Gå til innhold

Vanlig å synes eget barn er litt smartere enn andre på samme alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer...

Anonymkode: 629fe...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe sikkert 😅 det er ganske vanlig at man sammenligner egne barn med andres barn, så blir man bekymret om det er noe ens eget barn ikke klarer enda eller om noe er annerledes, men selvsagt synes vi egne barn er de vakreste, nydeligste og morsomste personene i verden😊 og ja. Jeg synes barna mine er supersmarte. 

Anonymkode: 5d659...6e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare lurer...

Anonymkode: 629fe...d62

Verken - eller, vil jeg tro.

Men det er vanlig at det er enorm forskjell på barn på samme alder. Og tilsvarende vanlig at ingen snakker om hvor mye av den forskjellen som skyldes foreldrenes evne til å være foreldre (eller mangel derpå). Vi liker, som samfunn, å late som om «begavede» barn ikke egentlig bare er barn som får bruke all sin energi på å skyte oppover fordi de har godt fungerende foreldre, og «sent utviklede» barn som hovedregel ikke bare har resurssvake foreldre, og dermed bruker all energi de burde ha fått bruke på å skyte oppover på ting som å lære seg selv å gå på do eller sovne.

Anonymkode: c5faa...8d4

Skrevet

Jeg synes i alle fall at mine er smartere enn mange andre på sin alder. Vet ikke om andre mener det samme om sine barn. 

Anonymkode: ea675...64d

Skrevet

Jeg ser jo forskjell på mine egne barn. Jeg har ikke så mye tid til å sammenligne med andre. Barna er så forskjellig og utvikler seg i sitt eget tempo. 

Anonymkode: f6fe0...6c9

Skrevet

Det er vanlig ja. Det var en undersøkelse for noen år siden som viste at en anseelig majoritet mente deres barn var smartere enn gjennomsnittet. Husker ikke om den var amerikansk eller europeisk. 

• Liker 6
Skrevet

Haha, jeg gjør ikke det med minstemann 😅 men jeg synes han er snillere og mer mentalt stabil enn mange av sutre- og klikkekompisene hans. Får ikke hjelpe at de kan lese eller skrive når de klikker i vinkel for den minste ting som går dem imot. Og er slossete og fæle. 

Anonymkode: d3c39...20d

• Liker 1
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: cb7d3...cc8

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Man oppdrar jo barn i eget bilde. Og siden man verdsetter egne verdier og væremåter, så tenker man at egne barn må være smarte som er sånn. Så ser de på andre barn som kanskje er mer bråkete og rotete, og tenker de er dummere. Mens egentlig er det bare resultat av foreldrenes rotete væremåte

Når man lærer barnet sitt å være snill, og hører fra barnehagen at barnet inkluderte noen. Så kan man tenke at barnet er så oppegående og flinkt sosialt, mens egentlig gjør bare barnet det det har lært hjemmefra er riktig.

Skrevet
Refreng skrev (3 minutter siden):

Man oppdrar jo barn i eget bilde. Og siden man verdsetter egne verdier og væremåter, så tenker man at egne barn må være smarte som er sånn. Så ser de på andre barn som kanskje er mer bråkete og rotete, og tenker de er dummere. Mens egentlig er det bare resultat av foreldrenes rotete væremåte

Når man lærer barnet sitt å være snill, og hører fra barnehagen at barnet inkluderte noen. Så kan man tenke at barnet er så oppegående og flinkt sosialt, mens egentlig gjør bare barnet det det har lært hjemmefra er riktig.

For å ha det på det rene: jeg vet med sikkerhet at de bråkete kompisene til min sønn er skikkelig smarte, så synes ikke de er dumme. Bare at de mangler litt andre kvaliteter som min sønn innehar. Men min kommer til å lære seg det faglige, og kompisene blir forhåpentligvis roligere med tiden. Var bare en øyeblikksvurdering😊 kan godt hende det er mine foretrukne kvaliteter jeg setter pris på hos sønnen, men tror nok de fleste ønsker at barna skal være snille med andre, høflige og ikke sloss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 1 av hver. En litt over snittet og 1 under snittet. Vi foreldrene er vel også litt over og litt under snittet.

Anonymkode: 762a9...14f

Gjest Refreng
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

For å ha det på det rene: jeg vet med sikkerhet at de bråkete kompisene til min sønn er skikkelig smarte, så synes ikke de er dumme. Bare at de mangler litt andre kvaliteter som min sønn innehar. Men min kommer til å lære seg det faglige, og kompisene blir forhåpentligvis roligere med tiden. Var bare en øyeblikksvurdering😊 kan godt hende det er mine foretrukne kvaliteter jeg setter pris på hos sønnen, men tror nok de fleste ønsker at barna skal være snille med andre, høflige og ikke sloss.

Jeg brukte bare noen enkle eksempler for å illustrere. Du kan bytte de ut med å for eks ha en interesse for å utforske et tema i dybden (barne-dybde-nivå). Foreldrene forklarer og snakker mye med barnet, barnet kan komme med "dype" tanker på egen hånd fordi de er vant til å tenke over ting

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verken - eller, vil jeg tro.

Men det er vanlig at det er enorm forskjell på barn på samme alder. Og tilsvarende vanlig at ingen snakker om hvor mye av den forskjellen som skyldes foreldrenes evne til å være foreldre (eller mangel derpå). Vi liker, som samfunn, å late som om «begavede» barn ikke egentlig bare er barn som får bruke all sin energi på å skyte oppover fordi de har godt fungerende foreldre, og «sent utviklede» barn som hovedregel ikke bare har resurssvake foreldre, og dermed bruker all energi de burde ha fått bruke på å skyte oppover på ting som å lære seg selv å gå på do eller sovne.

Anonymkode: c5faa...8d4

Så med din teori så blir søsken av et begavet barn også begavet pga foreldrene? 
Jeg har et barn som er beskrevet av bup som evnerik, og har siden var 2-3 år hatt interesse for å lære. Vi har ikke oppfordret, latt barnet få fortsette å lære osv for visste at skolen har ikke mulighet til å holde barnet aktivt og følge barnet opp på den måten. Vi var redd for at barnet ville kjede seg på skolen.
Så har vi en som er helt middels, elsker ikke skolen men mestrer den. 
Vi har enda et barn og det barnet sliter på skolen, skjønner ikke regning,  det å lese er utrolig kjedelig og lek er mer gøy. 
Jeg har ikke satt de i rekkefølge disse barna mine, så handler heller ikke om at vi ble ressurssvake på veien. Du har en spennende teori, men den stemmer nok ikke. 

Til ts sitt spørsmål, jeg har tenkt det mange ganger. Tror det er vanlig :) 

Anonymkode: 3cad1...b96

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror man forstår sine egne barn bedre, og lytter og interesserer oss mer for de, og at det er en av årsakene til at mange tror egne barn er smartere. Hadde vi brukt like mye tid på å bli kjent med et annet barn hadde vi antakelig funnet mye av det samme, men kanskje på andre områder 🙂

Anonymkode: dde10...3fe

Skrevet

Det blir selvforsterkende, slik det pekes på over. Heier far på Trump og sønnen gjør det også, vil far synes sønnen er smart? 

Mener foreldrene at verden går til helvete på grunn av klimaproblemer, så synes de lille Greta er dødssmart når hun som 21-åring limet seg til asfalten? 

Anonymkode: 7a152...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...