Gå til innhold

Hvor lang tid tenker dere etterpå er for ett barn på 6 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks vi skal spise etterpå, han kan komme ut etterpå osv. 

Anonymkode: 5b21a...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må legge til litt her. Etterpå hva?

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Tror du må legge til litt her. Etterpå hva?

Som f.eks 

Vi skal spise etterpå. 
Når noen foreldre sier noen kan komme ut etterpå.
Skal dusje etterpå. 

Skrevet

Jeg tenker at 'etterpå' ikke er en tidsangivelse, men en rekkefølgeangivelse. 

'Senere' er en tidsangivelse, men den er så upresis at man ikke kan forvente at en seksåring kan forholde seg til den.

Anonymkode: 295ed...a7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke et godt uttrykk når det står alene slik, rett og slett fordi absolutt alle, enten man er 6 eller 56, vil ha ulike oppfatninger av hva "etterpå" er. 

"Først skal vi handle mat på butikken, og etterpå skal vi spise" er eksempel på en mye bedre måte å si det på, for da forstår barnet hva som skal skje før dette berømmelige "etterpå". 

• Liker 2
Skrevet

Det er vel minst like udefinert og diffust og ikke minst situasjonsavhengig for en seksåring som det er for en voksen... 

• Liker 4
Skrevet

30-90 min

Skrevet

Spør barnet om hva det mener om dette. 

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo umulig å svare på? Spør du om hvor lang tid i minutter eller timer begrepet "etterpå" er? 

Hvor langt er et tau?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som f.eks 

Vi skal spise etterpå. 
Når noen foreldre sier noen kan komme ut etterpå.
Skal dusje etterpå. 

Hva skal vi gjøre før vi spiser?

Etter hva kan noen komme ut?

Etter hvilken aktivitet skal det dusjes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker at 'etterpå' ikke er en tidsangivelse, men en rekkefølgeangivelse. 

'Senere' er en tidsangivelse, men den er så upresis at man ikke kan forvente at en seksåring kan forholde seg til den.

Enig. Det handler om rekkefølge. Etterpå betyr "etter det vi gjør nå". Hvor lang tid det tar avhenger jo av hva man gjør nå. Å bruke ordet slik TS sier er noe man kan tillate seg når man ikke er den som må gå rundt og lure på hvor lang tid de skal vente.  Som voksen hadde jeg spurt hva vedkommende mente med "etterpå", men det tenker man jo ikke som barn og jeg synes man skal etterstrebe å være mer presis. "Vi spiser middag akkurat nå, kan du ikke komme tilbake om en halv time?"

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Enig. Det handler om rekkefølge. Etterpå betyr "etter det vi gjør nå". Hvor lang tid det tar avhenger jo av hva man gjør nå. Å bruke ordet slik TS sier er noe man kan tillate seg når man ikke er den som må gå rundt og lure på hvor lang tid de skal vente.  Som voksen hadde jeg spurt hva vedkommende mente med "etterpå", men det tenker man jo ikke som barn og jeg synes man skal etterstrebe å være mer presis. "Vi spiser middag akkurat nå, kan du ikke komme tilbake om en halv time?"

Tja, jeg tenker at 'vi spiser nå, men Leo kommer ut etterpå' må være greit å si til seksåringen som står på døra. Likedan 'vi skal spise om noen minutter, men vi kan tegne sammen etterpå' til seksåringen som vil ha mammas oppmerksomhet når hun siler av potetene. Av og til er en rekkefølgeangivelse både fornuftig og fint (og 'en halvtime' sier ikke nødvendigvis en seksåring så mye uansett). Et 'etterpå' uten kontekst er dog totalt unyttig - etterpå hva da? At dagen er over? At pappa har kommet hjem? Sokkene har tørket? Sola har sluknet? Hva skal skje før 'etterpå' kommer?

Skrevet

Ca 30min

Anonymkode: 279f1...a63

Skrevet

Det kan jo være hva som helst. Jeg ville ikke ha skjønt bæret jeg heller, og jeg er voksen. 

Anonymkode: 2756e...c40

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...