Gå til innhold

Hvordan går man frem ved brudd når barnefar nekter å samarbeide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt orker jeg ikke mer etter at samboer har vist seg å være en egoistisk, lat og forferdelig person etter at vi fikk barn for noen år siden. Jeg har gitt han sjanse på sjanse, men nå er det nok! Problemet mitt er at han vil stikke kjepper i hjulene for bruddet, selv om stemningen mellom oss er kjempedårlig, så jeg får han ikke frivillig involvert med mekler (huset må selges) og familievernkontoret, eller hvem det nå er som setter opp samværsavtaler. Jeg er litt overveldet og trenger egentlig at noen forklarer meg tydelig hva jeg må gjøre hvis han nekter å møte til f.eks mekling eller nekter megler å slippe inn i huset. 

Anonymkode: 40a6c...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper forresten på å få barnet 100% og at barnefar ikke har fast samvær. Skjer dette automatisk hvis han nekter å møte på familievernkontoret eller hva? 

Ts

Skrevet

Du bestiller meklingstime og møter opp, du får meklingsattest. Om han ikke møter, får han ikke meklingsattest. Du har barnet 100%, til far mener noe annet. Da må han bestille meklingstime. Du må skaffe deg advokat til huset. Om han ikke vil samarbeide der, kan du saksøke han. Han kommer seg ikke unna der. 

Anonymkode: e8c35...e6d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du får ikke utvidet barnetrygd før mnd etter du har fått meklingsattest. Så viktig at du ikke drøyer

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hmmmmmm skrev (41 minutter siden):

Du får ikke utvidet barnetrygd før mnd etter du har fått meklingsattest. Så viktig at du ikke drøyer

Takk for opplysningen. Får alle aleneforsørgere utvidet barnetrygd, uavhengig av inntekt? Jeg tjener litt over 500 000 i året. Ts

Skrevet

Det første du gjør er å bestille time hos familievernkontoret for mekling. Mest sannsynlig vil han møte der, men hvis ikke reiser du dit alene. 

Med hus kan du be hjelp fra banken. Eller advokat hvis banken ikke kan hjelpe 

Anonymkode: 119a7...27c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for opplysningen. Får alle aleneforsørgere utvidet barnetrygd, uavhengig av inntekt? Jeg tjener litt over 500 000 i året. Ts

Ja. Det er fullstendig galskap. Sjefen min som tjener over to millioner får det.

Toppen av galskap er det når man har to barn og man blir enige om at et barn skal bo fast hos hver av foreldrene. Da får begge. Og barna bor selvsagt like mye hos hver. Litt usikker på om de deler en eller får en utvidet hver.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du bestiller meklingstime og møter opp, du får meklingsattest. Om han ikke møter, får han ikke meklingsattest. Du har barnet 100%, til far mener noe annet. Da må han bestille meklingstime. Du må skaffe deg advokat til huset. Om han ikke vil samarbeide der, kan du saksøke han. Han kommer seg ikke unna der. 

Mister han altså alle rettigheter til barnet dersom jeg flytter ut og han nekter mekling? Altså så enkelt? Det er veldig sannsynlig at han ikke møter til mekling, da han i utgangspunktet nok ikke ønsker mye samvær, men allikevel kan finne på å be om det for å hevne seg på meg. Han er ikke egnet til å ta vare på et barn over tid. Dersom han må gjennom en meklingsprosess for å få samvær, er det mer usannsynlig at han forsøker å kreve dette, siden han vet det blir ubehagelig. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mister han altså alle rettigheter til barnet dersom jeg flytter ut og han nekter mekling? Altså så enkelt? Det er veldig sannsynlig at han ikke møter til mekling, da han i utgangspunktet nok ikke ønsker mye samvær, men allikevel kan finne på å be om det for å hevne seg på meg. Han er ikke egnet til å ta vare på et barn over tid. Dersom han må gjennom en meklingsprosess for å få samvær, er det mer usannsynlig at han forsøker å kreve dette, siden han vet det blir ubehagelig. 

Ts

Om han ikke møter til mekling, kan han ikke kreve noe. Han er selv ansvarlig på å få samvær. Han kan bruke advokat også. Du sender inn meklingsattest til nav, og hvor mange overnattinger far skal ha i mnd. Du får utvidet barnetrygd uansett. Du ber nav fastsette barnebidrag. Dess mindre far har samvær, dess mer må han betale. Men dette er etter at dere har flyttet fra hverandre. Så du må begyne med huset her. Meklingsattesten er bare gyldig i 6 mnd. Dere klarer nok ikkje gjøre opp huset på den tiden, siden han ikke vil samarbeide. 

Skrevet

Spander en time hos advokat. Her får du råd som jeg ikke uten videre ville stolt på. Du må ha hans signatur for å flytte barnet ut av felles hjem, hvis du flytter alene - vips så blir barnet boende og det er far som har omsorgen og du som må gå til retten.

Anonymkode: 193c4...744

• Nyttig 1
Skrevet

Føler med deg TS! Står midt i en slik skilsmisse selv..

Jeg bestilte tid til mekling. På forhånd hadde jeg fylt ut samværsavtale på bufdir. Og delt den med eksen. Han møtte faktisk opp, men hadde ikke lest avtalen, eller tenkt noe på hva han ville. For at avtalen jeg laget ikke skal gjelde, må han kalle inn til ny mekling. 

Jeg gikk på nettet og fikk 5 forskjellige meglere til å ringe meg ang takst. Kun 1 av disse krevde å snakke med eksmannen før de kom å gav takst, så valgte 3 andre som ikke sa de måtte det.. Sa ikke fra hvilken dag de skulle komme, men det var når eksen var på jobb. Hadde alle 3 samme dag. 

Problemet etterpå, er å få ordnet i banken.. Man må være to. Men husk at du kan kreve huset solgt! Og så kan han selfølgelig bli med på budrunden, og har krav på å få kjøpe huset til høyeste bud, men da er du uansett kjøpt ut av huset. Jeg selv venter på advokat, fordi jeg vil gjerne eksen skal sitte med huset, pga barna..

Masse lykke til! Det er et frustrerende he****te du står i...

Anonymkode: 46afc...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...