AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Eks vi skal spise etterpå, han kan komme ut etterpå osv. Anonymkode: 5b21a...d1f
Million Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Tror du må legge til litt her. Etterpå hva?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Million skrev (1 minutt siden): Tror du må legge til litt her. Etterpå hva? Som f.eks Vi skal spise etterpå. Når noen foreldre sier noen kan komme ut etterpå. Skal dusje etterpå. Anonymkode: 5b21a...d1f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg tenker at 'etterpå' ikke er en tidsangivelse, men en rekkefølgeangivelse. 'Senere' er en tidsangivelse, men den er så upresis at man ikke kan forvente at en seksåring kan forholde seg til den. Anonymkode: 295ed...a7e 1 1
Ullvott Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Det er ikke et godt uttrykk når det står alene slik, rett og slett fordi absolutt alle, enten man er 6 eller 56, vil ha ulike oppfatninger av hva "etterpå" er. "Først skal vi handle mat på butikken, og etterpå skal vi spise" er eksempel på en mye bedre måte å si det på, for da forstår barnet hva som skal skje før dette berømmelige "etterpå". 2
Daria Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Det er vel minst like udefinert og diffust og ikke minst situasjonsavhengig for en seksåring som det er for en voksen... 4
absinthia Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Spør barnet om hva det mener om dette. 1
Million Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Men det er jo umulig å svare på? Spør du om hvor lang tid i minutter eller timer begrepet "etterpå" er? Hvor langt er et tau? 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som f.eks Vi skal spise etterpå. Når noen foreldre sier noen kan komme ut etterpå. Skal dusje etterpå. Anonymkode: 5b21a...d1f Hva skal vi gjøre før vi spiser? Etter hva kan noen komme ut? Etter hvilken aktivitet skal det dusjes? Anonymkode: 295ed...a7e
Arkana Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg tenker at 'etterpå' ikke er en tidsangivelse, men en rekkefølgeangivelse. 'Senere' er en tidsangivelse, men den er så upresis at man ikke kan forvente at en seksåring kan forholde seg til den. Anonymkode: 295ed...a7e Enig. Det handler om rekkefølge. Etterpå betyr "etter det vi gjør nå". Hvor lang tid det tar avhenger jo av hva man gjør nå. Å bruke ordet slik TS sier er noe man kan tillate seg når man ikke er den som må gå rundt og lure på hvor lang tid de skal vente. Som voksen hadde jeg spurt hva vedkommende mente med "etterpå", men det tenker man jo ikke som barn og jeg synes man skal etterstrebe å være mer presis. "Vi spiser middag akkurat nå, kan du ikke komme tilbake om en halv time?" 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Arkana skrev (1 time siden): Enig. Det handler om rekkefølge. Etterpå betyr "etter det vi gjør nå". Hvor lang tid det tar avhenger jo av hva man gjør nå. Å bruke ordet slik TS sier er noe man kan tillate seg når man ikke er den som må gå rundt og lure på hvor lang tid de skal vente. Som voksen hadde jeg spurt hva vedkommende mente med "etterpå", men det tenker man jo ikke som barn og jeg synes man skal etterstrebe å være mer presis. "Vi spiser middag akkurat nå, kan du ikke komme tilbake om en halv time?" Tja, jeg tenker at 'vi spiser nå, men Leo kommer ut etterpå' må være greit å si til seksåringen som står på døra. Likedan 'vi skal spise om noen minutter, men vi kan tegne sammen etterpå' til seksåringen som vil ha mammas oppmerksomhet når hun siler av potetene. Av og til er en rekkefølgeangivelse både fornuftig og fint (og 'en halvtime' sier ikke nødvendigvis en seksåring så mye uansett). Et 'etterpå' uten kontekst er dog totalt unyttig - etterpå hva da? At dagen er over? At pappa har kommet hjem? Sokkene har tørket? Sola har sluknet? Hva skal skje før 'etterpå' kommer? Anonymkode: 295ed...a7e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 Det kan jo være hva som helst. Jeg ville ikke ha skjønt bæret jeg heller, og jeg er voksen. Anonymkode: 2756e...c40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå