Gå til innhold

Mistenker vi D mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker lav vit D nivåer. Er konstant trøtt og har ikke vært mye i solen i år. 

Er det en dosering med D vitamin jeg kan prøveta selv i feks 2-3 uker uten risiko, for å sjekke? 

Anonymkode: d067f...247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste i Norge kan trygt ta tilskudd på denne tiden av året. 20ug er helt safe.

Anonymkode: ce743...ec9

• Liker 1
Skrevet

I Norge er der anbefalt med d-vitamin i alle måneder med bokstaven R. Så der skal være trykt ja. Bere ikke gå over doseringen på pakken. 

Anonymkode: ad390...838

• Liker 1
Skrevet

Ja, men det kan tenkes du trenger en skikkelig hestekur med d-vitaminer. Mitt lager var helt tomt, så jeg måtte gå på d-vitaminer på resept i 3 mnd.

Anonymkode: 5c599...0aa

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

De aller fleste i Norge kan trygt ta tilskudd på denne tiden av året. 20ug er helt safe.

Anonymkode: ce743...ec9

20 mcg er veldig lav dose hvis man har en vesentlig mangel. Har man såpass med symptomer som TS beskriver, så bør man opp i doser. Jeg tar minst 125 mcg, sommer inkludert, og holder meg midt på treet. 

TS, det beste er å sjekke hva nivået ligger på så du kan avdekke om hvor vesentlig mangelen er. Har du en alvorlig mangel, så må du ta veldig høye doser. Det er også andre ting som kan gi tretthet osv, f.eks jern, b12, folat, m.m. Du bør ta en sjekk for å utelukke alt, også bør du sørge for at d vitaminnivået ligger på minst 75 nmol, og ikke bare rett innenfor hva de anser som normalt. 

Husk å ta d vitamin sammen med mat/litt fett, dette er viktig for opptak. 

Anonymkode: e132e...593

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men det kan tenkes du trenger en skikkelig hestekur med d-vitaminer. Mitt lager var helt tomt, så jeg måtte gå på d-vitaminer på resept i 3 mnd.

Anonymkode: 5c599...0aa

Hva er forskjellen på D-vitamin på resept og D-vitamin jeg kjøper over disk uten resept? 

Skrevet
1 hour ago, Lonehill said:

Hva er forskjellen på D-vitamin på resept og D-vitamin jeg kjøper over disk uten resept? 

I noen tilfeller, dosen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I noen tilfeller, dosen. 

Men jeg får jo kjøpt så mye D-vitamin jeg vil over disk uten resept?

En pakke D-pearls inneholder 9.600 mikrogram (384.000 IE) D-vitamin, så jeg trenger ikke resept for å kjøpe store doser D-vitamin? 

Skrevet

Solen kommer skjelden i den graden på himmelen som gjør at vi får D vitamin. Mener jeg leste den må være 30 grader. Det er den lite her i Norge. Man bør egentlig ta D-vitamin året rundt. Litt høyere dose fra midten av august og frem til juli ish.

Anonymkode: c59c7...9ff

Skrevet
14 minutter siden, Lonehill said:

Men jeg får jo kjøpt så mye D-vitamin jeg vil over disk uten resept?

En pakke D-pearls inneholder 9.600 mikrogram (384.000 IE) D-vitamin, så jeg trenger ikke resept for å kjøpe store doser D-vitamin? 

Du skjønner ikke at det er dose per tablett vi snakker om? Jada, du kan jo bare kjøpe 4 pakker med 80 mcg og ta 4 kapsler daglig, fremfor 1 tablett. Selvsagt. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Solen kommer skjelden i den graden på himmelen som gjør at vi får D vitamin. Mener jeg leste den må være 30 grader. Det er den lite her i Norge. Man bør egentlig ta D-vitamin året rundt. Litt høyere dose fra midten av august og frem til juli ish.

Anonymkode: c59c7...9ff

Helt riktig, jeg har gitt opp å bruke sol som kilde til d vitamin. Tar høye doser året rundt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...