Gå til innhold

Å kjøpe ut produkter ifm. dugnad for idrettslaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tre barn som holder på med idrett, skjer det støtt og stadig at vi må kjøpe ut ting, for så å selge det videre selv. Nå sist er det toalettpapir til flere hundre kroner, andre ganger er det lodd, sokker osv. 

Det går fint for vår del, men slik ting er nå, er det rett og slett noen som ikke har råd til å legge ut 1500 kroner for toalettpapir, for så å selge det videre til naboer, familie og venner. 

Én ting er å hente ut produktet, selge det man kan, betale det til idrettslaget og så returnere det man ikke får solgt. 

Jeg mener å ha lest en eller annen plass, en eller annen gang, at dette ikke er lov? Altså at idrettslag eller andre foreninger har lov til å kreve at foreldre skal kjøpe ut de produktene det gjelder? Noen som vet? 

Anonymkode: 5a800...d6e

Skrevet

Det går vel under medlemsvilkår, eller hva det står når en melder barnet inn i en forening etc at slike dugnader er noe man forplikter seg til. Alternativet blir å skru opp prisen på treningsavgiften/medlemsavgiften… 

Skrevet

Alternativet er at foreldre må betale kontigent for alt dette i steden for, da vil svært mange ikke ha råd til sende barna på fritidsaktiviteter. -|

Anonymkode: 08144...91a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alternativet er at foreldre må betale kontigent for alt dette i steden for, da vil svært mange ikke ha råd til sende barna på fritidsaktiviteter. -|

Anonymkode: 08144...91a

Det er jo ganske mange idrett hvor man har både og.

Helt enig med TS, jeg vet også om folk som sliter med å kjøpe dopapir til 1500 kr som de kanskje ikke får solgt pga manglende nettverk osv. Helt idiotisk at det skal være nødvendig.

Anonymkode: cdd8f...c5d

• Liker 5
Skrevet

Helt uaktuelt å selge ting. Stiller gjerne opp i kiosk, ringer for å få tak i sponsorer, kjører hit og dit, lager kaker og rører - men å selge (og folk flest synes dørselgere er irriterende, mas på facebook er plagsomt) er helt uaktuelt. 

Anonymkode: f588b...4b4

• Liker 4
Skrevet

Det som er irriterende i vårt tilfelle, er at alt av penger går til idrettslagets A-lag. Barna i aldersbestemte grupper, får ingen nytte av pengene. Vi betaler allerede 3700 i medlemskontingent, vi må selv betale for transport når de skal på bortekamper osv. Vi jobber altså dugnad (selge toalettpapir og alt annet tull) for at de voksne i idrettslaget skal kunne reise med fly til bortekamper, sove på hotell osv.

TS 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med tre barn som holder på med idrett, skjer det støtt og stadig at vi må kjøpe ut ting, for så å selge det videre selv. Nå sist er det toalettpapir til flere hundre kroner, andre ganger er det lodd, sokker osv. 

Det går fint for vår del, men slik ting er nå, er det rett og slett noen som ikke har råd til å legge ut 1500 kroner for toalettpapir, for så å selge det videre til naboer, familie og venner. 

Én ting er å hente ut produktet, selge det man kan, betale det til idrettslaget og så returnere det man ikke får solgt. 

Jeg mener å ha lest en eller annen plass, en eller annen gang, at dette ikke er lov? Altså at idrettslag eller andre foreninger har lov til å kreve at foreldre skal kjøpe ut de produktene det gjelder? Noen som vet? 

Jeg tror også det står et sted at du må slutte å bruke / skrive "ut" hele tiden… 🙇‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: d3d14...52b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror også det står et sted at du må slutte å bruke / skrive "ut" hele tiden… 🙇‍♀️🤷‍♀️

Hæ?

Ble de ordene med tre eller flere bokstaver for vanskelige for deg siden de fire (?)  gangene ts skrev ut ble for meget for deg?

Anonymkode: 97cd9...f95

• Liker 5
Skrevet

Jeg selger ikke toalettpapir til 400 kr sekken lengere. Så har treningsavgift økt med nesten 1000 kr i året. 

Anonymkode: f6392...3da

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det som er irriterende i vårt tilfelle, er at alt av penger går til idrettslagets A-lag. Barna i aldersbestemte grupper, får ingen nytte av pengene. Vi betaler allerede 3700 i medlemskontingent, vi må selv betale for transport når de skal på bortekamper osv. Vi jobber altså dugnad (selge toalettpapir og alt annet tull) for at de voksne i idrettslaget skal kunne reise med fly til bortekamper, sove på hotell osv.

TS 

Samme her. Mesteparten av pengene går til futsal laget som reiser mye 

Anonymkode: f6392...3da

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var det begrepet «kjøpe ut» du ikke forsto? For det heter faktisk det

Anonymkode: dd2fb...8ee

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er det så sinnssykt dyrt? Hva går pengene til? Da jeg gikk på fotball tidlig på 2000-tallet betalte foreldrene mine 500 kr i kontingent for et helt år, og det var det eneste. Det var aldri snakk om dugnad heller (annet enn at foreldrene sto i kiosk, hver sin tur), men vi fikk jo reise på cuper rundtom i fylket uansett. Foreldrene delte på å kjøre.

Anonymkode: 251f1...4ea

• Liker 1
Skrevet

Samme som "spillerlisens". 1000,- som går rett i byråkratiet. Tror dessverre dette blir døden for masse-idretten på sikt. Utrolig lei av å jobbe gratis for andre.

Anonymkode: e8d8a...b76

• Liker 1
Skrevet

Må man faktisk ha de salgsdugnadene, står drt i avtalen med klubben? Om ikke hadde jeg sagt «nei takk». 

Anonymkode: 23645...2ed

Skrevet

Vi var heldig når jeg var lita og spilte fotball. Vi hadde en rik foreldre som sponsa laget vårt. Hadde reklame på en genser som han hadde kjøpt til oss. Så vi slapp unna alt av slik. Jeg husker det var surmuling av gutta. For vi fikk være med på så mange cuper vi villa. Når barna mine drev på med idrett så var det en far som sponsa produkt fra sin bedrift som vi skulle selge. Vi gjorde det bra fordi vi solgte noe som ingen andre solgte. Så jeg har vært heldig hele veien med idrett. 

Anonymkode: a0de0...a34

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet

jeg tror ingen kan tvinges til å kjøpe ut og selge disse artiklene. var en stor sak i barnefotballen her om det for noen år siden. skulle ta ut 10 pk mikrofiberkluter, hadde man 3 barn, måtte man hente ut 30 pakker!  Da fikk de som ikke ønsket så mange beskjed om å betale seg ut, men da fant noen frem i regler etc og der sto det at frivillig innsats og dugnad ikke kan påtvinges.

Klart man skal stille opp for ungene sine, men nå er det meste allerede høye kontigenter på, og som noen sier, pengene for dopapiret går ofte ikke til ens barns lag heller, men til A lag etc.

Ett annet problem her er at veldig mange spiller i samme klubb, så plutselig har man 20 barn på døra som alle forventningsfullt vil selge en eske sokker feks. Jeg kan ikke kjøpe av alle....

Anonymkode: c4113...95e

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt hårreisende å lese, som flere skriver, at man må selge ting og pengene går ikke til laget til ungen din engang...

• Liker 3
Skrevet

Jeg nekter å selge ting, det er ikke venner og kjente som skal betale for mitt barns idrett.

Så når det kommer til tvungen salgs-dugnad spør jeg om hvor mye klubben sitter igjen med etter salget av mitt barns kvote. Og så overfører jeg det beløpet. Klubben får jo bare en liten del av det produktet koster, så ser ingen poeng med å selge kakebokser til 70,- hvis de bare får 30,- i lomma etterpå. Da betaler jeg heller inn 30,- x antall bokser direkte til klubben.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Me for life skrev (3 minutter siden):

Jeg nekter å selge ting, det er ikke venner og kjente som skal betale for mitt barns idrett.

Så når det kommer til tvungen salgs-dugnad spør jeg om hvor mye klubben sitter igjen med etter salget av mitt barns kvote. Og så overfører jeg det beløpet. Klubben får jo bare en liten del av det produktet koster, så ser ingen poeng med å selge kakebokser til 70,- hvis de bare får 30,- i lomma etterpå. Da betaler jeg heller inn 30,- x antall bokser direkte til klubben.

Mine barn er foreløpig for små for aktiviteter, men dette kommer til å være min løsning også. Jeg skal stille i kiosk og andre ordinære dugnader, men saltsdugnader (dopapir, kaker osv) sier jeg nei til. 

Anonymkode: 88f8f...743

• Liker 4
Skrevet

Jeg har nettopp dopapir for 2900kr og har solgt en del av dem. Noen får unntak for de som ikke kan betale. 

Anonymkode: 982ed...77a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...