Gå til innhold

Er dette lav d vitamin verdi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Målte d vitamin i mai i år og da var verdiene på 41,er det veldig lavt?

Blir litt redd. 

Anonymkode: f791e...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alvorlig mangel, men det er en mangel. Ikke noe å være redd for, men du må ta tilskudd og få nivået opp. Jeg ville tatt 80 mcg (med måltid og litt fett), og tatt ny måling om et par mnd. 

Anonymkode: db8d1...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde mangel men ikke veldig mye.

Verdier for vitamin D i blodet er:

Alvorlig mangel: Mindre enn 25

Mangel: Mellom 25 og 50

Optimal: Mellom 50 og 125

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/vitaminer-og-mineraler/d-vitamin-mangel/a/A116005

Men siden mai har du også hatt en sommer med en del dagslys antar jeg siden da. Men nå i mørketiden er det igjen mange som får et D vitamin mangel. Noen mer enn andre så mange tar kosttilskudd. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, skreppamedleppa said:

Du hadde mangel men ikke veldig mye.

Verdier for vitamin D i blodet er:

Alvorlig mangel: Mindre enn 25

Mangel: Mellom 25 og 50

Optimal: Mellom 50 og 125

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/vitaminer-og-mineraler/d-vitamin-mangel/a/A116005

Men siden mai har du også hatt en sommer med en del dagslys antar jeg siden da. Men nå i mørketiden er det igjen mange som får et D vitamin mangel. Noen mer enn andre så mange tar kosttilskudd. 

Nei, 50-75 nmol er utilstrekkelig. 75 - 150 er anbefalt https://www.nrk.no/livsstil/hver-tredje-far-for-lite-d-vitamin-1.11560298#:~:text=– Mange heller mot en høyere,Her er stjernekokkens deilige vitaminbomber.

anbefaling-more.png.024ddc270fa6e90c0d9024be97a60c33.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ulike kilder gir ulike svar og akkurat her som i andre  saker så er det mye forskjellig som er anbefalt, som kanskje er nok grunn til at ts forfører seg med sin egen lege om dette er noe h*n lurer på 

https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/vitamin-d-mangel/68999715

Screenshot_20231008_213616_SamsungInternet.thumb.jpg.8579f80e16f45599a7dd9c2be987dea7.jpg

"Hva er nok vitamin D?

- Det er det uenighet om. Noen mener vi trenger veldig mye, men dersom man måler konsentrasjonen av vitamin D i blodprøver (25-hydroxyvitamin D) definerer vi grensen for et tilfredsstillende nivå på 50 nmol/L. Vi sier at man har vitamin D-mangel om nivået ligger under 25 nmol/L og alvorlig mangel under 12.5 nmol/L. Videre er nivået suboptimalt hvis det ligger mellom 25 og 50 nmol/L. Grensen på 50 nmol/L er identisk med blant annet anbefalingene fra det amerikanske Institute of Medicine.

De fleste får nok 

Sier professor ved UiO og overlege ved Folkehelseinstituttet, Haakon E. Meyer.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/nhi-spor-eksperten-vitamin-d/

Men det er ingen grunn til bekymring over 50 da dette er grensen mange har satt. Mange tar også overdoser og hestekurer med D vitamin i mørketiden uten å konsultere lege eller blodprøver eller baserer seg på blodprøver tatt for mange måneder siden og det er det jo ingen grunn til. 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 17 på det værste, har tatt regelmessig sida. 

Anonymkode: 98a52...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

75 et gammel verdigrense.

Anonymkode: 5d18a...55a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skreppamedleppa said:

Ulike kilder gir ulike svar og akkurat her som i andre  saker så er det mye forskjellig som er anbefalt, som kanskje er nok grunn til at ts forfører seg med sin egen lege om dette er noe h*n lurer på 

Screenshot_20231008_213616_SamsungInternet.thumb.jpg.8579f80e16f45599a7dd9c2be987dea7.jpg

"Hva er nok vitamin D?

- Det er det uenighet om. Noen mener vi trenger veldig mye, men dersom man måler konsentrasjonen av vitamin D i blodprøver (25-hydroxyvitamin D) definerer vi grensen for et tilfredsstillende nivå på 50 nmol/L. Vi sier at man har vitamin D-mangel om nivået ligger under 25 nmol/L og alvorlig mangel under 12.5 nmol/L. Videre er nivået suboptimalt hvis det ligger mellom 25 og 50 nmol/L. Grensen på 50 nmol/L er identisk med blant annet anbefalingene fra det amerikanske Institute of Medicine.

De fleste får nok 

Men det er ingen grunn til bekymring over 50 da dette er grensen mange har satt. 

Jeg har lite tillit til NHI rundt slike grenseverdier, for det er et stort sprik mellom 50 og 150. Det er av betydning hvor innenfor referansen man befinner seg, det påvirker helse om du er på 50 eller 100.  Samme med b-12, man kan ha symptomer på mangel om man ligger i nedre del av referanseområdet.

Jeg hadde nivåer på 20 hvor endikronologen omtalte det som "alvorlig". Jeg var i grenseland for å utvikle osteoporose, og fikk avverget det siden vi oppdaget det og fikk det behandlet i grevens tid. Jeg fikk veldig høye doser i flere mnd, og har lært at jeg skal strebe mot å være i den høyere delen av referanseområdet. 

ranges-new.png

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tran hele året. Den med sitronsmak er helt ok synes jeg. Eventuelt kan du ta kapsler.

I stedet for å være redd kan du jo bare ta litt tilskudd av D-vitamin i tillegg hvis du vil. Husk at det er ikke noe vits i å overdrive. Noen tar hundrevis og tusenvis av mcg om dagen i månedsvis, det er bare tull og kan faktisk være farlig.

Er du i tvil så spør du bare på apoteket.

Anonymkode: f1601...c23

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar tran hele året. Den med sitronsmak er helt ok synes jeg. Eventuelt kan du ta kapsler.

I stedet for å være redd kan du jo bare ta litt tilskudd av D-vitamin i tillegg hvis du vil. Husk at det er ikke noe vits i å overdrive. Noen tar hundrevis og tusenvis av mcg om dagen i månedsvis, det er bare tull og kan faktisk være farlig.

Er du i tvil så spør du bare på apoteket.

Anonymkode: f1601...c23

Tran har 10 mcg, dvs laveste dose. For noen er dette tilstrekkelig, men for mange ikke. Hva som skal til av doser er veldig indivdiuelt, og eneste måten å finne ut hva som er riktig dose for seg, er å teste over tid. Jeg må ta 250 mcg daglig for å være på et godt nivå. Jeg tror folk flest ikke tar tusenvis av mcg daglig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har lite tillit til NHI rundt slike grenseverdier, for det er et stort sprik mellom 50 og 150. Det er av betydning hvor innenfor referansen man befinner seg, det påvirker helse om du er på 50 eller 100.  Samme med b-12, man kan ha symptomer på mangel om man ligger i nedre del av referanseområdet.

Jeg hadde nivåer på 20 hvor endikronologen omtalte det som "alvorlig". Jeg var i grenseland for å utvikle osteoporose, og fikk avverget det siden vi oppdaget det og fikk det behandlet i grevens tid. Jeg fikk veldig høye doser i flere mnd, og har lært at jeg skal strebe mot å være i den høyere delen av referanseområdet. 

ranges-new.png

Hvem du har tillit til baserer jeg ikke meg helt på når jeg kommer med kilder til deg. Jeg har også gitt deg to andre gode kilder så det er nok å lese for deg om du ønsker.

Det blir altså veldig feil av deg å si "nei" når jeg kommer med kilder og henviser til andre enn det du mener er rett.

"Nordisk ministerråds ekspertgruppe har basert sine inntaksanbefalinger på at befolkningen bør ligge på et 25(OH)D-nivå på > 50 nmol/l, noe som også er sammenfallende med konklusjonen fra amerikanske Institute of Medicines nyere rapport om vitamin D (8). Nivået er satt etter en totalvurdering av tilgjengelig kunnskap om D-vitaminets påvirkning på helsen."

...

Grenseverdier for vitamin D-mangel uttrykt i 25(OH)D-nivåer rangerer i litteraturen gjerne fra < 25 nmol/l til < 75 nmol/l, og foreslåtte optimale nivåer av vitamin D fra 50 nmol/l til > 100 nmol/l (13). Den nordiske systematiske kunnskapsoppsummeringen om vitamin D konkluderer at et 25(OH)D-nivå på ≥ 50 nmol/l reflekterer en vitamin D-status som er tilstrekkelig høy.

"Institute of Medicines konklusjon angående vitamin D-status var at 50 nmol/l vil dekke behovet for 97,5 % av befolkningen og at det ikke finnes konsistent kunnskap om at en status ≥ 50 nmol/l gir enda bedre helseeffekter."

https://tidsskriftet.no/2014/04/kronikk/vitamin-d-hvor-mye-er-nok-og-er-mer-bedre-helsen

viss du ikke har tillit til NHI, ikke til tidsskriftet for den norske legeforening, ikke til apotek, men gir meg heller et bilde (fra hvor og fra hvem?) Og sier du ikke har tillit til de grenseverdier jeg refererer til så tenker jeg at da er det helt ok. You do you, for å si det sånn, da er det faktisk ikke så mye mer for meg å si her og jeg tror ikke ts har blitt så mye klokere heller dessverre... Men jeg synes det er bra du har fått hjelp og rett behandling for deg i samråd med leger, det er veldig bra å høre.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skreppamedleppa said:

Hvem du har tillit til baserer jeg ikke meg helt på når jeg kommer med kilder til deg. Jeg har også gitt deg to andre gode kilder så det er nok å lese for deg om du ønsker.

Det blir altså veldig feil av deg å si "nei" når jeg kommer med kilder og henviser til andre enn det du mener er rett.

"Nordisk ministerråds ekspertgruppe har basert sine inntaksanbefalinger på at befolkningen bør ligge på et 25(OH)D-nivå på > 50 nmol/l, noe som også er sammenfallende med konklusjonen fra amerikanske Institute of Medicines nyere rapport om vitamin D (8). Nivået er satt etter en totalvurdering av tilgjengelig kunnskap om D-vitaminets påvirkning på helsen."

...

Grenseverdier for vitamin D-mangel uttrykt i 25(OH)D-nivåer rangerer i litteraturen gjerne fra < 25 nmol/l til < 75 nmol/l, og foreslåtte optimale nivåer av vitamin D fra 50 nmol/l til > 100 nmol/l (13). Den nordiske systematiske kunnskapsoppsummeringen om vitamin D konkluderer at et 25(OH)D-nivå på ≥ 50 nmol/l reflekterer en vitamin D-status som er tilstrekkelig høy.

"Institute of Medicines konklusjon angående vitamin D-status var at 50 nmol/l vil dekke behovet for 97,5 % av befolkningen og at det ikke finnes konsistent kunnskap om at en status ≥ 50 nmol/l gir enda bedre helseeffekter."

https://tidsskriftet.no/2014/04/kronikk/vitamin-d-hvor-mye-er-nok-og-er-mer-bedre-helsen

viss du ikke har tillit til NHI, ikke til tidsskriftet for den norske legeforening, ikke til apotek, men gir meg heller et bilde (fra hvor og fra hvem?) Og sier du ikke har tillit til de grenseverdier jeg refererer til så tenker jeg at da er det helt ok. You do you, for å si det sånn, da er det faktisk ikke så mye mer for meg å si her og jeg tror ikke ts har blitt så mye klokere heller dessverre...

Poenget er at Norge henger etter, i følge NHI så er d-vitaminmangel i all hovedsak relatert til ben og skjelett, så de henger etter også her. Det er veldig interessant hvor begrenset dette er i Norge, sammenlignet med andre land. Jeg stoler på egen erfaring, jeg vet at 50 nmol er altfor lavt for meg. 

TS har en mangel, det kan vi nok være enige om. Så får TS finne ut hva slags doser h*n vil ta for å få opp nivåene. 41 er uansett ikke noe alvorlig, men det er snart et halvt år siden og nivåene kan være enda lavere nå (selv om det har vært sommer). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Målte d vitamin i mai i år og da var verdiene på 41,er det veldig lavt?

Blir litt redd. 

Anonymkode: f791e...c4d

Målte 16 i februar. Lever enda :)

Anonymkode: a1634...2a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt dumt, er at ingen er interessert i hva kroppen egentlig bruker D-vitamin til. Hvis den kunnskapen hadde blitt allment delt, tror jeg flere hadde blitt interessert i å forebygge D-vitaminmangel. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Målte 16 i februar. Lever enda :)

Anonymkode: a1634...2a8

Det er fint, men du er i høyrisiko for osteoporose, så jeg håper du fikk resept på høye doser med så lave verdier, og senere har sjekket at nivåene har normalisert seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkel reger er at man skal ta tRan i alle måneder med R for å ha et greit D-vtaminnivå når man bor i Norge. Ville tatt dobbel dose i et par måneder og deretter vanlig dose hver dag. Har hatt to fastleger som sier de tar dobbel dose hele året da de ikke soler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

"Hva er nok vitamin D?

De fleste får nok 

Men det er ingen grunn til bekymring over 50 da dette er grensen mange har satt. Mange tar også overdoser og hestekurer med D vitamin i mørketiden uten å konsultere lege eller blodprøver eller baserer seg på blodprøver tatt for mange måneder siden og det er det jo ingen grunn til. 

skreppamedleppa skrev (29 minutter siden):

...

viss du ikke har tillit til NHI, ikke til tidsskriftet for den norske legeforening, ikke til apotek, men gir meg heller et bilde (fra hvor og fra hvem?) Og sier du ikke har tillit til de grenseverdier jeg refererer til så tenker jeg at da er det helt ok. You do you, for å si det sånn, da er det faktisk ikke så mye mer for meg å si her og jeg tror ikke ts har blitt så mye klokere heller dessverre... Men jeg synes det er bra du har fått hjelp og rett behandling for deg i samråd med leger, det er veldig bra å høre.

Det er veldig dumt å legge ut disse linkene, for de er på ingen måte oppdaterte.

Lommelegen, som er din nyeste link fra 2021 oppdaterer ikke lenger sine artikler, ergo kan man ikke lenger stole på det som ligger der, i hvert fall ikke innen felt hvor forskningen går raskt fremover.

Linken din fra NHI er fra 2016.

Linken til Tidsskriftet er fra 2014.

Med andre ord, alt du har lagt ut er i dag utdatert og gjelder ikke lenger fordi forskningen på D-vitaminer er kommet mye lenger enn de hadde i 2014, 2016, og faktisk i 2021.

De verdiene andre i tråden snakker om er langt mer oppdaterte.

Så vær så snill, vær kritisk når du legger ut linker, spesielt innen helse. Når du legger ut linker med utdatert kunnskap så risikerer du at noen tror deg og blir gående og enten blir dårligere eller ikke blir bedre.

Anonymkode: 6e8d7...327

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er veldig dumt å legge ut disse linkene, for de er på ingen måte oppdaterte.

Lommelegen, som er din nyeste link fra 2021 oppdaterer ikke lenger sine artikler, ergo kan man ikke lenger stole på det som ligger der, i hvert fall ikke innen felt hvor forskningen går raskt fremover.

Linken din fra NHI er fra 2016.

Linken til Tidsskriftet er fra 2014.

Med andre ord, alt du har lagt ut er i dag utdatert og gjelder ikke lenger fordi forskningen på D-vitaminer er kommet mye lenger enn de hadde i 2014, 2016, og faktisk i 2021.

De verdiene andre i tråden snakker om er langt mer oppdaterte.

Så vær så snill, vær kritisk når du legger ut linker, spesielt innen helse. Når du legger ut linker med utdatert kunnskap så risikerer du at noen tror deg og blir gående og enten blir dårligere eller ikke blir bedre.

Anonymkode: 6e8d7...327

Nå var vel ab fd7 lengre oppe her sin artikkel fra 2014 faktisk, bare sånn til info... Men det er vel greit det sånn i og med at du ikke kritiserte det eller? Ja for 2014 forskning ab linket til er jo langt bedre enn 2021? Og mye mer kritisk og revolusjonerende? Eller?

Og jeg mener at sånn sett at absolutt ingen verken kan eller skal ta råd fra fremmede anonyme brukere på et diskusjonsforum over sin egen lege. En bør sjekke sine egne blodprøver i samråd med medisinsk personell.

Men jeg kan lett dra frem verdier jeg hevder er rett fra nyere dato jeg

Publisert: 17.04.2023
Farmasøyt

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Nå var vel ab fd7 lengre oppe her sin artikkel fra 2014 faktisk, bare sånn til info... Men det er vel greit det sånn i og med at du ikke kritiserte det eller? 

Og jeg mener at sånn sett at absolutt ingen verken kan eller skal ta råd fra fremmede anonyme brukere på et diskusjonsforum over sin egen lege. En bør sjekke sine egne blodprøver i samråd med medisinsk personell.

Men jeg kan lett dra frem verdier jeg hevder er rett fra nyere dato jeg

Publisert: 17.04.2023
Farmasøyt

Beste er det bare å logge seg inn hoa Furst:

https://www.furstpasient.no/

Der har de lagt ut blodprøvesvar de analyserer i årevis, og linker til info om riktige verdier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...