Gå til innhold

Når kona skal studere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Er det noen familiemødre eller fedre som studerer??

Jeg vil gjerne studere, desentralisert, 1 uke i måneden ved en høyskole. Jeg må pendle dit med fly, ca 1000,- tur/retur. Jeg er ikke sikker på om jeg skal jobbe halv stilling i tillegg, eller ikke jobbe i det hele tatt da min mann jobber mye borte og jeg har hovedansvaret hjemme. Vi har 1 felles barn, han har et barn som bor hos sin mor(vi har samvær og betaler bidrag), jeg har et barn som bor hos oss og som jeg får bidrag for.

Jeg lurer da på hva som vil lønne seg, vil min mann få mindre skatt hvis han blir eneforsørger for oss? Hvis han skal bli eneforsørger kan ikke jeg tjene noenting da eller er der en viss sum?

Er der andre økonomiske fordeler/bakdeler noen kan dele med meg??

Jeg vil så gjerne studere, men vet ikke om vi har råd til det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mannen din skatter i klasse 2, blir alt du tjener lagt på toppen av hans inntekt. Det lønner seg likevel hvis du tjener opp til ca. 60000 i året.

Ligningskontoret har plikt til å velge det som lønner seg for dere.

Skrevet

Vær obs på at du ikke får fradrag for reiser/opphold til studiested på skatten. Dersom du derimot har en deltidsjobb der du studerer kan du få fradrag for dette i selvangivelsen...

Har ikke barn selv, så vet ikke helt hvordan det er med lover og regler og hva som lønner seg rundt det. Men generelt kan du jo tjene 100 000 i året ved siden av fullt studium, og du kan få støtte fra lånekassen. Du får ta kontakt med likningskontoret og lånekassen og høre hva som finnes av støtteordninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...