Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Skal begynne å gi lillegutt på 4.5 mnd grøt (har de siste dagene hatt stor suksess med most banan og most gulrot). Samboer har kjøpt Holle Økologisk Hirsegrød på helsekosten (det var den de anbefalte visstnok), og jeg lurer på om det er noen andre som bruker den, og er fornøyd. Hvilke andre type første måltider anbefales? (Gutten min får mme, det er derfor jeg vil gi ham grøt). Hvor mange grøtmåltider om dagen, og gir dere melk før/etter/underveis i måltidet, eller gir dere vann? (min drikker vann så lenge det er litt malt i) Har brukt malt mot forstoppelse, men liker ikke at han får i seg så mye sukker. Hva kan jeg gi i stedet? Og alle andre tips mottas med takk! (både banan og gulrot gikk ned på høykant, så gutten er i alle fall ikke redd for nye smaker og konsistenser!)
Lemming Skrevet 29. januar 2006 #2 Skrevet 29. januar 2006 Hei! Jeg gir også sønnen min (5 1/2 mnd gammel) Holle grøt av biodynamisk dyrket ris og hirse. Jeg er veldig fornøyd. Den av ris er også veldig mild og god på smak. Jeg bruker å ta litt pære og kanskje også honningmelon hvis vi har det i huset å mose det med handmikser, og blande sammen med grøten. Da får den veldig søt og fin, men likevel mild smak. Babyene synes som regel banan smaker kjempegodt, men banan har en tendens til å gi dem litt treg mage.. Så det bør man ikke gi så mye av (med mindre du ser at barnet takler det fint, selvsagt:) Jeg gir sønnen min noen teskjeer med sviskesaft en gang om dagen for hjelpe mot forstoppelse, og det funker veldig fint. Det kan hende babyen rynker litt på nesen første gang du gir han det, det gjorde min, men var likevel veldig intressert i mer:) Litt uvant smak i begynnelsen, bare:) Jeg gir en eller annen form for most frukt på formiddagen og kanskje også ettermiddagen. Enten moser jeg litt frukt selv, ellers kjøper jeg ferdige pakker. Jeg har brukt et merke som heter "hipp", og er økologisk. =) Jeg gir grøt når det begynner å bli kveld. Da sitter det litt lengre i magen, og han sover lengre på natten=) -Men, de første dagene jeg ga grøt ga jeg det litt tidligere på dagen, så jeg skulle oppdage det hvis han fikk noen slags reaksjoner på maten. Jeg lot det også gå noen dager før jeg introduserte neste form for mat, slik at eventuelle reaksjoner skulle bli oppdaget uten noen tvil om hva som forårsaket det. Lykke til! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå