AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har to barn på 8 og 12 år, og jeg har i det siste innsett at jeg har mistet meg selv helt etter at jeg ble mamma. Dette er virkelig ikke noe jeg har ønsket, men når jeg ser tilbake så ser jeg at det har skjedd nesten helt automatisk etter at første barnet kom. Jeg syntes overgangen til å bli mor var krevende, og har hele veien kjent på en enorm ansvarsfølelse. Noe jeg også tenker at er helt naturlig og sånn som det skal være, men jeg har liksom ikke klart å prioritere meg selv lenger eller slappet ordentlig av etter at jeg ble mamma. Nå har det kommet en tid hvor jeg kjenner meg nedstemt, lei og skikkelig sliten. Jeg trives godt med familielivet, men samtidig har jeg begynt å savne meg selv mer og mer. Jeg vil også ha et «eget» liv og gjøre ting bare for meg, men sliter med å få det til både praktisk og mentalt. Det er bare ikke nok tid i døgnet! Jeg er gift med barnefar som tar sin del, men hverdagen slukes av fulltidsjobber, barnas fritidsaktiviter og deres sosiale liv, holde huset i orden og det tredje skiftet m.m. Det er bare ikke tid igjen til meg. Det eneste jeg får til av «meg tid» er følgende; trener en dag i uka, spiser middag med en venninne en gang i mnd og besøker min mor alene en gang i mnd. Ellers sitter jeg ned en time hver kveld med en tekopp mens jeg scroller på tlf eller ser serie sammen med mannen. Er dette normalt? Kan man kanskje ikke forvente mer tid for seg selv når man har skaffet familie? Samtidig kjenner jeg nå sånn på at jeg virkelig trenger noe mer for min egen del! Hvordan er det for dere andre som er foreldre? Klarer dere å prioritere dere selv oppi alt, eller lever dere stort sett for familien? Tar veldig gjerne imot tips og innspill fra andre rundt dette ❤️ TS Anonymkode: 1ee06...efc 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Hvordan tilrettelegger du og mannen for at dere har deres egentid? Anonymkode: f7447...aaa
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Bare noen år til nå, så har du noen fantastiske barn som kan ta vare på seg selv ❤️ Jeg også har mistet meg selv, men tanken på at jeg en dag bare får nyte og være meg selv igjen hjelper masse ❤️ Anonymkode: 975e1...4cd 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har to barn på 8 og 12 år, og jeg har i det siste innsett at jeg har mistet meg selv helt etter at jeg ble mamma. Dette er virkelig ikke noe jeg har ønsket, men når jeg ser tilbake så ser jeg at det har skjedd nesten helt automatisk etter at første barnet kom. Jeg syntes overgangen til å bli mor var krevende, og har hele veien kjent på en enorm ansvarsfølelse. Noe jeg også tenker at er helt naturlig og sånn som det skal være, men jeg har liksom ikke klart å prioritere meg selv lenger eller slappet ordentlig av etter at jeg ble mamma. Nå har det kommet en tid hvor jeg kjenner meg nedstemt, lei og skikkelig sliten. Jeg trives godt med familielivet, men samtidig har jeg begynt å savne meg selv mer og mer. Jeg vil også ha et «eget» liv og gjøre ting bare for meg, men sliter med å få det til både praktisk og mentalt. Det er bare ikke nok tid i døgnet! Jeg er gift med barnefar som tar sin del, men hverdagen slukes av fulltidsjobber, barnas fritidsaktiviter og deres sosiale liv, holde huset i orden og det tredje skiftet m.m. Det er bare ikke tid igjen til meg. Det eneste jeg får til av «meg tid» er følgende; trener en dag i uka, spiser middag med en venninne en gang i mnd og besøker min mor alene en gang i mnd. Ellers sitter jeg ned en time hver kveld med en tekopp mens jeg scroller på tlf eller ser serie sammen med mannen. Er dette normalt? Kan man kanskje ikke forvente mer tid for seg selv når man har skaffet familie? Samtidig kjenner jeg nå sånn på at jeg virkelig trenger noe mer for min egen del! Hvordan er det for dere andre som er foreldre? Klarer dere å prioritere dere selv oppi alt, eller lever dere stort sett for familien? Tar veldig gjerne imot tips og innspill fra andre rundt dette ❤️ TS Anonymkode: 1ee06...efc 1. helt normalt! 2. velkommen i klubben! Anonymkode: bb4ce...e8c 9 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 det slår meg ofte når jeg hører på små-barns og mellomstore-barns foreldre er hvilken vanvittig tålmodihet dere har. Små-barns foreldre: "bare noen år til, så kan endelig vi sove nettene igjennom igjen" - noen år?? Jeg blir sur og gretten om jeg har én natt hvor jeg har sovet dårlig. Og du TS har stått på i 12 år, og begynner nå sakte men sikkert å etterlyse litt alenetid. Har ikke noen råd til deg. Bare vit at du gjør en vanvittig viktig jobb! Anonymkode: 9892e...86e 18 4 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har to barn på 8 og 12 år, og jeg har i det siste innsett at jeg har mistet meg selv helt etter at jeg ble mamma. Dette er virkelig ikke noe jeg har ønsket, men når jeg ser tilbake så ser jeg at det har skjedd nesten helt automatisk etter at første barnet kom. Jeg syntes overgangen til å bli mor var krevende, og har hele veien kjent på en enorm ansvarsfølelse. Noe jeg også tenker at er helt naturlig og sånn som det skal være, men jeg har liksom ikke klart å prioritere meg selv lenger eller slappet ordentlig av etter at jeg ble mamma. Nå har det kommet en tid hvor jeg kjenner meg nedstemt, lei og skikkelig sliten. Jeg trives godt med familielivet, men samtidig har jeg begynt å savne meg selv mer og mer. Jeg vil også ha et «eget» liv og gjøre ting bare for meg, men sliter med å få det til både praktisk og mentalt. Det er bare ikke nok tid i døgnet! Jeg er gift med barnefar som tar sin del, men hverdagen slukes av fulltidsjobber, barnas fritidsaktiviter og deres sosiale liv, holde huset i orden og det tredje skiftet m.m. Det er bare ikke tid igjen til meg. Det eneste jeg får til av «meg tid» er følgende; trener en dag i uka, spiser middag med en venninne en gang i mnd og besøker min mor alene en gang i mnd. Ellers sitter jeg ned en time hver kveld med en tekopp mens jeg scroller på tlf eller ser serie sammen med mannen. Er dette normalt? Kan man kanskje ikke forvente mer tid for seg selv når man har skaffet familie? Samtidig kjenner jeg nå sånn på at jeg virkelig trenger noe mer for min egen del! Hvordan er det for dere andre som er foreldre? Klarer dere å prioritere dere selv oppi alt, eller lever dere stort sett for familien? Tar veldig gjerne imot tips og innspill fra andre rundt dette ❤️ TS Anonymkode: 1ee06...efc Hvorfor drar du ikke ut å finner på ting enn å sitte å trykke på mobilen da? Hvis dere begge er hjemme på kveldstid så er det jo 0 stress. Ha en kveld eller to i uken hver hvor dere kan dra ut av huset mens den andre tar kveldsstell av barna og sitter hjemme.. Anonymkode: 56167...9e2 12 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 Kan barna gjøre mer hjemme? Trappe ned på fritidsaktiviteter, slik at dere også får tid til dere selv? Anonymkode: 8f1c0...fd0 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Nå begynner ungene å bli såpass store at du fint kan unne deg litt egentid. Og ikke minst at du og mannen deler på ansvarsoppgaver, du er ikke den eneste som kan bidra i hjemmet. Anonymkode: 3ddd6...114 6 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå begynner ungene å bli såpass store at du fint kan unne deg litt egentid. Og ikke minst at du og mannen deler på ansvarsoppgaver, du er ikke den eneste som kan bidra i hjemmet. Anonymkode: 3ddd6...114 Og barna. En åtteåring og en tolvåring bør ha faste oppgaver hjemme. Lage middag, ta oppvask osv. Og holde sine egne rom i orden. Anonymkode: 17df7...89b 6 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 Mannen min har fast tirsdag ettermiddag og kveld til egentid, og jeg har torsdag. Vi gir hverandre mer egentid om det er behov. Anonymkode: ebd40...e76 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 Dere har jo ikke akkurat babyer lenger. En burde fint kunne dra ut på konsert/restaurant/kino noen ganger mens den andre er hjemme med barna. Og kutt ned på fritidsaktiviteter, så får dere mer ro og tid til å gjøre andre ting ☺️ Anonymkode: 6a6bd...084 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare noen år til nå, så har du noen fantastiske barn som kan ta vare på seg selv ❤️ Jeg også har mistet meg selv, men tanken på at jeg en dag bare får nyte og være meg selv igjen hjelper masse ❤️ Anonymkode: 975e1...4cd Hvilken alder kan de ta vare på seg selv? Anonymkode: eea37...e35
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har to barn på 8 og 12 år, og jeg har i det siste innsett at jeg har mistet meg selv helt etter at jeg ble mamma. Dette er virkelig ikke noe jeg har ønsket, men når jeg ser tilbake så ser jeg at det har skjedd nesten helt automatisk etter at første barnet kom. Jeg syntes overgangen til å bli mor var krevende, og har hele veien kjent på en enorm ansvarsfølelse. Noe jeg også tenker at er helt naturlig og sånn som det skal være, men jeg har liksom ikke klart å prioritere meg selv lenger eller slappet ordentlig av etter at jeg ble mamma. Nå har det kommet en tid hvor jeg kjenner meg nedstemt, lei og skikkelig sliten. Jeg trives godt med familielivet, men samtidig har jeg begynt å savne meg selv mer og mer. Jeg vil også ha et «eget» liv og gjøre ting bare for meg, men sliter med å få det til både praktisk og mentalt. Det er bare ikke nok tid i døgnet! Jeg er gift med barnefar som tar sin del, men hverdagen slukes av fulltidsjobber, barnas fritidsaktiviter og deres sosiale liv, holde huset i orden og det tredje skiftet m.m. Det er bare ikke tid igjen til meg. Det eneste jeg får til av «meg tid» er følgende; trener en dag i uka, spiser middag med en venninne en gang i mnd og besøker min mor alene en gang i mnd. Ellers sitter jeg ned en time hver kveld med en tekopp mens jeg scroller på tlf eller ser serie sammen med mannen. Er dette normalt? Kan man kanskje ikke forvente mer tid for seg selv når man har skaffet familie? Samtidig kjenner jeg nå sånn på at jeg virkelig trenger noe mer for min egen del! Hvordan er det for dere andre som er foreldre? Klarer dere å prioritere dere selv oppi alt, eller lever dere stort sett for familien? Tar veldig gjerne imot tips og innspill fra andre rundt dette ❤️ TS Anonymkode: 1ee06...efc Jeg har enda mindre fritid og kun et barn, men veldig krevende😅 Gjør aldri noe for meg selv, savner det😢 Anonymkode: 8680c...394
Tanuki Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er gift med barnefar som tar sin del, men hverdagen slukes av fulltidsjobber, barnas fritidsaktiviter og deres sosiale liv, holde huset i orden og det tredje skiftet m.m. Det er bare ikke tid igjen til meg. Det eneste jeg får til av «meg tid» er følgende; trener en dag i uka, spiser middag med en venninne en gang i mnd og besøker min mor alene en gang i mnd. Ellers sitter jeg ned en time hver kveld med en tekopp mens jeg scroller på tlf eller ser serie sammen med mannen. sikker på at mannen din tar sin del? Har du ingen hobbier eller interesser? Jeg har flere hobbier, og føler jeg får ok med alenetid, slik er det med mannen og. Nå får vi straks barn nr.2 og da blir det naturligvis mindre alenetid, men det er jo bare for en periode. Kan dere ikke fordele et par kvelder i uka hvor dere gjør hver deres greie/hobby eller er sosiale med andre?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 8 og 12, da er det på tide at de får litt ansvar. De kan hjelpe til med oppgaver, ordne seg frokost og kveldsmat selv, brette klærne sine/legge i skap. Bytte på å tømme oppvaskmaskin. Vet ikke når fritidsaktiviteter er ferdig på kvelden, men er det noen grunn til at du ikke stort sett kan ha "fri" fra sånn ca kl 19? Gå deg en tur i frisk luft noen kvelder i uka? Sofa/TV/mobil gir jo ikke noe særlig energi. Deilig å tømme hodet om kvelden med en rask gåtur i all slags vær. Anonymkode: ec163...694 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Helt normalt det du skisserer. Hvor mye egentid forventer du når du har barn? Forøvrig enig i det mange skriver her, barna dine er såpass store at de kan hjelpe til en del, og dere foreldre kan bytte på å dra ut av huset et par kvelder i uka mens den andre er hjemme. Anonymkode: 4f57b...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilken alder kan de ta vare på seg selv? Anonymkode: eea37...e35 18 år er man jo helt sikker på at de kan være ansvarlige for seg selv. Hvorvidt barn kan ta ansvar for seg kommer jo helt ann på barna, og man vil jo alltid ha ett lite ansvar uansett 😅 Men 16-18 års alderen får man mer tid til å finne seg selv igjen ❤️ Anonymkode: 975e1...4cd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvilken alder kan de ta vare på seg selv? Anonymkode: eea37...e35 I årene mellom 15 og 18 bør jo det meste falle på plass. Da bør de gradvis lære det siste de trenger for å bo alene, være alene hjemme og ha sommerjobb noen uker osv. Anonymkode: ec163...694 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 TA DEG TID! Nå er våre barn 3 og 2, men å ha tid tid seg selv har vi hele tiden vært klare på at vi må ha. Det krever litt mer planlegging, men man blir en bedre forelder av egentid, og har mer overskudd til å bruke med barna. Ta deg en husmorferie, reis bort med en venninne en langhelg, gå tur for deg selv eller gjør det du liker. Om hus og hjem må nedprioriteres får det bare være, ingen som ligger på dødsleiet og tenker på at de skulle brukt mer tid på rydding. For meg hjelper det også å finne familieaktiviteter vi alle synes er gøy, jeg og jentungen elsker svømming, så det er vi mye på. Å sett barna i arbeid, hele familien må bidra for å ha et ryddig og fint hjem. Anonymkode: 32cf6...096 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg vil ikke kalle det å miste seg selv, dette er det nye seg selv. Ingen som får barn (eller de uten) kan forvente at livet skal være prikklikt gjennom 80-90år. Det er en tid for alt. Anonymkode: 762e4...505 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå