Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Jeg legger spørsmålet inn i dette forumet da jeg tidligere ikke har fått svar i forum ang økonomi. Hvis noen vet om andre plasser jeg kan få svar på mine spørsmål blir jeg takknemlig for tips Er det noen familiemødre eller fedre som studerer?? Jeg vil gjerne studere, desentralisert, 1 uke i måneden ved en høyskole. Jeg må pendle dit med fly, ca 1000,- tur/retur. Jeg er ikke sikker på om jeg skal jobbe halv stilling i tillegg, eller ikke jobbe i det hele tatt da min mann jobber mye borte og jeg har hovedansvaret hjemme. Vi har 1 felles barn, han har et barn som bor hos sin mor(vi har samvær og betaler bidrag), jeg har et barn som bor hos oss og som jeg får bidrag for. Jeg lurer da på hva som vil lønne seg, vil min mann få mindre skatt hvis han blir eneforsørger for oss? Hvis han skal bli eneforsørger kan ikke jeg tjene noenting da eller er der en viss sum? Er der andre økonomiske fordeler/bakdeler noen kan dele med meg?? Jeg vil så gjerne studere, men vet ikke om vi har råd til det
Gjest Gjesta Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Jeg vet bare litt om dette, men prøver... Hvis du blir fulltidsstudent, går mannen din over i skatteklasse to, fordi han blir eneforsørger: Dette utgjør rundt en tusenlapp i måneden i mindre skatt til innbetaling. Om du ikke har inntekt, skal din ex betale mer i bidrag, fordi din forsørgerevne blir borte. Men vær klar over at din ex kan kreve å få overta omsorgen pga din manglene bidragsevne, så hvis han kan tenkes å gjøre dette, bør du ikke gjøre noen bidragsendring. Din manns bidragsevne vil også bli berørt, og han kan få satt ned sitt bidrag om du går ut som fulltidsstudent. Men vær klar over at hans barnemor sannsynligvis ikke syns det er moror å være med på å finansiere din utdannelse....... Vanskelige greier........
Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Takk for svar Er det en tusenlapp i måneden å spare uansett hvor høy/lav inntekt en har? Hvordan er det med stipend tro? Jeg ser problemet ang bidrag, men nå er det slik at min manns eks velger å være hjemme med nytt barn til det er 3 år, derfor ligger forsørgelsen av barnet hos oss fordi hun disse 2 siste årene ikke har inntekt. Jeg finner det vanskelig å tro at man kan miste omsorgen for barn om man velger å utdanne seg, har du konkrete eksempel på dette? Mitt barns far bor i en annen kommune, noe som ville føre til bytting av skole og miljø.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Finns det mulighet for studier du kan ta slik at du slipper å pendle. Höyskole Nett-studier, eller kanskje dere byrde flytte?
Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Det beste ville jo være å kunne gå på skolen hver dag selvfølgelig, men det gjør vondt i magen å tenke på å flytte, vi og barna har vokst opp her, og har hele familien her. Vi har vurdert muligheten, men det er spesiellt med tanke på eldstebarnet som går i 7 kl, er ikke bare bare å flytte i den alderen. Nettbaserte studier inneholder også samlinger, jeg vet ikke om mitt studievalg lar seg gjøre nettbasert. Jeg vet ikke helt forskjellen på nettbasert og desentralisert?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. januar 2006 #6 Skrevet 25. januar 2006 Du kan søke om å få bare stipend fra lånekassen, men vær oppmerksom på at det utbetales som lån inntil eksamen er bestått. Og tjener du mer enn litt over hundre tusen i året (ca 110 000) så gjøres en del av stipendet om til lån. Fullt stipend i året er ca 30000, dvs 3000 i måneden (et skoleår er 10 mnd).
Gjest Gjesta Skrevet 25. januar 2006 #7 Skrevet 25. januar 2006 Jeg finner det vanskelig å tro at man kan miste omsorgen for barn om man velger å utdanne seg, har du konkrete eksempel på dette? Mitt barns far bor i en annen kommune, noe som ville føre til bytting av skole og miljø. ← Jeg mente ikke at han automatisk ville fått det, langt ifra, jeg vet bare hvordan min ex er, og han ville benyttet enhver anledning til å skape bråk, så derfor ville jeg bare advare deg For bråk er ikke så morsomt, især ikke hvis en skal konsentrere seg om studier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå