Gå til innhold

Cookapoo erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge du kjøper en F1 så kan du fortsatt sjekke foreldrene på Dogweb. Da må man være obs på at pelsen ikke nødvendigvis blir som puddelen, selvfølgelig. 

Anonymkode: 817e2...06a

Det kan man hvis foreldredyrene er registrert. Legger merke til at det ofte er snakk om "renraset men uregistrerte" hunder i annonsene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sammenlignet med puddel høres dette ut som jævlig mye jobb!

Anonymkode: 34cae...9d5

Det tar en halv time å barbere, ti minutter å klippe ansikt. Det går fint hver 3 måned det altså. Puddelen har jo ører som må nappes blant annet?

Anonymkode: bf0f3...77f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tar en halv time å barbere, ti minutter å klippe ansikt. Det går fint hver 3 måned det altså. Puddelen har jo ører som må nappes blant annet?

Hadde puddel i nesten 15 år og gredde han tre ganger i løpet av livet. Sendte han til hundefrisør 4 ganger i året, thats it. Å gre hunden hver dag hørtes slitsomt ut!

Har aldri nappet ører, men hvis du tror pudler må det, hvorfor ikke en cockapoo? Det er ikke sånn at man på magisk vis avler vekk en egenskap, bare fordi man blander inn en ny rase. Man blander bare inn andre egenskaper... I dette tilfellet et hund som både har underull og evnen til å røyte. Pluss at de lukter, noe en puddel ikke skal.

• Liker 5
Skrevet

Styr unna! Vil du ha en hund som ikke røyter og med tilnærma puddelpels, kjøp puddel. Vil du ha spaniel, kjøp det.
Tingen er at veldig mange av disse blandingene blir veldig nervøse og redd i gemyttet (hilsen dyrleger som ser mange av de), samtidig som en ikke aner hva en får av pels. Du kan få en som har puddelpels, du kan få ca ren spanielpels og så noe midt i mellom som tover og floker seg bare en ser litt skrått på dyret. Det er rent, skjært dyreplageri ganske fort. Begge rasene er glade i vann, bading gjør at det floker seg fortere. 
Så har en den biten med at en ikke vet helse på foreldredyr og hvor mange kull det er på tispa og avkom etter hannhund. Det er mye penger i denne formen for «avl». En cockapoo koster nå mer enn enn renrasa cocker eller puddel. Rasehunder er helsetesta, en har ofte brukt tid og energi på å trene i en hundesport, kanskje vært på noen utstillinger. 
Det er ingenting galt med blandingshunder av «voppsi»-typen, mens noen hundetyper ikke bør blandes (voktere og gjeter kan bli skummelt). planlagt blandingsavl bare for å tjene penger er noe helt anna. 

Anonymkode: c5736...672

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet om 2 stk fra samme oppdretter. Den ene en reservert tispe,den andre en hannhund med ressursforsvar og separasjonsangst. Sistnevnte har miljøbetinget allergi og får månedlig behandling for dette hos vet. Å eie hund med allergi er et langvarig og kostbart prosjekt,uavhengig av blanding/renraset. Noe av det jeg stusset mest på var likevel kontrakten disse ble solgt med,som bl.a forbyr eierne å avle på hundene. Oppdretter ønsker i størst mulig grad å ha monopol på avlen. Da blir jeg veldig i stuss om motivasjonen for å avle hund. Profittbasert avl går mer på kvantitet enn kvalitet dessverre. Og så det er sagt - profittbasert avl finnes også blant de som avler renrasede hunder. Muligheten for kvalitetssikrede helseopplysninger er likevel en annen enn ved blandingsavl. Jeg har mer tillit til disse opplysningene,fremfor en subjektiv oppdretter som forkynner at «valpenes mor&far har aldri vært syke»

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanskelig å vite hva man får når man får blandingshund. Det er også vanskelig å få noe historikk på gemytt og helse med blandingshunder siden de ikke er registrert, og det er ikke er noen minimums helsekrav for parring slik mange raseklubber har.

Andre har nevnt dette med pelsen. Ellers vil jeg si at det mange glemmer når det kommer til mange av disse doodleblandingene er at de ofte er blanding av to aktive raser. Cocker, mellompuddel, storpuddel, golden og labrador er alle arbeidshunder med mye energi. Disse blandingene har derfor ofte mer energi enn mange er forberedt på, siden de selges inn som "perfekte familiehunder". 

• Liker 5
Skrevet
Julie skrev (10 timer siden):

Vet om 2 stk fra samme oppdretter. Den ene en reservert tispe,den andre en hannhund med ressursforsvar og separasjonsangst. Sistnevnte har miljøbetinget allergi og får månedlig behandling for dette hos vet. Å eie hund med allergi er et langvarig og kostbart prosjekt,uavhengig av blanding/renraset. Noe av det jeg stusset mest på var likevel kontrakten disse ble solgt med,som bl.a forbyr eierne å avle på hundene. Oppdretter ønsker i størst mulig grad å ha monopol på avlen. Da blir jeg veldig i stuss om motivasjonen for å avle hund. Profittbasert avl går mer på kvantitet enn kvalitet dessverre. Og så det er sagt - profittbasert avl finnes også blant de som avler renrasede hunder. Muligheten for kvalitetssikrede helseopplysninger er likevel en annen enn ved blandingsavl. Jeg har mer tillit til disse opplysningene,fremfor en subjektiv oppdretter som forkynner at «valpenes mor&far har aldri vært syke»

Dette høres ut som «cobberdog»-problematikk? Pga smal avl har denne nye «rasen» stort innslag av både allergi og diverse mentale utfordringer. De har også helt hinsides kontrakter, som går på tvers av kjøpsloven. Sikker på at disse hundene er blanding av puddel og cocker spaniel og ikke en liksomrase fra en kjent valpefabrikk?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette høres ut som «cobberdog»-problematikk? Pga smal avl har denne nye «rasen» stort innslag av både allergi og diverse mentale utfordringer. De har også helt hinsides kontrakter, som går på tvers av kjøpsloven. Sikker på at disse hundene er blanding av puddel og cocker spaniel og ikke en liksomrase fra en kjent valpefabrikk?

Ja,begge er Cockapoo kjøpt fra oppdretter på Østlandet. Cobberdog har jeg lite førstehånds erfaring/kjennskap til,men det er vel ikke helt umulig at andre innen systematisk blandingsavl tar i bruk lignende kontrakter?

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det er mye sterke følelser rundt dette, overskriften er "erfaringer", så kan bare komme med våre erfaringer, har ingen ( tror ikke det finnes noen) fasit.

Vi fikk oss cockapoo for snart 3 år siden - faren mellompuddel og moren am. cocker spaniel, møtte begge. Vi er en familie på 4 som fikk denne som førstegangshund. Vi har vært superfornøyd med hunden - lite bjeffing og vokting, veldig glad, leken, kosete og grei. Aktivitetsnivået går greit med vårt - vi er verken sofasittere eller fjellgeiter. Hun er snill med barn og trekker seg unna dersom det blir for mye.

Pelsen har sine fordeler og ulemper - røyter ikke, men floker og må stelles. Vi har kjøpt inn til å kunne gjøre mye klipp og stell hjemme, men leverer inn til hundefrisør en gang i blant.

Eneste "sykdommen" vi har opplevd er en ørebetennelse som følge av at vi ikke holdt ørene pelsfrie nok som fører til fukt - vi bor på vestlandet og det er fuktig, vikitg å tørke godt.

Igjen - dette er ingen fasit, kun erfaring (og det er selvsagt mulig vi har vært heldige), men vi har ikke kunne be om en bedre hund - de eneste uvanene er de vi ikke har vært flinke nok til å plukke av henne.

Anonymkode: ee048...698

Skrevet
Julie skrev (12 minutter siden):

Ja,begge er Cockapoo kjøpt fra oppdretter på Østlandet. Cobberdog har jeg lite førstehånds erfaring/kjennskap til,men det er vel ikke helt umulig at andre innen systematisk blandingsavl tar i bruk lignende kontrakter?

Nei, når man ser hva valpefabrikken omsetter for, så skjønner jeg at man kan bli fristet til å herme…

Men interessant at hundene også har fått problemer med ressursforsvar og allergi. Og er reserverte. Dette er egenskaper man sjeldent finner hos de renrasede individene. Jeg leste en gang at labradoodelens far angret på blandingen og mente at de to rasene (puddel og labrador) kanskje genmessig ikke passet så godt sammen, at det var derfor hundene fikk helt nye, uønskede egenskaper. Kanskje det samme skjer med cocker spaniel?

Og for ordens skyld, selv om jeg har hatt puddel selv, så er jeg ingen rasesnobb. Livene våre har endret seg drastisk de siste 100 årene, så jeg forstår behovet for å avle frem hunder med mer tilpassede egenskaper. Da må man blande og eksperimentere. Men hittil har ingen klart å avle frem noe som overgår puddelens egenskaper som en moderne familiehund, dessverre… Jeg tror rett og slett ikke blandingssvl med puddel er så lurt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har noen cookapoo som familiehund? Hvordan er den med barn? Trening? Lettlært? Pelsstell? 

Anonymkode: 5d36a...ddf

Vi har en i nabolaget her. Den er veldig trivelig og lærevillig. Den har en del krøller men ikke så mye som en puddel. Eierne børster den jevnlig så de har ikke problemer med å holde pelsen flokefri. (1 og 2 generasjon kan nok ha litt mer uforsigbar pels). Det finnes flere cockapoo-grupper på Facebook som det går an å kontakte for å få mer informasjon og høre deres erfaring.

Som du ser av svarene du har fått her, det en del personer i hundemiljøet som er negativ til såkalte «designhunder» . Det gjelder hundeeiere, oppdrettere, ansatte i dyrebutikker,  hundefrisører, hundeinstruktører og noen veterinærer. Jeg har en doodle selv og har opplevd noen stygge kommentarer. Han er forøvrig den beste hunden jeg har hatt.

Men det kan jo være greit å vite, at sånn sett er det enklere å eie en «ekte» rasehund. 

Anonymkode: c8c41...c58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har en i nabolaget her. Den er veldig trivelig og lærevillig. Den har en del krøller men ikke så mye som en puddel. Eierne børster den jevnlig så de har ikke problemer med å holde pelsen flokefri. (1 og 2 generasjon kan nok ha litt mer uforsigbar pels). Det finnes flere cockapoo-grupper på Facebook som det går an å kontakte for å få mer informasjon og høre deres erfaring.

Som du ser av svarene du har fått her, det en del personer i hundemiljøet som er negativ til såkalte «designhunder» . Det gjelder hundeeiere, oppdrettere, ansatte i dyrebutikker,  hundefrisører, hundeinstruktører og noen veterinærer. Jeg har en doodle selv og har opplevd noen stygge kommentarer. Han er forøvrig den beste hunden jeg har hatt.

Men det kan jo være greit å vite, at sånn sett er det enklere å eie en «ekte» rasehund. 

At du får negative tilbakemeldinger bare fordi du har en blandingshund er veldig trist. Men når fagfolkene du nevner er negative, så er jo dette på grunn av kunnskap, ikke fordi de har lyst til å være slemme. De vet hva de prater om og doodleblandinger har en del problemer de opprinnelige rasene ikke har. Dette er greit å være oppmerksom på, særlig siden mange av oppdretterne spisser seg spesielt inn på førstegangseiere...

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har noen cookapoo som familiehund? Hvordan er den med barn? Trening? Lettlært? Pelsstell? 

Anonymkode: 5d36a...ddf

Vi har en på snart to år, og jeg skal ikke legge sjul på at det har vært krevende. Den må ha masse stimuli og aktivitet, minst to timer hver dag. Den er viljesterk, veldig aktiv og «masete» om vi legger oss på sofaen. 
Ville ikke kombinert med barn under ti år. 
Pelsen blir flokete uten stell, og må klippes ofte. Den tar læring normalt. 
Ellers snill og god hund. Blir trist om hun er mye hjemme alene!

Anonymkode: 3c410...962

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, når man ser hva valpefabrikken omsetter for, så skjønner jeg at man kan bli fristet til å herme…

Regner med at det er Drøbak du tenker på? De er jo et firma så de betaler vel skatt?

Det er det nok flere oppdrettere som burde gjøre. Jeg kjenner til en hobby- oppdretter som under Coronaen produserte valper for over 300.000,-på 5 mnd. I følge Dogweb 60 valper på litt over 2 år. Dette er en liten rase som selges for 35- 38 000,- stk.

Dyrebeskyttelsen skriver i et brev til Næringskomiteen på Stortinget:

Hundeavl må anses å være en lukrativ hobby. I følge NKK ble det registrert 37 314 valper i 2021. Dersom valpene blir solgt for 25000 pr stk gir dette 932 850 000 kr altså nesten en milliard kroner i inntekter. I tillegg kommer blandingshund-valper og uregistrerte rasehund-valper.

Så her er det en del oppdrettere som tjener mye penger.

https://www.dyrebeskyttelsen.no/wp-content/uploads/2022/10/Innspill-dok8-25.10.22-Naeringskomiteen.pdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At du får negative tilbakemeldinger bare fordi du har en blandingshund er veldig trist. Men når fagfolkene du nevner er negative, så er jo dette på grunn av kunnskap, ikke fordi de har lyst til å være slemme. De vet hva de prater om og doodleblandinger har en del problemer de opprinnelige rasene ikke har. Dette er greit å være oppmerksom på, særlig siden mange av oppdretterne spisser seg spesielt inn på førstegangseiere...

Nei, dette har med fordommer å gjøre. Har de møtt på en doodle med adferdsproblemer eller vanskelig pels så er liksom alle sånn.  Det finnes dyktige hundefrisører, hundeinstuktører og veterinærer og det finnes dårlige . Så da er det bare å unngå de med dårlige holdninger, de liker ikke Doodler men å tjene penger på dem er greit.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, dette har med fordommer å gjøre. Har de møtt på en doodle med adferdsproblemer eller vanskelig pels så er liksom alle sånn.  Det finnes dyktige hundefrisører, hundeinstuktører og veterinærer og det finnes dårlige . Så da er det bare å unngå de med dårlige holdninger, de liker ikke Doodler men å tjene penger på dem er greit.

Helt enig! 👏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle fagpersoner ha fordommer mot en spesiell blandingshund? Dette høres ut som det er på grensen til konspirasjonsteori. Fagfolk bygger vel dette på erfaring, tenker jeg...

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke en renraset puddel? 

De kommer i 4 størrelsesvarianter og ulike farger. Kjøper du fra en seriøs oppdretter vil valpen være registrert i NKK og forhåpentligvis har oppdretter fulgt kriterier for avl fra raseklubben. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle fagpersoner ha fordommer mot en spesiell blandingshund? Dette høres ut som det er på grensen til konspirasjonsteori. Fagfolk bygger vel dette på erfaring, tenker jeg...

Jeg jobber som instruktør og baserer min mening på erfaring. Jeg har min skepsis til blandingshunder, nettopp pga manglende sporbarhet for helse/gemytt. (Det er for all del veldig mye kritikk verdig i raseavl også, men der kan man som et minimum spore helse og gemytt historikk samt at mange raseklubber har minimuskrav for å godta og anerkjenne valpekull).

Jeg har truffet veldig mange doodleblandinger på de kursene vi har hatt. De aller fleste av dem er herlige hunder som er glade og livlige. Jeg har lite mot dem som hunder, de er da like mye verdt som alle andre. 

Men etter min erfaring, som tidligere nevnt, så er det flere som skaffer seg disse fordi det reklameres med at de er "perfekte familiehunder" men uten at de er klar over at de er blanding av raser som ofte er svært aktive og de får dermed en hund med masse energi. Mer enn de kanskje hadde sett for seg som en familiehund.

Også er det selvsagt dette med pelsen, som kan være av varierende type og vanskelighetsgrad på å holde.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du en selv? Dette er ikke vår erfaring. Vi klipper han  selv med maskin hver 3 mnd og grer gjennom kjapt hver dag. Ingen problemer med pelsen. Røyte gjør den heller ikke.

Jeg tror hundre proswnt på at dere har helt forskjellige erfaring NETTOPP fordi det er en blandingshund, oh mannikke vet hva man får.

Vi har ikke selv, men kjenner til flere. Tror samtlige av de vi kjenner hadde vært bedre off med en puddel. Det gjelder både cockapoo og labradoodle.

Anonymkode: c2832...f4c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...