadde 3 leger som ikke klarte å finne det ut på nesten en uke.

Leger gjør feil. Noen tilstår også dette selv. Andre ikke. Uansett mener jeg at barn og far i denne saken bør få mulighet til å hente inn 3,dje parts vurderinger.

Om legene på Haukland har rett i denne saken, og det ikke er gjort feil siden ulykken, vil det ikke bli noe mer diskusjon. Om det derimot er håp om en annen utgang enn det noen av legene antyder vil det være en ufattelig tragedie å ta livet av denne jenta.

La jenta få en sjanse. Det er alt faren ber om. Jeg vet ikke hva det koster å ha jenta i respirator noen månder til, men mener det uansett er verd prisen. Styret på haukeland sykehus kan velge litt lavere smørbrød isteden. En Pizza til 150,- kan gjøre samme nytten og en reise på økonomi klasse kan gjøre samme nytten som bussiness class. Pengene bør ikke være det som fratar jenta en sjanse. Heller ikke feilaktige vurderinger fra en legestand med altfor mye makt.

Skrevet
Jeg synes du kan starte en egen tråd med fokus på helsevesenet, jeg. Det er to tråder om denne jenta på dette forumet, og begge to holder på å bli kjørt utenfor med alt for mye generelt snakk og synsing om helsevesenets generelle praksis og dyktighet.

La nå disse trådene handle utelukkende om saken om den lille jenta, så tar vi tidligere feilbehandlinger og om enkelte her inne prøver å overdiminsjonere eller underdiminsjonere sakene i en annen, egen tråd.

What say 'ya?  ;)

Det er vel ingen her på forumet som kan diskutere denne saken annet enn på generelt grunnlag. Dersom det skulle være noen så vil de ha taushetsplikt så det er ikke relevant. Det er sider ved denne saken som er viktig å belyse på et generelt grunnlag og det gjør den relevant å diskutere, men ingen av oss er eksperter eller har nært kjennskap til saken og kan derfor ikke ta standpunkt i denne enkeltsaken utover synsing. Feilvurderinger gjort tildligere av leger er absolutt relevant i forhold til å diskutere hvem som skal ha det avgjørende ordet og hvilke muligheter pasienter og pårørende skal ha til å kreve vurdering av en ny uavhengig lege.

Skrevet
Det er vel ingen her på forumet som kan diskutere denne saken annet enn på generelt grunnlag. Dersom det skulle være noen så vil de ha taushetsplikt så det er ikke relevant. Det er sider ved denne saken som er viktig å belyse på et generelt grunnlag og det gjør den relevant å diskutere, men ingen av oss er eksperter eller har nært kjennskap til saken og kan derfor ikke ta standpunkt i denne enkeltsaken utover synsing. Feilvurderinger gjort tildligere av leger er absolutt relevant i forhold til å diskutere hvem som skal ha det avgjørende ordet og hvilke muligheter pasienter og pårørende skal ha til å kreve vurdering av en ny uavhengig lege.

Jeg synes tråden er kommet unnødvendig langt utenfor hovedinnlegget. I *begge* trådene. Vil man diskutere feil i helsenorge er det bedre å opprette en egen diskusjon for dette.

Skrevet
Leger ser desverre veldig lite fra tid til annen (den kjente historien med å ikke se skogen for bare trær).

En bekjent av meg var nær ved å dø av blindtarmen enda han lå på sykehuset i 4 dager før blindtarmen sprakk. 1 1/2 døgn senere åpnet de han og fant feilen, men hadde han ikke vært i så god form som han var før dette skjedde ville han sansynligvis ikke vært blandt oss lenger.

Og dette var altså BLINDTARMEN. Ett slikt symptom behøver du nesten ikke mer enn et førstehjelpskurs for å identifisere. Sykehuset hadde 3 leger som ikke klarte å finne det ut på nesten en uke.

Akutt blindtarmbetennelse er noe av det vanskeligste å diagnostisere riktig. (Spesielt i damer pga mulighet for at det kan være eggstokkbetennelse, svangerskap utenfor livmoren, eggløsningsblødning.) Gode kirurger fjerner blindtarmen uten at det var blindtarmbetennelse som forårsaket smertene i 20-25% av alle blindtarminngrep.

Skrevet
Bare så synd Legeforeningen og andre forsvarer sine medlemmer på tross av alle de "drap" som skjer.

Herregud nå får du rulle inn. Det er ikke drap å gjøre en ærlig feil mens man prøver å redde livet til noen. Medisin er ikke en vitenskap, det er et håndverk av den gamle sorten. _Alle_ leger gjør feil før eller siden. Noe annet er ikke mulig i et fag som deres. Skal vi henge dem hele bunten? Gode gamle Mao prøvde en ordning langs den gata og det var ikke akkurat noen suksess.

Jadajada. Jeg er helt enig i at både rutiner og holdninger til rapportering trenger en grundig rens. Jeg er også fullt klar over at kongen på haugen-syndromet er godt utviklet i legestanden. Ikke minst blant kirurger. Men det får være måte på.

Skrevet (endret)

Når man hører sånne som Far til 2 uttale seg om at "leger tar livet av så mange som mulig" og "kameraderi" så skal man ikke se bort fra at helsevesenet tappes for dyktige og profesjonelle medarbeidere som har lang utdanning, kompetanse og erfaring - jobbber til alle døgnets tider til dårlig lønn (for noen yrkesgrupper) ene og alene fordi man er dedikert til faget sitt og ønsker å gjøre det aller beste for sine medmennesker - om man møter for mange som ham. Feil forkommer selvsagt - men han er skrekk-pasienten/pårørende. Men vi takler det også. Til et visst punkt... Da sier man takk for seg.

Ambi

Endret av Ambi
Skrevet
Når man hører sånne som Far til 2 uttale seg om at "leger tar livet av så mange som mulig" og "kameraderi" så skal man ikke se bort fra at helsevesenet tappes for dyktige og profesjonelle medarbeidere som har lang utdanning, kompetanse og erfaring - jobbber til alle døgnets tider til dårlig lønn (for noen yrkesgrupper) ene og alene fordi man er dedikert til faget sitt og ønsker å gjøre det aller beste for sine medmennesker - om man møter for mange som ham.  DHan er skrekk-pasienten/pårørende.  Men vi takler det også. Til et visst punkt... Takk for seg.

Ambi

:klappe:

Noen pårørende ( og de fleste som ikke har vært pasient) har helt urealistiske forventninger på hva leger eller annet helsepersonell faktisk kan utrette med de milder de har til rådighet. Ikke helt sammenlignbart med kristina saken men som ansatt på et sykehjem møter man ofte pårørende som faktisk tror ( eller forventer) at deres gamle nærmest har en egen personlig assistent som kun tar seg av deres gamle. Når man vet at det er 3-5 på vakt og 18 beboere så sier det jo seg selv at man ikke får gjort det man strengt tatt burde ha gjort i en "perfekt" verden.

Tror mange ville fått en Aha opplevelse om man faktisk hadde satt seg inn i hverdagen til de som er satt til å behandle eller ta vare på oss når vi trenger det .

Gjest Betty Boop
Skrevet
Det er ikke penger det står på, men det faktum at barnet muligens har det fryktelig smertefullt nå. Men jeg regner vel med at du ikke ville hatt problemer med å torturere dine barn, hvis det økte sannsynligheten for at de overlevde marginalt.

Så lenge det finnes liv fins det håp vet du. Vi går alle gjennom smerter iblant, det er en del av det å leve. Ingen liker vel å se at andre lider, men dersom man har et håp så er det verd å gå for. (Har selv nylig opplevd å ha et nært familiemedlem lagt i koma med respirator.)

Enig med far til to i at det ikke burde være noe i veien for å hente inn ekspertise fra utlandet. Ingenting burde være uprøvet. Neida, jeg tror ikke at legene gir blaffen. Jeg tror de gjør så godt de kan. Men hva om noen andre leger, et annet sted i verden, kan mere? For en tid tilbake gikk det en dokumentar på Discovery om en kvinne som gikk rundt med en svulst dobbelt så stor som mennesket som bar den. Ingen ville ta sjansen på å operere p.g.a. den store risikoen. Men uten operasjon var hun jo i realiteten dømt. Hun fant selv ut på internett at en lignende operasjon hadde blitt utført av amerikanske leger. I denne spesielle situasjonen dro et amerikansk legeteam til Sovjet og jobbet sammen med russiske leger. Sammen klarte de oppgaven.

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)
Når man hører sånne som Far til 2 uttale seg om at "leger tar livet av så mange som mulig" og "kameraderi" så skal man ikke se bort fra at helsevesenet tappes for dyktige og profesjonelle medarbeidere som har lang utdanning, kompetanse og erfaring - jobbber til alle døgnets tider til dårlig lønn (for noen yrkesgrupper) ene og alene fordi man er dedikert til faget sitt og ønsker å gjøre det aller beste for sine medmennesker - om man møter for mange som ham.  Feil forkommer selvsagt - men han er skrekk-pasienten/pårørende.  Men vi takler det også. Til et visst punkt... Da sier man takk for seg.

Ambi

Bryr du deg om hva konspiratorikere sier er du nok ikke skikket for en tøff jobb i helsevesenet. Du skal tross alt takle mer stressfulle situasjoner der. Det er et fåtall som har slike meninger. Riktignok skriker de gjerne høyest, men blir det for slitsomt er det bare å ignorere.

Endret av TomKrus
Skrevet
Bryr du deg om hva konspiratorikere sier er du nok ikke skikket for en tøff jobb i helsevesenet. Du skal tross alt takle mer stressfulle situasjoner der. Det er et fåtall som har slike meninger. Riktignok skriker de gjerne høyest, men blir det for slitsomt er det bare å ignorere.

Selvsagt takler man det hvis man er proffesjonell. Og jo lenger erfaring jo mer profesjonell blir man - forhåpentligvis... Et slikt bilde vil bli sett på som en naturlig del av en sorgprosess eller en reaksjon på tidligere dårlige erfaringer i helsevesenet, og det må man takle. Og aller helst forsøke å snu det bildet.

Jeg mener likevel at det ikke er en tilleggsbonus for folk som allerede føler seg presset av vanskelige oppgaver, vanskelig arbeidstid og dårlig lønn. Det er stor lekkasje av dyktige fagfolk fra det offentlige helsevesen til privat sektor - og det er etter min mening beklagelig på sikt. Poenget mitt er at om man ofte møter pårørende med en holdning om at man forsøker å ta livet av pasienten - når man i virkeligheten sliter ræ.. av seg for å redde vedkommende, så er det kanskje dråpen som skal til for å finne en annen og mer takknemmelig jobb.

Men heldigvis møter man 100 positive og "takknemmelige" mennesker for hver negativ - og det er vel det som gjør jobben meningsfull og gjør at en ønsker å fortsette.

For oss som allerede - av andre grunner -har skifta beite, er slike negative holdniger imidlertid en grei bekrefettelse på at man har valgt riktig :)

Ambi

Skrevet
Selvsagt takler man det hvis man er proffesjonell. Og jo lenger erfaring jo mer profesjonell blir man - forhåpentligvis... Et slikt bilde vil bli sett på som en naturlig del av en sorgprosess eller en reaksjon på tidligere dårlige erfaringer i helsevesenet, og det må man takle. Og aller helst forsøke å snu det bildet.

Jeg mener likevel at det ikke er en tilleggsbonus for folk som allerede føler seg presset av vanskelige oppgaver, vanskelig arbeidstid og dårlig lønn. Det er stor lekkasje av dyktige fagfolk fra det offentlige helsevesen til privat sektor - og det er etter min mening beklagelig på sikt. Poenget mitt er at om man ofte møter pårørende med en holdning om at man forsøker å ta livet av pasienten - når man i virkeligheten sliter ræ.. av seg for å redde vedkommende, så er det kanskje dråpen som skal til for å finne en annen og mer takknemmelig jobb.

Men heldigvis møter man 100 positive og "takknemmelige" mennesker for hver negativ - og det er vel det som gjør jobben meningsfull og gjør at en ønsker å fortsette.

For oss som allerede  - av andre grunner -har skifta beite, er slike negative holdniger imidlertid en grei bekrefettelse på at man har valgt riktig :)

Ambi

Leger er en av de yrkesgruppene som er best betalt her i landet så å syte over dårlig lønn synes jeg blir meget merkelig. De har et yrke som har stor betydning for menneskers liv. Feil de gjør kan være uopprettelige. Å feie dem under teppe med at de gjør så godt de kan er en meget farlig holdning. Det betyr at det er stor sansynlighet for at feil som kunne vært ungått fortsetter å skje fordi de ikke blir satt søkelyset på slik at man kan sette i verk tiltak for å hindre gjentagelse. Jeg synes ofte mennesker i helsevesenet er svært hårsåre. Det skal helst ikke være lov å stille spørsmål som hvorfor, finnes det alternativer...... Det er meget urimelig å forvente at pasienter og pårørende skal behandle helsepersonell som guder og akseptere alt som blir sagt samtidig som leger og andre fort skyver ansvaret fra seg når det skjer alvorlige feil. Det er en meget skremmende holdning. Kansje det er nettopp denne holdningen far til 2 reagere på? Dersom man ikke tåler kritikk og/eller kan ta den til etterretning bør man ikke jobbe i helsevesenet.

Skrevet (endret)
Leger er en av de yrkesgruppene som er best betalt her i landet så å syte over dårlig lønn synes jeg blir meget merkelig. De har et yrke som har stor betydning for menneskers liv. Feil de gjør kan være uopprettelige. Å feie dem under teppe med at de gjør så godt de kan er en meget farlig holdning. Det betyr at det er stor sansynlighet for at feil som kunne vært ungått fortsetter å skje fordi de ikke blir satt søkelyset på slik at man kan sette i verk tiltak for å hindre gjentagelse. Jeg synes ofte mennesker i helsevesenet er svært hårsåre. Det skal helst ikke være lov å stille spørsmål som hvorfor, finnes det alternativer...... Det er meget urimelig å forvente at pasienter og pårørende skal behandle helsepersonell som guder og akseptere alt som blir sagt samtidig som leger og andre fort skyver ansvaret fra seg når det skjer alvorlige feil. Det er en meget skremmende holdning. Kansje det er nettopp denne holdningen far til 2 reagere på? Dersom man ikke tåler kritikk og/eller kan ta den til etterretning bør man ikke jobbe i helsevesenet.

Teamet rundt en intensivpasient består av både leger i forskjellige stillinger fra klinikksjef til assistentleger og innen forskjellige spesialiteter nerologi, anestesi m. fl og . samta MANGE andre: intensivsykepleiere, anestesisykepleiere, bioingeniører, fysioterapeuter osv osv. Folk med forskjellig status, kompetanse og ikke minst lønn. Men det er i og for seg irrelevant. Det er ganske naivt å tro at en eller to leger kan ta en slik avgjørelse alene - og dermed stå for en evt feilvurdering alene. Dette er teamarbeid - og i slike vanskelige saker er det i tillegg innhentet "second opinion" fra eksperter ved andre sykehus.

Og det er veldig langt fra det å forvente å bli "behandlet som en gud", som du sier - til det å forvente et minimum av respekt for en faglig forsvarlig vurdering som i tillegg er etterprøvet av andre.

Ambi

Endret av Ambi
Skrevet

nå skal de jo komme frem til noe utenom rettsalen da...

Skrevet
Teamet rundt en intensivpasient består av både leger i forskjellige stillinger fra klinikksjef til assistentleger og innen forskjellige spesialiteter nerologi, anestesi m. fl og . samta MANGE andre: intensivsykepleiere, anestesisykepleiere, bioingeniører, fysioterapeuter osv osv. Folk med forskjellig status, kompetanse og ikke minst lønn. Men det er i og for seg irrelevant. Det er ganske naivt å tro at en eller to leger kan ta en slik avgjørelse alene - og dermed stå for en evt feilvurdering alene. Dette er teamarbeid - og i slike vanskelige saker er det i tillegg innhentet "second opinion" fra eksperter ved andre sykehus.

Og det er veldig langt fra det å forvente å bli "behandlet som en gud", som du sier - til det å forvente et minimum av respekt for en faglig forsvarlig vurdering som i tillegg er etterprøvet av andre.

Ambi

Forventer man at det ikke skal være rom for diskusjon rundt et så vanskelig tema så synes jeg ikke det er faglig forsvarlig. Det er rimelig skremmende når man blir beskyldt får å beskylde legene for å ta livet av pasienten med en gang noen sier noe som helst som kan sette deres avgjørelse i tvil. Det minner om diktaturregimer og ja da synes jeg de prøver å oppnå gudestatus. Hverken sykelpleiere eller bioingeniører er ansvarlige for å avslutte behandlingen og det vet du, så hva det har med saken å gjøre skjønner jeg ikke. Det at flere er med på å ta avgjørelsen betyr ikke at det skal legges lokk på enhver diskusjon eller at det å komme med andre synsvinkler i saken er et tegn på mangel på respekt. Det er en grense for hvor stor respekt man skal ha før det går over til å minne om diktaturregimer. Saken er prinsipielt viktig og det er også relevant å diskutere hvortid man skal avslutte en behandling og på hvilket grunnlag, uavhengig av medisinsk bakgrunn. Hvor dårlig livskvalitet skal vi si det er greit å leve med f.eks. osv. Det er ikke nødvendig med en medisinsk utdannelse for å kunne diskutere dette. Det er mange yrker med skiftarbeid, dårlig lønn osv. Jeg kan ikke se at det har noe med saken å gjøre og jeg tror ikke sykepleiere eller annet helsepersonell har det så ille at det skal være nødvendig for pasienter og pårørende å hele tiden vise en enorm takknemlighet. Det er en jobb som blir betalt for, ikke veldedighet. Det finnes mange mennesker som jobber med å produsere mat, sørger for at vi har rent vann å drikke osv. Er disse mindre viktige oppgaver i dine øyne? Har man behov for å bli dyrket så synes jeg man heller bør satse på en jobb i underholdningsbransjen.

Skrevet
Forventer man at det ikke skal være rom for diskusjon rundt et så vanskelig tema så synes jeg ikke det er faglig forsvarlig. Det er rimelig skremmende når man blir beskyldt får å beskylde legene for å ta livet av pasienten med en gang noen sier noe som helst som kan sette deres avgjørelse i tvil. Det minner om diktaturregimer og ja da synes jeg de prøver å oppnå gudestatus. Hverken sykelpleiere eller bioingeniører er ansvarlige for å avslutte behandlingen og det vet du, så hva det har med saken å gjøre skjønner jeg ikke. Det at flere er med på å ta avgjørelsen betyr ikke at det skal legges lokk på enhver diskusjon eller at det å komme med andre synsvinkler i saken er et tegn på mangel på respekt. Det er en grense for hvor stor respekt man skal ha før det går over til å minne om diktaturregimer. Saken er prinsipielt viktig og det er også relevant å diskutere hvortid man skal avslutte en behandling og på hvilket grunnlag, uavhengig av medisinsk bakgrunn. Hvor dårlig livskvalitet skal vi si det er greit å leve med f.eks. osv. Det er ikke nødvendig med en medisinsk utdannelse for å kunne diskutere dette. Det er mange yrker med skiftarbeid, dårlig lønn osv. Jeg kan ikke se at det har noe med saken å gjøre og jeg tror ikke sykepleiere eller annet helsepersonell har det så ille at det skal være nødvendig for pasienter og pårørende å hele tiden vise en enorm takknemlighet. Det er en jobb som blir betalt for, ikke veldedighet. Det finnes mange mennesker som jobber med å produsere mat, sørger for at vi har rent vann å drikke osv. Er disse mindre viktige oppgaver i dine øyne? Har man behov for å bli dyrket så synes jeg man heller bør satse på en jobb i underholdningsbransjen.

Mine innlegg som du har besvart er et tilsvar til en annen her inne (følg trådene bakover) som relativt konsekvent har betegnet helsepersonell som en gruppe som bevist gjør feil der "leger tar livet av så mange som mulig" og en bransje gjennomsyret av "kameraderi".

Min argumentasjon er INGET forsvar for feilvurdering ei heller argumentasjon MOT at vanskelige saker skal diskuteres prinsipielt, men derimot et forsøk på å balansere noen av de mest konspiratorisk-paranoide kommentarene her inne. Ikke minst fordi både pasienter, pårørende og ALLE yrkesgrupper som jobber med slike saker vil lide under en grunnleggende negativ holdning og mistillit til helsevesenet.

Ambi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...