Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ufør kan man starte firma, f.eks et ENK. Men hvordan fungerer dette med inntekt og fradrag i ENK'et i forhold til trekk i trygd?

Om jeg f.eks tjener 80000 i firmaet, men har de første 2-3 år utgifter til utstyr og maskiner på 100000 pr år, er dette fradraget slik at man kommer under grensen på 0.4g før trekk i trygd?

Ellers blir det skrale greier fremover her...

Anonymkode: 5bebb...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med ENK så beregnes alt av inntekter og kostnader på deg personlig mens i AS er det adskilt og du kan la overskuddet stå i selskapet uten at du får lønnsinntekt. Med en gang du tar ut utbytte eller lønn blir det skattet på deg personlig. Du bør sette deg inn i hva det vil si å drive et selskap og de forskjellige lovene og forskriftene for den selskapsformen du velger.

Skrevet
Miewyn77 skrev (Akkurat nå):

Med ENK så beregnes alt av inntekter og kostnader på deg personlig mens i AS er det adskilt og du kan la overskuddet stå i selskapet uten at du får lønnsinntekt. Med en gang du tar ut utbytte eller lønn blir det skattet på deg personlig. Du bør sette deg inn i hva det vil si å drive et selskap og de forskjellige lovene og forskriftene for den selskapsformen du velger.

Det jeg spør om er om de 80000 gjør at det bli trekk i trygden pga at man passerer 0.4g, eller blir man "reddet" av fradragene her?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det jeg spør om er om de 80000 gjør at det bli trekk i trygden pga at man passerer 0.4g, eller blir man "reddet" av fradragene her?

Investeringer du har i maskiner og utstyr får du avskrive med 20 % hvert år, 1. året med 100000 i maskiner avskrivning 20000, 2. året med nye 100000 i maskiner blir grunnlaget 180000 avskrivning 36000, osv.

Edit. kjøp av enkeltutstyr under 15000 utgiftsføres fortløpende.

Endret av Wedding
Skrevet
Wedding skrev (Akkurat nå):

Investeringer du har i maskiner og utstyr får du avskrive med 20 % hvert år, 1. året med 100000 i maskiner avskrivning 20000, 2. året med nye 100000 i maskiner blir grunnlaget 180000 avskrivning 36000, osv.

Det er stort sett maskiner og utstyr som koster mindre enn 15000 i innkjøp pr maskin, så de kan avskrives det første året.

Det jeg spør om er hvordan påvirker inntekt og fradrag inntektsgrensen til NAV på 0.4g her?

Skrevet

Hvis du skal gjøre fradrag for utgifter i et ENK så mister du personfradraget.

Det kan lønne seg. Men det kan også ikke lønne seg.

Anonymkode: d2100...a93

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er stort sett maskiner og utstyr som koster mindre enn 15000 i innkjøp pr maskin, så de kan avskrives det første året.

Det jeg spør om er hvordan påvirker inntekt og fradrag inntektsgrensen til NAV på 0.4g her?

Kjøper du maskiner for 100000 og hver enkelt maskiner koster under 15000 så går du i minus da har ingen innvirkning på trygda.

Skrevet
Wedding skrev (Akkurat nå):

Kjøper du maskiner for 100000 og hver enkelt maskiner koster under 15000 så går du i minus da har ingen innvirkning på trygda.

Ok, så fradragene nuller ut alt over 0.4g i inntekt her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du skal gjøre fradrag for utgifter i et ENK så mister du personfradraget.

Det kan lønne seg. Men det kan også ikke lønne seg.

Anonymkode: d2100...a93

Gjelder dette fra første krone i fradrag? Altså for hver krone fradrag i firmaet blir personfradraget redusert tilsvarende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du har omsetning på 80000 og utgifter på 100000 så blir det nullet ut, har du omsetning på 180000 og utgifter på 100000 sitter du igjen med nettoinntekt på 80000, det er over 0,4 g. da bli trygda redusert.

Skrevet
Wedding skrev (3 minutter siden):

Hvis du har omsetning på 80000 og utgifter på 100000 så blir det nullet ut, har du omsetning på 180000 og utgifter på 100000 sitter du igjen med nettoinntekt på 80000, det er over 0,4 g. da bli trygda redusert.

Ok, da har jeg skjønt det riktig. Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...