AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har nå fersket kjæresten i to løgner der det var involvert sms-kontakt med en gammel flamme, selv om det var kun vennskapelig/overfladisk kontakt. De ble gode venner etter de avsluttet et kort datingforhold, en stund før han møtte meg. Han mener det ikke var noe galt i selve kontakten, jeg har fått se meldingene også, men det er løgnen som plager meg. At han følte det var bedre å lyve om det. Han sier han var redd for min reaksjon og redd for å miste meg, da jeg første gang dette skjedde, reagerte noe voldsomt og gjorde det slutt med han. Jeg har gjort det klart at jeg ikke godtar kontakt med tidligere ekser/flammer, da får han heller være med noen som synes det er ok. Han har godtatt mine grenser, selv om det nå ble noe mer kortvarig kontakt og han valgte å lyve om det på nytt... Det blir vanskelig å stole på han nå, selv om han i utgangspunktet ikke har gjort noe veldig ille bak min rygg. Jeg ser henne ikke som noe trussel heller. Jeg har dessverre opplevd tillitsbrudd via telefon med en annen eks, der det var flørt/seksuell kontakt med mange andre jenter mens vi var i forhold. Så jeg er ekstra sensitiv når det gjelder følelsen av "et annet liv på telefonen", som jeg ikke kjenner til. Jeg er 100% sikker på at det ikke har vært noe fysisk eller flørt mellom dem. Og han mener oppriktig at det gjorde mindre skade å holde dette unna meg, enn å være åpen om den lille overfladiske kontakten de har hatt, fordi det de har snakket om ikke var noe ille. Og det er jeg enig i, men det er dette at det ble holdt skjult jeg ikke liker. Overreagerer jeg? Anonymkode: e84cb...306
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg vil si at det er store og alvorlige løgner. Små løgner er «den middagen du lagde smakte godt!» eller «Du ser fin ut i den toppen». Anonymkode: cb1f7...6f5 11 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Hvis det ikke er noe galt i kontakten, hvorfor lyve om det? Anonymkode: cb1f7...6f5 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Startet med sånne løgner her og. Skjønner at han løy om det for han beholdt både sin eks og meg i lang tid før det ble oppdaget. Han mistet oss begge Anonymkode: 39695...c87 3 2
PM75 Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Er du uforholdsmessig sjalu? Kan det ligge noe der, som gjør at han heller skjuler ting for deg? Ikke at jeg synes det er greit å skjule slikt! 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil si at det er store og alvorlige løgner. Små løgner er «den middagen du lagde smakte godt!» eller «Du ser fin ut i den toppen». Anonymkode: cb1f7...6f5 Enig, dette er ikke små løgner. Jeg selv vil ha en kjæreste som skjønner dette av seg selv, og avstår fra kontakt med tidligere flammer, uten at jeg trenger å si det. Her har du også sagt hva du mener, og likevel går han bak ryggen din med det han kaller uskyldig kontakt. Stort tillitsbrudd, som hadde vært uaktuelt å fortsette for meg. Du skriver også at han har godtatt dine grenser. For meg hadde det vært uaktuelt å ha en kjæreste som må godta mine grenser, det burde være hans egne grenser som hindrer han i å gjøre sånt. Min erfaring er at de som gjør sånt, er mye verre enn det lille som blir oppdaget. Just saying. Siden du sier kjæresten og ikke samboeren eller mannen antar jeg at forholdet er relativt ferskt, og når sånt dukker opp før samboerstadiet ville jeg kommet meg unna Anonymkode: b86bb...bfb 2
Andro Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) Nei. Folk som lyver om småting lyver også om det viktige. Jeg ville løpt som faen fra en som deg; som lager regler om hvem andre kan ha kontakt med. Endret 8. oktober 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nå fersket kjæresten i to løgner der det var involvert sms-kontakt med en gammel flamme, selv om det var kun vennskapelig/overfladisk kontakt. De ble gode venner etter de avsluttet et kort datingforhold, en stund før han møtte meg. Han mener det ikke var noe galt i selve kontakten, jeg har fått se meldingene også, men det er løgnen som plager meg. At han følte det var bedre å lyve om det. Han sier han var redd for min reaksjon og redd for å miste meg, da jeg første gang dette skjedde, reagerte noe voldsomt og gjorde det slutt med han. Jeg har gjort det klart at jeg ikke godtar kontakt med tidligere ekser/flammer, da får han heller være med noen som synes det er ok. Han har godtatt mine grenser, selv om det nå ble noe mer kortvarig kontakt og han valgte å lyve om det på nytt... Det blir vanskelig å stole på han nå, selv om han i utgangspunktet ikke har gjort noe veldig ille bak min rygg. Jeg ser henne ikke som noe trussel heller. Jeg har dessverre opplevd tillitsbrudd via telefon med en annen eks, der det var flørt/seksuell kontakt med mange andre jenter mens vi var i forhold. Så jeg er ekstra sensitiv når det gjelder følelsen av "et annet liv på telefonen", som jeg ikke kjenner til. Jeg er 100% sikker på at det ikke har vært noe fysisk eller flørt mellom dem. Og han mener oppriktig at det gjorde mindre skade å holde dette unna meg, enn å være åpen om den lille overfladiske kontakten de har hatt, fordi det de har snakket om ikke var noe ille. Og det er jeg enig i, men det er dette at det ble holdt skjult jeg ikke liker. Overreagerer jeg? Anonymkode: e84cb...306 Nei, du overreagerer ikke (jeg er mann). Opplevde nettopp noe lignende med min kone, men det inkluderte sterkt seksuelle meldinger, og onani-videoer. Ikke fysisk treff, men ett langdistanseforhold som pågikk i 8 måneder før det ble oppdaget. Det var seksualiserte meldinger, bilder, filmer , latterliggjøring av meg, og planlegging av å treffes fysisk bak min rygg på hotell i Oslo. Vi er naturligvis separert nå, og skilsmissen blir et faktum på ett-årsdagen for separasjonen. Du kan jo gjette hvordan dette begynte. Nettopp på samme måten du beskriver. Mitt råd er å komme deg ut så fort som mulig. Har dere barn sammen, så må dere jo beholde en viss kontakt, da er det viktig å bevare vennskapet, men et forhold kommer til å såre deg mer. Anonymkode: 77885...6c7 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg reagerer på at du skal bestemme hvem han har kontakt med. Jeg har hatt kontakt med en eks med jevne mellomrom uten at det betyr at jeg ville bli sammen med han. Mer oppdatering om livene vår. Har også et nært forhold til en kompis jeg møtte på en dating app. Vi har hatt sex et par ganger, men vi er ikke intr i er romantisk forhold med hverandre. Han er forelsket i en dame nå og jeg er forelsket i en annen mann. Å nekte meg kontakt med et menneske jeg vil ha kontakt med er turn off. Jeg har aldri vært utro og er ekstremt lojal. Alle som kjenner meg vet dette. Et forhold handler om tillit. Om du ikke stoler på han, er det egentlig noe å bygge videre på? Anonymkode: 8163a...480 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg reagerer på at du skal bestemme hvem han har kontakt med. Jeg har hatt kontakt med en eks med jevne mellomrom uten at det betyr at jeg ville bli sammen med han. Mer oppdatering om livene vår. Har også et nært forhold til en kompis jeg møtte på en dating app. Vi har hatt sex et par ganger, men vi er ikke intr i er romantisk forhold med hverandre. Han er forelsket i en dame nå og jeg er forelsket i en annen mann. Å nekte meg kontakt med et menneske jeg vil ha kontakt med er turn off. Jeg har aldri vært utro og er ekstremt lojal. Alle som kjenner meg vet dette. Et forhold handler om tillit. Om du ikke stoler på han, er det egentlig noe å bygge videre på? Anonymkode: 8163a...480 Enig med deg. Man bør kunne prate med en eks uten å føle at man må skjule det. Man har jo gjerne felles venner med den eksen også, og kan plutselig treffes i sosiale settinger. Det er jo slutt av en grunn, så neppe noen stor risiko. Sjalusi dreper gode forhold, så det bør man jobbe med. Hvis den ene vil kontrollere partneren sin, så kan jeg nesten forstå at man lyver for å slippe masse drama. Jeg jobbet med kjekke, mannlige piloter i 20 år. Festet med dem også. Hadde aldri funket om mannen min var sjalu. Det hadde jeg ikke orket. Skjønner at det er vanskelig, TS siden du har brent deg før. Kanskje lurt å oppsøke profesjonell hjelp for å få forhold til å fungere godt i fremtiden? Anonymkode: 298a4...72a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg hadde det vært uaktuelt å ha en kjæreste som må godta mine grenser, det burde være hans egne grenser som hindrer han i å gjøre sånt. Dette!!! Anonymkode: 710a5...477 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Nei. Har lært at sånt bare baller på seg. Kjæresten jeg har i dag sier alltid ifra om en ex etc kontakter han. Han viser meg også bilder han event liker. Helt uoppfordret. Synes det er mye bedre Anonymkode: 94724...2c4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Enig med deg. Man bør kunne prate med en eks uten å føle at man må skjule det. Man har jo gjerne felles venner med den eksen også, og kan plutselig treffes i sosiale settinger. Det er jo slutt av en grunn, så neppe noen stor risiko. Sjalusi dreper gode forhold, så det bør man jobbe med. Hvis den ene vil kontrollere partneren sin, så kan jeg nesten forstå at man lyver for å slippe masse drama. Jeg jobbet med kjekke, mannlige piloter i 20 år. Festet med dem også. Hadde aldri funket om mannen min var sjalu. Det hadde jeg ikke orket. Skjønner at det er vanskelig, TS siden du har brent deg før. Kanskje lurt å oppsøke profesjonell hjelp for å få forhold til å fungere godt i fremtiden? Anonymkode: 298a4...72a Men det er jo poenget, han følte for å skjule det. Hvorfor? Anonymkode: 94724...2c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men det er jo poenget, han følte for å skjule det. Hvorfor? Anonymkode: 94724...2c4 Kanskje fordi sjalu mennesker kan lage forferdelig mye drama uten grunn? Anonymkode: 298a4...72a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han sier han var redd for min reaksjon og redd for å miste meg, da jeg første gang dette skjedde, reagerte noe voldsomt og gjorde det slutt med han. Jeg har gjort det klart at jeg ikke godtar kontakt med tidligere ekser/flammer, da får han heller være med noen som synes det er ok. Det er helt normalt å ha kontakt med ekser man er venner med. Synes det er kontrollerende å forlange at et annet menneske skal avslutte et vennskap bare fordi du har opplevd tillitsbrudd i tidligere forhold. Du straffer kjæresten din for ting andre har gjort. At du hadde en voldsom reaksjon tidligere er jo grunnen til at han løy om det. Han vil ikke at du skal slå opp, samtidig som han ikke vil la seg kontrollere. Du har ingen grunn til å nekte han vennskap med eksen. Du sier jo selv at du vet at de kun har vennskapelig kontakt. Om du ikke kommer over det eksene dine har gjort mot deg, så kanskje du må oppsøke hjelp for å slutte å straffe uskyldige mennesker! Anonymkode: 83d14...e2a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 Men når Ts har sagt: sånn vil jeg ha det, og han går med på det, er det da kontrollering? Kommer dette an på om kravet er "urimelig"? Anonymkode: 4756e...b0c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men når Ts har sagt: sånn vil jeg ha det, og han går med på det, er det da kontrollering? Kommer dette an på om kravet er "urimelig"? Anonymkode: 4756e...b0c Hvis en mann hadde avkrevd sånne løfter fra en kvinne, og blitt krakilsk og dramatisk om hun pratet med div folk, så hadde det lyst tusen røde flagg hos de fleste av oss. Ingen forhold overlever vel overdreven sjalusi og kontrollering av partner. Lurer veldig på hvordan dette forholdet er ellers. Får TS sin mann leve et normalt liv ellers? Dra på fest uten henne osv? Jobbreise med kvinnelig kollega? Er redd det ikke bare er tilfellet hun nevner her som er det eneste problemet. Anonymkode: 298a4...72a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har nå fersket kjæresten i to løgner der det var involvert sms-kontakt med en gammel flamme, selv om det var kun vennskapelig/overfladisk kontakt. De ble gode venner etter de avsluttet et kort datingforhold, en stund før han møtte meg. Han mener det ikke var noe galt i selve kontakten, jeg har fått se meldingene også, men det er løgnen som plager meg. At han følte det var bedre å lyve om det. Han sier han var redd for min reaksjon og redd for å miste meg, da jeg første gang dette skjedde, reagerte noe voldsomt og gjorde det slutt med han. Jeg har gjort det klart at jeg ikke godtar kontakt med tidligere ekser/flammer, da får han heller være med noen som synes det er ok. Han har godtatt mine grenser, selv om det nå ble noe mer kortvarig kontakt og han valgte å lyve om det på nytt... Det blir vanskelig å stole på han nå, selv om han i utgangspunktet ikke har gjort noe veldig ille bak min rygg. Jeg ser henne ikke som noe trussel heller. Jeg har dessverre opplevd tillitsbrudd via telefon med en annen eks, der det var flørt/seksuell kontakt med mange andre jenter mens vi var i forhold. Så jeg er ekstra sensitiv når det gjelder følelsen av "et annet liv på telefonen", som jeg ikke kjenner til. Jeg er 100% sikker på at det ikke har vært noe fysisk eller flørt mellom dem. Og han mener oppriktig at det gjorde mindre skade å holde dette unna meg, enn å være åpen om den lille overfladiske kontakten de har hatt, fordi det de har snakket om ikke var noe ille. Og det er jeg enig i, men det er dette at det ble holdt skjult jeg ikke liker. Overreagerer jeg? Anonymkode: e84cb...306 Du "tvinger" han på en måte til å lyge til deg også. Jeg mener,du har gjort det klart at du ikke godtar kontakt med x/tidligere flammer. Men i dette tilfelle er det med en du ikke tror det en gang har vært flørt, kun vennskapelig. Da synest jeg det blir for mye eiertrang fra din side. Selvsagt, å ha kontakt med damer for å flørte forstår jeg godt en ikke finner seg i. Anonymkode: cf622...f4a
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enig med deg. Man bør kunne prate med en eks uten å føle at man må skjule det. Man har jo gjerne felles venner med den eksen også, og kan plutselig treffes i sosiale settinger. Det er jo slutt av en grunn, så neppe noen stor risiko. Sjalusi dreper gode forhold, så det bør man jobbe med. Hvis den ene vil kontrollere partneren sin, så kan jeg nesten forstå at man lyver for å slippe masse drama. Jeg jobbet med kjekke, mannlige piloter i 20 år. Festet med dem også. Hadde aldri funket om mannen min var sjalu. Det hadde jeg ikke orket. Skjønner at det er vanskelig, TS siden du har brent deg før. Kanskje lurt å oppsøke profesjonell hjelp for å få forhold til å fungere godt i fremtiden? Anonymkode: 298a4...72a Hvorfor er det TS og ikke kjæresten til TS, eller for alle del du som trenger profesjonell hjelp? Kan ikke dere som er bombastiske på at dere er fasit på det riktige, faktisk akseptere at andre mennesker ikke er dere. Du har helt rett, sjalusi kan ødelegge mye. Men håper du skjønner at det er to i et forhold som begge har ansvar for å se til at det ikke skjer? Både ved å forebygge sjalusi, og så håndtere det klokt hvis det kommer inn i forholdet. Person, kontekst og annet vil selvfølgelig påvirke hva som skal til for å både forebygge sjalusi og håndtere det. Jeg håper for din skyld at du ikke har sagt til din mann, det du skrev her. Jeg er nok så sikker på at skremme noen til å ikke tørre å være sårbar i et forhold, er lite lurt på lang sikt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (44 minutter siden): Hvorfor er det TS og ikke kjæresten til TS, eller for alle del du som trenger profesjonell hjelp? Kan ikke dere som er bombastiske på at dere er fasit på det riktige, faktisk akseptere at andre mennesker ikke er dere. Du har helt rett, sjalusi kan ødelegge mye. Men håper du skjønner at det er to i et forhold som begge har ansvar for å se til at det ikke skjer? Både ved å forebygge sjalusi, og så håndtere det klokt hvis det kommer inn i forholdet. Person, kontekst og annet vil selvfølgelig påvirke hva som skal til for å både forebygge sjalusi og håndtere det. Jeg håper for din skyld at du ikke har sagt til din mann, det du skrev her. Jeg er nok så sikker på at skremme noen til å ikke tørre å være sårbar i et forhold, er lite lurt på lang sikt. Fordi man ikke trenger profesjonell hjelp om man ønsker å leve et normalt liv, noe som innbefatter at man skal kunne prate med og ha sosial omgang med andre mennesker. Om man sliter med sjalusi, så vil jeg tro at det reduserer livskvaliteten. Derfor stilte jeg et spørsmål til TS om hun KANSKJE burde vurdere hjelp. Sa ikke at hun måtte eller skulle. Også lurer jeg litt på dette med forskjellen på om en mann eller kvinne er sjalu. Tror de fleste kvinner ville blitt ganske redd en svært sjalu mann, og kommet seg vekk. Hvorfor er det greit og mindre farlig at en kvinne er sjalu? Kommer selvfølgelig an på graden av sjalusien, om det er så ille at man gråter, skriker, roper, blir usaklig, lager drama osv, da er det vel rødt flagg uansett kjønn? Anonymkode: 298a4...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå