Gå til innhold

Hvordan og hvor ofte vasker du boligen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lært grunnleggende om boligvask hjemmefra og har i de årene jeg har bodd alene i hovedsak kun tenkt på å holde gulvet rent, men hvor ofte vasker dere disse tingene: 

Vinduer
Lister
Vegger
Tak

Anonymkode: 84af1...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for sjeldent. Jeg hater å vaske slike ting. Og hvert fall når jeg ikke får til å åpne vinduet og vaske på utsiden. Gjør det når jeg ser det må gjøres noe. 

Anonymkode: 52320...c63

• Nyttig 1
Skrevet

Vinduer (ca tre ganger i året)

Lister (tørker den horisontale over dører med en støvklut mens jeg tørker støv)

Vegger og tak (før maling, ellers aldri) Fjerner evt. flekker eller spindelvev, men ikke ellers. 

• Liker 1
Skrevet

Vinduer: 1-2 ganger i året. Tidlig vår og sein høst. Viss bare en så tidlig vår 

Lister: når jeg tar gulvvasken (ser det ekstra godt da, men tar det etter behov er ikke hver gang jeg tar listene om det ikke er støv der selvfølgelig)

Vegger og tak: Så og si aldri om jeg ikke ser enkelte flekker ved f.eks kjøkkenet 

Anonymkode: 5de04...c9d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke lært grunnleggende om boligvask hjemmefra og har i de årene jeg har bodd alene i hovedsak kun tenkt på å holde gulvet rent, men hvor ofte vasker dere disse tingene: 

Vinduer
Lister
Vegger
Tak

Knapt en gang i året. 

Badet og soverommet drar jeg over lister og vegg tre ganger i året kanskje. Men har enda ikke vasket taket og har bodd her i fire år. 

Har aldri lært å vaske hjemme jeg heller, men jeg forstår jo det grunnleggende. 

Ikke minst har jeg kjøpt en mikrofiber og glassklut, er genialt å bruke til glass og speil, lureste jeg har gjort, slutt på Jif og tørkerull :) 

Anonymkode: f1b08...11a

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dere kan pusse vinduer så sjeldent? Blir de ikke fryktelig skitne? Det er da fort gjort å gå over vinduene med en mikrofiberklut?

Anonymkode: 21af0...fdb

• Nyttig 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at dere kan pusse vinduer så sjeldent? Blir de ikke fryktelig skitne? Det er da fort gjort å gå over vinduene med en mikrofiberklut?

Det kommer jo ann på hvor man bor bl annet, her jeg bor nå på landet er det ikke noe forurensing. Holder med annenhver måned eller noe, men der jeg bodde før, i byen med mye trafikk ble de jo stygge etter ei uke..

Skrevet

Tak aldri, vegger kun når det skal males.

Lister i stue en gang pr måned, de andre er i stor grad skjult bak møbler.

Vinduer innvendig i stue 1-4 ganger i måneden. Andre vindus tas ett par ganger i året etter behov.

Vindu på verandadør tas utvendig etter behov, i perioder tas det ukentlig, men vasker aldri utvendig på vinteren.

Anonymkode: 16e7d...dc0

Skrevet
IneT skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo ann på hvor man bor bl annet, her jeg bor nå på landet er det ikke noe forurensing. Holder med annenhver måned eller noe, men der jeg bodde før, i byen med mye trafikk ble de jo stygge etter ei uke..

Annen hver måned, ja, men 1-3 ganger i året?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vasket vinduer kun 2-3 ganger i året tidligere, før jeg fikk potteplanter og kjæledyr. Det var aldri flekker, så jeg så ikke noe grunn til å vaske de da.

Anonymkode: 16e7d...dc0

• Liker 3
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde tid og overskudd til å vaske mer. Utvendig vinduer blir som oftest bare en gang om våren, innvendig om våren og til jul. 

Det andre tar jeg når jeg har ork. Skulle gjerne ha vaska hele huset til jul, men helse og tid hindrer meg. 

Anonymkode: 05bf3...de6

Skrevet

Vinduer - Ca hver 3dje sommer. Unntaket er balkongdøra som får snute-merker, det tas over jevnlig.

Lister - Når jeg servdet må gjøres....og ikke hidder se på det lenger.

Vegger - Aldri

Tak - Aldri

Anonymkode: a3422...ea2

• Liker 1
Skrevet

Vinduene er jo bare der. De blir ikke skitne innvendig i hvert fall. Kunne sikkert tatt de oftere på utsiden, men det skader ingen at det er litt skitt på dem. 

• Liker 4
Skrevet

Vinduer 1 - 2 ganger i året. Bor på landet uten forurensning. Da jeg bodde i Oslo pusset jeg vel vinduer annenhver mnd. 

Tak og vegger vasker jeg kanskje hvert tredje år. Kjøper en helt ny JIF-mopp, fukter den forsiktig, og drar over. Går veldig fort med mopp.

Lister støvsuger jeg når jeg ser at det trengs.

Og du må huske å vaske kjøleskap innimellom. Pluss skuffer og skap på kjøkken en gang i året. Og rense filter på vaskemaskin osv 

Anonymkode: 16450...cf1

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Det synes jeg er for lite å, men folk er jo forskjellige 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det blir de faktisk ikke. Hadde de blitt "fryktelig skittne" hadde jeg vel tatt de oftere. Jeg har ikke verken folk eller dyr som går tett oppi vinduer og taffser, så hva de skulle bli så fryktelig skitten av er for meg et mysterium🤔 Jeg har tak under vindet så vær og vind kommer skjeldent rett inn, lite trafikk er det her jeg bor også så alt i alt: nei ikke fryktelig skittne vinduer. 

Anonymkode: 5de04...c9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vinduer
Lister
Vegger
Tak

Vasker vinduer 2 ganger i året. Spyler de i tillegg utvendig 4-5 ganger om sommeren pga enormt mye støv. 
Lister vasker jeg hver gang jeg vasker gulv. Ca 2 ganger i mnd.

Tak og vegger 1 gang i året, oftest på høsten, og ellers ved behov. 

Drar frem kjøleskap og komfyr to ganger i året. Vasker ventilator også da.

Skrevet

Vinduer = Ved behov, men annenhver måned kanskje? 
Lister = Hver 14.dag
Vegger = Tørker med tørr mopp ved behov. 
Tak = Dessverre aldri pga gipstak, men skulle gjerne vasket det et par ganger i året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Eneste som skitner ut vinduene her jeg bor er sønnen min sine fingre 😅 Lar det gå alt for lang tid mellom hver gang jeg vasker det, for det kommer jo hele tiden nye merker.

Anonymkode: 416af...5fe

Skrevet

Pollen, støv osv setter seg på vinduene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...