AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Hei. Er 34 og fikk diagnosen borderline / emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse på Dps da jeg var 25 år. Slet med rus i to år og gikk på Dps totalt 7 ganger. Sluttet med rus av meg selv, og da opphørte også kontakten med Dps. Husker at jeg fikk diagnosen og tenkte «jaja, det stemmer sikkert» for jeg gjorde masse rart i rusen og hadde mange ustabile forhold med andre rusavhengige. Diagnosen er ikke noe jeg har tenkt noe særlig over. Den dag i dag er jeg utdannet intensivsykepleier, er gift og har fast jobb. Under utdanning leste jeg mye om diagnosen, og kan overhodet ikke kjenne meg igjen. Ruste meg fra jeg var 23-25 år og da stemmer mange av symptomene, men ikke før eller etter denne perioden. Nå som vi prøver å få barn har denne diagnosen + omsorgsevne vært et tema, og det har blitt stilt spørsmål om hvordan jeg vil fungere som mor med en «alvorlig psykisk diagnose». Hvor kan jeg henvende meg for å få fjernet diagnosen, eventuelt ta en ny utredning? Behandleren jeg hadde på Dps jobber nå privat. Anonymkode: f5d6b...214 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Kan jeg spørre hvem som stiller spørsmål med om du har god nok omsorgsevne for ett barn? Jeg mener at du ikke bør ha autorisasjon som intensivsykepleier hvis du har så dårlig omsorgsevne at du ikke bør få barn... Så lenge du fungerer bra i hverdagen, og mestrer ha ett omsorgsyrke, og ikke har noen symptomer på den aktuelle diagnosen, så er det ingen som kommer til å bry seg hva som ble skrevet i en journal for evigheter siden. Hadde du hatt så dårlig fungeringsevne med diagnosen at du ikke kunne tatt vare på ett barn, så hadde du heller ikke mestret jobben din. Men, du må ha en ny utredning, som friskmelder deg fra diagnosen, eller så må diagnosestilleren skrive ett tillegg om at hun satt feil diagnose. Anonymkode: fa4a9...257 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Det er noe som ikke stemmer her- start med en prat med fastlegen din, vurder om det er grunnlag til ny henvisning for å vurdere diagnosen på ny eller om du trenger annen hjelp. Anonymkode: febbe...73f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan jeg spørre hvem som stiller spørsmål med om du har god nok omsorgsevne for ett barn? Jeg mener at du ikke bør ha autorisasjon som intensivsykepleier hvis du har så dårlig omsorgsevne at du ikke bør få barn... Så lenge du fungerer bra i hverdagen, og mestrer ha ett omsorgsyrke, og ikke har noen symptomer på den aktuelle diagnosen, så er det ingen som kommer til å bry seg hva som ble skrevet i en journal for evigheter siden. Hadde du hatt så dårlig fungeringsevne med diagnosen at du ikke kunne tatt vare på ett barn, så hadde du heller ikke mestret jobben din. Men, du må ha en ny utredning, som friskmelder deg fra diagnosen, eller så må diagnosestilleren skrive ett tillegg om at hun satt feil diagnose. Anonymkode: fa4a9...257 Det har ikke blitt konkret sagt at JEG ikke har god omsorgsevne, men generelt at personer med alvorlige diagnoser ofte har redusert omsorgsevne. Syns uansett det er både ubehagelig og stigmatiserende å bli «dømt» på denne måten, og at det i det hele tatt blir et samtaleemne, og ønsker å fjerne diagnosen helt Anonymkode: f5d6b...214
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har ikke blitt konkret sagt at JEG ikke har god omsorgsevne, men generelt at personer med alvorlige diagnoser ofte har redusert omsorgsevne. Syns uansett det er både ubehagelig og stigmatiserende å bli «dømt» på denne måten, og at det i det hele tatt blir et samtaleemne, og ønsker å fjerne diagnosen helt Anonymkode: f5d6b...214 Be om å bli utredet på nytt da, be fastlegen sende henvisning til dps og gå til psykolog på nytt. Dersom du er så "normal" som du sier du er, burde det jo bli klinkende klart ganske raskt for en profesjonell psykolog å se at diagnosen må ha vært feil og forårsaket av rus, midlertidig. De går i hvert fall ikke inn og sletter noe i journalen din fordi du sier det og vil det, eller fordi fastlegen sier du har vært innom der og bedt om det. Det må stilles ny diagnose som overstyrer den gamle og fastslår at den var feil, av medisinske profesjonelle. Anonymkode: 14845...f28 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei. Er 34 og fikk diagnosen borderline / emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse på Dps da jeg var 25 år. Slet med rus i to år og gikk på Dps totalt 7 ganger. Sluttet med rus av meg selv, og da opphørte også kontakten med Dps. Husker at jeg fikk diagnosen og tenkte «jaja, det stemmer sikkert» for jeg gjorde masse rart i rusen og hadde mange ustabile forhold med andre rusavhengige. Diagnosen er ikke noe jeg har tenkt noe særlig over. Den dag i dag er jeg utdannet intensivsykepleier, er gift og har fast jobb. Under utdanning leste jeg mye om diagnosen, og kan overhodet ikke kjenne meg igjen. Ruste meg fra jeg var 23-25 år og da stemmer mange av symptomene, men ikke før eller etter denne perioden. Nå som vi prøver å få barn har denne diagnosen + omsorgsevne vært et tema, og det har blitt stilt spørsmål om hvordan jeg vil fungere som mor med en «alvorlig psykisk diagnose». Hvor kan jeg henvende meg for å få fjernet diagnosen, eventuelt ta en ny utredning? Behandleren jeg hadde på Dps jobber nå privat. Anonymkode: f5d6b...214 Du kontakter fast legen din og forteller at du ikke kjenner deg igjen. Og at du evnt bør få ny utredning, pga hindrer deg. Jeg fikk feil diagnose. Og tok jontakt med ny fastlege. Fortalte hvorfor jeg ikke var enig, men jeg hadde også tatt kopi av mitt svarskjema. Og la frem det og kunne da bevise at der de henviste til mine svar, hadde jeg svart annet enn det de henviste til. Men du kan legge frem at du fikk den diagnosen, men at det kan ha vært pga rus, suden dette ikke stemmer lengre etter du har sluttet med rus Anonymkode: 3de8e...f53 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Be om å bli utredet på nytt da, be fastlegen sende henvisning til dps og gå til psykolog på nytt. Dersom du er så "normal" som du sier du er, burde det jo bli klinkende klart ganske raskt for en profesjonell psykolog å se at diagnosen må ha vært feil og forårsaket av rus, midlertidig. De går i hvert fall ikke inn og sletter noe i journalen din fordi du sier det og vil det, eller fordi fastlegen sier du har vært innom der og bedt om det. Det må stilles ny diagnose som overstyrer den gamle og fastslår at den var feil, av medisinske profesjonelle. Anonymkode: 14845...f28 Hva gjør man hvis det ikke kan stilles noen diagnose i det hele tatt da? Da kan den jo ikke endres til en ny. Det er også slik at det langt i fra alltid er "klinkende klart" at noen (ikke) har den diagnosen. Anonymkode: 7f4f2...776
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Be om å bli utredet på nytt da, be fastlegen sende henvisning til dps og gå til psykolog på nytt. Dersom du er så "normal" som du sier du er, burde det jo bli klinkende klart ganske raskt for en profesjonell psykolog å se at diagnosen må ha vært feil og forårsaket av rus, midlertidig. De går i hvert fall ikke inn og sletter noe i journalen din fordi du sier det og vil det, eller fordi fastlegen sier du har vært innom der og bedt om det. Det må stilles ny diagnose som overstyrer den gamle og fastslår at den var feil, av medisinske profesjonelle. Anonymkode: 14845...f28 Ikke rart det oppleves ubehagelig å ha en diagnose på papiret når man får tilbakemeldinger som «hvis du virkelig er så «normal» som du sier du er…» 🫣🫣 Anonymkode: f5d6b...214 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det har ikke blitt konkret sagt at JEG ikke har god omsorgsevne, men generelt at personer med alvorlige diagnoser ofte har redusert omsorgsevne. Syns uansett det er både ubehagelig og stigmatiserende å bli «dømt» på denne måten, og at det i det hele tatt blir et samtaleemne, og ønsker å fjerne diagnosen helt Anonymkode: f5d6b...214 Ok, du skrev at det ble stilt spørsmål om du var egnet som mor, så tolket det som at det var stilt spørsmål mot akkurat din omsorgsevne. Men generelt vil du nok kunne få ett langt mer sikkert svar om endringer i journal fra dine kolleger i helsevesenet, som du vet har kunnskap om journaler. Anonymkode: fa4a9...257
Grüner Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Er 34 og fikk diagnosen borderline / emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse på Dps da jeg var 25 år. Slet med rus i to år og gikk på Dps totalt 7 ganger. Sluttet med rus av meg selv, og da opphørte også kontakten med Dps. Husker at jeg fikk diagnosen og tenkte «jaja, det stemmer sikkert» for jeg gjorde masse rart i rusen og hadde mange ustabile forhold med andre rusavhengige. Diagnosen er ikke noe jeg har tenkt noe særlig over. Den dag i dag er jeg utdannet intensivsykepleier, er gift og har fast jobb. Under utdanning leste jeg mye om diagnosen, og kan overhodet ikke kjenne meg igjen. Ruste meg fra jeg var 23-25 år og da stemmer mange av symptomene, men ikke før eller etter denne perioden. Nå som vi prøver å få barn har denne diagnosen + omsorgsevne vært et tema, og det har blitt stilt spørsmål om hvordan jeg vil fungere som mor med en «alvorlig psykisk diagnose». Hvor kan jeg henvende meg for å få fjernet diagnosen, eventuelt ta en ny utredning? Behandleren jeg hadde på Dps jobber nå privat. Anonymkode: f5d6b...214 Da må du vel ta kontakt med fastlegen og be hen henvise deg til ny utredning i spesialisthelsetjenesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå