Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! Kjapt spørsmål her;

I august skulle jeg leie en liten hybel på 32kvm. Fikk tilsendt kontrakt, men signerte den aldri - da de ikke var hjemme ved overtakelse. Etter en liten stund la jeg merke til at det var en del rare insekt her. Etter å ha søkt de opp, fant jeg ut at det er sølvkre. Da jeg spurte de om det, ga de sterkt inntrykk for at de allerede var klar over det, og at de til og med hadde tenkt å spørre meg om det. Videre sa de at de hadde avtalt time med skadedyrkontroll om ca to uker. Fikk så vite at det både er sølvkre OG skjeggkre i de to andre leilighetene i huset.  Jeg ga ganske fort beskjed om at jeg ville flytte ut, da kjellerleiligheten også er svært fuktig. Har fått ganske tydelig og krass beskjed fra leietakerne om at dette ikke er god nok grunn til å bryte «kontrakten» (som jeg ikke har signert hehe). Hva gjør jeg? Har jeg retten på min side i denne saken? Ble ekstremt dårlig stemning da jeg sa i fra, og er redd for konflikt og evt. søksmål.

Anonymkode: 5c487...72a

Skrevet

Du signerte i kontrakten da du godtok vilkårene og flyttet inn. 
Så dette må du håndtere på vanlig måte. 

Lær deg  og forskjell på utleier og leietaker. 

Anonymkode: 07302...a72

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, søvkre og skjeggkre er ikke noe å bry seg om. 

Anonymkode: df53c...437

• Liker 3
Skrevet

Betalte du depositum? Leie? Fått nøkkel eller brutt deg inn? De har vel bevis på at du leier selv om du har godtatt kontrakten selvom du ikke har signert den. Hva er problemet egentlig, når de har innrømmet at det var sølvkre og skjeggkre før du flyttet inn vil ikke du få problemer pga det? 

Anonymkode: f855d...a91

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Betalte du depositum? Leie? Fått nøkkel eller brutt deg inn? De har vel bevis på at du leier selv om du har godtatt kontrakten selvom du ikke har signert den. Hva er problemet egentlig, når de har innrømmet at det var sølvkre og skjeggkre før du flyttet inn vil ikke du få problemer pga det? 

Anonymkode: f855d...a91

tenker kanskje det er noe man gir beskjed om før man leier ut - men høres ikke ut som om det er vanlig i dette forumet her:) Jeg hadde ikke flyttet inn om jeg visste det var fullvoksne insekt overalt i leiligheten.

Skrevet

Det er ugreit at de ikke har informert om kreene når de tydeligvis kjente til problemet. Det er positivt at de har avtalt time med skadedyrkontroll, da. Det største problemet her er fukt, og hvorvidt dette er noe de var klar over og har tenkt å gjøre noe med, siden fukt (og ofte tilhørende mugg) kan utløse og forverre helseproblemer.

Virker det som at de vil ta tak i fuktproblemet ville jeg kanskje prøvd å dempe konfliktnivået med å si at du ble så satt ut av krypene men at du setter pris på at de er i gang med å ta tak i problemet. Tar de ikke fuktproblemet på alvor ville jeg umiddelbart satt i gang med å finne ny bolig, men forholdt meg til kontrakten.

Anonymkode: e4875...9f8

Skrevet

De har jo sagt at skadedyrkontroll kommer. Det er heller ikke vanskelig å bli kvitt de på egenhånd. Kjøp sånn insektsspray, permetrin+

Skrevet

Hvis du har fått fremkagt en kontrakt, og så flytter inn i boligen kontrakten omfatter og betaler leien som står i kontrakten, så har du vist med handling at du har godtatt kontrakten, selv om du ikke har undertegnet. 

Anonymkode: c9771...ecc

• Liker 2
Skrevet

Du får bare si opp og flytte da vet du. 3 måneder overlever du nok. 
Sølvkre er forøvrig ikke insekter, og de er såpass vanlige, og utgjør ingen fare, at de fleste ikke bryr seg om dem. Kan ikke se for meg at det er opplysningsplikt om slikt en gang... Det er like vanlig som å finne edderkopper innendørs om høsten, eller fluer i vinduskarmen om sommeren. Ikke opplysningsplikt om slikt heller 😄

Anonymkode: af262...9b7

Skrevet

Du er leietaker, de er utleier. Lær deg forskjellen.

Når det gjelder kontraktsinngåelse så må du ikke nødvendigvis ha skrevet navnet ditt på et papir for at kontrakten skal være gyldig. Så lenge dere er enig om de vesentlige tingene i kontrakten og har flyttet inn så har du via handling godtatt kontrakten.

Nå er skjeggkre og sølvkre blitt rimelig vanlig i Norge. Dersom du bare har sett en og annen av de vil ikke det i seg selv være grunn nok til å heve kontrakten. Men sølvkre er ofte et symptom på problemer med fukt og det kan være hevingsgrunn dersom problemet er stort. Så dette må du følge med på.

Skjeggkre på sin side kommer som regel via pappesker og møbler så det kan like godt være noe du har dratt med deg. Og de trivest ofte og i fuktige omgivelser og ikke minst der hvor en er litt dårlig på husvasken.

Så uten mer info så er kontrakten gjeldende og du må forholde deg til oppsigelsestiden som står i kontrakten. Sier ikke kontrakten noe om oppsigelsestid så gjelder oppsigelsestiden nevnt i husleieloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...