Gå til innhold

Livredd hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på tur i skogen med hunden. 
hvis vi møter noen starter hun umiddelbart med å bjeffe og knurre. Dette går over i skjelving og nærmest angstanfall når jeg prøver å stoppe henne i å bjeffe/knurre. 
Da kryper hun sammen og prøver å komme opp i fanget mitt (noe som ikke går da hun er stor). 
opplever det samme på skitur om vinteren. 
Hun virker nesten panisk når vi møter andre mennesker på ski. 
Dette ødelegger mye av turgleden både sommer og vinter. 
Turer på veien der vi bor er annerledes selv om hun kan ha mindre episoder der og.

Akkurat nå sitter hun i armkroken min og skjelver som et aspeløv fordi hun hørte noen som gikk ca 100 meter unna oss… 

hun er generelt en nervøs og engstelig hund som aldri hilser på dyr eller mennesker frivillig. 
Dette er noe som nok startet allerede som valp da hundemammaen holdt på å drepe sine egne valper og oppdretter fjernet derfor alle valpene fra mor alt for tidlig…

Er det håp for å få en tryggere hund? 

Anonymkode: 7ffca...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygghet, trening, og eventuelt mentalteste for å se om det er uheldig genetikk som er årsaken. Gjør den utfall? 

Uten at jeg vet rase, så ville jeg prøvd trening som bygger selvtillitt. Turer der hunden får velge hvor den vil gå, søk og spor. 

Anonymkode: c1a0c...6d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trygghet, trening, og eventuelt mentalteste for å se om det er uheldig genetikk som er årsaken. Gjør den utfall? 

Uten at jeg vet rase, så ville jeg prøvd trening som bygger selvtillitt. Turer der hunden får velge hvor den vil gå, søk og spor. 

Den har gjort utfall mot hunder mange ganger. Også knurret en del på spesielt barn - noe jeg synes er veldig skummelt. 
Hun har snappet etter min egen datter (15 år) 2 ganger…

Har trent mye uten hell…

Jeg oppfatter henne egentlig som en dominant tispe, men som blir lammet av frykt i veldig mange ulike situasjoner

Skrevet

En hund er ikke dominant som karaktertrekk, det er mer situasjonsbetinget.

Det du beskriver høres såpass alvorlig ut at jeg ville tatt kontakt med en dyktig atferdsterapeut som kan hjelpe dere. Da kan dere gå gjennom hva du konkret har gjort når du har trent og det ikke har fungert, slik at du kan få tilbakemeldinger på evt alternativer eller ting du kan gjøre annerledes som kanskje kan fungere bedre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den har gjort utfall mot hunder mange ganger. Også knurret en del på spesielt barn - noe jeg synes er veldig skummelt. 
Hun har snappet etter min egen datter (15 år) 2 ganger…

Har trent mye uten hell…

Jeg oppfatter henne egentlig som en dominant tispe, men som blir lammet av frykt i veldig mange ulike situasjoner

Det høres virkelig ikke bra ut, jeg ville fått henne testet, så du vet om det er noe som faktisk kan trenes bort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres virkelig ikke bra ut, jeg ville fått henne testet, så du vet om det er noe som faktisk kan trenes bort. 

Noen som vet hvor man kan få gjort sånne tester på Østlandet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg følger podcasten til hund helt på grensen, så jeg kjenner bare til dem, de ligger i innlandet langs grensen et sted. Men den ene hunden i fra bølle til bestevenn var hos noen andre på østlandet, tror navnet ble oppgitt i episoden. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde heller prioritert å bruke tid og penger på en atferdskonsulent enn en mentaltest. 

Hvis hunden din er såpass redd som du skriver her, så kan en slik test bare være enda en negativ erfaring som gjør henne enda reddere. Man kan heller ikke si så mye om hvorvidt det lar seg trene bort eller ikke utfra en slik test. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tabris skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde heller prioritert å bruke tid og penger på en atferdskonsulent enn en mentaltest. 

Hvis hunden din er såpass redd som du skriver her, så kan en slik test bare være enda en negativ erfaring som gjør henne enda reddere. Man kan heller ikke si så mye om hvorvidt det lar seg trene bort eller ikke utfra en slik test. 

Snakk om å spre feilinformasjon! De som holder mentaltester er dyktige til å lese hund og de stopper testen hvis de ser at det ikke er noe for hunden. En mh gir god indikasjon på hva som bor i hunden. Start med å kontakte en brukshundklubb og slutt å hør på folk uten peiling.

Anonymkode: 81c87...b12

• Liker 1
Skrevet

Du må sosialisere henne blant mennesker. Du må trene henne og lære henne trygghet.

En fin måte å starte på, er å gå på et hundekurs/dressurkurs. Du kan også kontakte en hundetrener.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er på tur i skogen med hunden. 
hvis vi møter noen starter hun umiddelbart med å bjeffe og knurre. Dette går over i skjelving og nærmest angstanfall når jeg prøver å stoppe henne i å bjeffe/knurre. 
Da kryper hun sammen og prøver å komme opp i fanget mitt (noe som ikke går da hun er stor). 
opplever det samme på skitur om vinteren. 
Hun virker nesten panisk når vi møter andre mennesker på ski. 
Dette ødelegger mye av turgleden både sommer og vinter. 
Turer på veien der vi bor er annerledes selv om hun kan ha mindre episoder der og.

Akkurat nå sitter hun i armkroken min og skjelver som et aspeløv fordi hun hørte noen som gikk ca 100 meter unna oss… 

hun er generelt en nervøs og engstelig hund som aldri hilser på dyr eller mennesker frivillig. 
Dette er noe som nok startet allerede som valp da hundemammaen holdt på å drepe sine egne valper og oppdretter fjernet derfor alle valpene fra mor alt for tidlig…

Er det håp for å få en tryggere hund? 

Tenker du at denne hunden har det bra i sitt liv? 

Anonymkode: 34d1a...940

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør ta kontakt med en atferdskonsulent som kan komme hjem til dere og vurdere hunden, treningen dere har gjort hittil, og sette opp en treningsplan med dere.

En mentaltest er nyttig i mange tilfeller, men her trenger du mer hjelp og oppfølgning. En mentaltest vil ikke gi deg den hjelpen og oppfølgingen du har behov for. En atferdskonsulent som følger dere over tid, er mer nyttig i ditt tilfelle. 

Anonymkode: bf4da...150

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er rasen og hvor gammel er den? 

Anonymkode: a728f...3ef

Det lurer jeg også på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Snakk om å spre feilinformasjon! De som holder mentaltester er dyktige til å lese hund og de stopper testen hvis de ser at det ikke er noe for hunden. En mh gir god indikasjon på hva som bor i hunden. Start med å kontakte en brukshundklubb og slutt å hør på folk uten peiling.

Anonymkode: 81c87...b12

Men er det noen vits når hunden er så redd for fremmede? Da får man jo ikke startet testen en gang, det høres ut som hunden vil gå helt i lås bare av å dra til teststedet og møte instruktøren... Hunden må ha et minimum av selvtillit og omgjengelighet for at en mentaltest skal være noen vits. 

Nei, en dyktig adferdsterapeut som kan begynne å se på hunden i sitt hjemmemiljø er et mye bedre sted å starte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...