Gå til innhold

Håravfall i over 3 år 😞

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med håravfall i over 3 år, og det slutter ikke, håret blir bare tynnere og tynnere. Dette sliter på psyken min siden jeg sliter psykisk fra før, så dette gjør det enda verre. Jeg har prøvd absolutt alt, vært hos fastlege og tatt blodprøver, alle prøver er alltid normale, litt lav jern men har ingenting å si på håret, siden jeg tar jern jevnlig. Har også prøvd alt mulig fra shampo til hårpiller, ingenting hjalp!! Har kastet masse penger ut av vinduet uten at det hjalp noe.

Har også vært hos hudlege med henvisning fra fastlege, han så på mitt hodebunn og sa at jeg har genetisk håravfall. Jeg ble enda mer lei meg. Håret faller av jevnt, jeg har ingen hårløse flekker men noen steder kan man se hodebunnen min. Jeg kunne ikke slå meg til ro med hudlegen som sa at jeg har genetisk håravfall så jeg bestilte time hos privathudlege i Oslo. Betalte 2000kr for timen og bommer og parkering. Hun sa at jeg har seboreisk eksem i hodebunnen, fordi hodebunnen min var oljete. Så jeg fikk liniment som jeg skulle bruke i maks 2 mnd. Etter en mnd ga jeg opp fordi håret sluttet ikke å falle av. Og plutselig en dag roet håravfallet seg. Det fortsatte i 2 mnd så kom det tilbake igjen.

Fikk beskjed av fastlegen at jeg skulle starte med liniment igjen og bruke det i 2 mnd! Og en shampo fra Ducray. Jeg kjøpte å brukte denne sjampoen sammen med dette linimentet, men etter 3 uker sluttet jeg med shampoen, fordi det falt av store mengder av håret mitt hver gang jeg vasket håret med den, det var helt ekstreme mengder hver gang. Linimentet bruker jeg fortsatt. På ene siden jeg har skillen min har det vært mye hår og volum, dette er borte pga shampoen. Etter jeg sluttet med shampoen mister jeg hår som før.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg følte meg alltid fin på håret den dagen jeg vasket håret, da kunne jeg ha håret løst, det var fint og det var volum. Men etter denne shampoen så kan jeg ikke lenger ha håret løst, for det legger seg bare flat, og det vrenger seg i magen hver gang. :( 

Hvordan kan ene hudlegen si at jeg har genetisk håravfall og den andre si at jeg har seboreisk eksem? Hvem skal jeg tro på? Hvordan skal jeg kunne hjelpe meg selv til å holde ut dette? Dette har pågått i over 3 år!!! Og det slutter ikke.

Jeg har også prøvd å endre kosthold uten at det har hjulpet noe. Ikke kan jeg klippe meg kort, for trives ikke med det, jeg har over skulderen nå.

Skal jeg forsøke å bestille hos en annen hudlege og kreve biopsi? Har dere råd til meg, vær så snill?

Ps: jeg er kvinne.

Anonymkode: 651e2...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kopierer fra annen tråd:

Jeg mistet også mye hår, det gikk på psyken løs. Også her var alle blodprøver "ok", men jeg lærte at det var forskjell på lavere verdier innenfor normalen, og gode verdier. Jeg lærte også hvordan noen mineraler ikke alltid viser reelle mangler via blodprøver, f.eks magnesium og sink. Begge veldig viktig for hårvekst, og magnesium er viktig for at kroppen klarer å nyttiggjøre d vitamin. D vitamin veldig viktig for hårvekst. 

Jod er også veldig viktig for hårvekst, og mangel på jod kan ikke påvises via blodprøve. Beste måten å finne ut om man mangler jod på, er å se på jodinntaket via mat over tid. En veldig god kilde til jod, er hvit fisk som torsk. Det er også godt med jod i brunost, og litt mindre i f.eks egg. 

Andre vitaminer som også er viktig, f.eks jern, biotin/b7, samt også omega fettsyrer fra fisk. Det er stor forskjell på hem-jern (animalsk) og plantejern. 

Jeg prøvde alle mulige tilskudd for hårtap, men ingenting hjalp. Det som hjalp var fokus på å spise ikke-prosessert rødt kjøtt, hvit og fet fisk, og egg regelmessig. Flere ganger i uken.
Mye grønt, og lite prosessert mat/sukker osv.
Tilskudd av magnesium, sink, og d vitamin. Jeg fikk d vitamin opp fra 60 til 100 nmol, som er mer optimale verdier. Jeg anbefaler at du sjekker hva tallet ligger på her, og ikke bare om det er "ok" eller ikke. Jeg må ta ganske høye doser med d vitamin. 

Vær også obs på selen, at du ikke får i deg for mye av det. F.eks har paranøtter mye selen, og for mye selen gir hårtap.

Jeg brukte ca 1 år på å få tilbake håret, men jeg merket allerede etter et par mnd ny hårvekst og mindre røyting. 

Anonymkode: 3df9c...d47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hårtap, men "bare" naturlig tynt hår. Jeg synes det er gøy med variasjon, så for å unngå slitasje på håret med farging og bleking så har jeg rett og slett kjøpt meg noen parykker som jeg bytter litt på nå og da. Jeg skjønner at dette ikke er det du ønsker deg her og nå nødvendigvis, men ville bare tipse likevel om at det virkelig er veldig mange fine parykker å få kjøpt. De må ikke koste en formue, heller.

Anonymkode: 69e9d...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite man kan gjøre når håret faller av, må bare leve med det.

Anonymkode: 4f8c8...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er faktisk mye man kan gjøre. 

Anonymkode: 48e05...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev en biopsi av hodebunnen av hudlege. Jeg ble også avfeid men biopsi viste sykdom. Litchen planus. Fikk behandling som holdt det stabilt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke hårtap, men "bare" naturlig tynt hår. Jeg synes det er gøy med variasjon, så for å unngå slitasje på håret med farging og bleking så har jeg rett og slett kjøpt meg noen parykker som jeg bytter litt på nå og da. Jeg skjønner at dette ikke er det du ønsker deg her og nå nødvendigvis, men ville bare tipse likevel om at det virkelig er veldig mange fine parykker å få kjøpt. De må ikke koste en formue, heller.

Anonymkode: 69e9d...da3

Blir det ikke svett og klamt under parykken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan? Har du tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leetha skrev (10 timer siden):

Krev en biopsi av hodebunnen av hudlege. Jeg ble også avfeid men biopsi viste sykdom. Litchen planus. Fikk behandling som holdt det stabilt.

Så bestille time hos enda en hudlege, sier du og kreve biopsi? Er det forresten vondt å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så bestille time hos enda en hudlege, sier du og kreve biopsi? Er det forresten vondt å ta?

Var ikke vondt. Får bedøvelse. Biopsi vil jo vise hva som er galt. 

Anonymkode: 97e65...b14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk mye man kan gjøre. 

Nei, er faktisk lite som hjelper når det først ramler av.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært plaget med håravfall når jeg vasket håret og begynte med vitaminer. Multivitamin og d-vitamin som faktisk hjalp litt og mister ikke så mye hår lenger når jeg vasker det. Det tok litt tid før jeg merket forskjell (ca 2 uker) Ikke sikkert dette hjelper for alle men et tips iallefall 🙂

Anonymkode: 2f401...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir det ikke svett og klamt under parykken?

Det finnes også noe som heter: toppers og er en slags tupè for kvinner. Bare google det så kommer det forskjellige typer man kan sette i håret.

Anonymkode: 2f401...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seboreisk eksem i hodebunn kan gi håravfall, ja. Du må nok lete litt til du finner en shampoo som fungerer for deg. Om du kan engelsk så søk på "seb derm reddit"

Greia med seb derm er at du har sopp, og sopp lever på en rekke ingridienser som man finner i mange shampooer og dusjsåper. Du må derfor finne shampooer og dusjsåper som ikke mater soppen. Du må slutte bruke alle normale produkter du har brukt tidligere, finne noen få som du tåler og holde deg til dem.

Selsun og fungoral dreper sopp, men enkelte mister en del hår av de. Du bør også helst variere mellom de. Bruk en liten flaske med den ene, så bytt til den andre. Dersom du blir raskt bedre, så kan du bruke de sjeldnere. Men du bør aldri bruke "normal" shampoo for de mater soppen i hodebunnen  og gjør problemet verre

Soppen kan spre seg nedover skuldre og kropp, derfor er det lurt å være obs på hvilken dusjsåpe du bruker.

For noen hjelper det å kutte drastisk ned på/ kutte ut: hvete, godteri, melkeprodukter, alkohol og kaffee

Anonymkode: 0d186...de4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, er faktisk lite som hjelper når det først ramler av.

Hvis du leser innlegget mitt så fikset jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.47):

Seboreisk eksem i hodebunn kan gi håravfall, ja. Du må nok lete litt til du finner en shampoo som fungerer for deg. Om du kan engelsk så søk på "seb derm reddit"

Greia med seb derm er at du har sopp, og sopp lever på en rekke ingridienser som man finner i mange shampooer og dusjsåper. Du må derfor finne shampooer og dusjsåper som ikke mater soppen. Du må slutte bruke alle normale produkter du har brukt tidligere, finne noen få som du tåler og holde deg til dem.

Selsun og fungoral dreper sopp, men enkelte mister en del hår av de. Du bør også helst variere mellom de. Bruk en liten flaske med den ene, så bytt til den andre. Dersom du blir raskt bedre, så kan du bruke de sjeldnere. Men du bør aldri bruke "normal" shampoo for de mater soppen i hodebunnen  og gjør problemet verre

Soppen kan spre seg nedover skuldre og kropp, derfor er det lurt å være obs på hvilken dusjsåpe du bruker.

For noen hjelper det å kutte drastisk ned på/ kutte ut: hvete, godteri, melkeprodukter, alkohol og kaffee

Anonymkode: 0d186...de4

Men, det er jo ikke sikkert at jeg har det da. Som sagt end legen sa genetisk andre seboreisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men, det er jo ikke sikkert at jeg har det da. Som sagt end legen sa genetisk andre seboreisk.

At det er genetisk er helt sikkert, i og med at biologiske prosesser i kroppen alltid styres av gener. Men gener er bare oppskrifter, som er samlet i ei diger kokebok som heter DNA. 

Det er alltid noe som aktiverer genene i DNA'et vårt. Det er det epigenetikken handler om. Egentlig er det ganske enkelt: Cellene i kroppen bruker hormoner (signalstoff) for å aktivere gener. Genene gjør ingenting på egen hånd. Det er alltid noe som aktiverer eller deaktiverer dem. 

Hvis kroppen kan produsere hormonene som til enhver tid trengs for å aktivere gener, da fungerer kroppen. Håret faller ikke av heller.

Og da blir det interessant: Hva er det kroppen bruker for å lage signalstoffene som slår gener på og av? Hva trenger kroppen for å aktivere genene som produserer hår? 

Da trengs først magnesium for å sikre at kroppen tar opp D-vitamin fra fordøyelsen. Så trengs sink for å lage enzymet som aktiverer D-vitamin som hormon. Da kan cellene som produserer hår aktivere D-vitamin som hormon og bruke det til å aktivere genet som utløser celledeling og produksjon av nye, hårproduserende celler. Og så kan håret fortsette å vokse istedenfor å falle av.

Denne historien er selvsagt overforenklet. Mineralene jod og kobber er også innblandet, men er ikke like kritisk, hvis det er nok at håret bare blir hvitt istedefor å falle av. Flere B-vitaminer spiller også med for at kroppen skal produsere hår. 

Det kritiske er likevel å ha nok magnesium, sink og D-vitamin innabords. Da får du solid, blankt hår. 

Google selv, hvis du vil ha kilder. Dette er informasjon som er tilgjengelig for alle i vitenskapelige databaser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at enkelte av disse produktene ofte fører til større hårtap i starten for så å gjøre det bedre?

Det er i hvertfall slik for de fleste menn som begynner på Recrea forte og shampo som er anbefalt i kombinasjon.

Anonymkode: 17c9b...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det ikke slik at enkelte av disse produktene ofte fører til større hårtap i starten for så å gjøre det bedre?

Det er i hvertfall slik for de fleste menn som begynner på Recrea forte og shampo som er anbefalt i kombinasjon.

Anonymkode: 17c9b...6be

Kanskje det, men jeg turte ikke å bruke den shampoen lenger pga det var enorme mengder med håravfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...