Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal velge barnehage til neste år. Vet vi ikke får velge men setter opp ønsker, og vi har valgt tre som står på lista og mangler den siste. Det står mellom to som er like langt unna oss, enten på vei til mannen min sin jobb eller min. Begge kan hente og levere, og er ellers like praktiske i hverdagen. 

Den ene barnehagen har 200 barn fordelt på 5 avdelinger. Den andre har 40 barn fordelt på tre avdelinger. 

Den store er helt ny i 2023, store uteområder som kanskje litt kjedelig (?). Ute virker det som "planlagt leking" og lite opp til fantasien. Det er lekekasse, lekeapparater og noen husker der, men alt er veldig flatt, betong/gummi underlag. Veldig moderne og fint altså, men jeg savner (og mangler kanskje selv) fantasi til å vite hvordan man kan leke uten å bruke apparatene. Det er ingen naturlige elementer der som stener, fjell eller trær. Inne er det veldig fint, organisert, "treningsrom", malingsrom, lekestue osv. 

Den lille er fra 1980 og er helt ok inni. Tydelig preg av eldre lokaler, men ser greit nok ut. Voksne bryr seg gjerne mer om slikt enn. De har også mange leker, men ikke like bra eller moderne lokaler som den andre. Ute er det stor sandkasse, "privat" skog rett inntill og rundt barnehageområdet, veldig naturlige omgivelser som steiner og små fjell"hyller". Ser for meg mye frilek og fantasi. Hvertfall slik jeg er vant til. 

Jeg var på besøk i den lille bhg som fortalte at ungene går tur 3-4 dager i uken. Har ikke besøkt den store bhg enda, bare sett ute og inn vinduene. 

Vil vite erfaringer som andre har gjort seg med stor vs liten barnehage, og gjerne om du har noen meninger på eldre vs moderne. 

De andre barnehagene er i umiddelbar nærhet til der vi bor og er mer lik den lille enn den store. 

Anonymkode: a739d...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moderne lokaler er ikke nødvendigvis bedre, og det er helt sikkert mer hjemmekoselig i den lille barnehagen. Det er vel også sånn at et mer naturlig uteområde med gress, trær, stein og grus er bedre for barna (og oss voksne også!) enn kunstig gummiunderlag uten rom for fantasi. Tror de fleste av oss hadde trivdes best på førstnevnte, og det gjelder nok barna også :) Og så er det jo viktig for den kreative leken at der faktisk er ting å leke kreativt med, ikke bare apparater for planlagt lek. Basert på infoen i innlegget ditt hadde jeg lett valgt den lille barnehagen fra 1980.

Anonymkode: e930c...911

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke erfaringer enda, men hadde helt klart valgt den lille. Det er noe sånn jeg ser etter selv. 

Anonymkode: a63a4...515

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Den lille!

Anonymkode: 51d04...08d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Den lille, lett. 

Anonymkode: 30294...f12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde i utgangspunktet valgt den lille, men ville vurdert ut fra hvordan barnehagedekningen er i området du bor i og hvor populær den lille er. Du er jo ikke garantert å få plass i noen av de barnehagene du søker i, og det er sannsynligvis lettere å få plass i den store enn den lille. Hvis det uansett er sisteønsket på lista, ville jeg vurdert å sette den store for å ha mest mulig kontroll på å ikke få en på den andre siden av byen. Du kan jo ringe barnehagekontoret og høre litt om hvor vanlig det er å få plass et annet sted enn dit man har ønsket seg.

Anonymkode: 2afbf...962

Skrevet

Hvordan er spiseopplegget og størrelsen på avdelingene med småbarn? I den moderne store barnehagen ved oss spiser alle små sammen og alle store sammen i store matsaler. Virker utrolig bråkete og slitsomt for meg. Der vi går spiser barna på avdelingen sin, mye roligere vil jeg tro. Men generelt tenker jeg antall barn per avdeling er viktigere enn totalt på barnehagen. Sikkert mange fordeler med store barnehager men med mindre er jo fordelen at du og barnet kan lettere kjenne alle voksne, alle andre barn osv. Tenker det må være tryggere. Og da kan og alle være ute samtidig uten kaos. 

Anonymkode: f224a...ef6

Skrevet

Har vår lille i Norges største bhg (400 barn) og er strålende fornøyd! Alt går på skinner, de må ha stålkontroll og gode rutiner med så mange barn! Likevel føles det trygt og koselig. 8 barn på avdelingen med 4 voksne, stabile ansatte 🥰 

Det føles veldig trygt, og moderne lokaler føles mye luftigere synes jeg. Synes gamle, små trange bhg har så dårlig luft. Lukter oppkast og sand!

Du bør i det minste gi den store bhg en sjans ved å avlegge et besøk på åpen dag!

Anonymkode: 828a4...cfc

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har barnet i en barnehage med 20 barn. Helt perfekt. Uteområde med skog og steiner som de får brynt seg på. 

Anonymkode: 4e632...1d4

Skrevet

Hadde uten tvil valgt den minste. Har hørt fra andre foreldre og barnehageansatte at de ville valgt det. Uteområdene er også viktig. Leste en artikkel for en stund tilbake om at det er negativt med disse kunstige utearealene. Og at i en barnehage som hadde det slik så samlet de små seg på små flekker med naturlig gress.

Anonymkode: 3e42d...c62

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er artikkelen om gummi-uteområde:

https://www.nrk.no/norge/a-vokse-opp-pa-gummi-1.16106644

Anonymkode: 3e42d...c62

:(

Tenk å bli fratatt muligheten til å grave i jorda og lage gjørmekaker i barnehagen. Det var jo noe av det gøyeste vi gjorde!

Anonymkode: e930c...911

Skrevet

Ofte er nok de gamle barnehagene best. 
Der er det mest sannsynlig voksne som har jobbet lenge, har god erfaring og gode rutiner. 
Min erfaring med stor ny barnehage, er at det er samlebånd og ingen som visste hva mitt barn hadde gjort i barnehagen. 
Barn bryr seg ikke om interiøret eller om veggene er i furu. 

Hør med andre foreldre hvordan de forskjellige barnehagene er. Spør om du kan komme innom og se. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg så mye om stor kontra liten. 

Jeg ville valgt den med bra uteområder. Uavhengig om den var stor eller liten. 

Vi har våre i en med 90 barn. Det er veldig bra uteområder. Grind rett ut i skogen, hvor de kan klatre og plukke bær og lage bål, osv. Den bruker de mye. Og inne på selve området er det masse gress, bakker, masse steder å grave og lage ting, sutle med vann, etc. Jeg ville ikke likt et "striglet" uteområde, uten natur. 

En fordel med litt størrelse på bhg, kan være flere potensielle lekekamerater. I våg bhg er det 3 storbarn og 3 småbarn-avdelinger. Der samler de dem på tvers av avdeligner, etter årskull, en gang i uken, så alle i 2021-kullet leker sammen f.eks. Min minste kom på en avdeling hvor han rett og slett var litt for "avansert" for de andre barna - de var alle minst 8 mnd yngre enn ham, og han lå langt foran på alt som motorikk, språk, osv. Så han kjedet seg skikkelig.. Da fikk han komme over på en annen avdeling og leke der, når han kjedet seg. 

Anonymkode: 3d214...afd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har vår lille i Norges største bhg (400 barn) og er strålende fornøyd! Alt går på skinner, de må ha stålkontroll og gode rutiner med så mange barn! Likevel føles det trygt og koselig. 8 barn på avdelingen med 4 voksne, stabile ansatte 🥰 

Det føles veldig trygt, og moderne lokaler føles mye luftigere synes jeg. Synes gamle, små trange bhg har så dårlig luft. Lukter oppkast og sand!

Du bør i det minste gi den store bhg en sjans ved å avlegge et besøk på åpen dag!

Anonymkode: 828a4...cfc

Jeg har valgt en liten barnehage til mine barn. Men dyktige, engasjerte, trygge ansatte, som har gode nok arbeidsforhold, er viktigere enn barnehagens størrelse. Jeg tror det er lettere å få ro, trygghet og oversiktlig miljø i en liten barnehage. Men store barnehager kan være svært godt organiserte, med et godt faglig miljø, og små barnehager kan ha en dårlig kultur hvor dårlige holdninger dominerer.

Og generelt mener jeg personlig at små grupper er det beste for de minste. Så en stor barnehage, som har småbarnsavdelinger med 8 barn, syns jeg høres topp ut. 4 voksne på 8 barn er også fantastisk. Da regner jeg ikke med at alle disse jobber fulltid, men det høres uansett ut som de er godt bemannet. Jeg drømmer om at man enten hadde krav om bemanningsnorm (1 ansatt pr. 3 småbarn) hele åpningstiden eller en styrket bemanningsnorm, så det var som dette over alt, altså 1 voksen pr. 2 av de minste barna. 

Anonymkode: 3e0c0...a6d

• Nyttig 1
Skrevet

Ring å hør om dere kan komme på besøk. Se hvordan det er å få et inntrykk av barnehagen. Jeg visste ikke at dette var mulig før en bhg ansatt fortalte det til meg.

vi byttet nylig fra liten til stor barnehage og ANGRER, men det betyr ikke at alle store barnehager er dårlige. Kanskje spør foreldre på lekeplasser i nærheten om hvilket inntrykk de har.

Anonymkode: 7c718...a0c

• Nyttig 1
Skrevet

Den lille høres ut som vår (bare at vår er enda eldre 🤭). Det er gamle leker, ikke et snev av gummi ute, de har bærbusker og grønnsakshage og faktisk natur. Klart de bytter ut ting ved behov og de steller så fint med det som de kan, men det er ikke mye skinnende og fancy der. Og ungene stortrives! 

Jeg ville ikke tenkt for mye på stor vs liten, men lagt mer vekt på uteområder, bemanning, og faglig plan. Verdisyn, rutiner, tradisjoner og tankegang er mer viktig enn størrelse 😊

Anonymkode: 7559c...8b5

Skrevet

Vi hadde barna våre i en liten barnehage og hadde absolutt valgt det samme igjen. 

Skrevet

Jeg jobber i en stor base-barnehage og kan bare si IKKE TA DEN STORE!

Det er barneplageri. Støy som gjør voksne og barn helt utkjørt, flytting av personale ved sykdom (sparer mye på å ikke ta inn vikar vettu), uoversiktlig, vanskelig å lage egne planer fordi man hele tiden må samarbeide med flere andre avdelinger for å fordele barna på de ulike rommene i barnehagen, små grupperom som ikke er laget for å være alle barna i samtidig -men som vi må samle alle barna inn i pga sykdom blant personalet eller på begynnelsen og slutten av dagen for da er vi jo bare én voksen på alle barna, barna får mindre oppfølging fordi vi ansatte blir bedt om å passe på alle barna i barnehagen og ikke ha fokus på egne barn i utetiden f.eks...

Jeg kan nevne så vanvittig mye, please, ikke vurder stor barnehage igjen. For veldig sosiale og selvstendige barn er det sikkert ok, men det er virkelig ikke bra for de aller fleste. Det bygges bare stort forsi det koster mindre å bygge og å drifte, men barnas psykiske og fysiske helse tas ikke med i beregningen.

Anonymkode: f22db...c2d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Den lille ❤️ tur 3-4 ganger i uken høres fantastisk ut og tyder på en barnehage med ansatte med overskudd/giv. Minner om vår tidligere fantastiske barnehage midt i Kristiansand ❤️

Anonymkode: 145be...651

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...