AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #41 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skulle fagpersoner ha fordommer mot en spesiell blandingshund? Dette høres ut som det er på grensen til konspirasjonsteori. Fagfolk bygger vel dette på erfaring, tenker jeg... Anonymkode: 34cae...9d5 Hvem som helst kan kalle seg hundefrisør eller hundetrener uten å ha noen formell utdannelse. En veterinær er selvfølgelig en fagperson. Anonymkode: c8c41...c58 1
Julie Skrevet 9. oktober 2023 #42 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes dyktige hundefrisører, hundeinstuktører og veterinærer og det finnes dårlige . Så da er det bare å unngå de med dårlige holdninger, de liker ikke Doodler men å tjene penger på dem er greit. Anonymkode: c8c41...c58 Det var vel et litt merkelig resonnement? Mest sannsynlig tar de imot cockapoo (og alskens blandinger og renrasede hunder) fordi de har en profesjonell tilnærming til jobben sin. 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #43 Skrevet 10. oktober 2023 On 10/9/2023 at 3:36 PM, Julie said: Det var vel et litt merkelig resonnement? Mest sannsynlig tar de imot cockapoo (og alskens blandinger og renrasede hunder) fordi de har en profesjonell tilnærming til jobben sin. Ja, noen må jo få stelt pelsenen til disse hundene når eier faktisk ikke makter å gjøre det selv.... For det er faktisk ikke noen oppdrettere reklamerer med, at hundene i stor grad MÅ børstes HVER dag... Kjenner mange doodler og samtlige er vel i kategorien må børstes hver dag og helst holdes kortklippet. Tror nok mange nye hundeeiere sliter med pelsstellet nettopp fordi det undervurderes og mange ser jo for seg denne lange bølgete peisen... Og nårpelsen defineres som "fleece" tenker nå jeg at det er jo definisjonen på flokepels... Anonymkode: 7e979...b28 2
Myrmica Skrevet 11. oktober 2023 #44 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 11.16): Nei, dette har med fordommer å gjøre. Har de møtt på en doodle med adferdsproblemer eller vanskelig pels så er liksom alle sånn. Anonymkode: c8c41...c58 At hundene har vanskelig pels har ikke med fordommer å gjøre. Langt i fra alle har det, men en del av dem. Og det går ut over de hundene det gjelder. De opprinnelige rasene har ikke vanskelig pels, så at en andel av blandingsavkommet får skikkelig vanskelig pels er et argument for å ikke lage disse blandingene i det hele tatt, spør du meg. 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #45 Skrevet 11. oktober 2023 Alle cockapooer jeg har møtt har vært sosiale, trivelige og energiske. Joda, pelsstell blir det jo, men man slipper røytingen og det er fantastisk (har selv en puddelblanding). Husk bare at det er en blandingshund og man kan ikke bestille en "viss" type hund, de er individer med egen personlighet på godt og vondt, men det gjelder jo også for rasehunder. Anonymkode: f436c...03c 3
venus24 Skrevet 11. oktober 2023 #46 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alle cockapooer jeg har møtt har vært sosiale, trivelige og energiske. Joda, pelsstell blir det jo, men man slipper røytingen og det er fantastisk (har selv en puddelblanding). Husk bare at det er en blandingshund og man kan ikke bestille en "viss" type hund, de er individer med egen personlighet på godt og vondt, men det gjelder jo også for rasehunder. Anonymkode: f436c...03c Hvis man har flaks slipper man røyting. Hvis man har uflaks får man en hund som både røyter og må klippes. 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #47 Skrevet 11. oktober 2023 venus24 skrev (6 minutter siden): Hvis man har flaks slipper man røyting. Hvis man har uflaks får man en hund som både røyter og må klippes. Har aldri hørt om cockapooer som røyter, men det kan helt sikkert forekomme, og i så fall vil erfarne oppdrettere av denne blandingen se det i løpet av valpestadiet. Dette ser man også på for eksempel cobberdog, hvor det i noen kull kommer valper med pels som røyter noe (men dette ser man altså lett på pelsstypen i løpet av valpens første uker). Det viktigste er uansett å kjøpe cockapoo hos noen som er erfarne og gode oppdrettere, som helsesjekker foreldrene og gir valpene en trygg og god start på livet. Anonymkode: f436c...03c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #48 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alle cockapooer jeg har møtt har vært sosiale, trivelige og energiske. Joda, pelsstell blir det jo, men man slipper røytingen og det er fantastisk (har selv en puddelblanding). Husk bare at det er en blandingshund og man kan ikke bestille en "viss" type hund, de er individer med egen personlighet på godt og vondt, men det gjelder jo også for rasehunder. Anonymkode: f436c...03c Med en rasehund er man uheldig dersom man får en hund som avviker stort fra standarden. Og det skjer svært sjeldent. Det er tross alt for en grunn at vi har standarder, helsetester osv som skrives ned og legges offentlig på rasehunder. Med en blandingshund blir det et sjansespill på hva du får. Anonymkode: 4bedc...019
venus24 Skrevet 12. oktober 2023 #49 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har aldri hørt om cockapooer som røyter, men det kan helt sikkert forekomme, og i så fall vil erfarne oppdrettere av denne blandingen se det i løpet av valpestadiet. Dette ser man også på for eksempel cobberdog, hvor det i noen kull kommer valper med pels som røyter noe (men dette ser man altså lett på pelsstypen i løpet av valpens første uker). Det viktigste er uansett å kjøpe cockapoo hos noen som er erfarne og gode oppdrettere, som helsesjekker foreldrene og gir valpene en trygg og god start på livet. Anonymkode: f436c...03c Når en av rasene man blander røyter, forekommer det selvsagt at valpene også røyter. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #50 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 18.12): Det tar en halv time å barbere, ti minutter å klippe ansikt. Det går fint hver 3 måned det altså. Puddelen har jo ører som må nappes blant annet? Anonymkode: bf0f3...77f De aller fleste har gått bort fra å nappe ørene på pudler fordi det ikke er nødvendig. Jeg gjør det ikke, og har aldri hatt problemer med ørene på min. Selv ikke om sommeren når det er omtrent umulig å holde ham unna vann. Hvis man tenker at det er mye jobb med en av rasene i en blanding, bør man absolutt la være å ta på seg en blanding med rasen. Man kan rett og slett ende opp med alt det man ikke ønsker seg. Da bør man heller se etter raser med de egenskapene man ønsker seg. Jeg har også fått stor respekt for puddelen som hund, ikke pyntedukke (ja, jeg hadde enorme fordommer), etter at jeg ble del av miljøet og møtte mange hunder selv. De aller, aller fleste pudler jeg møter, er fantastiske hunder som kan brukes til det aller meste. Det vil si at du fort kan få mye hund, spesielt blandet med andre arbeidshunder, som Tabris nevnte. Vi har toypudler som er godkjent som ettersøkshunder på skadet vilt, liksom. Anonymkode: 1a418...fb1 3
Norja Skrevet 12. oktober 2023 #51 Skrevet 12. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Med en rasehund er man uheldig dersom man får en hund som avviker stort fra standarden. Og det skjer svært sjeldent. Det er tross alt for en grunn at vi har standarder, helsetester osv som skrives ned og legges offentlig på rasehunder. Med en blandingshund blir det et sjansespill på hva du får. Anonymkode: 4bedc...019 Dette + som regel vil alvorlige avvik fra rasestandarden komme med et prisavslag. - Legger til: jeg synes ofte det virker som at de som kjøper planlagt blandingshunder setter pris på det pudlene bringer inn i blandingen (røytefrie, hengivne, smarte). Dere bør lese dere opp på puddel! De er fantastiske hunder som kan brukes til masse, og de trenger ikke fancy hårklipp. Vær dog klar over at mange av de fancy hårklippene også kommer med sin egen historie som er spennende å lære om 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #52 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg synes det er ekstremt merkelig at enkelte blandingshundeiere automatisk tenker at det er en konspirasjon mot blandingshunder når flere veterinærer, hundefrisører og trenere advarer mot blandingen. Det har liksom ingenting med fagkunnskap og erfaring å gjøre, de jobber tross alt med hund hele dagen. Neida, det er fordi de ikke liker blandingshunder... Jeg kjenner noen veterinærer og de aller fleste vet hvordan dagens raser kom til. Man blandet hunder med de egenskapene man ønsket, og så foredlet man dette videre. Og de aller fleste veterinærene jeg kjenner er tydelig på at en del raser har utspilt sin rolle i dagens samfunn, mens nye egenskaper har blitt nødvendig. Vi bor trangere, hunder blir overlatt mer til seg selv og skal tåle mer av miljøet rundt enn for 100 år siden. Fra å være et redskap skal de nå være et fullverdig familiemedlem som skal kunne ligge i sofaen og se på gullrekka med familien, fortrinnsvis uten å spise de minste familiemedlemmene eller gnåle om tur midt under Nytt på Nytt. Da må man tenke nytt. Dette vet veterinærer også. Men det har dessverre vist seg at puddelen, som er en av verdens eldste hunderaser, ikke er så egnet å blande med andre raser som man skulle tro. Kombinasjonen hår, og pels med dekkhår og underfull gir mye trøbbel. I tillegg skjer ett eller annet med gemytt og aktivitetsnivå når man blander verdens eldste selskapshund med andre hunder som har både jakt og vokterinstinkt. Smarte er de også, så de plukker opp uvaner lynraskt. I tillegg har slike blandinger blitt markedsført hardt mot førstegangseiere, noe som gir problemer som kanskje ikke ville oppstått hvis hunden hadde en mer erfaren eier. Men i stedet for å lytte til folk med utdannelse og erfaring, så går man altså i totalt forsvar og hevder at hele yrkesgrupper ikke liker hundene, fordi.. Fordi? Jeg lurer virkelig på hvilken grunn de skulle ha for å legge akkurat denne blandingen for hat... Anonymkode: 34cae...9d5 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #53 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes det er ekstremt merkelig at enkelte blandingshundeiere automatisk tenker at det er en konspirasjon mot blandingshunder når flere veterinærer, hundefrisører og trenere advarer mot blandingen. Det har liksom ingenting med fagkunnskap og erfaring å gjøre, de jobber tross alt med hund hele dagen. Neida, det er fordi de ikke liker blandingshunder... Jeg kjenner noen veterinærer og de aller fleste vet hvordan dagens raser kom til. Man blandet hunder med de egenskapene man ønsket, og så foredlet man dette videre. Og de aller fleste veterinærene jeg kjenner er tydelig på at en del raser har utspilt sin rolle i dagens samfunn, mens nye egenskaper har blitt nødvendig. Vi bor trangere, hunder blir overlatt mer til seg selv og skal tåle mer av miljøet rundt enn for 100 år siden. Fra å være et redskap skal de nå være et fullverdig familiemedlem som skal kunne ligge i sofaen og se på gullrekka med familien, fortrinnsvis uten å spise de minste familiemedlemmene eller gnåle om tur midt under Nytt på Nytt. Da må man tenke nytt. Dette vet veterinærer også. Men det har dessverre vist seg at puddelen, som er en av verdens eldste hunderaser, ikke er så egnet å blande med andre raser som man skulle tro. Kombinasjonen hår, og pels med dekkhår og underfull gir mye trøbbel. I tillegg skjer ett eller annet med gemytt og aktivitetsnivå når man blander verdens eldste selskapshund med andre hunder som har både jakt og vokterinstinkt. Smarte er de også, så de plukker opp uvaner lynraskt. I tillegg har slike blandinger blitt markedsført hardt mot førstegangseiere, noe som gir problemer som kanskje ikke ville oppstått hvis hunden hadde en mer erfaren eier. Men i stedet for å lytte til folk med utdannelse og erfaring, så går man altså i totalt forsvar og hevder at hele yrkesgrupper ikke liker hundene, fordi.. Fordi? Jeg lurer virkelig på hvilken grunn de skulle ha for å legge akkurat denne blandingen for hat... Anonymkode: 34cae...9d5 Puddelen kommer ganske langt ned på lista over eldste hunderaser. Anonymkode: 9f00a...c31
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #54 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er ekstremt merkelig at enkelte blandingshundeiere automatisk tenker at det er en konspirasjon mot blandingshunder når flere veterinærer, hundefrisører og trenere advarer mot blandingen. Det har liksom ingenting med fagkunnskap og erfaring å gjøre, de jobber tross alt med hund hele dagen. Neida, det er fordi de ikke liker blandingshunder... Jeg kjenner noen veterinærer og de aller fleste vet hvordan dagens raser kom til. Man blandet hunder med de egenskapene man ønsket, og så foredlet man dette videre. Og de aller fleste veterinærene jeg kjenner er tydelig på at en del raser har utspilt sin rolle i dagens samfunn, mens nye egenskaper har blitt nødvendig. Vi bor trangere, hunder blir overlatt mer til seg selv og skal tåle mer av miljøet rundt enn for 100 år siden. Fra å være et redskap skal de nå være et fullverdig familiemedlem som skal kunne ligge i sofaen og se på gullrekka med familien, fortrinnsvis uten å spise de minste familiemedlemmene eller gnåle om tur midt under Nytt på Nytt. Da må man tenke nytt. Dette vet veterinærer også. Men det har dessverre vist seg at puddelen, som er en av verdens eldste hunderaser, ikke er så egnet å blande med andre raser som man skulle tro. Kombinasjonen hår, og pels med dekkhår og underfull gir mye trøbbel. I tillegg skjer ett eller annet med gemytt og aktivitetsnivå når man blander verdens eldste selskapshund med andre hunder som har både jakt og vokterinstinkt. Smarte er de også, så de plukker opp uvaner lynraskt. I tillegg har slike blandinger blitt markedsført hardt mot førstegangseiere, noe som gir problemer som kanskje ikke ville oppstått hvis hunden hadde en mer erfaren eier. Men i stedet for å lytte til folk med utdannelse og erfaring, så går man altså i totalt forsvar og hevder at hele yrkesgrupper ikke liker hundene, fordi.. Fordi? Jeg lurer virkelig på hvilken grunn de skulle ha for å legge akkurat denne blandingen for hat... Anonymkode: 34cae...9d5 For å kommentere det med "konspirasjon", slik er det selvfølgelig ikke. Men mange av oss som eier puddelblandinger opplever å bli møtt på en negativ måte av veterinærer, folk som jobber i dyrebutikk, hundefrisører og andre, omtrent før vi har kommet inn døren. "Åja, jasså, du har valgt en sånn en fra det stedet ja" og andre type fordømmende utsagn, gjerne FØR de engang har møtt hunden. Det er rett og slett uprofesjonelt, og selvsagt aller verst når veterinærer møter folk som kommer inn med et kjært og høyt elsket familiemedlem, ofte i en sårbar posisjon fordi hunden er syk. Avlsdiskusjon hører ikke hjemme i en slik setting, det gjelder uansett om man kommer med en cobberdog, en cavalier eller en labrador avlet på syke dyr. Anonymkode: f436c...03c 1 1
Norja Skrevet 12. oktober 2023 #55 Skrevet 12. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: For å kommentere det med "konspirasjon", slik er det selvfølgelig ikke. Men mange av oss som eier puddelblandinger opplever å bli møtt på en negativ måte av veterinærer, folk som jobber i dyrebutikk, hundefrisører og andre, omtrent før vi har kommet inn døren. "Åja, jasså, du har valgt en sånn en fra det stedet ja" og andre type fordømmende utsagn, gjerne FØR de engang har møtt hunden. Det er rett og slett uprofesjonelt, og selvsagt aller verst når veterinærer møter folk som kommer inn med et kjært og høyt elsket familiemedlem, ofte i en sårbar posisjon fordi hunden er syk. Avlsdiskusjon hører ikke hjemme i en slik setting, det gjelder uansett om man kommer med en cobberdog, en cavalier eller en labrador avlet på syke dyr. Anonymkode: f436c...03c Jeg lurer på om du ville møtt de samme holdningene dersom du faktisk presenterte det som det det er: en blandingshund? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en veterinærvenn som synes det er helt latterlig når han spør om hunderase og får oppgitt for eksempel "cockapoo" eller "cobberdog". Da skriver han "blandingshund" i papirene fordi det er det det er. Er det uprofesjonelt? Det kan sikkert oppfattes sånn av en som er veldig opptatt av at det de har er en såkalt "cobberdog", men han gjør jo faktisk bare jobben sin. Så kan man jo også spørre seg om man ville følt seg møtt med fordømmelse og negativitet dersom man var fullt og helt trygg i sitt eget hundevalg.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #56 Skrevet 12. oktober 2023 Norja skrev (2 minutter siden): Jeg lurer på om du ville møtt de samme holdningene dersom du faktisk presenterte det som det det er: en blandingshund? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en veterinærvenn som synes det er helt latterlig når han spør om hunderase og får oppgitt for eksempel "cockapoo" eller "cobberdog". Da skriver han "blandingshund" i papirene fordi det er det det er. Er det uprofesjonelt? Det kan sikkert oppfattes sånn av en som er veldig opptatt av at det de har er en såkalt "cobberdog", men han gjør jo faktisk bare jobben sin. Så kan man jo også spørre seg om man ville følt seg møtt med fordømmelse og negativitet dersom man var fullt og helt trygg i sitt eget hundevalg. Jeg tror ikke det finnes noen som blir fornærmet av at den blir kalt blandingshund, vi vet jo at det er det vi har. Har aldri hørt om slike tilfeller (annet enn på kg). Det er også ganske mye enklere å si cockapoo enn at man har en blanding av cocker spaniel og puddel. Og jo, selvfølgelig er det ubehagelig å bli møtt på en negativ måte av en menneske man legger sin hunds liv i. Jeg står helt trygt i mitt valg av hund, men jeg forventer å bli møtt ordentlig av veterinærer (og det har jeg alltid blitt, hunden er fantastisk, men jeg hører stadig om andre tilfeller). Anonymkode: f436c...03c 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #57 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke det finnes noen som blir fornærmet av at den blir kalt blandingshund, vi vet jo at det er det vi har. Har aldri hørt om slike tilfeller (annet enn på kg). Det er også ganske mye enklere å si cockapoo enn at man har en blanding av cocker spaniel og puddel. Og jo, selvfølgelig er det ubehagelig å bli møtt på en negativ måte av en menneske man legger sin hunds liv i. Jeg står helt trygt i mitt valg av hund, men jeg forventer å bli møtt ordentlig av veterinærer (og det har jeg alltid blitt, hunden er fantastisk, men jeg hører stadig om andre tilfeller). Anonymkode: f436c...03c Jeg kjenner faktisk flere cobberdog-eiere som blir dødelig fornærmet om du sier at det er en blandingshund, for de har betalt ekstra mye for en helt ny rase. Men det er jo egentlig bare å ikke si at det er en blanding, når de føler så sterkt for det. Unødvendig å fornærme eieren, tenker jeg... Anonymkode: 34cae...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #58 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner faktisk flere cobberdog-eiere som blir dødelig fornærmet om du sier at det er en blandingshund, for de har betalt ekstra mye for en helt ny rase. Men det er jo egentlig bare å ikke si at det er en blanding, når de føler så sterkt for det. Unødvendig å fornærme eieren, tenker jeg... Anonymkode: 34cae...9d5 Rare mennesker finnes vel overalt, men jeg er godt bevandret i cobber-miljøet i de største byene i Norge og har tilgode å møte noen som tror de har kjøpt en rasehund. Mange av oss er til og med glad til for at vi ikke har en nkk-hund, da det ikke fremstår som en organisasjon som setter dyreveldferd høyt (med cavalier-saken i minnet, blant annet). Derimot virker enkelte raseeiere ekstremt opphengt å fortelle oss at vi har blitt lurt, at vi har en verdiløs bastard, at pelsen er forferdelig og lynnet er grusomt. Dette mens vi har fått nøyaktig det vi ønsket oss: en glad, sosial og vennlig røytefri hund. Det er ikke trivelig å måtte stå skolerett foran fremmede og nærmest "forsvare" sin egen hund mot fordommer, men de fleste av oss hever oss over det. Jeg har også møtt mennesker som kan fortelle meg at jeg har en labradoodle, selv etter at jeg har forklart de andre rasene som er blandet inn i cobberen. Det er veldig spesielt, men noen elsker å ha noen å hate. Dette er en hypotese, men jeg antar også at mange i rasemiljøet synes det er vanskelig å se at det som tidligere var "lavest status" å eie, blandinger, nå er de mest populære og høyest etterspurte (og prisede) hundene. Anonymkode: f436c...03c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #59 Skrevet 12. oktober 2023 On 10/9/2023 at 9:39 AM, AnonymBruker said: Skjønner det er mye sterke følelser rundt dette, overskriften er "erfaringer", så kan bare komme med våre erfaringer, har ingen ( tror ikke det finnes noen) fasit. Vi fikk oss cockapoo for snart 3 år siden - faren mellompuddel og moren am. cocker spaniel, møtte begge. Vi er en familie på 4 som fikk denne som førstegangshund. Vi har vært superfornøyd med hunden - lite bjeffing og vokting, veldig glad, leken, kosete og grei. Aktivitetsnivået går greit med vårt - vi er verken sofasittere eller fjellgeiter. Hun er snill med barn og trekker seg unna dersom det blir for mye. Pelsen har sine fordeler og ulemper - røyter ikke, men floker og må stelles. Vi har kjøpt inn til å kunne gjøre mye klipp og stell hjemme, men leverer inn til hundefrisør en gang i blant. Eneste "sykdommen" vi har opplevd er en ørebetennelse som følge av at vi ikke holdt ørene pelsfrie nok som fører til fukt - vi bor på vestlandet og det er fuktig, vikitg å tørke godt. Igjen - dette er ingen fasit, kun erfaring (og det er selvsagt mulig vi har vært heldige), men vi har ikke kunne be om en bedre hund - de eneste uvanene er de vi ikke har vært flinke nok til å plukke av henne. Anonymkode: ee048...698 Fuktighet du 😅 du har en allergisk hund. Anonymkode: b15dc...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #60 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rare mennesker finnes vel overalt, men jeg er godt bevandret i cobber-miljøet i de største byene i Norge og har tilgode å møte noen som tror de har kjøpt en rasehund. Mange av oss er til og med glad til for at vi ikke har en nkk-hund, da det ikke fremstår som en organisasjon som setter dyreveldferd høyt (med cavalier-saken i minnet, blant annet). Derimot virker enkelte raseeiere ekstremt opphengt å fortelle oss at vi har blitt lurt, at vi har en verdiløs bastard, at pelsen er forferdelig og lynnet er grusomt. Dette mens vi har fått nøyaktig det vi ønsket oss: en glad, sosial og vennlig røytefri hund. Det er ikke trivelig å måtte stå skolerett foran fremmede og nærmest "forsvare" sin egen hund mot fordommer, men de fleste av oss hever oss over det. Jeg har også møtt mennesker som kan fortelle meg at jeg har en labradoodle, selv etter at jeg har forklart de andre rasene som er blandet inn i cobberen. Det er veldig spesielt, men noen elsker å ha noen å hate. Dette er en hypotese, men jeg antar også at mange i rasemiljøet synes det er vanskelig å se at det som tidligere var "lavest status" å eie, blandinger, nå er de mest populære og høyest etterspurte (og prisede) hundene. Anonymkode: f436c...03c Så leit å høre at du føler at du må gå såpass i forsvar for valget av hund at du må finne opp hypoteser om andre for å føle deg bedre. Virkelig. Jeg synes det er helt unødvendig å kritisere andres valg når hunden først er kjøpt. Den er jo et elsket familiemedlem og all kritikk svir. Men jeg tror du må finne en bedre hypotese, for å eie hund er ikke lenger status, uansett rase, om det noen gang har vært det. Det ser man bare på spleis, hvor folk som ikke har råd til de minste dyrlegeregninger likevel har klart å anskaffe seg en eller annen designmiks... Anonymkode: 34cae...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå