Gå til innhold

Er fasting bra for kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så forvirrende. Jeg er av typen som aldri har orket mat om morgenen. Spiser første måltid ved lunsjtider og noen ganger ikke før middag i 15-16 tiden. Har alltid fått pekefinger om at dette er svært uheldig for kroppen. ‘Frokost er dagens viktigste måltid’ og å faste gjør at man overspiser senere på dagen. Ikke minst skal slike matvaner, altså det å gå lang tid mellom måltidene være svært ugunstig forbrenningen. Man får lav forbrenning og blir lettere fete har vi lært.

Vel nå er det visst helt motsatt. Sier siste forsking. Periodisk faste er svært populært og å faste frem til lunsj eller middag er helt supert.

Supert tenker jo selvfølgelig jeg også som er slik fra naturens side. Men er dette blitt et kjent fakta? Eller er det bare ren mote diett aka Atkins/Fedon sitt hysteri mot karbohydrater.

Syns dette rett og slett høres ut som det er for godt til å være sant😅

Anonymkode: b5ef2...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med fasting ved inngang av nytt år 2023, levde også i tillegg på redusert karbo-kosthold, men ikke helt uten. Kuttet også sukker i tillegg i ca 4-5 mnd. Gikk ned ca 10 kg. Faster fortsatt, men er ikke fullt så flink, spiser nok mer karbohydrater og sukker, men prøver å passe litt på. Har klart å holde vekta fortsatt. 

Anonymkode: 28f8e...f45

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ærlig, det kommer an på hva du spiser når du ikke faster. Det er bedre å spise frokost, lunsj, middag, kvelds, hvis maten er sunn og næringsvettig, enn å faste til kl 14 og hive i seg 5 skiver med peanøttsmør og syltetøy, etterfulgt av grandis til middag. 

Anonymkode: 23da9...2d3

Skrevet

Mote.

Man overlever fint på både 1 og 5 måltider om dagen, men det er større belastning for kroppen å innta ett stort måltid, kontra flere mindre måltider. Det sier seg selv fordi både hjertet og tarmer får høy belastning i mange timer når man f.eks overspiser en gang for dagen og faster resten. Det vil og være vanskeligere å spise variert. På den andre siden er det usunt å være feit, så om noen aldri greier begrense seg er det gjerne sunnere at en spiser sjeldenere. Men hadde nok vært sunnest å lære seg måtehold. Tipper det kommer forskning som sier at faste kan lede til helseproblemer som hjerteinnfarkt om få strakser..

Anonymkode: 9df75...cc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg begynte med fasting ved inngang av nytt år 2023, levde også i tillegg på redusert karbo-kosthold, men ikke helt uten. Kuttet også sukker i tillegg i ca 4-5 mnd. Gikk ned ca 10 kg. Faster fortsatt, men er ikke fullt så flink, spiser nok mer karbohydrater og sukker, men prøver å passe litt på. Har klart å holde vekta fortsatt. 

Anonymkode: 28f8e...f45

Det er jo kjempebra! Kan jeg spørre om du var stor eller normalvektig (i øvre skiktet) fra før? 

Anonymkode: 08b71...94b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 22.31):

Mote.

Man overlever fint på både 1 og 5 måltider om dagen, men det er større belastning for kroppen å innta ett stort måltid, kontra flere mindre måltider. Det sier seg selv fordi både hjertet og tarmer får høy belastning i mange timer når man f.eks overspiser en gang for dagen og faster resten. Det vil og være vanskeligere å spise variert. På den andre siden er det usunt å være feit, så om noen aldri greier begrense seg er det gjerne sunnere at en spiser sjeldenere. Men hadde nok vært sunnest å lære seg måtehold. Tipper det kommer forskning som sier at faste kan lede til helseproblemer som hjerteinnfarkt om få strakser..

Vel, forsking viser da foreløpig motsatt. Fasting er bra fordi tarmene får fred og hentet seg inn. Og tåler dermed stor påkjenning etter fasten. Men som en annen nevner. Maten bør jo være sunn og minst mulig ultraprossesert.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det beste for hver enkelt er hva kroppen fungerer med. Jeg har prøvd i mange år å klare å spise frokost, og det ble en befrielse når jeg kuttet den ut. Faster 12-15 timer i døgnet grunnet plager med ibs, og har blitt bedre. Ikke noe problem å spise nok, og går ikke ned i vekt av fastingen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, forsking viser da foreløpig motsatt. Fasting er bra fordi tarmene får fred og hentet seg inn. Og tåler dermed stor påkjenning etter fasten. Men som en annen nevner. Maten bør jo være sunn og minst mulig ultraprossesert.

Det er ingen! Forskning som sier at tarmer trenger fred og hente seg inn.. Tarmer er kun fredelig ved tarmslyng og om de rives av. Begge deler er svært dødelig. Tarmer jobber hele tiden og det skal de, men spiser man veldig mye mat på en gang eller går sulten over tid: øker sjansen for ubehag fra tarmen som luftsmerter, forstoppelse, kvalme og oppkast pga overspising osv. 

Skrevet

Definitiv ikke. Ser det på våre muslimske kollegaer. I den tiden når de faster, er de helt ubrukelig. Enten de er så sliten at de ikke orker å jobbe, eller de rett og slett sovner på jobben! Dette kan ikke være bra for kroppen!

Anonymkode: 0b127...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskning antyder at periodisk fasting kan gi flere fordeler; deriblant vekttap, bedre insulinfølsomhet og bedre kognitiv ytelse.

Forskning.no: Stor oppsummering av forskning støtter periodisk faste

Anonymkode: dc521...685

I såfall burde jo anorektikere være bare kjernesunn. Men merkelig nok så får de typisk problemer med salter, blodsukker samt kognitiv svikt 

• Liker 1
Skrevet

Det er fakta at fasting er bra for kroppen, men det avhenger også av alder og utgangspunkt. Er du undervektig og underernært er ikke mange timer med faste optimalt. Er du eldre (altså, gammel, 70+) er det heller ikke ideelt. Sjekk ut Marit Kolby. 

Anonymkode: 1901e...f94

• Liker 1
Skrevet

Det var en herr Kellogg som fant ut at frokost er dagens viktigste måltid. Og med mindre du har diabetes regulerer blodsukkeret seg helt fint selv. Og vi kan jo tenke oss selv, det er kun i moderne tid det er vanlig at hvem som helst har tilgang til mat så mange ganger om dagen man bare ønsker. Tidlige mennesker som verken hadde ild eller fryseboks måtte spise når de kunne.

Sultfølelse er basert på hormoner. Du blir sulten til de tidene kroppen er vant med å få mat, og på den måten havner vi i en slags rytme. Dersom du kun spiste ett måltid om kvelden, ville du som regel endt opp med at sultfølelsen kom ikke før det ble kveld. I eksperimenter på sult, jeg tror det var på 50 tallet. Fikk en gruppe litt mat, og en annen ingen mat. De som fikk litt mat led mer, for hos de som ikke spiste mista de sultfølelsen når ikke kroppen fikk noen rytme å forholde seg til.

Det sagt, så er vi alle forskjellige, og indoktrinert med en rytme fra ung alder.

Rumling i magen er heller ikke sult, selv om tingene gjerne skjer samtidig.  Tarmen benytter muligheten, og muskler rundt tarmen beveger seg for å rense tarmen når den er tom, fordi da er muligheten der.

Faste fremmer også autofagi, som er bra av flere grunner.

Så lenge du har energi resten av dagen og er frisk og fin uten mangler, så er det ingen grunn til å ikke spise når det passer for deg. 

Det der med overspising. man kan jo tenke selv, det blir lettere mer som skal inn hvis man spiser 5 ganger, en hvis man spiser 2 ganger. Forutsettningen er jo at det ikke ender med at man går og småspiser på ting fordi man EGENTLIG er sulten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Definitiv ikke. Ser det på våre muslimske kollegaer. I den tiden når de faster, er de helt ubrukelig. Enten de er så sliten at de ikke orker å jobbe, eller de rett og slett sovner på jobben! Dette kan ikke være bra for kroppen!

For dette har sikkert ingenting å gjøre med at de er våkne om natten for å spise, når de burde sove? Periodisk fasting er noe HELT annet. 

Anonymkode: 23da9...2d3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Om du er overvektig - super bra! Om du er undervektig - ikke bra! Om du er normalvektig - bra! Organene eldes raskere når mitokondriene alltid jobber. La kroppen få lange mat pauser, vi er ikke laget for å gå på beit

Anonymkode: 1c012...b0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nettopp. Hvis fasting hadde vært så utrolig sunt for kroppen, ville muslimene ikke ha hatt masse unntak fra fastemåneden, for eksempel for undervektige, syke og gravide.

Anonymkode: 6a9bf...2b8

Skrevet

Jeg blir svimmel, gretten og totalt ubrukelig på kontoret hvis jeg faster. For også hodepine. Så for meg funker det ikke.

Anonymkode: 6a9bf...2b8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid fastet naturlig og instinktivt som deg, TS. Har aldri kjent på sult før i lunsjtider. Og jøye meg så mye pes jeg har fått. "Dagens viktigste måltid" osv. Er normalvektig, men tror rett og slett at enten har jeg en treig metabolisme, eller stabilt blodsukker. Mannen min er motsatt, og skjelver dersom han ikke får i seg mat ganske kjapt om morgenen og i løpet av dagen. Begge sunne, friske, aktive, og normalvektige. 

Så jeg hadde ikke tvunget meg til å faste dersom kroppen stritter i mot. Dette er høyst individuelt.

Anonymkode: dc6eb...edb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...