AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Har det skjedd at han/ hun har fått sinneutbrudd på deg foran barna? Hvordan vet en hva som kan være fra adhd problemer og hva som kun er uakseptabel dårlig oppførsel? Jeg var nok litt urimelig, men det gjør det ikke greit å klikke som han gjorde. I dag kalte mannen meg stygge ting og truet meg foran barna. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det en dealbreaker eller kan det unnskyldes med at folk med den diagnosen kan ha dårlig impulskontroll? Nå virker det som det er glemt og han oppfører seg som vanlig.. Anonymkode: c9369...73d
Gjest Refreng Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Barna blir traumatisert uansett om det er meningen eller ikke. Jeg ville hovedsaklig tenkt på hvilken effekt oppførselen hans har på deg og barna. Jeg ville tenkt mindre på om det er på grunn av sykdom, om det er greit osv. Spiller ingen rolle hvor snill man vil være, om oppførselen ens går utover andre.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Det er alltid uakseptabelt, alle kan regulere følelser, og dersom man syns det er vanskelig er det dens egen plikt å lage rutiner som gjør at man kan håndtere det - det er en plikt om man velger å være i relasjon med andre. Anonymkode: 61c7f...24e 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Det har skjedd i dag og ved to andre tilfeller i løpet av 10 år. Så det er ikke noe som skjer jevnlig. Siden det var en trussel sagt i affekt, burde jeg gå videre eller forlate? Vi har små barn. Anonymkode: c9369...73d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har skjedd i dag og ved to andre tilfeller i løpet av 10 år. Så det er ikke noe som skjer jevnlig. Siden det var en trussel sagt i affekt, burde jeg gå videre eller forlate? Vi har små barn. Anonymkode: c9369...73d Trussel foran barna ? Om hva da - vold? Anonymkode: 49fbd...2f7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har det skjedd at han/ hun har fått sinneutbrudd på deg foran barna? Hvordan vet en hva som kan være fra adhd problemer og hva som kun er uakseptabel dårlig oppførsel? Jeg var nok litt urimelig, men det gjør det ikke greit å klikke som han gjorde. I dag kalte mannen meg stygge ting og truet meg foran barna. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det en dealbreaker eller kan det unnskyldes med at folk med den diagnosen kan ha dårlig impulskontroll? Nå virker det som det er glemt og han oppfører seg som vanlig.. Anonymkode: c9369...73d Nei, vi skal ikke ha frikort til å true partner og kalle de stygge ting foran barna eller ellers. At man har adhd betyr ikke at man ikke skal kunne følge folkeskikk. Anonymkode: ff2d5...bdc 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har skjedd i dag og ved to andre tilfeller i løpet av 10 år. Så det er ikke noe som skjer jevnlig. Siden det var en trussel sagt i affekt, burde jeg gå videre eller forlate? Vi har små barn. Anonymkode: c9369...73d Personen bør oppsøke hjelp dersom personen ønsker å fortsette forholdet. Anonymkode: a0287...7db 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Altså, jeg har ADHD selv og det unnskylder virkelig ikke sinneutbrudd. Anonymkode: d4033...7fa 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har skjedd i dag og ved to andre tilfeller i løpet av 10 år. Så det er ikke noe som skjer jevnlig. Siden det var en trussel sagt i affekt, burde jeg gå videre eller forlate? Vi har små barn. Anonymkode: c9369...73d Du bør ta det alvorlig og han må forstå at dette er alvorlig, og ikke noe man bare kan late som ikke skjedde. Du måkreve at om dere skal ha en framtid, så må han ta ansvar. Du setter grenser for deg og dine, og du må gjøre det som må til for at disse grensene blir etterlevd av deg. Anonymkode: 61c7f...24e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 Ja. Om vold. Vet at han aldri hadde gjort det. Men det at han mistet det og sa det foran barna fordi han ble sint. Jeg har mistet all lyst til å fortsette. Men jeg ønsker heller ikke å gjøre det slutt, for jeg synes han er en så dårlig rollemodell når han oppfører seg slik. At jeg har problemer med å se for meg at han har barna alene over lengre perioder uten meg som følger med. Han sier så mye dumt uten å tenke seg om. Anonymkode: c9369...73d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Om vold. Vet at han aldri hadde gjort det. Men det at han mistet det og sa det foran barna fordi han ble sint. Jeg har mistet all lyst til å fortsette. Men jeg ønsker heller ikke å gjøre det slutt, for jeg synes han er en så dårlig rollemodell når han oppfører seg slik. At jeg har problemer med å se for meg at han har barna alene over lengre perioder uten meg som følger med. Han sier så mye dumt uten å tenke seg om. Anonymkode: c9369...73d Er han villig til å søke hjelp? Sinnemestringskurs? Anonymkode: 367a0...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Har adhd sjølv med sinneproblem som følgjer. Han må lære seg å kontrollere det, og om han ikkje greier det sjølv må han søkje hjelp! Ikkje akseptabelt å bli så sint at ein truar den andre forelderen slik forran borna, fins ingen unnskyldning for det. Og det kjem frå meg, som blei så sint og brølte såpass at ungane blei redde (dog ikkje om truande ting), og einaste eg kunne gjere for å hindre det var å køyre min veg. Så eg søkte hjelp sjølsagt, for det fins ikkje greit!! Anonymkode: 3c310...485 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 Trusler er ikke greit uansett hva slags diagnoser folk har. Still et ultimatum for han at han skal oppsøke hjelp for dette. Ikke partner med ADHD selv, men både far og bror har det. Og det har endt med traumer for barn i familien pga sinne, trusler og vold. Anonymkode: c2f86...6c2 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har det skjedd at han/ hun har fått sinneutbrudd på deg foran barna? Hvordan vet en hva som kan være fra adhd problemer og hva som kun er uakseptabel dårlig oppførsel? Jeg var nok litt urimelig, men det gjør det ikke greit å klikke som han gjorde. I dag kalte mannen meg stygge ting og truet meg foran barna. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det en dealbreaker eller kan det unnskyldes med at folk med den diagnosen kan ha dårlig impulskontroll? Nå virker det som det er glemt og han oppfører seg som vanlig.. Anonymkode: c9369...73d Jeg har ADHD og nei jeg har ikke sinneutbrudd foran barna. Ja jeg har til tider en hjerne som koker over med ideer og er surrete. (Må ha lister på alt for å holde meg noenlunde normal) Sinneutbruddene er noe han bør søke hjelp for. For meg personlig er dyp pusting og telling det som funker 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Vi bruker mye kapasitet på at livet vårt skal være lettest for adhd-forelderen, fordi det er vanskeligere å regulere, får fortere melt down og kan bli deprimert, utmattet osv av rotteracet det er å være småbarnsfamilie i dag. Vi vet hva vedkommende trenger for å oppleve pusterom og kontroll over liv og egen mental helse, og prioriterer dette høyt. Det er slitsomt, krevende, kan føles urettferdig på er vis, men for min del handler det om å ta et voksent ansvar for at vi har skapt familie med disse rammene. Tryggere til barna, at vi har det godt krever dette av oss og meg. Anonymkode: df2a5...93e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har skjedd i dag og ved to andre tilfeller i løpet av 10 år. Så det er ikke noe som skjer jevnlig. Siden det var en trussel sagt i affekt, burde jeg gå videre eller forlate? Vi har små barn. Anonymkode: c9369...73d Du burde først og fremst sette deg inn i hva det vil si å ha adhd, og hvordan det oppleves for mannen din. Alle mennesker, både nevrotiske og nevrodivergente, har forskjellige personligheter og toleransegrenser. Noen blir fortere sinte, noen blir fortere lei seg, osv. Du må ta hensyn til din manns personlighet og behov slik han også må ta hensyn til din personlighet og dine behov. Dersom du ønsker å se fullstendig prinsipielt og 100 % svart/hvitt på ting så er neppe en nevrodivergent partner noe for deg. Dersom du ikke ønsker å sette deg inn i hva som kan oppleves ekstra utfordrende og hvordan du kan forebygge/ta litt ekstra hensyn, så er ikke en nevrodivergent partner noe for deg. Samtidig så regner jeg med at du vet at adhd er sterkt arvelig, og at minst et av barna deres trolig har det. Jeg hadde heller brettet opp ermene og satt meg godt inn i hva det vil si å ha adhd. Vedlagte bilde kan passe like godt på voksne som på barn. Og like godt på nevrotypiske som på nevrodivergente . Anonymkode: c4d57...02a 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 Folk med ADHD kan ha vansker med å regulere følelsene sine. Noe som kan føre til en kort lunte og utbrudd når ting ikke går slik en vil. Folk som har ADHD er likevel voksne, og har normal intelligens, så de VET at slik oppførsel er uakseptabelt! Selv om de må bruke mer krefter på å holde roen enn andre. Er det så voldsomt at det går ut over andre, så MÅ de få hjelp til temperamentet sitt! Det er de med ADHD sitt ansvar å minimere byrdene de påfører andre. At det bare har skjedd få ganger i løpet av 10 år er bra. Men jeg håper han selv innser at det ikke er greit. Og at han ikke bare gjøre som han vil, og krever at andre skal tåle det fordi han har adhd og ikke "kan noe for det". Anonymkode: b84fd...447 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 Enten gå og pass på minimalt med samvær, eller så må han få hjelp. Siden dere har små barn vil han nok bli prioritert ved foreks alternativ til vold. Anonymkode: 0ea54...119 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 ADHD kan forklare oppførselen hans, men ikke unnskylde den. Jeg blir nysgjerrig på hva du gjorde som var urimelig og i hvilke grad hans følelser får plass i forholdet deres. Som nevnt over har sannsynligvis er av barna deres arvet lidelsen så det er kanskje på tide at hele familien tar ADHD på alvor. Noe av det værste med å ha ADHD er følelsen av at dine nærmeste ikke forstår hvor jævlig det er å leve med. Anonymkode: 79df0...9ab
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg klaget på at han ikke bidrar med husarbeid. Han overlater det meste til meg. Det er jeg lei av. Og jeg sa han er en dårlig rollemodell og far. Det sa jeg så ungene hørte det. Det er vel verre å kalle meg en fitte og true med forskjellig. Hvordan får en hjelp som en familie med ADHD? Ja, jeg har tenkt at de arver dette. Men har ikke sett tegn på det enda. Anonymkode: c9369...73d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå