Gå til innhold

Kan legene se journal / diagnoser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Vi har nettopp sendt søknad til Porsgrunn. Kan legene ved sykehuset se hele journalen min? Hva ser de eventuelt? Jeg har noen angstdiagnoser jeg fikk for mange år siden som jeg ikke håper vil bli noe problem. Har ikke slitt med angst på 7-8 år nå, men syns allikevel det ubehagelig hvis «alt» er synlig. Noen som vet dette? 

Anonymkode: e0ef0...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
Vi har nettopp sendt søknad til Porsgrunn. Kan legene ved sykehuset se hele journalen min? Hva ser de eventuelt? Jeg har noen angstdiagnoser jeg fikk for mange år siden som jeg ikke håper vil bli noe problem. Har ikke slitt med angst på 7-8 år nå, men syns allikevel det ubehagelig hvis «alt» er synlig. Noen som vet dette? 

Anonymkode: e0ef0...e6d

Mine leger såg ikke i min journal iallefall, de kan nok se, men de skal ha medisinsk grunnlag til å åpne dokumenter i journal - og skal i utgangspunktet kun ha tilgang til relevante dokumenter som er nyttig for dem for det de skal behandle deg for. Det loggføres også digitalt på helsenorge hvem som har tilgang til å se, og hva de har tilgang til, samt hvilke dokumenter de eventuelt har åpnet og når. De har ikke lov å "snoke" i journalen din. 

En henvisning skal i utgangspunktet vurderes ut i fra den info som sendes med henvisningen. De går ikke igjennom hele din journal for å se. All info i journalen din faller under taushetsplikten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...