Gå til innhold

Når kona skal studere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Jeg legger spørsmålet inn i dette forumet da jeg tidligere ikke har fått svar i forum ang økonomi. Hvis noen vet om andre plasser jeg kan få svar på mine spørsmål blir jeg takknemlig for tips :)

Er det noen familiemødre eller fedre som studerer??

Jeg vil gjerne studere, desentralisert, 1 uke i måneden ved en høyskole. Jeg må pendle dit med fly, ca 1000,- tur/retur. Jeg er ikke sikker på om jeg skal jobbe halv stilling i tillegg, eller ikke jobbe i det hele tatt da min mann jobber mye borte og jeg har hovedansvaret hjemme. Vi har 1 felles barn, han har et barn som bor hos sin mor(vi har samvær og betaler bidrag), jeg har et barn som bor hos oss og som jeg får bidrag for.

Jeg lurer da på hva som vil lønne seg, vil min mann få mindre skatt hvis han blir eneforsørger for oss? Hvis han skal bli eneforsørger kan ikke jeg tjene noenting da eller er der en viss sum?

Er der andre økonomiske fordeler/bakdeler noen kan dele med meg??

Jeg vil så gjerne studere, men vet ikke om vi har råd til det :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:) Jeg har studert i 4 år nå, med mann og 3 barn.

Vi har levd på hans inntekt og studielån!! Det har gått greit.

Jeg ville ha sjekket om du evnt får stipend av lånekassen til utdannelsen din, hvis din mann eller du tjener for mye vil du ikke få.

Du kan tjene en viss sum uten at de trekker deg i stipend. Alt dette får du svar på hvis du går inn på lånekassens side.

Hvis utdannelsen din ikke blir støttet av lånekassen ville jeg uten tvil jobbet så mye som familie og studiene tillater deg. Det er kjekt å ha penger til kos også.

Skrevet

Du har en problemstilling som er vanskelig å svare konkret på ettersom det er kryssende hensyn å ta "likningskontor/trygdekontor/lånekassa).

a)

Jeg tror jeg ville kontaktet likningskontoret først og forhørt meg om hva som kan trekkes fra (skattefradrag) av utgifter OM du jobbet. Sansynligvis kan du trekke fra både reise, bolig og mat. Men det er mulig mannen med en slik ordning kommer i skatteklasse II. Sjekk dette med likningskontoret.

b)

Mht trygdekontoret er jeg usikker mht hans bidrag ettersom bidragets størrelse bl.a. er avhengig om han har noen å dele utgiftene med. Om du er borte 25% av tiden, samtidig som du har minimal inntekt (studielån + evt liten lønnsinntekt) er det mulig hans bidrag går ned, men det er i tilfelle svært lite.

c)

Til slutt ville jeg kontaktet lånekassa og spurt om krav for borteboerstipend (og evt studielån). Om du jobber deltid vil disse kravene også bli noe du må ta hensyn til ettersom du muligens mister borteboerstipendet.

Beklager mange variabler i svaret, men jeg tror ikke det er noen vei utenom å sjekke alle 3 instansene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...