Gå til innhold

Mye grubling, tankekjør og uro

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter med ekstremt mye på en gang som gir mye grubling, tankekjør og uro til alle tider, om kvelden men spesielt dagtid, helgene, ferietider og høytider.

Har dere noen råd? 

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koble av med noe du liker, alt fra yoga til gaming, det som hjelper deg mest. Hjelper det å prate med noen, ring en venn, fysisk aktivitet gå deg en tur.

Anonymkode: c21ca...0c7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Koble av med noe du liker, alt fra yoga til gaming, det som hjelper deg mest. Hjelper det å prate med noen, ring en venn, fysisk aktivitet gå deg en tur.

Gaming funker ikke lenger for meg. Jeg har ingen venner. Jeg går turer hver dag. Men fremdeles har jeg ekstremt mye grubling, tankekjør og uro. 

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 2
Skrevet
. Anonym. skrev (2 minutter siden):

Gaming funker ikke lenger for meg. Jeg har ingen venner. Jeg går turer hver dag. Men fremdeles har jeg ekstremt mye grubling, tankekjør og uro. 

Vær med familie, søsken? Meld deg på en dating app? 

Anonymkode: ee0b6...7bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær med familie, søsken? Meld deg på en dating app? 

Har bare dårlige familie-relasjoner, ingen av dem er villige til noe. Dating app trenger jeg ikke.

Skrevet
. Anonym. skrev (10 minutter siden):

Har du mulighet til å drive med noe frivillig arbeid? Røde kors eller noe? Kjenner utrolig mange som har hatt godt utbytte på å drive på innenfor det der. Vet det finnes noe mental helse telefon og der du kan snakke med noen, kan det hjelpe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du mulighet til å drive med noe frivillig arbeid? Røde kors eller noe? Kjenner utrolig mange som har hatt godt utbytte på å drive på innenfor det der. Vet det finnes noe mental helse telefon og der du kan snakke med noen, kan det hjelpe?

Ikke mulighet til å drive frivillig arbeid nå, sansynligvis i framtiden. Jeg får mer uro, grubling og tankekjør ved å snakke med mental helse telefon.

Skrevet

Mye vits i å spørre innpå her, du vil jo ingenting. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd alt dette, det funker ikke for meg i den situasjonen jeg er i nå, det er noe helt annet enn vil ikke.

Skrevet
. Anonym. skrev (3 minutter siden):

Ikke mulighet til å drive frivillig arbeid nå, sansynligvis i framtiden. Jeg får mer uro, grubling og tankekjør ved å snakke med mental helse telefon.

Hm..du noen profesjonelle å prate med til vanlig om dette? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er nok ikke så lett å være relativt alene i en slik situasjon og ikke føle at noe hjelper. Hun har nok prøvd mye før hun kom her vet du. Som regel spør man på kg i desperasjon.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm..du noen profesjonelle å prate med til vanlig om dette? 

Er nok ikke så lett å være relativt alene i en slik situasjon og ikke føle at noe hjelper. Hun har nok prøvd mye før hun kom her vet du. Som regel spør man på kg i desperasjon.

Nei, jeg har ingen profesjonelle å snakke med. Psykolog tar opptil et år å få.  Jeg var innlagt i 2 dager på psykiatrisk på grunn av selvmordstanker men fikk ikke lov til å være der lenger. 

Endret av . Anonym.
Skrevet
. Anonym. skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd alt dette, det funker ikke for meg i den situasjonen jeg er i nå, det er noe helt annet enn vil ikke.

Du får snakke med noen om det. Kanskje de kan gi noe mot det?

Skrevet

Kan du fortelle hva du konkret grubler på, er det de samme tingene som gjentar seg?

Anonymkode: 82b71...6d7

Skrevet

Hva vil du, da? Hva trenger du? Hva tror du kan hjelpe deg? Du må nesten være litt proaktiv sjøl.

• Liker 1
Skrevet

Først må du kanskje finne ut om hva og hvorfor du uroer deg..Få ned tankene og bekymringene ned på papir. Skriv, skriv og grin til du blir tom 

Jeg har livet på stell. Er gift med mannen i mitt liv og har to barn som begge har nettopp flyttet ut.

Men allikavel har jeg hatt angst og uro i kroppen så lenge jeg husker. Nå går jeg på ingen medisiner, men har fått diagnosen ADHD

Jeg prøver selv å finne ut hva som uroer meg. Etter at jeg har vært syk (influensa 3 ganger på et år + covid), så har dette resultert til longcovid og angsten har vært skyhøyt uten noen grunn (ble bare plutselig lammet av både angst og utmattelse etter noe uker etter jeg var sist syk). Ble sykemeldt fordi legen mente jeg var utbrent 

Nå jobber jeg med både pust, yoga og lest meg opp på vagusnerven og målt min HRV som var ekstremt lav da jeg var syk. Jeg tar alt i fra kalddusj til å meditere, spise sunnere og aktivert vagusnerven og HRV min er blitt mye høyere igjen. 

Jeg er tilbake i jobb igjen, men angsten er der enda, men ikke så lammende som den var for seks måneder siden

Spis mat som øker dopamin i hjernen.

Reduser karbo, sukker osv

Ta en kald dusj eller bad ute i sjøen 

Mål HRV din hvis du har pulsklokke og les deg opp på angst, uro og lav vagaltone / vagusnerven gjør med kroppen 

Gjør noe som gleder deg og prøv å unngå stress. Syng, nynne, se på filmer/serier som får deg til å le. Unngå dårlige nyheter 

Spis probiotika og få skikk på mage og tarmen 

Vet dette høres ut som masse flåsete råd, men dette har hjulpet meg. Fra å være lammet av angst og neste sengeliggende til å faktisk klare å gå ut igjen. I forrige uke var jeg på konsert og hygget meg under hele forestillingen uten angstanfall. I dag har jeg vært på en lang spasertur og ser mye mer lyst på livet igjen 

Anonymkode: e80cc...c7b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du fortelle hva du konkret grubler på, er det de samme tingene som gjentar seg?

Det meste er den kommende rettssaken jeg har i lagmannsretten mot en overgriper. Jeg er engstelig for å møte han igjen.

• Hjerte 4
Skrevet
. Anonym. skrev (2 minutter siden):

Det meste er den kommende rettssaken jeg har i lagmannsretten mot en overgriper. Jeg er engstelig for å møte han igjen.

Dette skaper jo veldig stort stress i kroppen. Så ikke rart du har mye tankekjør og angst om dagene. Ønsker å sende deg en stor klem 💕 Og dette vil du nok klare å stå i 

Anonymkode: e80cc...c7b

• Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, . Anonym. said:

Så leit å høre ❤️ 

Mitt beste tips er pust, tilstedeværelse, affirmasjoner, og kognitivt arbeid.

Fokus på dyp inn og utpust flere ganger daglig. Gjerne til rolig musikk hvis det hjelper. La tankene fare dit de vil, fortsett og pust. Hold ene hånden på brystet, andre på magen. Kjenn at magen løfter seg. Bare gjenta, og røsker det opp i følelser, la det komme. 

Positive affirmasjoner. Dette kan du si mens du fokuserer på pust, før du skal sove, egentlig når som helst. Affirmasjoner kan være hva som helst, så lenge de er positive. Noen eksempler:

"Jeg er sterk"

"Jeg klarer dette"

"Jeg er trygg"

"Jeg gjør det beste jeg kan"

Ta gjerne dype pust mellom hver affirmasjon/hver gang du sier en affirmasjon. Det høres banalt ut, men affirmasjoner mater underbevisstheten, og det hjelper også å roe ned tankekjør siden man har èn setning å fokusere på. Ikke med en gang, i begynnelsen kan det føles kaotisk. Men fortsett. 

Se for deg et positivt utfall for deg selv, uavhengig av hvordan rettsaken går. Et positivt utfall handler om at du reiser deg. Denne patetiske mannen vil få hva han fortjener, på en eller annen måte. Jeg syns du er veldig tøff, jeg må bare si det ❤️ 

• Hjerte 2
Skrevet

For meg hjelper det noen ganger å puste ut lenger enn jeg puster inn, så langt ut jeg får til. Gjentar dette noen ganger, så føler jeg meg mer rolig. 

Andre ganger prøver jeg å tenke "hva er det verste som kan skje, og hva kan jeg gjøre med det". Ikke alltid det funker vel å merke. Hører også mye podkast og lydbok når jeg skal sove, så slipper jeg å tenke så mye. 

Anonymkode: 2a54f...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...