Gå til innhold

God på EØS/EU? Ny lov om hviletid mellom vakter, men hvorfor ikke i Norge?

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier

Er AML ikke en del av det lovverket vi samarbeider med EU gjennom EØS?

Eller for å spørre mer direkte: Ny arbeidslov i EU som er startet fra 1.10.23 og gjelder hviletid mellom vakter er ikke implementert i Norge, og så lurer jeg på hvorfor. Innenfor EU er det nå sånn at det skal være min. 11 timer mellom vakter, noe som for øvrig har skapt stor furore i Sverige for alle er ikke like fornøyde med det, men for oss som jobber kveld-dag i helsevesenet hadde det gjort en kjempeforskjell.

Men hvorfor gjelder den ikke i Norge gjennom EØS, noen som vet? Står vår AML over EUs lover, eller er det alle unntakene i AML for helsepersonell i Norge som gjør det? Jeg hørte om det fordi nå blir det enda større behov for vikarer i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AML?

Anonymkode: 49d41...54b

Beklager, arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer. EUs direktiver blir ikke automatisk norsk lov. Den må gjennom en lovgivningsprosess først. Det er en formalitet, men det tar fortsatt litt tid.

Som regel har Norge oversatt alle direktiver fra EU inn i norsk lov innen et år. Noen ganger går det raskere, andre ganger saktere. Men generelt er Norge kjent for å være best i klassen til å implementere EUs direktiver. Faktisk bedre og raskere enn flere EU-land.

Anonymkode: 6a571...243

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lov, eu-lovgivning gjelder kun om den blir tatt inn i norsk lov.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer. EUs direktiver blir ikke automatisk norsk lov. Den må gjennom en lovgivningsprosess først. Det er en formalitet, men det tar fortsatt litt tid.

Som regel har Norge oversatt alle direktiver fra EU inn i norsk lov innen et år. Noen ganger går det raskere, andre ganger saktere. Men generelt er Norge kjent for å være best i klassen til å implementere EUs direktiver. Faktisk bedre og raskere enn flere EU-land.

Tror ikke de har særlig kontroll på hva de egentlig tar inn i norsk lov

Anonymkode: bb8ab...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Noe er innenfor og utenfor EØS. Normalt har direktiver direkte virkning og forordninger må gjennomføres i nasjonal rett, mener jeg å huske. 
Jeg vet ikke hvordan dette er implementert. EØS-loven tilsier vel at man kan bygge på EU rett direkte til en viss grad. Det burde være et spørsmål til fagforeningen? 

Anonymkode: 3d084...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Noe er innenfor og utenfor EØS. Normalt har direktiver direkte virkning og forordninger må gjennomføres i nasjonal rett, mener jeg å huske. 
Jeg vet ikke hvordan dette er implementert. EØS-loven tilsier vel at man kan bygge på EU rett direkte til en viss grad. Det burde være et spørsmål til fagforeningen? 

Anonymkode: 3d084...f63

Jeg har prøvd å spørre NSF om det, jeg er medlem, men får ikke noe svar så derfor lurte jeg kanskje på om spørsmålet mitt var så dumt at de ikke ville ta seg tid til å svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra sikkert at et EU-direktiv blir innført i Norge. 

Anonymkode: 2a735...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er langt fra sikkert at et EU-direktiv blir innført i Norge. 

Anonymkode: 2a735...5b5

Hahaha, hvilken verden lever du i?

Norge har nektet å innføre EU-direktiv én gang i historien. Det skjedde i 2011 med postdirektivet. Og det var kun midlerltidig.

Det er en stor politisk kostnad å ikke innføre EU-direktiver og forordninger. Det skjer ikke at Norge ikke innfører dem. Det gjelder alle direktiver og forordninger som omhandler de 4 friheter. Som i praksis stort sett alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må først innlemmes i EØS-avtalen via EFTA systemet (som kan sies å være en paralellstruktur til EU). EU lovverk kan ikke gå «direkte» fra EU til Norge (ettersom vi ikke er formelt medlem), dette er i stid med grunnloven. EU lovverk trer derfor ikke i kraft i EØS-land samtidig som i EU-land.

Anonymkode: 20230...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må først innlemmes i EØS-avtalen via EFTA systemet (som kan sies å være en paralellstruktur til EU). EU lovverk kan ikke gå «direkte» fra EU til Norge (ettersom vi ikke er formelt medlem), dette er i stid med grunnloven. EU lovverk trer derfor ikke i kraft i EØS-land samtidig som i EU-land.

Anonymkode: 20230...267

Takk, det var veldig oppklarende. Da er det sikkert noe de jobber med. Jobber med å lage et unntak for i AML 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke håpe på en lov som gjør dette absolutt, det bør være mulighet for å forhandle unntak for arbeidstakerorganisasjonene. Min arbeidsplass (sykehus) har de siste årene lagd turnus etter dette, og det gir en del kjipte utslag for de ansatte. Sein/tidligvakter utgår, som betyr at i helg jobber du enten tre dagvakter eller tre seinvakter på rad. Ikke lenger mulighet for å ha fri en helgekveld og påfølgende morgen så du kan dra på 40-åårslag eller konsert, og du kan risikere å være borte elle helgekveldene fra familien. Etter seinvakt torsdag kan du ikke ha tidlig fredag, så du kan risikere seinvakt torsdag OG fredag, som er lovlig, bare dårlig personalpolitikk. Man får flere seinvakter på rad i ukene, f.eks sein tirsdag og onsdag. For å bøte på at det ikke er mulig med dagvakt etter seinvakt ble det lagd en mellomvakt, dvs at man kommer på jobb 10/11 og jobber til 18/19. De fleste må opp like tidlig uansett, og man har ingen sjans til å hente unger på sfo/bhg, lage middag, følge opp lekser og aktiviteter. Det er i større grad behov for at man er to voksne i husstanden, og er blitt mye verre for de som er alene eller har en partner som også jobber turnus/offshore/ect. Så muligheten er for unntak er faktisk veldig viktig. 

Anonymkode: e8e9e...e3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bør ikke håpe på en lov som gjør dette absolutt, det bør være mulighet for å forhandle unntak for arbeidstakerorganisasjonene. Min arbeidsplass (sykehus) har de siste årene lagd turnus etter dette, og det gir en del kjipte utslag for de ansatte. Sein/tidligvakter utgår, som betyr at i helg jobber du enten tre dagvakter eller tre seinvakter på rad. Ikke lenger mulighet for å ha fri en helgekveld og påfølgende morgen så du kan dra på 40-åårslag eller konsert, og du kan risikere å være borte elle helgekveldene fra familien. Etter seinvakt torsdag kan du ikke ha tidlig fredag, så du kan risikere seinvakt torsdag OG fredag, som er lovlig, bare dårlig personalpolitikk. Man får flere seinvakter på rad i ukene, f.eks sein tirsdag og onsdag. For å bøte på at det ikke er mulig med dagvakt etter seinvakt ble det lagd en mellomvakt, dvs at man kommer på jobb 10/11 og jobber til 18/19. De fleste må opp like tidlig uansett, og man har ingen sjans til å hente unger på sfo/bhg, lage middag, følge opp lekser og aktiviteter. Det er i større grad behov for at man er to voksne i husstanden, og er blitt mye verre for de som er alene eller har en partner som også jobber turnus/offshore/ect. Så muligheten er for unntak er faktisk veldig viktig. 

Anonymkode: e8e9e...e3a

Nå som 12 timer vakter rulles ut vil vel en del av dette løse seg av seg selv? Jeg har ikke laget turnus i noen særlig grad, så jeg vet ikke hva det vil bety.

Jeg er for å legge til rette et arbeidsliv for folk med barn og yngre folk, som ofte er i behov av et sosialt liv som konserter, for enslige med barn å ha et liv som fungerer i praksis, men jeg ønsker personlig å slippe kveld-dag. Sant nok, vi "eldre" sover mindre, men fem-seks timers søvn er rett og slett ikke bra verken for yrkesutøvelse eller kroppen. Syns ikke du det også? Og hos dere, jeg regner med at dere jobber hver tredje helg? Så om hver tredje helg alternerer mellom dag/dag/dag, kveld/kveld/kveld og fri/dag/kveld er vel det en liten bekostning for at andre skal få beholde helsa?

Kanskje løsningen er nettopp det, at det blir frivillig i stedet for fastlagt ved lov. Likevel, når jeg ser turnusplanlegging for alt helsepersonell og alle unntakene er jeg redd dette bare også fisler ut og som sagt, blir enda et unntak i AML. Her jeg jobber nå er det tre-delt turnus, kveld-dag og jobb annenhver helg, og det sier seg selv, jeg er veldig glad jeg er vikar og ikke jobber i en sånn turnus i årevis.

Men det er interessant at du tar det opp, jeg ville trodd vi alle skulle juble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...