AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Har vært sykmeldt i tre uker, er 10 uker på vei i morgen, samme dag som sykmeldingen går ut. Det ser nok ut som jeg må ringe og be om å forlenge sykmeldingen, men det føles så dårlig. Men jeg innser jo at jeg ikke er i stand til å jobbe akkurat nå, så det er jo ingen andre muligheter. Hvor lenge var dere sykmeldt? Anonymkode: 8d66c...f87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 4mnd i starten av svangerskapet. Fikk i meg drikkeyoghurt og til nøds rista loff med smør ellers så lå jeg. Var 2mnd på jobb før jeg måtte jobbe redusert igjen. Føles dritt å ikke bidra i jobb, men jeg hadde aldri i livet hatt kjangs til å være en ressurs, heller en belastning. Anonymkode: 3db76...482
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Har du prøvd kvalmestillende? Anonymkode: 8ce38...e12
katties Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) Førsye var jeg ikke sykemeldt med pga hadde drittjobb jeg var redd for å miste, med kontrakt som ble forlenget 3 mnd av gangen, og jeg følte de bare ville funnet opp en grunn til å ikke forlenge hvis de visste jeg var gravid. Heldigvis var det enkelt å skjulel lenge, men var kvalm hele tiden fra uke 8 ca. Neste var uke 10-17, ca 20-30% sykemeldt. La meg ned og hvilte når jeg ble kvalm, og da gikk kvalmen over Endret 8. oktober 2023 av katties
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Hei! Jeg er nå gravid med mitt tredje barn, og jeg var 100% sykmeldt til uke 13 og 14 med min første og andrefødte pga kvalme. Til meg varte dessverre kvalmen hele svangerskapet, men det ble endel bedre fra de ukene. Nå er jeg i uke 10 og er igjen 100% sykmeldt 😔 Er noe dritt og det er vanskelig å ikke kjenne på dårlig samvittighet ovenfor jobb, selv om jeg absolutt ikke er i stand til å jobbe. Masse god bedring, føler med deg! Anonymkode: 5aa7d...d47 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd kvalmestillende? Anonymkode: 8ce38...e12 Legen syntes ikke jeg burde ta det 🤷♀️ Men jeg har prøvd seabands og de hjalp ganske godt i en uke, men nå merker jeg ikke effekt lenger. Anonymkode: 8d66c...f87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Legen syntes ikke jeg burde ta det 🤷♀️ Men jeg har prøvd seabands og de hjalp ganske godt i en uke, men nå merker jeg ikke effekt lenger. Anonymkode: 8d66c...f87 Det er jo trygt å ta kvalmestillende som gravid hvis man er så plaget at man må være sykemeld. Jeg tenker sykemelding er fint, men det hjelper ingenting - hverken for deg eller formen. Det er jo forferdelig å være låst i kvalme! Anonymkode: 8ce38...e12 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo trygt å ta kvalmestillende som gravid hvis man er så plaget at man må være sykemeld. Jeg tenker sykemelding er fint, men det hjelper ingenting - hverken for deg eller formen. Det er jo forferdelig å være låst i kvalme! Anonymkode: 8ce38...e12 Ja, men helt ærlig så gjør kvalmestillende (og andre "unødvendige" legemidler) i svangerskapet meg veldig stressa, så egentlig tør jeg ikke heller. Anonymkode: 8d66c...f87 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Med første så var jeg sykemeldt i 5 dager på det verste, i sånn uke 8. Spydde til uke 20, men det gikk greit å gå på jobb og det varte heldigvis ikke hele dagen. Med nr 2 (gravid nå) så ble jeg 100% sykemeldt i 4-5 uker i starten. Spydde helt sinnsykt mye. Våknet på nettene fordi jeg var så kvalm. Både vann og mat kom rett i retur. Fikk to typer kvalmestillende som tok toppen, men jeg greide ikke å gjøre en dritt hjemme heller. Gikk jeg opp trappa, så spydde jeg. Åpnet kjøleskapet, så spydde jeg. Vasket ikke håret på lenge fordi jeg var så utmattet og spydde bare i dusjen av å prøve. Er i uke 14 nå og det har bedret seg masse. Men går 50% litt til, fordi noen dager er slik som før mens andre er greie. Anonymkode: 0bde0...468 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med første så var jeg sykemeldt i 5 dager på det verste, i sånn uke 8. Spydde til uke 20, men det gikk greit å gå på jobb og det varte heldigvis ikke hele dagen. Med nr 2 (gravid nå) så ble jeg 100% sykemeldt i 4-5 uker i starten. Spydde helt sinnsykt mye. Våknet på nettene fordi jeg var så kvalm. Både vann og mat kom rett i retur. Fikk to typer kvalmestillende som tok toppen, men jeg greide ikke å gjøre en dritt hjemme heller. Gikk jeg opp trappa, så spydde jeg. Åpnet kjøleskapet, så spydde jeg. Vasket ikke håret på lenge fordi jeg var så utmattet og spydde bare i dusjen av å prøve. Er i uke 14 nå og det har bedret seg masse. Men går 50% litt til, fordi noen dager er slik som før mens andre er greie. Anonymkode: 0bde0...468 Hvordan orket du å gå på jobb om du spydde så lenge som til uke 20? Jeg ligger for det meste rett ut på sofaen og det er veldig uforutsigbart når jeg spyr, plutselig må jeg bare løpe. Kan ikke sitte på kontoret i denne tilstanden 😵💫 Anonymkode: 8d66c...f87 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men helt ærlig så gjør kvalmestillende (og andre "unødvendige" legemidler) i svangerskapet meg veldig stressa, så egentlig tør jeg ikke heller. Anonymkode: 8d66c...f87 Det forstår jeg, da er det bare å lide og holde ut. Jeg ser ikke på det som unødvendig når man ikke klarer fungere i hverdagen. Anonymkode: 8ce38...e12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan orket du å gå på jobb om du spydde så lenge som til uke 20? Jeg ligger for det meste rett ut på sofaen og det er veldig uforutsigbart når jeg spyr, plutselig må jeg bare løpe. Kan ikke sitte på kontoret i denne tilstanden 😵💫 Anonymkode: 8d66c...f87 Jeg pleide å spy 1 gang ca. 10 min etter jeg stod opp. Var kvalm som regel i bare 5 min før jeg kastet opp. Kunne kaste opp 1-2 ganger på jobb også, men fikk som regel 5 min forvarsel så det gjorde det enklere å komme seg på do. Var ikke sånn mega kvalm mellom øktene heller, slik jeg er nå. Nå har det vært så kraftig at jeg har måtte ligge stille og litt oppreist uten å gjøre noe. Anonymkode: 0bde0...468 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det forstår jeg, da er det bare å lide og holde ut. Jeg ser ikke på det som unødvendig når man ikke klarer fungere i hverdagen. Anonymkode: 8ce38...e12 Nei, det er sant Er bare så scarred av å ha lest om kvalmestillende-krisen i Storbritannia på 50/60-tallet der én dose av virkestoffet var nok til å forårsake alvorlige fosterskader og død. Selv om jeg vet det ikke er rasjonelt så får jeg meg bare ikke til å ta det, da er jeg heller kvalm et helt svangerskap om jeg må. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg pleide å spy 1 gang ca. 10 min etter jeg stod opp. Var kvalm som regel i bare 5 min før jeg kastet opp. Kunne kaste opp 1-2 ganger på jobb også, men fikk som regel 5 min forvarsel så det gjorde det enklere å komme seg på do. Var ikke sånn mega kvalm mellom øktene heller, slik jeg er nå. Nå har det vært så kraftig at jeg har måtte ligge stille og litt oppreist uten å gjøre noe. Anonymkode: 0bde0...468 Aha, litt lettere når det er forutsigbart ja 😊 Anonymkode: 8d66c...f87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er sant Er bare så scarred av å ha lest om kvalmestillende-krisen i Storbritannia på 50/60-tallet der én dose av virkestoffet var nok til å forårsake alvorlige fosterskader og død. Selv om jeg vet det ikke er rasjonelt så får jeg meg bare ikke til å ta det, da er jeg heller kvalm et helt svangerskap om jeg må. Aha, litt lettere når det er forutsigbart ja 😊 Anonymkode: 8d66c...f87 Vitenskapen har kommet mye lenger siden den gang. Den typen kvalmestillende var et eksempel i basic organisk kjemi på universitetet, på hvorfor kiralitet har mye å si og hvordan man skal passe på det... Dagens kvalmestillende har mye strengere krav og de vanligste typene har blitt forsket stort på uten at de har funnet noen fosterskader. Sånn ellers var jeg ikke sykemeldt en dag med første barnet, jobbet 50-60% store deler av svangerskapet med nummer to og nå med nummer tre er jeg 8 uker og sykemeldt fullt på andre uka. Så får vi se hvordan det går. Anonymkode: d6ba7...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vitenskapen har kommet mye lenger siden den gang. Den typen kvalmestillende var et eksempel i basic organisk kjemi på universitetet, på hvorfor kiralitet har mye å si og hvordan man skal passe på det... Dagens kvalmestillende har mye strengere krav og de vanligste typene har blitt forsket stort på uten at de har funnet noen fosterskader. Sånn ellers var jeg ikke sykemeldt en dag med første barnet, jobbet 50-60% store deler av svangerskapet med nummer to og nå med nummer tre er jeg 8 uker og sykemeldt fullt på andre uka. Så får vi se hvordan det går. Anonymkode: d6ba7...7d2 Ja, og det har vel vært på markedet i mange år også. Men jeg får det bare ikke til, jeg. Anonymkode: 8d66c...f87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 Var sykemeldt fra uke 6 til uke 14. Kvalmen og oppkastet ga seg over natten i slutten av uke 13. Ventet noen dager og helga for å se om den kom tilbake, heldigvis ikke. Avbrøyt så sykemeldinga som egentlig varte 2 uker til og kom meg tilbake på jobb. Anonymkode: 1bd81...db7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Du kan ikke være spesielt kvalm om du ikke "tør" å ta kvalmestillende, som et helt trygt. Var sykemeldt hele svangerskapet, gikk på kvalmestillende, og var inne for å få næring flere ganger. Anonymkode: bb3d2...32c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 I ca fire måneder. Jeg levde på Lovehearts og brunost i denne tiden. Anonymkode: 95d25...18b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke være spesielt kvalm om du ikke "tør" å ta kvalmestillende, som et helt trygt. Var sykemeldt hele svangerskapet, gikk på kvalmestillende, og var inne for å få næring flere ganger. Anonymkode: bb3d2...32c Nei, du fremmede anonyme bruker på internett vet sikkert best hvor kvalm jeg er 👍 Som du ser skriver jeg at jeg vet det ikke er rasjonelt, men det hjelper ikke. Lett for deg å si at det bare er å trøkke det i seg, men jeg har en frykt for å gjøre det, og da er det veldig vanskelig å overbevise seg selv om at det ikke er farlig. Om jeg tar en sånn tablett vil jo det resultere i at jeg går hele svangerskapet og stresser med "tenk hvis", og det er ikke sunt. Anonymkode: 8d66c...f87 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå